Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 397061 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

winter67

Citaat van: winter op di 20 jan 2015 - 17:51
GFS is een stuk positiever met volle bak NOORDELIJKE WIND --> KOUDE BOVENLUCHT, relatief warme zeewater --) SNEEUWBUIEN!!!
Op midden termijn dus een goede verbetering van de GFS 12h run met ook hogedrukopbouw boven Groenland!
Daarvoor had ik al gewaarschuwd het kan echt na zaterdag 2 kanten op..

Lucas

Citaat van: winter op di 20 jan 2015 - 17:51
GFS is een stuk positiever met volle bak NOORDELIJKE WIND --> KOUDE BOVENLUCHT, relatief warme zeewater --) SNEEUWBUIEN!!!
Op midden termijn dus een goede verbetering van de GFS 12h run met ook hogedrukopbouw boven Groenland!

Nou...dat is wel heel enthousiast. ik zie meer een NW wind. Lage druk bij de duits/poolse grens brengt sneeuw tot aan onze oostgrens.

Ook voor a.s zaterdag is de sneeuwkans groter geworden. Begint overal als sneeuw, regen volgt in de middag ( was eerst vrijwel overal regen met in het oosten eerst sneeuw)
Aanhoudende sneeuwval

gilleeesss

achja ik zie EC ook weer met 0.0cm sneeuw voor hier, ik denk dat ik maar niet meer moet hopen op een sneuwdekje, als je over 'dooi' aanvalen begint is mijn regio toh al verloren in de meeste gevallen, en zeker in zo'n winter als nu.

Jasneker

@ Vossejonk:
Ik denk dat je mijn stukje nog eens moet doorlezen en begrijpen dat het over het gemiddelde van de WINTERMAANDEN gaat in mijn post.

Het vergelijken van Canada en Nederland gaat niet op, Nederland is een ielepielig landje met een puur zeeklimaat met veel westelijke wind en bijbehorende gemiddelden in zomer en winter.
Canada is veel groter, heet dus ook voor het grootste deel een Landklimaat, en bijbehorende grotere verschillen in zomer/winter.
Deze kant van Canada en de US hebben veel vaker kou door de westelijke wind daar en het uitzakken van de kou van de Noordpool, zie de laatste jaren.
Voor ons moet eerst Europaafkoelen en met oosten wind de kou komen, voor dat zo is moet veel op de geode plaats vallen, net als bij sneeuwval veel factoren precies goed zijn, zie afgelopen weken.,...

Ik klaag niet over het Nederlandse klimaat, anders was ik wel verhuisd, mooie wolken luchten, onweer, regen zon soms een wintertje, wat wil je meer ;)
360 dagen zon gaat snel  vervelen...
Bovendien is het ook nog geen begin April dus wie weet wat er nog in petto is..


Citaat van: Weerfreak op di 20 jan 2015 - 16:37
Ben ik het niet mee eens, winterweer is geen uitzondering voor het Nederlandse klimaat. Het hoort erbij, ook bij een zeeklimaat! Vooral op onze breedte. We liggen immers op dezelfde lijn als Zuid-Canada, alleen wij hebben hier een grote plas, genaamd de Atlantische Oceaan voor de deur liggen. (en natuurlijk de Noordzee, maar ik beschouw het maar even als één geheel).

Natuurlijk hoef je niet te verwachten dat het de hele winter vriest, dat ben ik 100% met je eens. Daarvoor moet je echt naar een land-, berg- of poolklimaat. Maar persoonlijk vind ik dat het afwisselende weer het Nederlandse klimaat ook weer leuk maakt. Één van de meest wispelturigste klimaten van de wereld, prachtig toch?

Bovendien staat deze winter op de tweede plaats van zachtste winters ooit, en is daarmee zachter dan vorige winter! (Tot nu toe) Qua hellmannen staan we natuurlijk wel boven de vorige winter. Zo zie je maar idd zoals MauriceB al zei: hellmann geeft niet altijd een goede indicatie over de daadwerkelijke winter. Meer over de kou die het heeft opgelevert, en die kou kan in een hele korte periode zijn. De belevenis is dan alsnog dat we een zachte winter hebben gehad.

Edwin

Ik zie vooral neerslag in de vorm van regen. De eventuele sneeuw die al zou gaan vallen, valt voor de regen dus daar heb je niks aan. Daar heb je dus niks aan :P
Never Stop Exploring

Ijsbloem

Johann,
Als je de verschillende berichten vanaf oktober '14 van Cohen leest komt hij met uitgebreide
informatie ' waarom,  de winter hier iets te koud zou moeten gaan verlopen
Dit zou volgens hem het gevolg zijn van dat Siberisch sneeuwdekverhaal en de invloed hogerop
vwb de stratosfeerwarming. Hij berekende  een SSW half december  maar die verwachting
stelde hij steeds weer bij naar later.We wachten er nu nog op. 8)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Edwin

Weer.nl schrijft:

Meer beweging

Tot het weekeinde blijft Nederland in een soort Niemandsland liggen. Lagedrukgebieden trekken ten zuidwesten van ons land via Frankrijk naar de Middellandse Zee. Een uitloper van het Azorenhogedrukgebied houdt storingen op de Atlantische Oceaan tot zaterdagavond tegen. In de nacht naar zaterdag en zaterdagochtend komt er weer beweging in de atmosfeer. Op nadering van een frontaal systeem neemt de zuidenwind toe en gaat het op zee regenen. Als de Nederland het land optrekt, gaat de regen in de koude lucht in de onderste laag van de atmosfeer over in sneeuw of natte sneeuw. Na passage van de storing draait de wind naar noordwest en stroomt er minder koude lucht naar ons land en loopt het kwik op naar 5 of 6 graden. Volgende week, de laatste week van deze wintermaand, verloopt naar alle waarschijnlijkheid zachter dan de komende week. Na passage van een uitloper van het Azorenhogedrukgebied met in de nacht naar zondag mogelijk nog een graadje vorst en zondag overdag droog en vrij zonnig weer, zien we op de Oceaan bij IJsland weer diepe depressies. Tussen de lagedrukgebieden en een standvastig Azorenhogedrukgebied zien we in de loop van de week een in kracht toenemende west- tot noordwestelijke aanvoer van zachte lucht en regelmatig storingen met regen en wind.
Never Stop Exploring

winter

Woppa ECMWF is tot nu toe ook beter op middenlange termijn, volgt de eerdere run van GFS deze avond :)
Hoe zit het met de sneeuw voor a.s. zaterdag? Gifjes of uitleg iemand?

winter67

Citaat van: winter op di 20 jan 2015 - 19:38
Woppa ECMWF is tot nu toe ook beter op middenlange termijn, volgt de eerdere run van GFS deze avond :)
Hoe zit het met de sneeuw voor a.s. zaterdag? Gifjes of uitleg iemand?
Hoe bedoel je met beter? Meer sneeuw? Of doorzetting kou?

Armand

Citaat van: winter op di 20 jan 2015 - 19:38
Woppa ECMWF is tot nu toe ook beter op middenlange termijn, volgt de eerdere run van GFS deze avond :)
Hoe zit het met de sneeuw voor a.s. zaterdag? Gifjes of uitleg iemand?

Inderdaad, heb geen gifje, maar ik kan het wel even verwoorden.

Op 06z ligt heel Nederland er koud bij, met overal onder 0, behalve in een smalle kuststrook; daar 0 tot 2 graden. Neerslaggebied ligt dan over vrijwel het hele land, behalve het uiterste oosten, grenzend aan Duitsland. Het actiefste deel ligt dan bij de kustprovincies, dus mogelijk daar toch rond 0 graden dankzij neerslagafkoeling.

Op 12z liggen Limburg en delen van Gelderland, Overijssel, Drenthe en Groningen tussen de 0 en 2 graden, hoe oostelijker, hoe beter. Zelfs in een smalle strook in het uiterste oosten van het land, tegen Duitsland aan, temperaturen onder 0. De neerslagzone ligt dan over het hele land, met het actiefste deel over het oosten.

Marcellang

Citaat van: Henk1976 op di 20 jan 2015 - 14:54
Alweer 5 cm aan virtuele sneeuw erbij!!! Dat wordt een record dit jaar!
Hij wel  ;D :P
Netjes Jan, hier met die dump  8) (en neemt een positief slokje van zijn koffie)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Jan van Ooijen

Prachtige run van het Europees weermodel wat betreft de sneeuwkansen voor vrijdag op zaterdag, de kans op regen is minder geworden en het oosten krijgt zoals het nu wordt weergegeven een bult sneeuw











Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Rayonhoofd

Ha, ha ! Je hoeft er echter niet voor te "lantaarnpaalstaren" Misschien moeten we met z'n allen maar gaan "beeldschermstaren" voor de virtuele "sneeuwval"  ;)
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

glenn

wooow inderdaad mooie run ! mogelijk ook veel sneeuw voor belgie !!
Ik heb ook een leuke kaart gevonden op wetter3.de

binnen 10 dagen zou het zo maar kunnen dat er in de ardennen een halve meter sneeuw ligt of meer ! Natuurlijk puur virtueel vermaak.
Maar toch leuk om te zien

Weerfreak 1337

Op de langere termijn een zuidelijkere straalstroom in EC12. ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Citaat van: Weerfreak op di 20 jan 2015 - 20:28
Op de langere termijn een zuidelijkere straalstroom in EC12. ;)

Niet overtuigend allemaal
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter67

Ik verwacht nu of morgen de andere kant van de ec pluim nu veel kouder dan de ochtend pluim.
Heeft dat van zaterdag een mooi vervolg op de dagen erna?

Edwin

Hopen dat dat de komende dagen ook op de kaarten blijft en het ook daadwerkelijk gaat vallen :)
Never Stop Exploring

winter

Mooie kaarten Jan, hebben het dan vooral over die van zaterdag, maar zoals vaker deze winter. Eerst zien dan geloven :P
Ook de middenlange termijn/lange termijn zijn bij de ECMWF en GFS faliekant verandert. Zegt genoeg over de wispelturigheid van het weer en de druksystemen en de modellen op dit moment. Hopelijk komt het dan allemaal goed en krijgen we weken een NW tot Noordelijke stroming :) 

gilleeesss

Jammer dat het wss weer vlug overgaat in regen hier in het westen :( maar word wel leuk(DIK PAK) voor hele benelux (buiten wvl (kan nog veranderen))

Powered by EzPortal