Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396893 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Armand

Ziet er zaterdag goed uit voor Limburg! Gemiddelde van de EC pluim komt niet verder dan 1 of 2 graden overdag.

KNMI wordt ook steeds beter:
afgelopen maandag: Zaterdag regen vanuit het westen, misschien vooraf gegaan door (natte) sneeuw.
afgelopen dinsdag: Zaterdag regen, vooraf gegaan door (natte) sneeuw.
Vandaag: Zaterdag kans op (natte) sneeuw.

Staafdiagram voor sneeuw ziet er ook netjes uit. Maar.......
Op vrijdag 26 dec. gaf deze zelfs 100% kans op 3< cm aan, dus zelfs bij 100% kans moet je er niet helemaal van uit gaan!

EDIT: onderste diagram is van 26 dec. 2014.

Joep

GFS meeste sneeuw in ZO

edit, en op de wadden :)

boxer

Citaat van: Joep op wo 21 jan 2015 - 14:15
GFS meeste sneeuw in ZO

edit, en op de wadden :)

Zelfs zoveel sneeuw op de wadden dat de helft van de eilanden niet meer zichtbaar is op de kaart ;)

zorba

Citaat van: Joep op wo 21 jan 2015 - 14:15
GFS meeste sneeuw in ZO

edit, en op de wadden :)

Mwah, zelfde kaartje GFS met neerslagsoort.

Even EC 06-12 UTC erbij gevoegd

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

IkWilbert

CiteerMeteoGroup-Weer.nl ?@MeteoGroupWeer 8 min.8 minuten geleden

Nieuwe kansen op #sneeuw zijn er zaterdag. In de ochtend kan vooral in het oosten een dekje van tussen minimaal 1 en 3 centimeter ontstaan.
Kans op een klein dekje in het oosten volgens weer.nl

Lothiriel

Ligt het nu aan mij of is de verwachting op korte en middellange termijn toch beter dan pakweg de voorbije dagen? Gisteren zei het KMI nog tot 8 graden na het weekend, nu geven ze eerder 3-4 graden aan. En ook sneeuw voor zaterdag.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Vincent

Citaat van: Lothiriel op wo 21 jan 2015 - 15:13
Ligt het nu aan mij of is de verwachting op korte en middellange termijn toch beter dan pakweg de voorbije dagen? Gisteren zei het KMI nog tot 8 graden na het weekend, nu geven ze eerder 3-4 graden aan. En ook sneeuw voor zaterdag.

KNMI is ook wat afgezwakt qua opwarming:
Vooruitzichten lange termijn
woensdag 28 januari tot en met woensdag 04 februari
Grote kans (rond 90%) op het aanhouden van het wisselvallige weertype met temperaturen rond normaal

jeroentje890


Kniepser

Iemand het neerslag gebied boven oost Frankrijk al gezien dat noordwaarts trekt? Zou het zuid oosten toch onverwachts wat sneeuw krijgen?

Jan van Ooijen

Citaat van: IkWilbert op wo 21 jan 2015 - 14:57
Kans op een klein dekje in het oosten volgens weer.nl

Is een gewaagde uitspraak, als ik hun sneeuwkaarten erbij pak dan wordt het veel meer dan dat. Deze is trouwens van de vorige run, vanavond nieuwe kaarten als het goed is

Kaart 1: Zaterdag 01uur tot 07uur
Kaart 2: Zaterdag 07uur tot 13uur

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann


Extremissimorum

Citaat van: jeroentje890 op wo 21 jan 2015 - 15:54
Als dit uitkomt dan zeg ik WOW

Weg Nederland!

Zit er al een tijdje naar te kijken. Ec komt ook met die kans. Zal wel een extreem model zijn in dit geval.
Wel in de gaten houden lijkt me... Zuiden van het land krijgt dan een heuse sneeuwstorm! Noorden krijgt dan zwaarste storm in de weersgeschiedenis van Nederland...

winter67

Citaat van: jeroentje890 op wo 21 jan 2015 - 15:54
Als dit uitkomt dan zeg ik WOW
Beter komt dat uit hoef ik niet te werken.

Govert

Citaat van: Extremissimorum op wo 21 jan 2015 - 16:13
Weg Nederland!

Zit er al een tijdje naar te kijken. Ec komt ook met die kans. Zal wel een extreem model zijn in dit geval.
Wel in de gaten houden lijkt me... Zuiden van het land krijgt dan een heuse sneeuwstorm! Noorden krijgt dan zwaarste storm in de weersgeschiedenis van Nederland...

Windkracht 11 (lees ik in de kaart) is heel erg zwaar, maar toch niet uniek? Komt elke paar jaar wel eens voor. Als ik naar het KNMI lijstje kijk had Vlieland bijvoorbeeld op 28 okt. 2013 windkracht 11 en windstoten tot 151 km/u.

Of bedoel je wellicht iets anders?

http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/zwarestorm.html

Marcellang

Citaat van: winter67 op wo 21 jan 2015 - 16:29
Beter komt dat uit hoef ik niet te werken.
Of je hebt geen werk meer  ;D :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Extremissimorum

Citaat van: Govert op wo 21 jan 2015 - 16:34
Windkracht 11 (lees ik in de kaart) is heel erg zwaar, maar toch niet uniek? Komt elke paar jaar wel eens voor. Als ik naar het KNMI lijstje kijk had Vlieland bijvoorbeeld op 28 okt. 2013 windkracht 11 en windstoten tot 151 km/u.

Of bedoel je wellicht iets anders?

http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/zwarestorm.html

Ja, maar toen werden er windstoten tot 120 km/u verwacht door GFS.



Ze kunnen dus vaak hoger uitvallen. Als er nu al tot boven de 140 ingetekend wordt en het een week lang erin blijft, wordt dit extreem.

Blijft het erin en trekt het zuidelijker,  ;D ;D ;D

joboy52

Nieuwe GFS lijkt voor sneeuw op zaterdag iets beter  8)

Lucas

Storm is er al weer uit bij de laatste GFS
Aanhoudende sneeuwval

Edwin

Wel flink wat neerslag en zeer veel sneeuw in de Haute Savoie en Wallis voor Johann :P

Never Stop Exploring

Edwin

Never Stop Exploring

Powered by EzPortal