Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396914 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Ec pluim is nog nimmer overtuigend te noemen. Temps van ruim boven 0 en zuidwestcirculatie keert weer volledig terug

Sneeuwkansen voor zaterdag zijn wel aanzienlijk te noemen en stijgende, zelfs voor het noordwesten, maar we weten hoe betrouebaar is de laatste tijd. Zelfs al zou het flink gaan sneeuwen zaterdag, verwacht ik niet dat we een winterperiode ingaan. Maar alles kan natuurlijk nog omslaan.... dus....

Zie nu paniekerige berichten verschijnen over een artische aanval voor begin februari met veel sneeuw. Ik neem het niet serieus want dat lijkt me te snel om nu conclusies over te trekken.

Armand

Bij Zuidoost is de oper juist een van de koudste in de pluim. Ik ga ook deze keer (voorlopig) uit van het ergste scenario: in de vroege ochtend wat natte sneeuw, snel gevolgd door regen. Wel het begint steeds mooier uit te zien, alleen gfs nog iets minder.

Henk1976

Citaat van: Extremissimorum op di 20 jan 2015 - 22:01
Ec pluim is nog nimmer overtuigend te noemen. Temps van ruim boven 0 en zuidwestcirculatie keert weer volledig terug

Sneeuwkansen voor zaterdag zijn wel aanzienlijk te noemen en stijgende, zelfs voor het noordwesten, maar we weten hoe betrouebaar is de laatste tijd. Zelfs al zou het flink gaan sneeuwen zaterdag, verwacht ik niet dat we een winterperiode ingaan. Maar alles kan natuurlijk nog omslaan.... dus....

Zie nu paniekerige berichten verschijnen over een artische aanval voor begin februari met veel sneeuw. Ik neem het niet serieus want dat lijkt me te snel om nu conclusies over te trekken.

Ook al dergelijke berichten gezien over de Schneesturm des Deauds door bepaalde lieden die hier niet welkom zijn en/ofniet besproken mogen worden. Ik ga er vooreerst van uit dat we rustig voortkabbelen met dit kwakkelweer. Het zal wel even geen 13 graden nog worden.

winter

Citaat van: Extremissimorum op di 20 jan 2015 - 22:01
Ec pluim is nog nimmer overtuigend te noemen. Temps van ruim boven 0 en zuidwestcirculatie keert weer volledig terug

Sneeuwkansen voor zaterdag zijn wel aanzienlijk te noemen en stijgende, zelfs voor het noordwesten, maar we weten hoe betrouebaar is de laatste tijd. Zelfs al zou het flink gaan sneeuwen zaterdag, verwacht ik niet dat we een winterperiode ingaan. Maar alles kan natuurlijk nog omslaan.... dus...u

Zie nu paniekerige berichten verschijnen over een artische aanval voor begin februari met veel sneeuw. Ik neem het niet serieus want dat lijkt me te snel om nu conclusies over te trekken.

Nog niet super voor het midden van het land! De pluimen voor het Noord-Oosten, Oosten,Zuiden en Zuid-oosten zijn een stuk kouder!
Dit komt doordat we te maken krijgen met een Noordwest/Noord stroming, als de kaarten uitkomen. Wanneer er dan een laag sneeuw komt te liggen en het een bewolkte dag is zal de temperatuur ook maar moeite boven de 2 graden uitkomen. Dus wat niet is kan nog komen. Eerst maar naar zaterdag in spanning leven.

Nopie

Citaat van: Joep link=topic=
Pluim

5 graden zaterdag als er dan s'ochtends sneeuw valt dooit het weer in een rap tempo weg.

Edwin

Heb liever 12 graden dan 2 graden. Sneeuw en -2 mag wel, mits het een tijd blijft liggen
Never Stop Exploring

Zynex

Het is gewoon zielig.  >:(

In Canada heb je gewoon bijna altijd koude winters en lekkere zomers.
Wat lijkt me dat lekker zeg.

SniperEye

Citaat van: Armand op di 20 jan 2015 - 22:04
Bij Zuidoost is de oper juist een van de koudste in de pluim. Ik ga ook deze keer (voorlopig) uit van het ergste scenario: in de vroege ochtend wat natte sneeuw, snel gevolgd door regen. Wel het begint steeds mooier uit te zien, alleen gfs nog iets minder.

Viel mij ook al op. Wijkt tamelijk sterk af van voorgaande dagen over de periode t/m zondag.

Ruud

Sinds een paar dagen zijn de mollen bij mij in de buurt een stuk actiever om hun gangenstelsel uit te breiden. Dit zouden ze doen omdat er koud weer op komst is en op deze manier er meer voedsel te vinden is.

Aangezien de natuur over het algemeen beter is dan menig computermodel voor wat betreft verwachting van de weersomstandigheden ga ik er maar vanuit dat de winter nog niet voorbij is...

Jan van Ooijen

Nieuwe ECMWF run is weer mooi te noemen, lag de meeste neerslagintensiteit gisteren nog in het oosten van Nederland... Nu ligt het in de Ardennen/midden België. Dit zal nog wel enkele keren gaan veranderen vermoed ik. Ook de neerslag achter de sneeuw aan stelt weinig voor. Helaas loopt de temperatuur weer op naar een graad of 3, maar eerst eens zien of dat werkelijk zo zal zijn. We zijn bijna bij de 48u kaarten en dan zal er meer duidelijkheid komen vermoed ik.









Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Vincent

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 21 jan 2015 - 07:50
Nieuwe ECMWF run is weer mooi te noemen, lag de meeste neerslagintensiteit gisteren nog in het oosten van Nederland... Nu ligt het in de Ardennen/midden België. Dit zal nog wel enkele keren gaan veranderen vermoed ik. Ook de neerslag achter de sneeuw aan stelt weinig voor. Helaas loopt de temperatuur weer op naar een graad of 3, maar eerst eens zien of dat werkelijk zo zal zijn. We zijn bijna bij de 48u kaarten en dan zal er meer duidelijkheid komen vermoed ik.

Als die sneeuwval zo serieus is kan de temperatuur nog wel wat zakken in vergelijking met verwachting toch?  :)

Jan van Ooijen

Citaat van: Vincent op wo 21 jan 2015 - 07:56
Als die sneeuwval zo serieus is kan de temperatuur nog wel wat zakken in vergelijking met verwachting toch?  :)

Ja dat verwacht ik wel
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

flyerke

ik denkd at we ons nog aan het een en ander mogen gaan verwachten de komende weken. Zie een leuke depressie voorbij komen voor volgend weekend (zowel gfs en ecmwf geven dit aan) Zou zomaar een sneeuwdumpje kunnen opleveren enkel de termijn is LT dus onbetrouwbaar. Wel leuke kaartjes om te zien passeren.



Winter is coming

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 21 jan 2015 - 07:50
Nieuwe ECMWF run is weer mooi te noemen, lag de meeste neerslagintensiteit gisteren nog in het oosten van Nederland... Nu ligt het in de Ardennen/midden België. Dit zal nog wel enkele keren gaan veranderen vermoed ik. Ook de neerslag achter de sneeuw aan stelt weinig voor. Helaas loopt de temperatuur weer op naar een graad of 3, maar eerst eens zien of dat werkelijk zo zal zijn. We zijn bijna bij de 48u kaarten en dan zal er meer duidelijkheid komen vermoed ik.



Prachtige run Jan, we komen steeds dichterbij het weekend,  laten we hopen dat het een keertje waarheid wordt :)
Hopelijk volgen de andere modellen snel.


Jelle

Het is inderdaad een mooie run! Hopen dat de neerslagintensiteit ook mooi blijft voor het oosten van Nederland in de komende runs. En een beetje lage temperatuur graag :P
Het scheelt dat in tegenstelling tot de vorige twee dagen met sneeuw, de grond nu in ons voordeel werkt. Die is namelijk koud en bevroren maar de vorige keren nog vrij warm.

SniperEye

Citaat van: Ruud op wo 21 jan 2015 - 07:41
Sinds een paar dagen zijn de mollen bij mij in de buurt een stuk actiever om hun gangenstelsel uit te breiden. Dit zouden ze doen omdat er koud weer op komst is en op deze manier er meer voedsel te vinden is.

Aangezien de natuur over het algemeen beter is dan menig computermodel voor wat betreft verwachting van de weersomstandigheden ga ik er maar vanuit dat de winter nog niet voorbij is...

Sommige natuurfenomenen zijn inderdaad goede graadmeters.

Wat betreft de verwachtingen, het is eigenlijk zoals Johann zegt, komen en gaan van winterse perikelen door de grens van warme en koude lucht boven ons land. De ene keer aan de koude zijde, de andere keer aan de warme zijde.

Joep

De vrieskou is weer terug in Moskou maar tot een transport naar het Noordzeegebied komt het niet. Wel is het dezer dagen licht winters en droog in onze streken. Zaterdag nemen de neerslagkansen toe: zondag is het echter weer droog. De temperatuur gaat vanaf het weekeinde omhoog.

Bam! Ook in Moskou is de vrieskou weer terug. Gisternacht werd het in de Russische hoofdstad slechts -1,4º; vanochtend wees de thermometer -15,0º aan. Sinds 10 januari was het overwegend (veel) te zacht in Moskou. Vanaf de 11de werden dagelijks maxima boven nul gemeten en dikwijls vroor het 's nachts niet of nauwelijks.
Helaas voor winterliefhebbers is de Russische vrieskou niet bestemd voor de export. De luchtdruk is weliswaar flink gestegen (Moskou 1036 hPa) maar het Scandinavisch-Russische hoog zet geen solide uitloper naar onder meer het Noordzeegebied in de steigers. Dat de wind vandaag en morgen uit oostelijke richtingen waait, is puur een reactie op een Brits lagedrukgebied dat via Frankrijk naar de mediterrane regio koerst.

Het neerslaggebied van de storing kan ons land niet bereiken. Vandaag en morgen verlopen dus droog met dankzij aanvoer van drogere lucht geregeld zonneschijn. Toch trekken er soms ook wolkenvelden over: donderdag mogelijk ook lage bewolking uit Duitsland. In de nacht en ochtend vriest het tot circa 3 graden (afgelopen nacht kwam De Bilt uit op -2,2 en Arcen -2,9º); de maxima blijven morgen rond +1 graad steken.
Ook vrijdag blijft het dankzij een tijdelijke hogedrukbrug tussen het Russische en het Azorenhoog droog en vrij koud.
Meer details inzake vandaag en morgen treft u aan in het Weerpraatje.

Tijdens het weekeinde verandert de weerssituatie. Het frontensysteem van een volgende IJslanddepressie veroorzaakt neerslag (sneeuw en regen) en met een noordwestenwind stroomt aan de achterzijde van het front minder koude Atlantische lucht Nederland binnen. Zondag nemen de neerslagkansen dankzij een nieuwe uitloper van het Azorenhoog af en in de nacht en ochtend vriest het licht.
Na het weekeinde krijgt een zonale (westelijke) stroming meer en meer invloed op het weerbeeld. Er trekken dan geregeld fronten doorheen het Noordzeegebied met als gevolg wisselvallige condities en middagtemperaturen rond normaal.

Weerman Jan Visser, Purmerend, 21 januari 2015, 08:20 uur


Rayonhoofd

Citaat van: Ruud op wo 21 jan 2015 - 07:41
Sinds een paar dagen zijn de mollen bij mij in de buurt een stuk actiever om hun gangenstelsel uit te breiden. Dit zouden ze doen omdat er koud weer op komst is en op deze manier er meer voedsel te vinden is.

Aangezien de natuur over het algemeen beter is dan menig computermodel voor wat betreft verwachting van de weersomstandigheden ga ik er maar vanuit dat de winter nog niet voorbij is...
[/color]

Ah, de mollen ! Die had ik deze winter nog niet gezien  ;)
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Joep

Opvallende run van GFS, westen en oosten meeste sneeuw.
Komt mede omdat in midden van het land ijzel wordt berekend??
Zal nog wel veranderen denk ik.



Henk1976

Citaat van: Joep op wo 21 jan 2015 - 08:40
*stukje over het weer volgens...

Weerman Jan Visser, Purmerend, 21 januari 2015, 08:20 uur

Ik hoop dat hij het mis heeft. Ik mis trouwens nog het zinnetje: Niks meer en niks minder...

Powered by EzPortal