Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 397062 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

J

Citaat van: Jan van Ooijen op za 17 jan 2015 - 22:47
Hirlam lijkt al enkele dagen van pad af te zijn en had het vandaag ook al niet goed. Zou er geen waarde aan hechten
Toch zonde hoor. Ik vond het altijd een heel betrouwbaar en solide model.

Voor hier in de regio Den Haag ziet het er niet zo heel goed uit. Niet perse slecht, maar gewoon minder dan voor andere delen van het land.

Extremissimorum

Citaat van: J op za 17 jan 2015 - 23:48
Toch zonde hoor. Ik vond het altijd een heel betrouwbaar en solide model.

Voor hier in de regio Den Haag ziet het er niet zo heel goed uit. Niet perse slecht, maar gewoon minder dan voor andere delen van het land.

Ik zou nu nergens meer waarde aan hechten dan aan je gevoel. Modellen springen alle kanten op.

jeroentje890

Citaat van: Extremissimorum op za 17 jan 2015 - 23:39
Rustig aan. Het kan ook allemaal regen zijn. Dan heb je nog steeds niets. Daar ben ik niet zo bang voor dat durf ik echt luid en duidelijk uit te spreken we krijgen een bak met sneeuw op heel veel plekken, en met traag bedoel ik hoe het neerslagfront over Nederland trekt.

Hoe traag wat verplaatst? Waar heb je het nu over?

Extremissimorum

Citaat van: jeroentje890 op za 17 jan 2015 - 23:56
Daar ben ik niet zo bang voor dat durf ik echt luid en duidelijk uit te spreken we krijgen een bak met sneeuw op heel veel plekken, en met traag bedoel ik hoe het neerslagfront over Nederland trekt.

Welk neerslaggebied bedoel je?

Weatherman

Het is erg rustig hier op het forum, hier in Tilburg niks bijzonders te melden helaas.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Joep

Zuid oosten is sneeuw en natte sneeuw te zien op de radar.

Weatherman

Buienradar 24u, kan ik beter niet kijken, enorm slecht  :'(
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

TimK21

De verwachtingen zijn wel steeds wat negatiever naarmate het dichterbij komt...
Challenge accepted!

Energizer85

tregent hier pijpenstelen.. met een veel te hoge temperatuur... de temperaturen zijn trouwens in t hele land aardig hoog :s

Joep

Weerplaza verwacht dat het zondag vooral later op de dag in delen van het land wit gaat worden door sneeuwval. Er kan een sneeuwdek ontstaan van enkele centimeters. (update zondag 8 uur)

*** update van zondagochtend 8 uur ***


Om 7 uur viel er in het oosten van Brabant al natte sneeuw
Na een vrij zonnige zaterdag met maxima van 5 of 6 graden, is vannacht koudere lucht het land ingestroomd, samen met enkele winterse buien. Lokaal werd het even wit, maar later in de nacht steeg het kwik overal tot rond 2 graden.

Zondag: geruime tijd neerslag
Vandaag trekt een groot en langgerekt neerslaggebied vanuit het zuidwesten het land in. Aan de westzijde van dit neerslaggebied valt voornamelijk regen, motregen en een enkele keer natte sneeuw. Aan de oostzijde valt in eerste instantie natte sneeuw, overgaand in vaker regen en later weer overgaand in natte sneeuw en sneeuw.

Doordat de atmosfeer zich op het randje van regen en sneeuw bevindt, wisselt de mix van natte sneeuw en sneeuw vrijwel continu. Daarom is het heel moeilijk om in te schatten hoeveel sneeuw er daadwerkelijk blijft liggen.

De weermodellen geven aan dat het in de ochtend plaatselijk al wit wordt, maar ik acht die kans vrij klein. Als het gebeurt, is dat in het oosten van Brabant en noorden van Limburg.

Vanmiddag stroomt er vanuit het zuiden iets zachtere lucht binnen en is het in het zuiden en zuidoosten 3 tot 5 graden. Daar valt dan voornamelijk regen. Het gebied met natte sneeuw trekt noordoostwaarts via Gelderland en Overijssel naar Drenthe en Groningen. In deze regio´s kan het kort wit worden, en dus glad, maar de kans is groot dat de eventuele sneeuw vrij snel weer wegsmelt.

Naarmate de avond vordert begint de hele atmosfeer weer kouder te worden, en ook de grond koelt af tot dicht bij nul. De neerslag bestaat steeds meer uit sneeuw waardoor de kans op een blijvend sneeuwdek snel groter wordt. De grote vraag is waar het neerslaggebied dan ligt. De meeste modellen hebben het sneeuwgebied dan boven het uiterste oosten en zuidoosten liggen.
In dat deel van Nederland ontstaat in een langgerekte een gebied waar de sneeuw blijft liggen. Het oosten van Gelderland, Overijssel en Drenthe maken de grootste kans op een sneeuwdek. Mocht het neerslaggebied toch meer naar het westen liggen, dan wordt het gebied met sneeuwval groter. Want uiteindelijk trekt de sneeuwzone langzaam oostwaarts weg. Tijdens de neerslag is het zicht slecht wat lastig voor het verkeer kan zijn.

Hoe snel het uiteindelijk droog wordt, is ook nog onzeker. De meeste weermodellen berekenen het gebied met sneeuwval maandagochtend boven het westen van Duitsland. Een enkel model laat het echter tot maandagmiddag in het oosten van Nederland licht doorsneeuwen. We schatten de kans op dat laatste scenario in als klein.

De sneeuwval geeft de start aan van een licht winterse week. Maandag tot en met donderdag vriest het 's nachts licht en komt de temperatuur overdag iets boven het vriespunt uit. Maandagmiddag en dinsdag blijft het zo goed als droog. Later in de week wordt de kans op neerslag weer iets groter.


Weatherman

Zoals ik al zei, bagger dus. totale omslag naar negatief  :o
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Joep

Welk model gebruikt weerplaza, vindt het erg tegenvallen.
Maar goed oosten dus de meeste kansen op een sneeuwdek.

Joep

Lokale gladheid als gevolg van (natte) sneeuw.
Midden vanaf 17.00 uur gedurende 4 uur, oosten vanaf 17.00 uur gedurende 13 uur.

Der RoX

Nou dat wordt sparen voor een smeeuwkanon... :(
WiNtEr!!11!1!@

Kermisspin

Laten we eerlijk zijn dat er in voorgaande jaren sneeuw is voorspeld op bepaalde plekken in ons landje. Toch.......pakte dat heel anders uit en lag er geen sneeuw op die plekken maar in een heel ander deel van het land.  ;)

Volgens mij kan het nog steeds alle kanten op gaan vandaag!
Volvo for life!

Weatherman

Citaat van: Kermisspin op zo 18 jan 2015 - 08:35
Laten we eerlijk zijn dat er in voorgaande jaren sneeuw is voorspeld op bepaalde plekken in ons landje. Toch.......pakte dat heel anders uit en lag er geen sneeuw op die plekken maar in een heel ander deel van het land.  ;)

Volgens mij kan het nog steeds alle kanten op gaan vandaag!
Denk je ? ik vind het rap ineens naar negatief gaan en de temperatuur vind ik ook veel te hoog.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Joep

Hier GFS ook oosten meeste sneeuw
Volgens GFS zou het nu al in groot gedeelte van NL moeten sneeuwen (vanaf 9.00 uur).
Dat gaat niet gebeuren.

jonkheer

Hier in Leeuwarden regen. Temperatuur 2.6 en dauwpunt 1.9. Licht dalend. Een zuidwestelijke wind.

Kermisspin

Citaat van: Weatherman op zo 18 jan 2015 - 08:36
Denk je ? ik vind het rap ineens naar negatief gaan en de temperatuur vind ik ook veel te hoog.

Ik weet het jaar niet meer maar denk dat meerdere mensen hier uit de regio zich het wel kunnen herinneren. Toen was hier amper sneeuw voorspeld maar was het bij het ontwaken een aangename verrassing  ;)
Volvo for life!

Erwin82

Hier in Lichtenvoorde dwarrelt de eerste sneeuw rustig naar beneden.. gras en dak wordt wit.

Powered by EzPortal