Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396923 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

ron12

Niet alleen hier is het kommer en kwel, ook op de Noordpool zo te zien. Een teken aan de wand  :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marcellang

Citaat van: Jasneker op di 20 jan 2015 - 10:23
Het weer is redelijk normal voor een doorsnee Nederlandse winter.

We zitten in een gematigd klimaat en zelfs in Duitsland is het prut.

Ik hoop altijd op een vorstperiode van een paar weken en wat sneeeuw elke winter, maar ik weet best dat de winters zoals vorig jaarr en tot nu toe meer de norm zijn als de paar winters hiervoor.
;)
Volgens mij zitten we al 2 jaar flink boven het gemiddelde, natuurlijk hebben we een gematigd (zee)klimaat.
Ik hoop idd op hetzelfde voor het rest van de winterse periode Jasneker :D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Ijsbloem

 ;) Onze Marc draait er als een tolletje vaak omheen.
Lees zijn twitterberichten en je ziet dat hij er vaker naast zit dan goed.
Maar inderdaad Jan, die SSW zou half december al zijn beslag moeten
hebben gemaakt  Ik denk dan eigenlijk ook dat die visie van Cohen de
prullebak in kan.
Het is dan weer wachten op de volgende wetenschapper die volgens
zijn methode een winterverwachting denkt te maken.


Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Hector Pascal

Citaat van: Vindead op di 20 jan 2015 - 10:37
Putto heeft 12 uur geleden dit getweet: "Binnen 14 dagen de mededeling van deze mastodont en gerede kans op een verrassing.
Komt de BOERAN dan wellicht toch ? "

En 10min geleden dit: "Zwaar ARCTISCH offensief aanstonds, wel geduld nog, zo rond maandwisseling en primo februaar wordt het leuk en aardig. In weekend #sneeuw"


Persoonlijk geloof ik er niet zo in. Ik zie geen kaarten/pluimen met aanwijzingen hiervoor. Ziet iemand anders de mogelijkheid hierop wel? Dus de vraag is niet of dit wel of niet gaat gebeuren, maar meer: is er überhaupt een mogelijkheid is dat dit kan gebeuren?
Zwaar ARCTISCH. Hij kijkt gewoon naar GFS op de lange termijn. En komt het uit, dan zegt hij dat hij dat 20 januari al voorspelde. Komt het niet uit, dan komt hij er niet op terug. Dat is zijn werkwijze.
Nul bestaat niet.

Rayonhoofd

Dat klopt, ijsbloem. MP meldt vaak koud en warm tegelijk of op z'n website of op twitter. Op deze manier kan hij achteraf altijd aangeven hoe "goed" hij de zaken in de smiezen heeft gehad in een vroeg stadium.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Joep

Citaat van: Weatherman op di 20 jan 2015 - 10:43
Jij weet het nog niet, maar die naam is hier heel erg verboden  ;)

Diezelfde man heeft Willemijn Hoebert vorige week uitgekaffert omdat ze vorige week en deze week slechts een winterprik noemde,
hij voorspelde dik pak sneeuw en winter maar uiteindelijk heeft weervrouw Willemijn het perfect voorspeld.

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op di 20 jan 2015 - 08:40
Sorry, maar ik hoor al maanden die opwarming, splitten en vlinder en er is totaal niets vanuit gekomen van al die onzin (sorry maar zo noem ik het). Feit is gewoon dat winter niet gaat lukken. Volgend jaar weer nieuwe kans. Voorlopig moeten we maar van het kleine genieten

Onzin ??? Wel heel rechtlijnig en ongenuanceerd denken Jan?!?
Ik kan je diverse (en recente) wetenschappelijke studies presenteren die daar toch heel anders over denken.
Probleem is dat mn de terugkoppelingen tussen de hogere en lagere atmosfeer extreem complex zijn en wellicht nooit inzichtelijk worden.
Daarnaast moet ook jij weten dat bv. een SSW, een zwakke PV (split) etc etc geen garantie is voor koud winterweer, ook daar zijn legio voorbeelden van te geven. Uiteindelijk komt het aan op de positie en verloop van de jet en de positie van de sturende drukgebieden.
Zitten we dan aan de verkeerde (warme) kant zoals nu dan gewoon pech, maar om dan meteen te roepen dat  iets "onzin" is gaat me toch iets te ver!

Johann

Citaat van: Ijsbloem op di 20 jan 2015 - 10:55
;) Onze Marc draait er als een tolletje vaak omheen.
Lees zijn twitterberichten en je ziet dat hij er vaker naast zit dan goed.
Maar inderdaad Jan, die SSW zou half december al zijn beslag moeten
hebben gemaakt  Ik denk dan eigenlijk ook dat die visie van Cohen de
prullebak in kan.
Het is dan weer wachten op de volgende wetenschapper die volgens
zijn methode een winterverwachting denkt te maken.

Pffffff, nog een school voorbeeld van simplistisch denken!
Hoe zou de Amerikaan in Minnesota deze therorie  interpreteren???

//
Simplistisch denken:
Denkluiheid die zich voordoet als men geconfronteerd wordt met omvangrijke, complexe problemen en theorieën die veel kennis en denkwerk vragen om begrepen te worden.  Men laat uiteindelijk nuances weg.
//

Doe mij maar de "wetenschapper" :-)

Remy

Als ik de laatste pagina's zo lees lijkt het wel of alleen hier er gisteren sneeuw lag.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Edwin

Zo te zien wordt het weer herfstachtig vanaf het weekend. Die sneeuw mag van mij dan ook wel wegblijven als dat toch overgaat in regen. Goed voor de Alpen ;)
Never Stop Exploring

Remy

Vandaag tien minuutjes geleden en een foto van gisterochtend.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Vindead

Citaat van: Weatherman op di 20 jan 2015 - 10:43
Jij weet het nog niet, maar die naam is hier heel erg verboden  ;)

Stiekem wist ik dat wel ;)
Tevens weet ik ook dat hij, hoewel hij immer pretendeert de waarheid in pacht te hebben gehad, er dikwijls naast zit.

Maar gezien het feit dat we pas net halverwege januari zijn is er nog een hoop mogelijk op de lange termijn. En als ik dan lees dat sommigen de gehele winter al afschrijven ga ik als winterliefhebber naarstig op zoek naar een tegengeluid. Zodoende kwam ik terecht bij meneer Pu... 'jeweetwel', aangezien hij vrij ver vooruit durft te kijken. Inherent aan het ver vooruit kijken is dat je er dan dikwijls naast zit. Het is dan een stukje professionaliteit om dat vervolgens toe te durven geven, maar als dat niet gebeurt stoor ik me daar verder niet zo aan.

Feit is dat er dus in ieder geval een mogelijkheid tot kouder weer op de lange termijn is geconstateerd. En daar ging het mij als winterliefhebber om. Het maakt mij dan eigenlijk niet zoveel uit wie die constatering doet, zolang het maar ergens op gebaseerd is, en niet uit de duim gezogen is.

winter67

Ik ben wel tevreden met de pluim zaterdag grotere kans op wat sneeuw voor de rest maandag en dinsdag ik durf een gok te zetten dat daarna de echte winter komt doordat we op de grens van het koude en iets warmere lucht zitten. Pluim geeft nu de westcirculatie aan kan over 2 dagen weer anders zijn. Ps belachelijk dat de winter nu afgeschreven word we krijgen nog februari en maart die zomaar kunnen gaan verrassen.

ron12

Deze winter is de top tien warmste ooit binnen geslopen, winter staat op dit moment op plaats 8 http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/winter_xtr.html :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Extremissimorum

Citaat van: winter67 op di 20 jan 2015 - 12:27
Ik ben wel tevreden met de pluim zaterdag grotere kans op wat sneeuw voor de rest maandag en dinsdag ik durf een gok te zetten dat daarna de echte winter komt doordat we op de grens van het koude en iets warmere lucht zitten. Pluim geeft nu de westcirculatie aan kan over 2 dagen weer anders zijn. Ps belachelijk dat de winter nu afgeschreven word we krijgen nog februari en maart die zomaar kunnen gaan verrassen.

Sinds zondag vertrouw ik geen model meer. Althans, de kansberekening. Er is nog een kleine kans op voortzetting kouder weer, en dat kan zomaar uitkomen!

GFS06 geeft ook sneeuw nu. Mag wel iets westelijker weer...

Blizzard

Helemaal mee eens Johann!
Het spel is uiteraard met zoveel mogelijk informatie te komen tot een verwachting op korte of middellange termijn.
Wetenschappelijke inzichten, naast interpretatie van kaarten en historische ontwikkelingen, maakt het alleen maar leuker.

Jenkie

Citaat van: Remy op di 20 jan 2015 - 11:30
Als ik de laatste pagina's zo lees lijkt het wel of alleen hier er gisteren sneeuw lag.

Nee hoor, 10 kilometer van hier (Ootmarsum) ook een witte wereld. En ik begreep op meer plekken in Twente. Wel erg plaatselijk dus, want hier wel sneeuw, maar het bleef niet liggen.

Nopie

En de kou keert tegen alle verwachtingen in weer terug in de USA, het is er nu even wat zachter geworden maar eind deze week keert de winter er gewoon weer terug. Hoe makkelijk wintert het daar maar door en hoe stroef loopt het hier begin er toch steeds meer in te geloven dat er wel degelijk een verband tussen is als het daar koud is dan hier zacht.
http://www.buienradar.nl/Home/TextPage?pageid=1261

Zomerliefde


JerryL

Tsja, mij boeit het niet meer zo, ik had de winter al afgeschreven. Dus deze prik is voor mij een ware beleving. Teleurstelling heb ik nu niet

Powered by EzPortal