Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 397039 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Zynex

-3 hier met dichte mist in Heiloo, NH op het moment het koudste van NL.

Straatje96

Elke radar zegt dat het hier nu al een half uur sneeuwt maar heb nog steeds geen vlok gezien. Iemand een idee hoe dat kan?

Joep

Wat zijn de sneeuwkansen voor woensdag/donderdag?
Heb zelf nog geen kaarten kunnen inzien

vleesjus

Inmiddels sneeuwt het hier aardig door het afgelopen uur, de auto's en het gras beginnen wit te worden ;D

Lucifer

Hier in Vlaams-Brabant, Belgie al de hele ochtend licht aan het sneeuwen. Ligt toch al een mooie witte laag op auto's en gras en het sneeuwt momenteel gestaag verder. Als het niet te snel opwarmt kan dat alsnog mooie plaatjes opleveren hier.

Danny

De nieuwste EC pluim:

- Sneeuwkansen voor de komende week zijn zo goed als verdwenen. De week lijkt overwegend droog te gaan verlopen. De eerste kansen op sneeuw zijn voor aankomend weekend (zaterdag).
- De nachten deze week kunnen nog wel eens kouder gaan verlopen dan eerder verwacht werd. Een aantal nachten matige vorst is zeer reëel in mijn ogen gezien deze pluim.
- Morgen (dinsdag) ziet de pluim er nog steeds zeer koud uit. De kansen op een ijsdag (landelijk in De Bilt) lijken mij aan de hand van de pluim van gisterenavond en nu de pluim van vanmorgen toch zeker aanwezig.


winter67

Citaat van: Danny op ma 19 jan 2015 - 10:08
De nieuwste EC pluim:

- Sneeuwkansen voor de komende week zijn zo goed als verdwenen. De week lijkt overwegend droog te gaan verlopen. De eerste kansen op sneeuw zijn voor aankomend weekend (zaterdag).
- De nachten deze week kunnen nog wel eens kouder gaan verlopen dan eerder verwacht werd. Een aantal nachten matige vorst is zeer reëel in mijn ogen gezien deze pluim.
- Morgen (dinsdag) ziet de pluim er nog steeds zeer koud uit. De kansen op een ijsdag (landelijk in De Bilt) lijken mij aan de hand van de pluim van gisterenavond en nu de pluim van vanmorgen toch zeker 50%
Slechte pluim na zaterdag weer een westcirculatie  en warmer en ga maar geen conclusie trekken dat het nog ver weg is.

Kniepser

Citaat van: Straatje96 op ma 19 jan 2015 - 09:48
Elke radar zegt dat het hier nu al een half uur sneeuwt maar heb nog steeds geen vlok gezien. Iemand een idee hoe dat kan?

Dat viel mij ook al op mede venraynaar.

Extremissimorum

Citaat van: Henk1976 op ma 19 jan 2015 - 08:29
Kan je aan je kleinkinderen vertellen! Winter, man vroeger in '15, dat was pas winter  ::) :o

JA, toen hadden we nog SNEEUWkansen! :P  :-\

Hier toch nog lichte vorst gehad vannacht.


Citaat van: Jan van Ooijen op ma 19 jan 2015 - 08:02
Op naar de volgende kansen en weer een irritant laagje wat de komende week voor nodige gestress gaat zorgen ;)

Dit ziet er toch alweer interessant uit, vooral voor Noord-Holland! Ik acht de kans groter dat dit uitkomt, omdat het dan al kouder is geweest de hele week en alles dan toch goed afgekoeld is. We gaan het in de gaten houden! Hopen dat het uitkomt, dat krijgt de koude week hopelijk een verlenging.


Citaat van: winter67 op ma 19 jan 2015 - 10:15
Slechte pluim na zaterdag weer een westcirculatie  en warmer en ga maar geen conclusie trekken dat het nog ver weg is.

Het is nog ver weg!  ::) ;D
Maar ff serieus: zo moet je ook denken. Het is mogelijk dat het uitkomt, en de meeste leden gaan er ook voor. Maar je kan er niet zomaar vanuit gaan. Ik zou me eerst richten op komende week en zaterdag.

Mike25

Vanmorgen toch ietsiepietsie sneeuw gezien op de daken van auto's en huizen :) .
Begint nu langzaam te verdwijnen bij temp 1,1c

Der RoX

Het is hier een beetje mistig aan het worden
WiNtEr!!11!1!@

MamaAs

Er lag al een laagje ijs op de ijsbaan.
Als het een paar nachten -5 wordt deze week, hoop ik dat we vrijdag even kunnen schaatsen!

Danny

De kansberekeningen op een IJsdag (landelijk in De Bilt) morgen vallen me eigenlijk zwaar tegen in de grafiek t.o.v. de pluim eerder vanmorgen. Ik had op hogere kansen gerekend. Veel leden zullen vermoedelijk een temperatuur van net boven 0 berekenen en dat is in de pluim natuurlijk  lastig af te lezen. Kan een close call worden morgen in ieder geval.

WeermetPutman

De sneeuw die hier in Duiven is gevallen is alweer weg gesmolten.  :(
Hoe komt het eigenlijk dat sommige weermodellen veel sneeuw hebben verwacht, terwijl er dan eigenlijk (bijna) niks gevallen is?

Extremissimorum

Citaat van: WeermetPutman op ma 19 jan 2015 - 12:38
De sneeuw die hier in Duiven is gevallen is alweer weg gesmolten.  :(
Hoe komt het eigenlijk dat sommige weermodellen veel sneeuw hebben verwacht, terwijl er dan eigenlijk (bijna) niks gevallen is?

Eenvoudig antwoord: omdat het het weer is. En het weer is onvoorspelbaar.

Je zegt het goed, weermodellen hebben sneeuw verwacht, maar het moet ook maar uitkomen.


Wetenschappelijk antwoord: De bovenluchten zijn te warm door een zuidenwind. De grond is te warm door gebrek aan winterweer.
Theta-e's speelden ook nog een rol, maar hoe dat werkt moet je aan Johann vragen. (Johann?)

Vincent

Citaat van: WeermetPutman op ma 19 jan 2015 - 12:38
De sneeuw die hier in Duiven is gevallen is alweer weg gesmolten.  :(
Hoe komt het eigenlijk dat sommige weermodellen veel sneeuw hebben verwacht, terwijl er dan eigenlijk (bijna) niks gevallen is?

Omdat Nederland vol op het grensgebied tussen sneeuw en regen zat. ;)

Extremissimorum

Mag ik erop wijzen dat de kansen op sneeuw voor aanstaande zaterdag toch flink toegenomen zijn in 1 run verschil bij ec?

In EC12 van gisteren 30% kans op sneeuwval, in de EC00 van vanochtend rond de 50%

Daarnaast is er 20% nu op 3-10 cm.

Maar goed, is nog een aantal dagen ver.

Johann

Citaat van: Extremissimorum op ma 19 jan 2015 - 13:04
Eenvoudig antwoord: omdat het het weer is. En het weer is onvoorspelbaar.

Je zegt het goed, weermodellen hebben sneeuw verwacht, maar het moet ook maar uitkomen.


Wetenschappelijk antwoord: De bovenluchten zijn te warm door een zuidenwind. De grond is te warm door gebrek aan winterweer.
Theta-e's speelden ook nog een rol, maar hoe dat werkt moet je aan Johann vragen. (Johann?)

Leuk stukje desbetreffend op Weerplaza.nl

http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Waar+bleef+de+sneeuw%3F/2165

Ijsbloem

 :D Ik kan ff niet zien wat voor weer het op dit moment is want er hangt nu een dikke mist.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Zynex

Neerslag hier in Heiloo ( heel weinig maar het is er :P )

- Hagel

Powered by EzPortal