Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396959 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Joep



Vanavond en de komende nacht met name in het oosten kans op (natte) sneeuw. In het westen diep in de nacht en morgenochtend (spits!) een reële kans op gladheid.

In het zuiden van de provincie Limburg is het vandaag droog gebleven, liet de zon zich geregeld zien en steeg het kwik naar 5 tot 6 graden. Elders bleef het overwegend zwaar bewolkt en kwam het, onder invloed van een stagerend front annex hoogtetrog, tot (mot)regen en plaatselijk natte sneeuw. 'Natte vlokken' werden onder meer gezien in Edam, Werkendam en Sluis. Vanochtend sneeuwde het in het oosten, bij temperaturen dichtbij nul, even flink door. Plaatselijk werd het korte tijd wit. Vooral in de loop van de middag oogde het buiten erg donker. De laagste maxima waren: Deelen en Nieuw Beerta 2,3 en Hoogeveen 2,4º.

Vanavond en de komende nacht is er met name in het binnenland kans op (natte) sneeuw. Plaatselijk kan het wit worden. In het westen gaat het diep in de nacht wat opklaren met kans op mistvorming maar ook minima iets onder nul. Daardoor wegens bevriezing en mistaanslag een GROTE KANS op gladde wegen. De wind is zwak en veranderlijk.
In regio's langs de oostgrens en in het zuidoosten is maandag nog enige tijd sneeuw mogelijk. In het westen geleidelijk meer opklaringen maar aanvankelijk ook lage bewolking en mist. De middagtemperaturen lopen uiteen tussen 2 graden in het oosten en 5 tot 6 in de kustgebieden. De wind wordt zwak tot matig en gaat uit het noordwesten waaien.

jan visser

MauritsKuil

Zeer lichte natte sneeuw in Assen.

pietjelol

Citaat van: Anne. op zo 18 jan 2015 - 18:30
Ik plaats hier bijna nooit (meer) iets, maar ik moet nu toch wel even reageren.

Ik vind het bizar hoe sommige mensen in dit topic kwaad kunnen worden over 'onjuiste berekeningen'. Sneeuwval is een fenomeen wat afhankelijk is van zoveel factoren die een ieder juist op de plaats moeten vallen, zo niet geen sneeuw. Dat weten we allemaal hopelijk. Natuur en natuurverschijnselen zijn een van de weinige dingen hier op de wereld die we niet kunnen beïnvloeden noch op een 100% accurate manier kunnen voorspellen/voorzien. En hoe graag we hier met zijn alle een witte wereld willen zien, weten we ook allemaal diep in ons hart dat we daar heen simpelweg voor opende verkeerde plek in de wereld wonen en dat sneeuw hier een zeldzaamheid is omdat er tientallen kleine factoren heel makkelijk roet in t eten kunnen gooien.
Het heeft meer met het feit te maken dat we al bijna 2 jaar geen fatsoenlijk sneeuw meer gehad hebben. Wat trouwens voor Nederlandse begrippen behoorlijk lang is. En ja dan kun wel eens een beetje gefrustreerd raken

romanosneeuw

Citaat van: Joep op zo 18 jan 2015 - 18:38

Vanavond en de komende nacht met name in het oosten kans op (natte) sneeuw. In het westen diep in de nacht en morgenochtend (spits!) een reële kans op gladheid.

In het zuiden van de provincie Limburg is het vandaag droog gebleven, liet de zon zich geregeld zien en steeg het kwik naar 5 tot 6 graden. Elders bleef het overwegend zwaar bewolkt en kwam het, onder invloed van een stagerend front annex hoogtetrog, tot (mot)regen en plaatselijk natte sneeuw. 'Natte vlokken' werden onder meer gezien in Edam, Werkendam en Sluis. Vanochtend sneeuwde het in het oosten, bij temperaturen dichtbij nul, even flink door. Plaatselijk werd het korte tijd wit. Vooral in de loop van de middag oogde het buiten erg donker. De laagste maxima waren: Deelen en Nieuw Beerta 2,3 en Hoogeveen 2,4º.

Vanavond en de komende nacht is er met name in het binnenland kans op (natte) sneeuw. Plaatselijk kan het wit worden. In het westen gaat het diep in de nacht wat opklaren met kans op mistvorming maar ook minima iets onder nul. Daardoor wegens bevriezing en mistaanslag een GROTE KANS op gladde wegen. De wind is zwak en veranderlijk.
In regio's langs de oostgrens en in het zuidoosten is maandag nog enige tijd sneeuw mogelijk. In het westen geleidelijk meer opklaringen maar aanvankelijk ook lage bewolking en mist. De middagtemperaturen lopen uiteen tussen 2 graden in het oosten en 5 tot 6 in de kustgebieden. De wind wordt zwak tot matig en gaat uit het noordwesten waaien.

jan visser
telt zuid oosten dus ook als zuidwest van limburg richting maastricht :)

ron12

Nul graden niveau schommelt op dit moment tussen de 500 voet(noorden) en (2500 voet in het zuidoosten) boven Nederland, alleen bij (matige)natte sneeuw gaat die pas dalen naar de grond. Later op de avond natte sneeuw, hoe verder in het binnenland kans op sneeuw .bron knmi.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jenkie

Net heerlijk gewandeld, door de regen.... Het voelde zelfs warmer aan dan vanmiddag. Ik laat me verrassen, maar het zal me zeer verbazen...

Joep

Op twitter: EC 12 h meeste sneeuw in ONO komende 6-12 uur

Zynex

Gister was een stuk spannender met de thundersnow, vandaag is het niets :D

Joep


pietjelol

Misschien nog buitjes vanuit de Noordzee?

Borislav

Iemand kaartjes van sneeuwdek van model harmonie en ec?   Volgens nieuwe knmi guidance laten die het sneeuwdek westelijker komen.
Borislav Lekic

Extremissimorum

Citaat van: Borislav op zo 18 jan 2015 - 19:30
Iemand kaartjes van sneeuwdek van model harmonie en ec?   Volgens nieuwe knmi guidance laten die het sneeuwdek westelijker komen.

Nog westelijker? :P *wordt weer wakker*

Harmonie kan je HIER zien.

Energizer85

tis hier nu droog na een hele dag regen... had wel minimaal 1 vlokje natte sneeuw verwacht maar helaas.... tzooitje lost ook wel aardig snel op... dus vrees t ergste voor de rest!! ik hoop dat jullie nog geluk hebben en anders,..... misschien van de week nieuwe kansen??

Marsel

Citaat van: Anne. op zo 18 jan 2015 - 18:30
Ik plaats hier bijna nooit (meer) iets, maar ik moet nu toch wel even reageren.
*knip*

Amen!
Dit is nu precies de rede waarom het winterseizoen mij op fora als deze van geen kant kan bekoren. Typsiche zeurderige sfeer als het koude weer nog maar eens een keer uitgesteld wordt. Dit jaar is het bijna nog erger dan vorig jaar als het gaat om terneergeslagen leden.
Van mijn part mag het dan ook snel klaar zijn met dit aanmodderen. De dagen lengen inmiddels weer, en het vooruitzicht op het terugkerende licht alsmede warmte stemt mij vrolijker dan de aanblik op het algehele niveau van dit topic momenteel....
Ik ga zo aan de binnenkant van mijn ogen over diepe zuidelijke stromingen met het eerste gerommel aan een steeds donkerder wordende horizon dromen. ;)

Voordat ik weer een hele bak aan 'boze' winterliefhebbers op de lange tenen trap: ja, ik hóef dit topic niet te lezen. Maar zoals het er hier soms aan toe gaat...... ???

Ijsbloem

 :)  Bizar !
Tsja, wat moet ik hiervan zeggen...Met al die apparatuur en professionele
instituten mag je hier niet zomaar mee wegkomen.Het aantal misperen
Zou bij iedere baas gefronste wenkbrauwen opleveren.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

peter 76

Alles lijkt net niet in elkaar te passen, zoals het er nu voorstaat lijkt het op te lossen, we zullen morgen zien wat er van gekomen is.....

Borislav

Borislav Lekic

Ijsbloem

 8) Marsel,
Jij mag komende zomer weer klagen... ;)(zie eigen reacties in de zomer op dit forum)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Marsel

Citaat van: Ijsbloem op zo 18 jan 2015 - 19:46
8) Marsel,
Jij mag komende zomer weer klagen... ;)(zie eigen reacties in de zomer op dit forum)

Dat valt best mee IJsbloempje ;). Niets menselijks is mij vreemd ;D.

Zonder gekheid, je snapt waar ik op doel hoop ik.

Henk1976

Kennen  jullie die grap van die sneeuw....?

Powered by EzPortal