Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396919 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Ijsbloem

 ;) Nacht van zaterdag naar zondagochtend ook oppassen.
Tussen rug zorgt voor opklaringen dus kans op opvriezing.
Daarna voorlopig weer gedaan met ' blij dat ik glij,.
Eind januari spannend ???
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

MamaAs

Echt bizar hoe snel de mist hier optrekt.
Zit momenteel in Lemmer en in nog geen 10 minuten ging het van zonnig naar potdicht.

Zynex

Echt bizar hoe snel de temp hier stijgt.
9:00 -7,3 12:00 +2,3

Lucas

Terwijl wij van -6 naar +1 uur geleden nu weer naar de -2 gaan.
Aanhoudende sneeuwval

Glennb

Citaat van: Zynex op vr 23 jan 2015 - 11:55
Echt bizar hoe snel de temp hier stijgt.
9:00 -7,3 12:00 +2,3

Hier van -5.6 naar +0.7 en nu weer naar -1.7.
Het Is ineens ontzettend mistig in Amsterdam. Sinds de mist beduidend kouder.
Groet,
Glenn

Zynex

Ik geloof de temp niet helemaal. om 9:00 was de sloot bij mij achter nog op veel plekken open.
Nu is de sloot wel helemaal dicht. :o

Extremissimorum

Citaat van:  Weerplaza op Twitter om 11:49 uur#Wolken en #mist breiden zich verder uit, weinig zon meer. Waar het grijs is, is het ook koud: -1 tot -4 graden. http://t.co/R0iKEyIUhJ

-4?! Als dat de maximumtemperatuur wordt, is het flink kouder dan verwacht. En waar komt die mist zo opeens vandaan?

Weatherman

Apart ja, max temperatuur zou 3 graden worden, maar het is nu nog steeds -1,7, heeft dat invloed op morgen ? Zou zeggen dat de kou niet snel op wil geven. net als gisteren ook.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Mrkos

Assen nog steeds kouddddd :P rond de -3....

DSDLimburg

Temperatuur, toch wel een verschil op nog geen paar km!

seizoen 2018/2019

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

Op nadering en passage van de fronten gaat er winterse neerslag vallen. Er zijn allerlei vormen van neerslag mogelijk. (Natte) sneeuw, ijzel, ijsregen en uiteindelijk ook regen. Op nadering van warmtefront, met daar vooruit de occlusie, eerst waarschijnlijk meteorologische ijzel. IJsdriehoeken zijn al een aantal runs zichtbaar in Hirlam en Harmonie en steeds beter ook in de laatste EC run. De warmte op hoogte die deze ijsdriehoek verklaart zou wel eens veroorzaakt kunnen worden door de occlusie voor het warmtefront uit, maar deels ook door subsidentie. Bij voldoende intensiteit zou de laag echter af kunnen koelen, waardoor in EC de ijsregen of meteorologische ijzel overgaat in sneeuw. Na passage valt er regen. In het oosten van het land is de kans op droge sneeuw het grootst en een eerste ruwe inschatting van de accumulatie op basis van modelberekeningen is dat lokaal 3-5 cm mogelijk is. Na passage koufront enkele buien, vooral in het noorden ook met hagel en natte sneeuw.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Inmiddels is het weer gaan vriezen bij een toenemende nevel.  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

glenn

Het is toch alweer voor de 2 de dag op rij een flink pak kouder dan verwacht waarschijnlijk mede door de dikke mist die hier hangt. Zou dit eventueel ervoor kunnen zorgen dat het morgen hier ook een stuk kouder blijft dan verwacht? Nu hier -2.4°c in de tuin gemeten op een open plaats.
Ik hoop alvast op een pakje sneeuw morgen en geen regen .

Johann

Tja, toch nog een mooi "echt" winters dagje met mist en licht vorst en in het westen ook opklaringe. Op diverse plaatsen wordt er zelfs geschaatst op natuurijs en hier en daar valt er wat "industrie-sneeuw".

Morgen dan een "synoptischer Leckerbissen".  Een "dooi-aanval" in de vroege ochtend (tong met hogere Theta's) gaat sneeuw, ijsregen, ijzel en regen opleveren. De koude plaklaag zal pas worden opgeruimd wanneer het koufront erin komt (windtoename). Vanaf de middag zien we echter dat de Thete-E's alweer naar 12° gaan dalen en dat betekent dus dat de neerslag (buien) landinwaarts weer gewoon in vaste vorm kan gaan vallen!

Wordt heel spannend allemaal en het zou me helemaal niet verbazen wanneer het in het NO en O gewoon bij (natte)sneeuw blijft !


Hector Pascal

En wederom zit ik in het gebied waar de meeste sneeuw wordt verwacht, maar dit keer denk ik wel dat het komt. Drie maal is scheepsrecht...
Nul bestaat niet.

Jasneker

-4.6 C vannacht, temperatuur in het zonnetje steeg naar even +0.3 en met de aanstormende mist dook hij net zo snel weer naar beneden naar nu -2.6C..... schiet mij maar in de kerstboom....;)

pietjelol

weetje het zou mij niets verbazen als het morgen toch weer wat anders loop dan vooraf voorspelt. Over het algemeen is het bekend dat een koude lucht/plaklaag wel eens lastiger weg te krijgen is dan voorspelt.

Weatherman

Citaat van: pietjelol op vr 23 jan 2015 - 14:12
weetje het zou mij niets verbazen als het morgen toch weer wat anders loop dan vooraf voorspelt. Over het algemeen is het bekend dat een koude lucht/plaklaag wel eens lastiger weg te krijgen is dan voorspelt.
Dat vroeg ik ook net al, maar ja het is niet te zeggen. Ook hier wordt het weer kouder. en geen echte mist wel heiig
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

glenn

Citaat van: pietjelol op vr 23 jan 2015 - 14:12
weetje het zou mij niets verbazen als het morgen toch weer wat anders loop dan vooraf voorspelt. Over het algemeen is het bekend dat een koude lucht/plaklaag wel eens lastiger weg te krijgen is dan voorspelt.

Inderdaad ook ik denk dat het morgen wel eens verassend uit kan pakken namelijk na het passeren van het warmtefront keert de kou op 850 hpa direct terug en als je de verwachting van de afgelopen 2 dagen ziet zitten de modellen er ook compleet naast

vdweste

Citaat van: Hector Pascal op di 20 jan 2015 - 21:07
Zaterdag wordt het regen, let maar op. Misschien eerst een beetje natte sneeuw, maar regen wordt het. Dus bereid je maar voor op een teleurstelling.

Citaat van: Hector Pascal op vr 23 jan 2015 - 13:57
En wederom zit ik in het gebied waar de meeste sneeuw wordt verwacht, maar dit keer denk ik wel dat het komt. Drie maal is scheepsrecht...

Het weer is nog minder veranderlijk.  ;D

Powered by EzPortal