Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396919 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

jeffrey83

Ik zie weer regen bij mijn woonplaats...  En daar ben  ik toch wel een beetje klaar mee....

Kom maar op met die 20 graden,  de winter is klaar.

Weerfreak 1337

Citaat van: Jasneker op di 20 jan 2015 - 19:10
@ Vossejonk:
Ik denk dat je mijn stukje nog eens moet doorlezen en begrijpen dat het over het gemiddelde van de WINTERMAANDEN gaat in mijn post.

Het vergelijken van Canada en Nederland gaat niet op, Nederland is een ielepielig landje met een puur zeeklimaat met veel westelijke wind en bijbehorende gemiddelden in zomer en winter.
Canada is veel groter, heet dus ook voor het grootste deel een Landklimaat, en bijbehorende grotere verschillen in zomer/winter.
Deze kant van Canada en de US hebben veel vaker kou door de westelijke wind daar en het uitzakken van de kou van de Noordpool, zie de laatste jaren.

Voor ons moet eerst Europaafkoelen en met oosten wind de kou komen, voor dat zo is moet veel op de geode plaats vallen, net als bij sneeuwval veel factoren precies goed zijn, zie afgelopen weken.,...

Ik klaag niet over het Nederlandse klimaat, anders was ik wel verhuisd, mooie wolken luchten, onweer, regen zon soms een wintertje, wat wil je meer ;)
360 dagen zon gaat snel  vervelen...
Bovendien is het ook nog geen begin April dus wie weet wat er nog in petto is..

Ik snap waar je op doelt, maar daar doel ik juist niet op. Ik kijk alleen even naar de breedtegraad waarop Nederland ligt. Verder klopt het helemaal wat je zegt. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

glenn

jan heb je misschien de berekeningen van het ECMWF model met de voorspelde sneeuwhoogtes voor zaterdag berekend in deze run ?

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op di 20 jan 2015 - 20:20
Prachtige run van het Europees weermodel wat betreft de sneeuwkansen voor vrijdag op zaterdag, de kans op regen is minder geworden en het oosten krijgt zoals het nu wordt weergegeven een bult sneeuw

..


Kan het mis hebben hoor maar ik zie in het westen toch ook  echt 12 uur sneeuw achter elkaar alleen in het oosten lijkt het intensiever...

Jan van Ooijen

Sneeuwhoogtes aan de hand van EC Oper in centimeters. 10 dagen.

Antwerpen: 7
Beauvechain: 10
Kleine-Brogel: 10
Brussel: 7 
Brasschaat: 7
Bertrix:43
Charleroi: 12        
Chievres: 8
Schaffen: 9
Koksijde: 1
Florennes: 18 
Elsenborn: 55 
Luik: 21 
Melsbroek: 7
Oostende: 1
Spa: 62
St. Truiden: 12
Saint-Hubert: 46
Semmerzake: 7
Goetsenhoven: 10   
Weelde: 10
Genk: 10
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Hector Pascal

Zaterdag wordt het regen, let maar op. Misschien eerst een beetje natte sneeuw, maar regen wordt het. Dus bereid je maar voor op een teleurstelling.
Nul bestaat niet.

Stephanie

Citaat van: Hector Pascal op di 20 jan 2015 - 21:07
Zaterdag wordt het regen, let maar op. Misschien eerst een beetje natte sneeuw, maar regen wordt het. Dus bereid je maar voor op een teleurstelling.
Kun je dat onderbouwen?
Het is zo jammer om steeds dit soort berichten te moeten lezen. Het komt op mij over alsof je dit doet zodat je dan zaterdag weer kunt aanhalen dat je dit gezegd hebt (zoals zondag).

jeffrey83

Citaat van: Jan van Ooijen op di 20 jan 2015 - 21:04
Sneeuwhoogtes aan de hand van EC Oper in centimeters. 10 dagen.

Antwerpen: 7
Beauvechain: 10
Kleine-Brogel: 10
Brussel: 7 
Brasschaat: 7
Bertrix:43
Charleroi: 12        
Chievres: 8
Schaffen: 9
Koksijde: 1
Florennes: 18 
Elsenborn: 55 
Luik: 21 
Melsbroek: 7
Oostende: 1
Spa: 62
St. Truiden: 12
Saint-Hubert: 46
Semmerzake: 7
Goetsenhoven: 10   
Weelde: 10
Genk: 10

En voor Nederland?  Of moet ik daar voor op een Belgische site zijn?   :o

Hector Pascal

Citaat van: Stephanie op di 20 jan 2015 - 21:10
Kun je dat onderbouwen?
Het is zo jammer om steeds dit soort berichten te moeten lezen. Het komt op mij over alsof je dit doet zodat je dan zaterdag weer kunt aanhalen dat je dit gezegd hebt (zoals zondag).
Maar dan klopte het toch. Jij wil alleen niet horen dat er geen droge sneeuw valt. Ik waarschuw je vast dat het nogal tegen kan vallen. Kijk zaterdag eens naar de dagtemperatuur. Plus ik probeer de berichtgeving van twee kanten te bekijken, dus er is kans op (tijdelijk) droge sneeuw, maar ik acht de kans op natte sneeuw of regen groter.
Nul bestaat niet.

Weatherman

Citaat van: Stephanie op di 20 jan 2015 - 21:10
Kun je dat onderbouwen?
Het is zo jammer om steeds dit soort berichten te moeten lezen. Het komt op mij over alsof je dit doet zodat je dan zaterdag weer kunt aanhalen dat je dit gezegd hebt (zoals zondag).
Helemaal mee eens  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op di 20 jan 2015 - 20:31
Niet overtuigend allemaal

Jan wat ben je toch negatief zie je het echt niet meer zitten deze winter zoals je vanmiddag zei ?

Stephanie

Citaat van: Hector Pascal op di 20 jan 2015 - 21:17
Maar dan klopte het toch. Jij wil alleen niet horen dat er geen droge sneeuw valt. Ik waarschuw je vast dat het nogal tegen kan vallen. Kijk zaterdag eens naar de dagtemperatuur. Plus ik probeer de berichtgeving van twee kanten te bekijken, dus er is kans op (tijdelijk) droge sneeuw, maar ik acht de kans op natte sneeuw of regen groter.
Nogmaals, ik vraag je om het te onderbouwen.
Dat komt heel anders over dan loze kreten de interwebs opslingeren om 'je gelijk te bewijzen'.

Jan van Ooijen

Sneeuwhoogtes aan de hand van EC Oper in centimeters. 10 dagen. Nederland

Amsterdam/Schiphol: 7
Beek: 13
De Bilt: 8
Deelen: 10 
Eindhoven: 9
Vlissingen: 6
Eelde: 5
Gilze-Rijen: 8
De Kooy: 4
Lelystad: 6
Leeuwarden: 4
Hoorn: 3 
Rotterdam: 6 
Soesterberg: 8
Goeree: 3
Twente: 8
Valkenburg: 6 
Volkel: 9
Vlieland: 2
Woensdrecht: 7
Brunsum: 14
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op di 20 jan 2015 - 21:18
Jan wat ben je toch negatief zie je het echt niet meer zitten deze winter zoals je vanmiddag zei ?

Ben niet negatief, maar realistisch. Zuidelijke straalstroom is mooi, maar met 3 graden overdag (oper) schiet het niet op
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Citaat van: jeffrey83 op di 20 jan 2015 - 21:15
En voor Nederland?  Of moet ik daar voor op een Belgische site zijn?   :o
daar is jan mee bezig ben alleen bang dat veel mensen dit als waarheid gaan zien, het is maar 1 run en nog ver weg, niets is zeker zoals we afgelopen weekend zagen maar goed we gaan het beleven :)

marctsm

om er totaal zeker van te zijn van wat er gaat vallen, en wanneer, wachten tot vrijdag, maar k zou nu al zeggen, mooie kaartjes (droommodus aan)

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op di 20 jan 2015 - 21:22
daar is jan mee bezig ben alleen bang dat veel mensen dit als waarheid gaan zien, het is maar 1 run en nog ver weg, niets is zeker zoals we afgelopen weekend zagen maar goed we gaan het beleven :)

Staat duidelijk Oper bij ;) Maar goed Pluim gemiddelde zaterdag/zondag kouder dan operationele run
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Johann had gisteren al gezegd dat er zomaar een bak sneeuw zou kunnen vallen! Dit lijkt nog uitkomen ook dadelijk :p

Extremissimorum


Citaat van: Jan van Ooijen op di 20 jan 2015 - 21:28
Staat duidelijk Oper bij ;) Maar goed Pluim gemiddelde zaterdag/zondag kouder dan operationele run



Twee vraagjes: Jan hoe maak je Gifs voor het forum? <===== Zie PB

Is bij die sneeuwkaartjes (met paars en groen) het paarse alleen droge sneeuw of ook natte? <==== Is puur de neerslagintensiteit

Joep


Powered by EzPortal