Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396981 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

JerryL


grizzrh

Citaat van: Zomerliefde op di 20 jan 2015 - 13:13
Ik heb al zin aan de zomer 8)

Zin aan de zomer ? Aan de zomer ? Waarom zit je dan überhaupt in een Winter topic te typen troll...
Doenrade, Limburg

Weerfreak 1337

Ik zie regelmatig posts voorbijkomen met: dit is wel de normale Nederlandse winter.

Ik kan je vertellen dat mensen daar heel erg in de vergissing stappen.
Een normale Nederlandse winter is wispelturig, met afwisselend zacht en koud weer,  regelmatig winterse neerslag en vooral vrij vaak vorst in de nacht. IJsdafen zijn wat minder vaak voorkomend in Nederland, gemiddeld zo'n 6 per jaar.
Bovendien heeft een NORMALE Nederlandse winter rond de 74 hellmannen.

Dus om dit een normale winter te noemen, "zoals het hoort op onze breedte". Neuh, dit is buitengewoon zacht en gewoon extreem. De temperatuur heeft zelfs moeite om de 0 graden aan te tikken, laat staan vorst.
Maargoed, wie weet heeft de winter nog een verrassing in petto, waar ik overigens nog niet vanuit ga. Als het zo doormoddert, mogen van mij de eerste onweersbuien aan de horizon verschijnen.

Groetjes

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

Johann gisteren was je nog positief op je eigen website op de kans voor sneeuw voor a.s. zaterdag en met de kans op een winters vervolg. Denk je hier nog steeds aan? Of is de kans groter dat de winter weggeblazen gaat worden.

Rayonhoofd

"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Johann

Citaat van: winter op di 20 jan 2015 - 13:54
Johann gisteren was je nog positief op je eigen website op de kans voor sneeuw voor a.s. zaterdag en met de kans op een winters vervolg. Denk je hier nog steeds aan? Of is de kans groter dat de winter weggeblazen gaat worden.

Die kans op sneeuw voor zaterdag wordt ook vandaag weer gerekend door het ECMWF. Een tweede "dooi"aanval volgt dan maandag en een volgende donderdag. Anders gezegd: een opleven van de zonaliteit met een meanderende jet (koude kant warme kant, koude kant etc etc) Dynamisch weer en niet al te zacht (op hoogte zelfs 1 a 2 graden onder het normale niveeau) maar natuurlijk ook geen "winter". Overigens wil ik ook daar nog een slag om de arm houden. De "winter" afschrijven doe ik zeker niet. Eerst maar eens het weekend afwachten . Onderstaan ECMWF met berekende sneeuwdek in cm voor zaterdagmiddag.

mauriceb

Citaat van: Weerfreak op di 20 jan 2015 - 13:34
Ik zie regelmatig posts voorbijkomen met: dit is wel de normale Nederlandse winter.

Ik kan je vertellen dat mensen daar heel erg in de vergissing stappen.
Een normale Nederlandse winter is wispelturig, met afwisselend zacht en koud weer,  regelmatig winterse neerslag en vooral vrij vaak vorst in de nacht. IJsdafen zijn wat minder vaak voorkomend in Nederland, gemiddeld zo'n 6 per jaar.
Bovendien heeft een NORMALE Nederlandse winter rond de 74 hellmannen.

Dus om dit een normale winter te noemen, "zoals het hoort op onze breedte". Neuh, dit is buitengewoon zacht en gewoon extreem. De temperatuur heeft zelfs moeite om de 0 graden aan te tikken, laat staan vorst.
Maargoed, wie weet heeft de winter nog een verrassing in petto, waar ik overigens nog niet vanuit ga. Als het zo doormoddert, mogen van mij de eerste onweersbuien aan de horizon verschijnen.

Groetjes

Gelukkig duurt de winter nog even, als het 2 weken vriest in februari kunnen die hellmannen er zo zijn. Dus vooralsnog lijkt me dit gewoon een hollandse winter, zeker in het perspectief gezien dat het overal gemiddeld genomen wat warmer is dan normaal. Het is nog niet voorbij :)

Daarbij vind ik 'hellmannen' sowieso niet echt een goede graadmeter voor een winterse beleving. Je kan met 50 hellmannen meer wintergevoel hebben dan met 100. Statistisch bruikbaar maar voor de beleving niet.

Hector Pascal

Citaat van: Johann op di 20 jan 2015 - 14:06
Die kans op sneeuw voor zaterdag wordt ook vandaag weer gerekend door het ECMWF. Een tweede "dooi"aanval volgt dan maandag en een volgende donderdag. Anders gezegd: een opleven van de zonaliteit met een meanderende jet (koude kant warme kant, koude kant etc etc) Dynamisch weer en niet al te zacht (op hoogte zelfs 1 a 2 graden onder het normale niveeau) maar natuurlijk ook geen "winter". Overigens wil ik ook daar nog een slag om de arm houden. De "winter" afschrijven doe ik zeker niet. Eerst maar eens het weekend afwachten . Onderstaan ECMWF met berekende sneeuwdek in cm voor zaterdagmiddag.

Wederom in het gebied met de meeste kans op sneeuw. Dit zal tot zaterdag zo blijven om vervolgens te concluderen dat er zo goed als niets valt.
Nul bestaat niet.

Henk1976

Citaat van: Hector Pascal op di 20 jan 2015 - 14:19
Wederom in het gebied met de meeste kans op sneeuw. Dit zal tot zaterdag zo blijven om vervolgens te concluderen dat er zo goed als niets valt.

Alweer 5 cm aan virtuele sneeuw erbij!!! Dat wordt een record dit jaar!

NitroGenetics

Citaat van: Henk1976 op di 20 jan 2015 - 14:54
Alweer 5 cm aan virtuele sneeuw erbij!!! Dat wordt een record dit jaar!

idd als we alle sneeuw viriteel erbij moeten rekenen zitten we inmiddels wel op 35 cm +- en dan nog zaterdag te gaan het wordt een top jaar!

jammer genoeg is de realiteid anders en moesten we tot dusver genoegen nemen met eigenlijk geen sneeuw, (natte sneeuw) hooguit een auto die een beetje wit is geworden maar met een snellere tempo wegsmelt aldus in hoogeveen.

ik ga me er niet meer op verheugen wat betreft zaterdag zo komen er ook geen teleurstellingen mee.

ik weet nog wel 2 dagen voor de eerste echte sneeuwdump dat het noordelijk helft tot wel 15cm kon verwachten de dag ernaa bleek het alleen het zuidelijke helft te zijn, en zelfs dan waar het meeste sneeuw werdt verwacht viel letterlijk NIETS, dus met andere woorden tot dusver zijn de modellen onvertrouwbaar als het komt op neerslag op de juiste plek want ook de hoeveelheid neerslag wordt vrijwel altijd foutief berekend.

het is nu afwachten wat zaterdag oplevert ik hou het bij een saai grijs regenachtig dagje :)

Jasneker

Langjarige gemiddelden liggen rond de +5 a 6 graden overdag met +0 tot +1 's nachts, daar zitten we redelijk bij deze winter met zelfs wat nachtvorstjes en een paar vorstdagen erbij, een heel normale winter dus, het is vandaag hier ook niet "warmer" geworden als +1 graad, lager als het gemiddelde.

Dat wij "verwachten" dat er Vorst, sneeuw en zo komen is een illusie, gewoon een extra als het al komt.
Voor ons gevoel "hoort" bij een winter een Vorst periode met aaneengesloten week of meer met vorstdagen en een bakje sneeuw, realiteit is echter dat dit uitzonderingen zijn.

Je verwachtingen ook nog een versterkt door een paar goede winters in het recente verleden is geen garantie dat we dat nu ook weer hebben, eerder een bevestiging van de volgende zachte winter om het gemiddelde weer recht te trekken.

Met de aanhoudende opwarming van de aarde, het meest op het noordelijk halfrond, word de kans op een "ouderwetse" winter steeds kleiner.
Wil je 100% kans op sneeuw? vertrek naar de Alpen;) 100% kans op een dikke laag ijs? Omikron Siberie is daar goed voor.
Hier in het gematigd klimaat met de warme bak water voor de deur als Noordzee, Waddenzee, Ijsselmeer is de kans heel klein.
Hetgeen de lange tijden tussen de elfstedentochten ook al aangeven is een lange onafgebroken vriesperiode met/zonder sneeuw echt uitzonderlijk, al het geroeptoeter over de winter des doods ten spijt.
Ik heb als 11 jarige de 1963 winter meegemaakt, en dat denk ik niet weer terug te zien in mijn leven.

Er kan in Februari of zelfs Maart best nog wat gaan winteren/sneeuwen, maar ik verwacht gezien het weerpatroon tot nu toe niet veel meer als een paar dagen wat Vorst en een kleine kans op wat wit goed.
En dat is al ruim ingeschat.
Met dat realisme kan het nooit tegenvallen, hooguit de gasrekening ;)

vossejongk

Jasneker, om tot dat gemiddelde te komen zul je in de winter toch koude nodig hebben om de warmte in de zomer te compenseren..

Weerfreak 1337

Ben ik het niet mee eens, winterweer is geen uitzondering voor het Nederlandse klimaat. Het hoort erbij, ook bij een zeeklimaat! Vooral op onze breedte. We liggen immers op dezelfde lijn als Zuid-Canada, alleen wij hebben hier een grote plas, genaamd de Atlantische Oceaan voor de deur liggen. (en natuurlijk de Noordzee, maar ik beschouw het maar even als één geheel).

Natuurlijk hoef je niet te verwachten dat het de hele winter vriest, dat ben ik 100% met je eens. Daarvoor moet je echt naar een land-, berg- of poolklimaat. Maar persoonlijk vind ik dat het afwisselende weer het Nederlandse klimaat ook weer leuk maakt. Één van de meest wispelturigste klimaten van de wereld, prachtig toch?

Bovendien staat deze winter op de tweede plaats van zachtste winters ooit, en is daarmee zachter dan vorige winter! (Tot nu toe) Qua hellmannen staan we natuurlijk wel boven de vorige winter. Zo zie je maar idd zoals MauriceB al zei: hellmann geeft niet altijd een goede indicatie over de daadwerkelijke winter. Meer over de kou die het heeft opgelevert, en die kou kan in een hele korte periode zijn. De belevenis is dan alsnog dat we een zachte winter hebben gehad.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Floris!

Ik wil graag weerfreak even bijspringen met zijn opmerking over 'normale winter'. Veel leden hier zeggen dat we nu een normale winter hebben, maar daar ben ik het niet mee eens. Er zijn verschillende maatstaven die je hierbij kunt aanhouden:
* Hellmannen
* Aantal ijsdagen
* Aantal vorstdagen
* Gemiddelde temperatuur

Laten we de statistieken erbij pakken (t/m 19 januari 2015, ongeveer halverwege de winter dus). Ik ga hierbij uit van de statistieken van de Bilt en vergelijk die ook met de gemiddelden van de Bilt op de lange termijn.

Hellmannen: 2.4 (gemiddeld gezien zit de Bilt nu op 39.9 --> bron: http://www.weerstatistieken.nl/de-bilt/hellmann)
Aantal ijsdagen: 0 (normaliter 7 in een hele winter; gemiddeld zouden we nu dus op 3-4 moeten zitten)
Aantal vorstdagen: 14: 12 in december, 2 in januari (normaal heeft december er 13 en januari ook 13)
Gemiddelde temperatuur: 5.0 (tegen 3.4 over de hele winter normaal)

Kortom, alle bovenstaande statistieken geven aan dat we aan de verkeerde kant van de score zitten. Om deze winter te bestempelen als 'normaal' vind ik dus niet normaal ;-). Februari kan nog een hoop goedmaken, maar vooralsnog is hij toch echt aan de zachte kant!

Groet!

Weerfreak 1337

Citaat van: Floris! op di 20 jan 2015 - 16:48
Ik wil graag weerfreak even bijspringen met zijn opmerking over 'normale winter'. Veel leden hier zeggen dat we nu een normale winter hebben, maar daar ben ik het niet mee eens. Er zijn verschillende maatstaven die je hierbij kunt aanhouden:
* Hellmannen
* Aantal ijsdagen
* Aantal vorstdagen
* Gemiddelde temperatuur

Laten we de statistieken erbij pakken (t/m 19 januari 2015, ongeveer halverwege de winter dus). Ik ga hierbij uit van de statistieken van de Bilt en vergelijk die ook met de gemiddelden van de Bilt op de lange termijn.

Hellmannen: 2.4 (gemiddeld gezien zit de Bilt nu op 39.9 --> bron: http://www.weerstatistieken.nl/de-bilt/hellmann)
Aantal ijsdagen: 0 (normaliter 7 in een hele winter; gemiddeld zouden we nu dus op 3-4 moeten zitten)
Aantal vorstdagen: 14: 12 in december, 2 in januari (normaal heeft december er 13 en januari ook 13)
Gemiddelde temperatuur: 5.0 (tegen 3.4 over de hele winter normaal)

Kortom, alle bovenstaande statistieken geven aan dat we aan de verkeerde kant van de score zitten. Om deze winter te bestempelen als 'normaal' vind ik dus niet normaal ;-). Februari kan nog een hoop goedmaken, maar vooralsnog is hij toch echt aan de zachte kant!

Groet!

Bedankt Floris! :)

Het is zelfs extreem, twee buitengewoon zachte winters achter elkaar. Toeval of....? Maar daarvoor moet men in het klimaatdiscussietopic zijn. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

SniperEye

Citaat van: Johann op di 20 jan 2015 - 11:24
Pffffff, nog een school voorbeeld van simplistisch denken!
Hoe zou de Amerikaan in Minnesota deze therorie  interpreteren???

//
Simplistisch denken:
Denkluiheid die zich voordoet als men geconfronteerd wordt met omvangrijke, complexe problemen en theorieën die veel kennis en denkwerk vragen om begrepen te worden.  Men laat uiteindelijk nuances weg.
//

Doe mij maar de "wetenschapper" :-)

De kunst is juist een vertaalslag te maken van het wetenschappelijke naar de praktijk. Overwegend vind ik dat jij dat vaak goed kan. 

Hector Pascal

Citaat van: Weerfreak op di 20 jan 2015 - 16:58
Bedankt Floris! :)

Het is zelfs extreem, twee buitengewoon zachte winters achter elkaar. Toeval of....? Maar daarvoor moet men in het klimaatdiscussietopic zijn. :P
Geen toeval, kijk naar 88/89 en 89/90. Twee dramatische winters.
Nul bestaat niet.

Weerfreak 1337

Citaat van: Hector Pascal op di 20 jan 2015 - 17:08
Geen toeval, kijk naar 88/89 en 89/90. Twee dramatische winters.

Persoonlijk geloof ik dat dit komt door simpelweg de grilligheid van het weer. Er zijn zoveel factoren die het luchtdrukpatroon bepalen. Deze factoren moeten goed op hun plaatsen vallen. Of dit direct in verbinding staat met de "opwarming van de Aarde" is dus de vraag.  We hebben in 2014 een buitengewoon patroon gezien met zelfs een record aan wind uit zuidelijke richtingen. De winter destijds werd ook meer geheerst door zuidenwinden dan door westenwinden.  Meestal zien we bij een enigzins geblokkeerd patroon dan een overheersende stroming met een zuid- of een noord"neiging" (Meridionaal). De vorige winter en afgelopen jaar in het algemeen, hebben we vooral te maken gehad met continu terugkerende zuidstromingen. De jaren ervoor, welke beduidend kouder waren, brachten juist vaak noordstromingen. Een echte westcirculatie als de afgelopen weken(en aanstaande), hebben we dus in jaren niet gezien(bijzonder!). Telkens weet een poging tot blokkering niet te slagen deze winter, en zorgt dan enkel voor een tijdelijk winterse luchtdrukverdeling. Vervolgens loert het gevaar vanuit het westen alweer op door hevige kou-uitbraken ten oosten van Canada en snelle cyclogenese  (uitdieping/ontwikkeling laag) a.g.v. van de jet.
Zoiets zien we deze winter constant gebeuren. De ingrediënten waren er wel degelijk met een warme poolatmosfeer, maar het viel niet goed op zijn plek. In de jaren hiervoor slaagden de blokkades meestal wel, welke regelmatig sneeuwige noordelijke tot oostelijke stromingen produceerden.
Dus ja, aan de ene kant is het toeval vanwege het niet goed vallen van bepaalde factoren, en daarmee zien we dus de grote grilligheid van het weer.
Twee zeer zachte winters na elkaar kunnen net zo goed voorkomen als twee extreem koude winters achter elkaar, daar ben ik van overtuigd.

Verder: correct me if I'm wrong. ;)

Even wat anders:
Overigens heeft Amerika helemaal niet opnieuw een extreme winter hoor. Sterker nog, ik zag van de week een verhaal van Jan Visser dat de winter in Amerika zelfs gemiddeld zacht was. ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

GFS is een stuk positiever met volle bak NOORDELIJKE WIND --> KOUDE BOVENLUCHT, relatief warme zeewater --) SNEEUWBUIEN!!!
Op midden termijn dus een goede verbetering van de GFS 12h run met ook hogedrukopbouw boven Groenland!

Armand

Over Hellmannen gesproken; Gisteren nog 0,2 punten erbij gesprokkeld bij Beek! (Maastricht)

Powered by EzPortal