Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396893 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jelle

Leuk forum hier trouwens! Blij dat ik me hiervoor heb aangemeld! Zo heb je wat meer contact met weerliefhebbers :P

Der RoX

Het is hier volgens mij net wel of geen ijsdag...maar ik heb ijs op de sloten gezien en motsneeuw, dus al een 100% verbetering ivm. vorige winter.

WiNtEr!!11!1!@

PatrickM

Citaat van: Erwin82 op do 22 jan 2015 - 16:30
oh, buienradar geeft max. temp van -0.1 graad?

Kaartje van KNMI wel.

Jasneker

Met het zonnetje erbij vandaag een mooie dag, +0.4 op het hoogste punt, geen ijsdag hier, wel -3 vannacht geweest.

Voorlopig op de kaaarten nog geen echte winter te zien, alleen wat speldeprikjes.

gilleeesss

Wij hebben een ijsdag (tenzij het nu nog opwarmt, tAct is -0.5 hier) (west belgie) dan toch nog iets deze 'winter' :p Maar zaterdag vast een Bakje water ipv een Pakje sneeuw voor hier, GFS ook weer met regen :) (sneeuw voor NL en oosten enzo maar ach we zien wel wat de 48uur modellen doen

ron12

Citaat van: Erwin82 op do 22 jan 2015 - 16:30
oh, buienradar geeft max. temp van -0.1 graad?
ah, idd 16.24 uur 0.0, jammer maar helaas
0.0 graden is wel een ijsdag,is nog niet boven 0.0 graden geweest daar, als het 0.1 graden word is het geen ijsdag, Nijmegen ook geen ijsdag was 0.6 graden hier vandaag, met een klein beetje motsneeuw
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Bij Beek (Maastricht) nog erger... Hier net na middernacht een maximum bereikt van 0,2 graden, terwijl het overdag onder 0 is gebleven.... Ook gisteravond was het onder 0.  :P

Achja, waarschijnlijk wel enkele tienden Hellmannpunten gescoord  8)

hoffies

Ik denk dat er nog wel een ijsdag komt! *glazenbol*
Twitter: @hoffnar2911

wesleylollol

en ik maar denken dat de temperatuur naar mate de avond naderd zakt
maar nee hier dus ook geen ijsdag 0,1 graad boven 0 gestegen

Armand

Hele land code geel voor sneeuwval met als onderschrift: Kans op gladheid door winterse neerslag.
In de oostelijke provincies (Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland en Limburg) het volgende onderschrift: Kans op gladheid door winterse neerslag. Mogelijk valt er 3-5 cm sneeuw.

winter67


Marsel

Citaat van: winter op do 22 jan 2015 - 11:13
Ik dacht bij Noordwest stroming dat er dan altijd grote kans op sneeuw in het binnenland, m.u.v. de kust daarom.
Maar dat zie ik dan verkeerd. Want, wat zijn de verschillen met bijv. de winter van 2010? Was het misschien winter ten oosten van ons (Duitsteland/Polen)?

Pluim is tenminste weer een stuk beter op lange termijn. Alleen jammer van a.s. weekend waarschijnlijk!

In principe heb je daar gelijk in. Maar daar doelde ik niet zo op. Het ging me meer om de constatering dat dat blauw alsmede de hele synoptische setting in je initiële bericht onterecht als ijzige kou in de pluim terug verwacht werd.

De kaart lijkt een sneeuwbrenger en diepvrieskaart van jewelste, althans dat líjkt zo. Echter, op basis van alleen gronddruk en isohypsen op 500hPa kom je er niet.
Ga je wat dieper graven dan zie je dat temperaturen buiten buien om gewoon 2-4C in de plus uitkomen veelal door een aanlandige wind. Neemt niet weg dat buien in die setting weldegelijk sneeuw kunnen geven (in de koude lucht lage diktewaarden en geopotentiaal) maar je kunt ook stellen dat het smelten vrijwel meteen begint nadat de bui is vertrokken.

Het idee van dec 2010 snap ik dan ook. Maar zelfs op de 17e december (snowmagadon) werden er in een brede kuststrook temperaturen 1-3C in de plus gemeten. Ook toen een zwak windje uit WNW.
Klassiek vuil winterweer uit NNW gaat ook vrijwel nooit met echte diepvrieskou samen door toedoen van de Noordzee. Vandaar dat je ondanks al het blauw eea niet meteen terugziet als diepvries in de pluim.

glenn

ensemble van GFS lijkt steeds kouder en kouder te worden ik vind hem mooi richting februari mogelijk in februari een verassing

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

EC ziet er voor Limburg goed uit, actiefste deel om 9 uur met temperaturen rond 0 graden. Heeft er beter uitgezien, maar dit is niet slecht. (als het uitkomt natuurlijk :o )

glenn

Citaat van: Armand op do 22 jan 2015 - 19:29
EC ziet er voor Limburg goed uit, actiefste deel om 9 uur met temperaturen rond 0 graden. Heeft er beter uitgezien, maar dit is niet slecht. (als het uitkomt natuurlijk :o )

en provincie antwerpen?

Armand

Citaat van: glenn op do 22 jan 2015 - 19:31
en provincie antwerpen?

Om 06z een neerslaggebied met temperaturen tussen 0 en 2 graden. Zal dan voornamelijk sneeuw zijn. IJzel behoort ook tot te mogelijkheden, grootste kans hierop in het zuidwesten van NL, en het westen en zuidwesten van BE.

Blijft toch afwachten tot het laatste moment, ook met ijzel!

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Voor de komende 48 uur ligt het venijn duidelijk in de nacht naar zaterdag en de daaropvolgende ochtend. Warmte- en koufront bewegen dan westwaarts over het en dit gaat gepaard met winterse neerslag. De vorm waarin dit valt is onzeker en de modellen laten deze gevoeligheid ook zien. Voor het warmtefront uit zit nog een occlusie en beide zien we activeren zodra ze het land bereiken en dan over de koude plaklaag heen bewegen. Dit zijn lastige situaties voor de modellen, maar ze kunnen wel heel goed kwalitatief gebruikt worden. Zeer belangrijk zal worden in hoeverre oppervlaktetemperaturen goed berekend zijn.

Op nadering van de fronten gaat er winterse neerslag vallen. Er zijn allerlei vormen van neerslag mogelijk. (Natte) sneeuw, ijzel, ijsregen en uiteindelijk ook regen. Op nadering van warmtefront met daar vooruit de occlusie zou het eerst weleens kunnen gaan om ijzel. IJsdriehoeken zijn al een aantal runs zichtbaar in Hirlam en Harmonie. De warmte op hoogte die deze ijsdriehoek verklaart zou wel eens veroorzaakt kunnen worden door de occlusie voor het warmtefront uit. Het lijkt een aannemelijk scenario. Bij voldoende intensiteit zou de laag echter af kunnen koelen waardoor de ijsregen of meteorologische ijzel (hangt van de dikte van de smeltlaag en de laag eronder af) weer overgaat in sneeuw. In de smalle warme sector zijn mengvormen weer mogelijk, terwijl vlak voor het koufront uit er weer sneeuw zou kunnen vallen. Op en na passage valt er regen, waarna het droog wordt. In het oosten van het land is de kans op droge sneeuw het grootst en een eerste ruwe inschatting van de accumulatie op basis van modelberekeningen is dat 3-5 cm (tijdelijk) mogelijk is. Overigens heeft EC vandaag juist alleen sneeuw gevolgd door regen, terwijl dat model gisteren ook een ijsdriehoek in de verticale profielen had.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

pietjelol

voor zaterdag word het hier zeker niks. Maar ik ben al lang blij dat een echte wc voor weken niet in de kaarten staan. Sterker nog eind van de maand gaat de pluim weer wat naar beneden. Ja ik weet is ver weg maar bied toch wel kansen (en hoop)

Jan van Ooijen

Moeilijk allemaal, ECMWF komt met sneeuw waar Hirlam wederom met regen. We zullen wederom van de kleine factoren afhankelijk zijn net zoals afgelopen zaterdag. Reken je nog niet rijk na het zien van een bepaald model!








Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal