Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396977 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Armand

Ben benieuwd wat het hier in Limburg gaat worden. Ik denk eerst wat lichte ijzel, snel overgaand in sneeuw. Een ijslaagje bevorderd de sneeuw natuurlijk ook om te blijven liggen, maar dat is nu niet noodzakelijk aangezien de temperatuur de afgelopen dagen niet veel boven 0 is geweest.

GFS laat de temperatuur op 925 hPa ietwat boven het vriespunt komen. Dat is dan ook de oorzaak voor de ijzel.


Ijsbloem

 ;) Te warme bovenluchten boven een koude poaklaag ?
Vwb temperatuur aardoppervlak, Door toenemend wind vindt er
mennging plaats van zachtere lucht en koude plaklaag en stijgt
de temperatuur.
In het westen korte tijd regen...ijzel dan natte sneeuw snel overgaan in regen.
In de nacht regenbuien en kans op hagel.
In het midden zelfde volgorde al valt er daar na de regen eerst droge sneeuw
en wat langer natte sneeuw. Later in de nacht nog een winterse bui
In het oosten langduriger droge sneeuw korte tijd overgaand in natte sneeuw en regen
en daarna droog.
In de loop van de avond is de onderste laag opgewarmd maar wordt
de bovenlucht wat kouder en volgen er dus buien van zee, met
een winters karakter. Tijdens een tussenhoog in de loop vd nacht gaat
het opklaren en wordt de wind matig waardoor de boel gaat opvriezen.
Op zondag zijn er wolkenvelden maar ook zon en wordt het 6  to 8 graden.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Armand

Nieuwe Harmonie is goed voor Zuid-Limburg, vanaf 7 uur tot 13 uur sneeuw met temperaturen aanvankelijk rond -1 graden en om 13 uur +1 graden.

Ben wat er werkelijk gaat gebeuren, denk nog steeds wat ijzel.

wesleylollol

wat gaan de temperaturen vanavond doen?
eerst dalen en na 12 stijgen ?

Jelle

Ik denk dat het Harmoniemodel de situatie voor morgen wel aardig inschat. Kijk daarvan maar eens de temperatuuranimatie. Ik las ook al iemand die zei dat deze kou niet verwacht was voor vannacht maar toch was het harmoniemodel daar vrij dichtbij met op sommige plekken -7 berekend.

Extremissimorum

Citaat van: wesleylollol op vr 23 jan 2015 - 17:03
wat gaan de temperaturen vanavond doen?
eerst dalen en na 12 stijgen ?

Ja, dat is de planning.  >:( :(

Eric

Als ik buienradar 24uur vooruit bekijk, hebben wij hier in Z-Limburg zondag ook nog kans op sneeuw!!

benjamin112

Ik denk dat het het ene is of het andere hier in zo brabant, 1 Er valt regen met heel even wat ijzel of natte sneeuw of het gaat ijzelen en dan veel sneeuwen.

glenn

Nog niet optimistich maar gfs berekend nu voor aankomende donderdag een nieuwe storing en die zou zoals het er nu bij staat best wel een sneeuw kunnen brengen

lans

achterhoek

gilleeesss

Citaat van: glenn op vr 23 jan 2015 - 17:23
Nog niet optimistich maar gfs berekend nu voor aankomende donderdag een nieuwe storing en die zou zoals het er nu bij staat best wel een sneeuw kunnen brengen

Ja zoals deze voorbije 2 weken, op 1 week ver staat het allemaal mooi, tot het moment word het gewoon winterse neerslag, en als er al een sneeuwdekje gevormt word is het dag erna toch wel weer weg, en wss weer niets voor het westen :)

winter

Citaat van: glenn op vr 23 jan 2015 - 17:23
Nog niet optimistich maar gfs berekend nu voor aankomende donderdag een nieuwe storing en die zou zoals het er nu bij staat best wel een sneeuw kunnen brengen

Klopt nieuwe GFS laat vanaf 29 januari weer WINTERS LIJKENDE TEMPERATUREN zien! Overdag licht positief in het oosten 5 graden aan de kust. Dit onder invloed van een Noordwesten wind, eerst west en vervolgens elke dag steeds meer een noordelijke component met oorsprong vanuit de Noordpool/Scandinavië.

GFS komt met een droom-run. Hopelijk zijn deze dromen géén bedrog!

Extremissimorum

Citaat van: winter op vr 23 jan 2015 - 17:43
Klopt nieuwe GFS laat vanaf 29 januari weer WINTERS LIJKENDE TEMPERATUREN zien! Overdag licht positief in het oosten 5 graden aan de kust. Dit onder invloed van een Noordwesten wind, eerst west en vervolgens elke dag steeds meer een noordelijke component met oorsprong vanuit de Noordpool/Scandinavië.

GFS komt met een droom-run. Hopelijk zijn deze dromen géén bedrog!

Droom-run? 5 graden in de plus winterweer? Ik weet het niet hoor, zie graag winterweer komen, maar dat is eerder lente- dan winterweer. Of je moet de westkust niet als Nederland zien. Dan zeg ik niets.

Eendagseend

Gister bijna overal boven 0 geweest? Dan is het wel snel opgelopen nog dan, het was zo ver onder 0 niet lang ervoor. Nu hebben we in Velp  dus net geluk gehad en nu dus de 2e ijsdag op rij :)

Maximum:

22 januari 2015: -0.1 (zelfs lichte motsneeuw)
23 januari 2015: -1.2 (zonder sneeuw)

Het is ook goed te merken, want zelfs grote brede sloten zijn al een groot deel met ijs bedekt van rand tot rand. En eindelijk is het eens lekker winters koud :)
De winter is zondermeer in ieder geval beter dan de winter van 2013/2014. Maar slechter dan die winter kon het ook bijna niet meer worden.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

Unknown-user1778

Beste weerliefhebbers (en jan, johann, marsel)
Ik kreeg net over de whatsapp een bericht van 16.00u vandaag van knmi voor een waarschuwing code oranje ijzel hele land.

Wij willen vanavond met de auto 35km NRW inrijden en rond een uur of 04.00u weer terug naar limburg.
Wat kan ik volgens jullie verwachten?  Is er daadwerkelijk code oranje (gevaarlijk weer)? Echt ijzel kan heel gevaarlijk zijn

Hector Pascal

Citaat van: dennis089 op vr 23 jan 2015 - 18:16
Beste weerliefhebbers (en jan, johann, marsel)
Ik kreeg net over de whatsapp een bericht van 16.00u vandaag van knmi voor een waarschuwing code oranje ijzel hele land.

Wij willen vanavond met de auto 35km NRW inrijden en rond een uur of 04.00u weer terug naar limburg.
Wat kan ik volgens jullie verwachten?  Is er daadwerkelijk code oranje (gevaarlijk weer)? Echt ijzel kan heel gevaarlijk zijn
Waarschijnlijk ben je dan net op tijd thuis voordat het gaat sneeuwen/ijzelen. Ik zou de berichtgeving in de gaten houden (met name buienradar) en dan weet je of je eerder naar huis moet.
Nul bestaat niet.

Eendagseend

Stiekem hoop ik dat het morgen nog een ijsdag wordt. Voor de sneeuw is het hier nu goed, maar helaas ook voor ijzel nu we al meer dan 48 uur (vanaf 21 januari rond 17.00 uur) in de vorst zitten. Alles zal hier wel goed afgekoeld zijn, plus nog een nacht vorst erbij.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

Armand

Ah, EC is mooi voor Zuid-Limburg morgen :D GFS op MT ook erg interessant, eens kijken wat EC daarover te zeggen heeft!

Hansle

Citaat van: Armand op vr 23 jan 2015 - 19:32
Ah, EC is mooi voor Zuid-Limburg morgen :D GFS op MT ook erg interessant, eens kijken wat EC daarover te zeggen heeft!
Is wel oude run.

winter

Die groenlandblokkade gaat er komen, iets negatiever op scandinavië en europa alleen maar lagedrukgebieden.
Ik vind het lastig om te zeggen wat er gaat gebeuren, denk dat een van de moderatoren/jan/johann hier wel meer raad mee weten. Maar we lijken wel naar winterse temperaturen terug te keren met mogelijke veel sneeuw.

Hieronder, als we de straalstroom volgen kunnen we denk ik wel zien wat er met het lagedrukgebied gaat gebeuren :)
850 hpa by the way maar tussen de -6 en -8 (grofweg) :P

Powered by EzPortal