Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396963 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep


SniperEye

Citaat van: pietjelol op vr 23 jan 2015 - 14:12
weetje het zou mij niets verbazen als het morgen toch weer wat anders loop dan vooraf voorspelt. Over het algemeen is het bekend dat een koude lucht/plaklaag wel eens lastiger weg te krijgen is dan voorspelt.

Dat is een juiste aanname. Het gaat in dit soort situaties altijd om hele kleine details waar veel rekencomputers nog niet bij kunnen.

Hector Pascal

Citaat van: vdweste op vr 23 jan 2015 - 14:31
Het weer is nog minder veranderlijk.  ;D
Ik dacht laat ik maar een keer positief zijn, anders gaan sommigen nog huilen.... ;)
Nul bestaat niet.

Zynex

Ik vind het echt verbazingwekkend dat de voorspellingen nog zo slecht zijn. Volgens mij is er geen een model dat -10
heeft voorspelt in Heiloo ( Nieteens -5 ) ze zitten er gewoon 9 graden naast! dat is niet mis.

jones

Citaat van: Zynex op vr 23 jan 2015 - 14:56
Ik vind het echt verbazingwekkend dat de voorspellingen nog zo slecht zijn. Volgens mij is er geen een model dat -10
heeft voorspelt in Heiloo ( Nieteens -5 ) ze zitten er gewoon 9 graden naast! dat is niet mis.
Ook voor de dag zelf hebben de modellen niet op de lage bewolking en mist gerekend, vandaar dat ze ook de ijsdag in grote delen niet in de kaarten hebben staan :) misschien goed nieuws voor vannacht?

Weatherman

In het westen loopt de temperatuur al omhoog tot boven 2 graad.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

pietjelol

Citaat van: Weatherman op vr 23 jan 2015 - 15:10
In het westen loopt de temperatuur al omhoog tot boven 2 graad.
nee valt wel mee  hier -2,5 onder nul. En waar het wel boven nul komt is het onbewolkt.
En ook daar daalt de temp.

weerinkatwijk

Citaat van: Weatherman op vr 23 jan 2015 - 15:10
In het westen loopt de temperatuur al omhoog tot boven 2 graad.
Westelijker als Katwijk aan zee kan je toch niet zitten? Toch lees ik hier een dikke 2,5 graden vorst op de thermometers! In Wijk aan zee is het weliswaar warmer door invloed van de zon, ook hier zal de temperatuur naar mijn verwachting nog wel tot onder het vriespunt dalen.

EDIT: In Wijk aan zee vriest het alweer!

Nopie

Als ik nog een vlok sneeuw wil zien morgen dan moet ik wel heel vroeg de wekker zetten  :P, dat gaan we dus niet doen. Alle hoop is gevestigd op Februari. Vandaag wel prachtig winters dagje, gehele dag al rond -1.5 :)

Zynex

Citaat van: jones op vr 23 jan 2015 - 15:01
Ook voor de dag zelf hebben de modellen niet op de lage bewolking en mist gerekend, vandaar dat ze ook de ijsdag in grote delen niet in de kaarten hebben staan :) misschien goed nieuws voor vannacht?

Nu pas mist, tot 14:00 strak blauwe lucht.

Extremissimorum

Citaat van: Johann op vr 23 jan 2015 - 13:46
Tja, toch nog een mooi "echt" winters dagje met mist en licht vorst en in het westen ook opklaringe. Op diverse plaatsen wordt er zelfs geschaatst op natuurijs en hier en daar valt er wat "industrie-sneeuw".

Morgen dan een "synoptischer Leckerbissen".  Een "dooi-aanval" in de vroege ochtend (tong met hogere Theta's) gaat sneeuw, ijsregen, ijzel en regen opleveren. De koude plaklaag zal pas worden opgeruimd wanneer het koufront erin komt (windtoename). Vanaf de middag zien we echter dat de Thete-E's alweer naar 12° gaan dalen en dat betekent dus dat de neerslag (buien) landinwaarts weer gewoon in vaste vorm kan gaan vallen!

Wordt heel spannend allemaal en het zou me helemaal niet verbazen wanneer het in het NO en O gewoon bij (natte)sneeuw blijft !

Johann, begrijp ik nu goed dat er ook voor Noord-Holland kansen zijn op (droge) sneeuw?

Het is hier nu ijzig koud. Temps van onder 0 en waterkoud.

pietjelol

Citaat van: Extremissimorum op vr 23 jan 2015 - 15:47
Johann, begrijp ik nu goed dat er ook voor Noord-Holland kansen zijn op (droge) sneeuw?

Het is hier nu ijzig koud. Temps van onder 0 en waterkoud.
Misschien in de vroege ochtend immers de grond is nog wel bevroren. Maar daar houd het wel mee op denk ik. Maar ja het zou vannacht ook niet zo koud worden en nu niet zo mistig.
Edit: Ondertussen het hele land alweer vorst op zeeland en waddeneilanden na

winter67

Wel raar dat nu al de nachttemperaturen bereikt zijn of komt er weer een verassing net zoals vannacht.

PatrickM

KNMI geeft code oranje voor heel NL: kans op ijzel.

zorba

KNMI komt met een waarschuwing voor Extreem Weer i.v.m. IJZEL

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Extremissimorum

Citaat van: pietjelol op vr 23 jan 2015 - 15:54
Misschien in de vroege ochtend immers de grond is nog wel bevroren. Maar daar houd het wel mee op denk ik. Maar ja het zou vannacht ook niet zo koud worden en nu niet zo mistig.
Edit: Ondertussen het hele land alweer vorst op zeeland en waddeneilanden na

Vorst begint ook de Waddeneilanden weer te veroveren. Bij Den Helder is de grondtemperatuur lager dan de 2m temperatuur. :o

Hier nog steeds dichte mist en zeer lichte motsneeuw. Telt dat ook als droge sneeuw? Ik ga het zien of er morgen sneeuw ligt.

Citaat van: zorba op vr 23 jan 2015 - 16:02
KNMI komt met een waarschuwing voor Extreem Weer i.v.m. IJZEL

Oei! Dat kan nog weeralarm worden dan! NS gaat op hol slaan in dat geval.

Weatherman

En de sneeuw dan ? ze hebben het alleen maar over ijzel ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Extremissimorum

Citaat van: Weatherman op vr 23 jan 2015 - 16:06
En de sneeuw dan ? ze hebben het alleen maar over ijzel ?

Eh, nee?

Citaat van: KNMIKomende nacht trekt een gebied met winterse neerslag van west naar oost over het land. Op veel plaatsen wordt het glad als gevolg van ijzel. Daarnaast is er in het oostelijke helft van het land naast ijzel ook sneeuw mogelijk. In de westelijke helft van het land verdwijnt de gladheid aan het begin van de ochtend. In het oosten van het land kan de gladheid nog aanhouden tot aan het einde van de ochtend.

xzaz

Citaat van: Weatherman op vr 23 jan 2015 - 16:06
En de sneeuw dan ? ze hebben het alleen maar over ijzel ?
Verwacht maar niks.
De winter is nog niet eens begonnen!

Remy

Citaat van: Extremissimorum op vr 23 jan 2015 - 16:02

Oei! Dat kan nog weeralarm worden dan! NS gaat op hol slaan in dat geval.
Niet alleen de NS heeft dan een mega probleem.
De tramrails en bovenleidingen krijgen met echte ijzel ook een laagje ijs,ijs geleidt geen stroom dus alles staat stil of je krijgt dit soort taferelen:
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Powered by EzPortal