Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 397047 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

JerryL

Zaanstad is al twee maal op rij sneeuw ''beloofd'' maar niets gekregen. Driemaal is scheepsrecht. Deze sneeuwprik komt er! Ik geloof er in!

Hector Pascal

Citaat van: Stephanie op di 20 jan 2015 - 21:18
Nogmaals, ik vraag je om het te onderbouwen.
Dat komt heel anders over dan loze kreten de interwebs opslingeren om 'je gelijk te bewijzen'.
Grappig dat het wel mag als er veel sneeuw voorspeld wordt, maar als je enige twijfel hebt of er sneeuw komt dan moeten er allerlei bewijzen of tafel komen. Zoals ik dus al aangaf is de dagtemperatuur gewoon te hoog. Dus weinig tot geen droge sneeuw.
Nul bestaat niet.

Hector Pascal

Citaat van: Ruud op wo 21 jan 2015 - 07:41
Sinds een paar dagen zijn de mollen bij mij in de buurt een stuk actiever om hun gangenstelsel uit te breiden. Dit zouden ze doen omdat er koud weer op komst is en op deze manier er meer voedsel te vinden is.

Aangezien de natuur over het algemeen beter is dan menig computermodel voor wat betreft verwachting van de weersomstandigheden ga ik er maar vanuit dat de winter nog niet voorbij is...
Sorry, maar dit is gewoon onzin.
Nul bestaat niet.

Govert

Citaat van: Hector Pascal op wo 21 jan 2015 - 09:09
Sorry, maar dit is gewoon onzin.

Komt omdat het grondwater hoog staat...

Heeft idd niks met toekomstig weer te maken, is puur een reactie op de huidige omstandigheden.

Ruud


Reutel

EC pluim blijf consistent, geen opvallende veranderingen met de vorige run. Het zuiden lijkt zaterdag en zondag wel behoorlijk de plus in te gaan, waardoor de sneeuw niet lang zal blijven liggen. In het noorden blijft Tmax tot en met het weekend rond het vriespunt.

Weatherman

Citaat van: Reutel op wo 21 jan 2015 - 10:02
EC pluim blijf consistent, geen opvallende veranderingen met de vorige run. Het zuiden lijkt zaterdag en zondag wel behoorlijk de plus in te gaan, waardoor de sneeuw niet lang zal blijven liggen. In het noorden blijft Tmax tot en met het weekend rond het vriespunt.
Was ik al bang voor, maar jan zegt dat het niet hoger dan 3 komt, en dat is nog te bezien. dus wie weet.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Vincent

Citaat van: Reutel op wo 21 jan 2015 - 10:02
EC pluim blijf consistent, geen opvallende veranderingen met de vorige run. Het zuiden lijkt zaterdag en zondag wel behoorlijk de plus in te gaan, waardoor de sneeuw niet lang zal blijven liggen. In het noorden blijft Tmax tot en met het weekend rond het vriespunt.

Scenario's gaan vanaf maandag wel behoorlijk 'zwabberen' lijkt het. Mogelijk effect van zaterdag of alleen de termijn en onzekerheid?  :o

PatrickM

Citaat van: Reutel op wo 21 jan 2015 - 10:02
EC pluim blijf consistent, geen opvallende veranderingen met de vorige run. Het zuiden lijkt zaterdag en zondag wel behoorlijk de plus in te gaan, waardoor de sneeuw niet lang zal blijven liggen. In het noorden blijft Tmax tot en met het weekend rond het vriespunt.

De nacht ervoor en erna wel gewoon kans op vorst, dus de kou zit nog wel in de grond denk ik. Tijdens sneeuwval daalt de temperatuur ook, dus wie weet. :)

Marsel

Citaat van: Reutel op wo 21 jan 2015 - 10:02
EC pluim blijf consistent, geen opvallende veranderingen met de vorige run. Het zuiden lijkt zaterdag en zondag wel behoorlijk de plus in te gaan, waardoor de sneeuw niet lang zal blijven liggen. In het noorden blijft Tmax tot en met het weekend rond het vriespunt.

Yup.
Zaterdag een 13 in dozijn 'dooi aanvalletje' met een geoccludeerd frontaal systeem in een scherpe frontale trog welke vanuit het westen de Benelux binnenrolt. Aan de voorzijde van dit systeem door sterk gekrompen winden in de grenslaag dan de aanvoer van flink afgekoelde landlucht.
Langs het frontvlak in de loop van de (vroege) ochtend vanuit het westen dan zeer waarschijnlijk sneeuw overgaand in regen. Daarbij geldt hoe verder landinwaarts hoe langer de sneeuw zal kunnen voortduren.
Uiteindelijk gaat heel Nederland voor de bijl en komt achter het front vanuit het westen polaire lucht binnen die aan de grond zachter is dan de luchtmassa voor het front. Hoogste waarden dan uiteraard in het westen (Tx 5-6C met brede opklaringen), laagste waarden (uiteindelijk slechts 1-3C in de plus) in het oosten. Voor die tijd kan er zomaar grofweg een cm of 5 vallen, zeker verder landinwaarts.

Hector Pascal

Citaat van: Ruud op wo 21 jan 2015 - 09:52
fixed
Jij quote iets van mij wat ik niet geschreven heb. Vreemd.
Nul bestaat niet.

Joep

Vandaag, morgen en vrijdag is het droog, maar in de nacht naar zaterdag en zaterdagochtend wordt neerslag verwacht. Hierbij is kans op sneeuw. Het winterweer zet echter (weer) niet door.

Eerst kalm winterweer
Het is de rest van deze werkweek licht winters met in de nachten lichte vorst en overdag maxima net boven het vriespunt. Echt winter, met schaatsbaar natuurijs of een mooi pak sneeuw, is het zeer zeker niet. Hoogstens moet je een keer een dun laagje ijs van de je autoruiten krabben.

Nacht naar zaterdag sneeuw
Het weerbeeld verandert in de loop van vrijdag. De wind verlaat de oosthoek en draait naar zuid op nadering van een storing vanuit het westen. Het raakt geheel bewolkt en volgens de laatste verwachting bereikt de eerste neerslag halverwege de nacht naar zaterdag het westen van het land. Op dat moment ligt de temperatuur rond of net onder het vriespunt. Neerslag valt zeer waarschijnlijk als sneeuw.

Zaterdag overdag zachter
Volgens de laatste verwachtingen valt in de ochtend in de oostelijke helft van het land nog enige tijd sneeuw. Vanuit het westen gaat de neerslag over in regen. Doordat de wind achter de storing naar het noordwesten draait (en flink aantrekt) komt de temperatuur 's middags in het hele land boven 0. Aan zee wordt het zelfs een graad of 6, in het oosten maximaal 3. Ontstane sneeuwdekjes zullen dus snel pappig worden en ook wegsmelten.

Zaterdagavond en in de nacht naar zondag maken de kustprovincies kans op winterse buien.

Daarna geen winters vervolg
Zacht wordt het begin volgende week niet, maar met 5-7 graden overdag en 0-3 graden 's nachts ligt de temperatuur rond of net boven de normale waarden voor eind januari. Daarbij is het waarschijnlijk vrij nat. Een keer wat (natte) sneeuw is mogelijk, maar meestal zal de neerslag gewoon als regen vallen.

Door: Johnny Willemsen

weeronline

Joep

Ochtendpluim niet best voor winterweer op termijn


Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op wo 21 jan 2015 - 10:38
Ochtendpluim niet best voor winterweer op termijn

Dit bedoel ik nu met realistisch zijn ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Daar gaan we weer  ??? weer alleen virtuele pret
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Edwin

Wederom geen winter dus. Mensen die winter op de kaarten zien melden dat vooral omdat wij dat hier allemaal willen :P het gaat gewoon weer veel plenzen, dus eerder herfstachtig dan winter
Never Stop Exploring

wjtervelde

Citaat van: Vincent op wo 21 jan 2015 - 07:56
Als die sneeuwval zo serieus is kan de temperatuur nog wel wat zakken in vergelijking met verwachting toch?  :)

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 21 jan 2015 - 08:01
Ja dat verwacht ik wel

Jan, daar zit ik altijd mee. Het is logisch dat door sneeuwval de temp daalt en laag blijft door de koude uitstraling. Dus stiekem denk ik ook altijd dat de temp dan lager uitvalt dan de weercomputers aangeven. Maar als dit altijd zo is, nemen de weercomputers dit dan al niet automatisch mee in de berekeningen? En is de verwachte temp al lager dan normaal (dus zonder deze variabele) verwacht zou worden?

Rayonhoofd

"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Marsel

Citaat van: wjtervelde op wo 21 jan 2015 - 10:45
Jan, daar zit ik altijd mee. Het is logisch dat door sneeuwval de temp daalt en laag blijft door de koude uitstraling. Dus stiekem denk ik ook altijd dat de temp dan lager uitvalt dan de weercomputers aangeven. Maar als dit altijd zo is, nemen de weercomputers dit dan al niet automatisch mee in de berekeningen? En is de verwachte temp al lager dan normaal (dus zonder deze variabele) verwacht zou worden?

Uiteraard nemen modellen dit wel mee.
Het is daarbij overigens niet zozeer, zoals jij het noemt, 'de uitstraling' die voor een laag blijvende temperatuur zorgt maar eerder het opsnoepen van energie (warmte) die voor smelt- en verdampingsprocessen benodigd is.
Deze processen zijn allemaal in de verschillende rekenbreinen meegenomen. Probleem is dat de betrokken variabelen in de virtuele wereld van het model vrijwel altijd íets afwijken van de werkelijkheid. Dit hoeft overigens niet veel te zijn. Bovendien zijn onze fysische omschrijvingen wellicht niet volledig genoeg om de daadwerkelijke atmosfeer goed genoeg te beschrijven. En wat te denken van de soms gebrekkige resolutie.
Vervolgens gaat die 'domme' computer daarmee aan het rekenen en zie jij een getalletje verschijnen wat dus iets te laag of in dit geval te hoog is.

Daarom geldt ten alle tijden bij het gebruik van modeldata: blijf vooral zelf nadenken!

Hector Pascal

Citaat van: Rayonhoofd op wo 21 jan 2015 - 10:50
Dan is het: "ik vind", beste Ruud...........

fixed
Tja, grappig. Hij corrigeert mij, terwijl mijn spelling gewoon klopte. Komt hij zelf met "ik vindt".
Nul bestaat niet.

Powered by EzPortal