Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396900 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Joep

Update Benelux: weekend 1e dooi aanval met sneeuw

Je zou bijna geen "sneeuwkaartjes" meer plaatsen na de "sneeuw teleurstelling" van gisteren. Toch moeten we de winter nog niet afschrijven en ook de sneeuw niet. Voorlopig houdt het kwakkelende winterweer aan. Zaterdag kon er op een eerste (zwakke) "dooi" aanval weleens sneeuw van betekenis gaan vallen.Of dit dan de inleiding dan wel de genade slag voor het licht winterse winterweer wordt of dat het toch weer kouder wordt is nog de vraag!?

Kon nog wel eens spannend gaan worden begin volgende week (maandag) wanneer een depressie (vrijdag nog bij New Foundland – links op kaart)  met bijbehorend warmtefront(sector) een volgende aanval gaat inzetten.

Bovenste kaartje, ECMWF voor vrijdag, een eerste WF(tje) koerst op de Benelux af (sneeuw). Een tweede warmtefront(sector) aanval volgt maandag

Tweede kaartje toch ook nog maar even het kaartje voor zaterdagmiddag zoals het ECMWF dat vanavond berekent (even niet op vastpinnen, kon ook best eens meer gaan worden  ;)

Johann op Wintersportweerman.nl




fgfredje

Citaat van: Zynex op ma 19 jan 2015 - 20:18
1 dag vooruit kunnen ze al niet voorspellen, dus 30 dagen vooruit al helemaaaaaal niet.

Maar als het uit zou komen word ik daar wel blij van hoor, 15 graden, niets mis mee!

Is wel in een weekeind ha ha ha BBQ time

winter

Citaat van: Joep op ma 19 jan 2015 - 22:23
Lap tekst

Hhaha heb net mijn post op vorige pagina ook aangepast op dit bericht hahha. Ik heb er wel hoop in! Hij zou straks weer met een update komen :)

Hier om de hoop te vergroten. Toch echt nog mogelijkheden, als ik de verschillende leden van de GFS 12 h run bekijk. De atmosfeer is op dit moment echt een ratatouille  ;)

fgfredje

Citaat van: Joep op ma 19 jan 2015 - 22:23
Update Benelux: weekend 1e dooi aanval met sneeuw

Je zou bijna geen "sneeuwkaartjes" meer plaatsen na de "sneeuw teleurstelling" van gisteren. Toch moeten we de winter nog niet afschrijven en ook de sneeuw niet. Voorlopig houdt het kwakkelende winterweer aan. Zaterdag kon er op een eerste (zwakke) "dooi" aanval weleens sneeuw van betekenis gaan vallen.Of dit dan de inleiding dan wel de genade slag voor het licht winterse winterweer wordt of dat het toch weer kouder wordt is nog de vraag!?

Kon nog wel eens spannend gaan worden begin volgende week (maandag) wanneer een depressie (vrijdag nog bij New Foundland – links op kaart)  met bijbehorend warmtefront(sector) een volgende aanval gaat inzetten.

Bovenste kaartje, ECMWF voor vrijdag, een eerste WF(tje) koerst op de Benelux af (sneeuw). Een tweede warmtefront(sector) aanval volgt maandag

Tweede kaartje toch ook nog maar even het kaartje voor zaterdagmiddag zoals het ECMWF dat vanavond berekent (even niet op vastpinnen, kon ook best eens meer gaan worden  ;) of minder kan ook nog natuurlijk


Johann op Wintersportweerman.nl

winter67

Eigenlijk is de kans op zowel koud als warmer even groot, omdat we volgende week in de grens liggen van het koude en warme weer ik denk voor zaterdag natte sneeuw in kustgebied overgaand in regen het oosten eerst sneeuw daarna natte sneeuw. Ps zo'n situatie doet mij denken aan februari toen het hard ging vriezen toen dachten de modellen ongeveer 5 dagen van tevoren dat er een dooiaanval kwam.

Svanos

Het eventuele sneeuwfront moet meer naar het westen liggen, moet ook best mogelijk zijn adv de komende temperaturen..

Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

glenn

mooi sneeuwkaartje voor de ardennen !  :o :o

Eendagseend

Vanmorgen was het hier wit van de sneeuw,behalve de straten waren gewoon nat. Het was wel een sneeuwdekje maar denk vooral wegens de intensiteit, want het vroor niet.

En dooi aanval? Heeft het over een langere periode gevroren dan? Dan spreek je pas van een dooi aanvalna een tijd dag en nacht vorst. Wel zag ik zaterdag op verschillende plekken ijs op sloten en andere wateren, maar dat was nog van de nacht.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

Floris!

Citaat van: Eendagseend op di 20 jan 2015 - 00:06En dooi aanval? Heeft het over een langere periode gevroren dan? Dan spreek je pas van een dooi aanvalna een tijd dag en nacht vorst. Wel zag ik zaterdag op verschillende plekken ijs op sloten en andere wateren, maar dat was nog van de nacht.
Yep, mee eens. En volgens mij is het gewoon een overgang naar (wederom :( ) zacht weer met regen en wind. Dan zitten we in begin februari; moet het wel heel snel echt omslaan om er deze winter nog wat van te maken... Laten we duimen.

Jan van Ooijen

Het Europees weermodel komt nu met een betere run wat betreft sneeuwkansjes, helaas wel overgaand in regen









Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op di 20 jan 2015 - 08:00
Het Europees weermodel komt nu met een betere run wat betreft sneeuwkansjes, helaas wel overgaand in regen

[

En tussen 12 en 6 uur snachts heeft het westen sneeuw? Of alleen maar regen.

Ijsbloem

 ;) natte sneeuw ,snel overgaand in regen.
We blijven volgens lange prognosekaarten aanmodderen met deze herfst,
ehh winter tot tenminste half februari.
Nogmaals ' dikke pluim , voor de diverse seizoens verwachtingen.
Winter op dit moment zo'n 2.C boven normaal.
SSW kansen nemen wel toe begni februari maar gaan we daar nog wat
aan hebben ?
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Jan van Ooijen

Citaat van: Ijsbloem op di 20 jan 2015 - 08:24

SSW kansen nemen wel toe begni februari maar gaan we daar nog wat
aan hebben ?

Sorry, maar ik hoor al maanden die opwarming, splitten en vlinder en er is totaal niets vanuit gekomen van al die onzin (sorry maar zo noem ik het). Feit is gewoon dat winter niet gaat lukken. Volgend jaar weer nieuwe kans. Voorlopig moeten we maar van het kleine genieten
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Citaat van: Jan van Ooijen op di 20 jan 2015 - 08:40
Sorry, maar ik hoor al maanden die opwarming, splitten en vlinder en er is totaal niets vanuit gekomen van al die onzin (sorry maar zo noem ik het). Feit is gewoon dat winter niet gaat lukken. Volgend jaar weer nieuwe kans. Voorlopig moeten we maar van het kleine genieten
Dat zeiden we vorig jaar ook, of dat helpt  ;)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marcellang

Als je dan s óchtends zo rond een uur of 7 buiten loopt, hartje januari, onbewolkt met nauwelijks wind, vraag je je soms wel eens af of het nog wat wordt deze winter omdat je normaal onder deze omstandigheden van de kou begint te stuiteren :o
Ok, wat gisteren nog plassen waren zijn nu half harde modderpoelen maar het ziet er gewoon niet uit......
Heeee winter waar ben je, ik weet het we hebben nog een dikke maand  ;) 8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

mauriceb

Citaat van: Jan van Ooijen op di 20 jan 2015 - 08:40
Sorry, maar ik hoor al maanden die opwarming, splitten en vlinder en er is totaal niets vanuit gekomen van al die onzin (sorry maar zo noem ik het). Feit is gewoon dat winter niet gaat lukken. Volgend jaar weer nieuwe kans. Voorlopig moeten we maar van het kleine genieten

Wat we nu hebben qua weer is toch vrij normaal voor een Nederlandse winter? Daarbij schrijf ik m nog niet af GFS laat op termijn toch gewoon winterse aspiraties zien. Mocht het toch zacht en zonaal worden, het zij zo...

SniperEye

De pluim is onverbiddelijk, gemiddelden richting de 5 graden overdag. Weinig leden die nog voor winter gaan.

Jasneker

Het weer is redelijk normal voor een doorsnee Nederlandse winter.
Maar vorig jaar een "geen" winter en de jaren ervoor verwend met sneeuw en wat ijs, en dan heb je dit.
Uiteraaard "lekker" gemaakt door mooie kaarten met sneeuw die niet kwam voor de meesten en te hoge verwachtingen van die kaarten bederft voor velen het plezier.

Ik schreef in de begin pagina's al dat de verwachte sneeuw er nog niet ligt/lag en dat ik meestal op niks reken, dan valt het nooit tegen.
We zitten in een gematigd klimaat en zelfs in Duitsland is het prut.

Ik hoop altijd op een vorstperiode van een paar weken en wat sneeeuw elke winter, maar ik weet best dat de winters zoals vorig jaarr en tot nu toe meer de norm zijn als de paar winters hiervoor.
;)

Vindead

Putto heeft 12 uur geleden dit getweet: "Binnen 14 dagen de mededeling van deze mastodont en gerede kans op een verrassing.
Komt de BOERAN dan wellicht toch ? "

En 10min geleden dit: "Zwaar ARCTISCH offensief aanstonds, wel geduld nog, zo rond maandwisseling en primo februaar wordt het leuk en aardig. In weekend #sneeuw"


Persoonlijk geloof ik er niet zo in. Ik zie geen kaarten/pluimen met aanwijzingen hiervoor. Ziet iemand anders de mogelijkheid hierop wel? Dus de vraag is niet of dit wel of niet gaat gebeuren, maar meer: is er überhaupt een mogelijkheid is dat dit kan gebeuren?

Weatherman

Citaat van: Vindead op di 20 jan 2015 - 10:37
Putto heeft 12 uur geleden dit getweet: "Binnen 14 dagen de mededeling van deze mastodont en gerede kans op een verrassing.
Komt de BOERAN dan wellicht toch ? "

En 10min geleden dit: "Zwaar ARCTISCH offensief aanstonds, wel geduld nog, zo rond maandwisseling en primo februaar wordt het leuk en aardig. In weekend #sneeuw"


Persoonlijk geloof ik er niet zo in. Ik zie geen kaarten/pluimen met aanwijzingen hiervoor. Ziet iemand anders de mogelijkheid hierop wel? Dus de vraag is niet of dit wel of niet gaat gebeuren, maar meer: is er überhaupt een mogelijkheid is dat dit kan gebeuren?
Jij weet het nog niet, maar die naam is hier heel erg verboden  ;)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal