Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 397141 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

martijn

Iemand sneeuwgebiedje in België opgevallen?

Jan van Ooijen

Citaat van: martijn op do 22 jan 2015 - 09:45
Iemand sneeuwgebiedje in België opgevallen?

Ja vanmorgen vroeg al, toen twitterde ik al over sneeuw zuidoosten ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

martijn

Citaat van: Jan van Ooijen op do 22 jan 2015 - 10:06
Ja vanmorgen vroeg al, toen twitterde ik al over sneeuw zuidoosten ;)
Het lijkt alsof die het land op gaat komen

Marsel

Citaat van: winter op wo 21 jan 2015 - 22:18
GEM op langere termijn winterachtig.

Jan hoe kan het dat de kaarten van de Hoofdrun van ECMWF er goed uitzien maar de pluim eigenlijk gewoon zwaar tegenvalt? Ligt het dan in mijn interpretatie van de kaarten? Maybe uitleg over bijv. de onderstaande kaart: Een noordelijke stroming terwijl in de pluim de middag temperatuur bijna +5 graden celsius is :(

Zie Weerfreak z'n reactie inderdaad.

@Winter
Probeer even door al het blauw heen te kijken. Dan zul je zien dat de stroming aanlandig is met bovendien een lange fetch over de Noordzee. Aangezien die plas niet echt koud is en het flink door waait zal de van oorsprong koude luchtmassa onderin makkelijk wat opwarmen tot de door jou genoemde temperaturen. Daarom is eea niet als winterweer (lees: lage temperaturen) in de pluim te zien.

Neemt niet weg dat ik deze ontwikkelingen op de voet volg. Als er dan een variant van winter(s)weer is die hier in de smaak valt is het wel de NNW variant met lage(re) diktewaarden, koude bovenluchten en pittige (onweers)buien vanaf de Noordzee met korrelhagel en natte sneeuw.
Maar goed, deze termijn :(.....een kleine verschuiving van de hele rug-trog overgang en je zit met veel minder interessant weer.

EDIT: hieronder EC00. Niets om warm of liever gezegd koud van te worden vanuit winters perspectief.

Der RoX

Leiden meldt motsneeuw nu!

edit: het stelt niks voor, alweer afgelopen geloof ik
WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

Sneeuwkansen voor Hoorn nemen per run bijna exponentieel af. Lijkt weer hetzelfde liedje te worden.  >:(
Volgende week nemen de stormkansen toe, wc gaat weer op volle toeren draaien mocht er niet snel iets veranderen. Mijn haat-liefdeverhouding neigt nu sterk naar haat dezer maanden. :-X

Om nu toch iets positiefs te melden: in heel het land vorst. Zelfs matige vorst (!) gemeten in Woensdrecht vannacht. -5.1

MamaAs

Holy crap wat heb ik lang op zo'n dag als deze moeten wachten!
Zonnetje, ijzig koud met een gevoelstemperatuur van -8. Heerlijk! Jammer dat we niet kunnen schaatsen, dan was het perfect geweest.

onweerdetectie1449

Hier in Zoetermeer net heel onverwachts even matige sneeuw!  :D Heeft toch voor een sneeuwdekje van 0,5cm opgeleverd. ( Wat alweer snel weg aan het smelten is ).

Extremissimorum

Citaat van: MamaAs op do 22 jan 2015 - 10:48
Holy crap wat heb ik lang op zo'n dag als deze moeten wachten!
Zonnetje, ijzig koud met een gevoelstemperatuur van -8. Heerlijk! Jammer dat we niet kunnen schaatsen, dan was het perfect geweest.

Misschien morgen op ondergelopen weilanden? Temps komen waarschijnlijk niet eens boven 0 uit en het gaat weer flink vriezen vannacht. Over twee nachten ijs  ;)

Hoeveel waarde wordt er hier trouwens nog gehecht aan de ao-index? Deze laat eerst een daling zien, maar verwacht een flinke stijging in de plus.  :-\

Eendagseend

Ook in Velp onverwacht hele lichte motsneeuw, in de vorm van wat ronddwarrelende vlokjes dus niet echt van betekenis, maar toch :)
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

Der RoX

Ineens aardig wat sneeuw hier. Tenminste, het is nu duidelijk waarneembaar ;)

edit: And it's gone... :')
WiNtEr!!11!1!@

Reutel

Citaat van: Marsel op do 22 jan 2015 - 10:18

EDIT: hieronder EC00. Niets om warm of liever gezegd koud van te worden vanuit winters perspectief.

Nou als die woei op 29 februari op zijn plaats gaat vallen... Dan ga ik het toch heel warm krijgen! Bovendien signaleer ik op LT steeds meer leden die onder nul gaan. Best spannend!  8)

JPP78

Eerste hellmannetjes voor Workum opkomst? nu nog -1,9 gemiddeld over de dag. als de max onder 2 graden blijft, en dat zal wel zo zijn, ga ik de eerste punt(en) halen. Begin december kwam net niet onder 0. (0,0 als laagste gemiddelde) en gister strandde op +0,1.

Omdat het ook morgen waarschijnlijk dicht bij nul blijft, kan ik ook morgen nog 1 of 2 punten scoren.... daarna voorlopig weer uit met de pret...
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

martijn


winter

Citaat van: Marsel op do 22 jan 2015 - 10:18
Zie Weerfreak z'n reactie inderdaad.

Lap tekst

Ik dacht bij Noordwest stroming dat er dan altijd grote kans op sneeuw in het binnenland, m.u.v. de kust daarom.
Maar dat zie ik dan verkeerd. Want, wat zijn de verschillen met bijv. de winter van 2010? Was het misschien winter ten oosten van ons (Duitsteland/Polen)?

Pluim is tenminste weer een stuk beter op lange termijn. Alleen jammer van a.s. weekend waarschijnlijk!

MamaAs

Citaat van: JPP78 op do 22 jan 2015 - 11:04
Eerste hellmannetjes voor Workum opkomst? nu nog -1,9 gemiddeld over de dag. als de max onder 2 graden blijft, en dat zal wel zo zijn, ga ik de eerste punt(en) halen. Begin december kwam net niet onder 0. (0,0 als laagste gemiddelde) en gister strandde op +0,1.

Omdat het ook morgen waarschijnlijk dicht bij nul blijft, kan ik ook morgen nog 1 of 2 punten scoren.... daarna voorlopig weer uit met de pret...

Eindelijk! Jammer dat het van korte duur is.
Ennuh, die link in je onderschrift is van je oude weerstation of niet? ;)

ron12

In Nijmegen valt nu motsneeuw, bij -0.8 graden ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep


Danny

Ik bespeur in de EC pluim de laatste paar runs een steeds groter aantal leden dat helemaal geen geslaagde dooiaanval wil zien zaterdag a.s. Kijkend naar de nachttemperaturen voor zaterdag op zondag en vooral zondag op maandag zien we een aantal leden inmiddels weer voor een koude nacht kiezen i.p.v. temperaturen ruim boven 0 zoals eerder deze week alle leden lieten zien. Garanties tot de deur maar dat de koude lucht langer blijft "plakken" dan modellen soms voorzien heeft ons al vaker een verrassing opgeleverd.

jones

GFS laat de 850hPa temperatuur ook wel hoog oplopen zaterdagochtend... zelfs boven 0 in het westen

Powered by EzPortal