Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 397056 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: Joep op za 17 jan 2015 - 13:02
Dat begrijp ik ook niet zo goed, kan iemand toelichten waarom het westen minder kans heeft op sneeuwval?

Visbak... Noordzee is funest voor winterse omstandigheden. Al kan het ook juist zorgen voor 'Northsea-effect' (zelf verzonnen), een soort lake-effect, waarbij warme zeewater de buien doet activeren en het juist voor extra sneeuw zorgt.

Ik acht die kans klein.

Moet eerlijk zeggen, weet helemaal niet of er sneeuw zal vallen in N-Holland, maar zie het toch weer vrij somber in. Meeste neerslag hier, maar minste sneeuw....

Citaat van: Armand op za 17 jan 2015 - 12:59
GFS pluim ziet er ook redelijk goed uit.

Klein foutje aan het begin, nu kan het niet meer misgaan (zie sneeuwkans op dat moment)  ;D

Klein foutje ja :P 265% kans op sneeuw.


Weerplaza heeft al een waarschuwing voor sneeuwval uitgegeven, noodweercentrale is nog rustig voor Europa, op dat ene berggebied dat de Alpen heet na...

Zynex

Wat zou ik nu graag in de Alpen willen zijn. Zo onwijs cool snowboarden in extreme sneeuwval en die sfeer eromheen :(.

J

Hirlam is nog het positiefst over Zuid en Noord-Holland. De rest van de modellen zijn gewoon niet zo goed voor het westen. Wel heb ik Hirlam als een van t betrouwbaarst staan op mijn lijstje wat betreft neerslag binnen de 48 uur. Fingers crossed.




Hector Pascal

Citaat van: Jelte op za 17 jan 2015 - 12:41
En het leuke is: de komende twee weken zit ik in het oosten van het land! Jeuh!
Nou moet ik wel zeggen: het is hier in Hellendoorn sowieso compleet ander weer dan op Terschelling. De afwezigheid van wind maakt het voor ons gevoel al voorjaar. Al is het hier graden kouder, je kunt toch met een complete laag thermokleding minder toe.
Welkom in de gemeente Hellendoorn!
Nul bestaat niet.

Weatherman

Citaat van: J op za 17 jan 2015 - 13:54
Hirlam is nog het positiefst over Zuid en Noord-Holland. De rest van de modellen zijn gewoon niet zo goed voor het westen. Wel heb ik Hirlam als een van t betrouwbaarst staan op mijn lijstje wat betreft neerslag binnen de 48 uur. Fingers crossed.




Kijk dat bedoel ik dus, ik snap er niks meer van  ???
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Zynex


J

Zijn hoeveel die per uur vallen. Later en eerder valt het ook nog in Brabant, Limburg, Midden NL en het (noord)oosten. Maar ik gebruikte deze twee even om te laten zien dat Hirlam ook iets verwacht voor het westen.

TimK21

Toch een hoop onduidelijkheid zo vlak voor tijd nog.

Misschien even wat anders, ik las dat er later vandaag nog buien van west naar oost zullen trekken. Wat moet ik me daarvan voorstellen zoals het er nu uit ziet?
Challenge accepted!

Deadmau5


Extremissimorum

Citaat van: TimK21 op za 17 jan 2015 - 14:20
Toch een hoop onduidelijkheid zo vlak voor tijd nog.

Misschien even wat anders, ik las dat er later vandaag nog buien van west naar oost zullen trekken. Wat moet ik me daarvan voorstellen zoals het er nu uit ziet?

Merendeel zal regen zijn, maar als het genoeg afkoelt kan het ook al sneeuw zijn lokaal.

Citaat van: Weatherman op za 17 jan 2015 - 14:02
Kijk dat bedoel ik dus, ik snap er niks meer van  ???

Dit heet snowcasten. Gewoon morgen kijken of er sneeuw ligt als je wakker wordt, en al helemaal of er maandag sneeuw ligt!

Energizer85

ff de discussie aanzwengelen... ;)

alle parameters lijken morgen aardig op zijn plaats te vallen, immers de bovenluchttemperaturen kloppen en de dauwpunten zijn ook oke.

ik zie wel een verschil in de modellen qua wind in de onderste regionen. waar GFS een draai maakt meer noordelijke richting, gaat EC ietsiepietsie meer naar NW...

heb ik dit goed gezien?

dit betekend dus veel voor t westen lijkt me

winter

In België begint het al goed af te koelen. Oosten van België temperaturen nog maar licht boven het vriespunt.

JPP78

Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Weerfreak 1337

Morgen zal langs de kuststreken de windrichting (zoals altijd) sterk van belang zijn. Zoals het er nu voor staat lijkt er een zuidelijk windje op te steken. Dit zou in principe positief moeten zijn. (aflandig)
Ik verwacht dan ook een neerslagvorm in de vorm van natte sneeuw aan de kust. Mogelijk dat dit ook even blijft liggen, maar verwacht er nog maar niet teveel van. (voorzichtigheid) :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Citaat van: Energizer85 op za 17 jan 2015 - 15:10
ff de discussie aanzwengelen... ;)

alle parameters lijken morgen aardig op zijn plaats te vallen, immers de bovenluchttemperaturen kloppen en de dauwpunten zijn ook oke.

ik zie wel een verschil in de modellen qua wind in de onderste regionen. waar GFS een draai maakt meer noordelijke richting, gaat EC ietsiepietsie meer naar NW...

heb ik dit goed gezien?

dit betekent dus veel voor t westen lijkt me.

Wat afbeeldingen erbij zou handig zijn ter ondersteuning.

Maar ik hoop het zeker! Hier inmiddels al bijna 2 jaar geen sneeuwdek gehad.


EDIT: noodweercentrale heeft een waarschuwing vooraf voor gladheid uitgegeven rechts van de lijn Midden-Groningen - Midden-Noord-Brabant.
Dit geldt voor vanavond en morgenochtend, en dus niet voor morgenmiddag, -avond en -nacht!

glenn

Temperatuur in Belgie is nu al kouder dan voorspeld vandaag op de hoogste toppen vriest het zelfs al weer

bron kaartjes: kmi.be en meteobelgie.be

jens

Citaat van: Extremissimorum op za 17 jan 2015 - 16:12
Wat afbeeldingen erbij zou handig zijn ter ondersteuning.

Maar ik hoop het zeker! Hier inmiddels al bijna 2 jaar geen sneeuwdek gehad.


EDIT: noodweercentrale heeft een waarschuwing vooraf voor gladheid uitgegeven rechts van de lijn Midden-Groningen - Midden-Noord-Brabant.
Dit geldt voor vanavond en morgenochtend, en dus niet voor morgenmiddag, -avond en -nacht!
gfs laat morgen de wind aan de grond in het westen zelfs naar het noordoosten draaien in het westen, terwijl is de win op hoogt westelijk dus dat zou wel eens sneeuwbuien kunnen opleveren daar
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

pietjelol

Voor hier is er best een redelijke kans op sneeuw. Immers woensdag was de bovenlucht warmer en toen viel er ook al een redelijke tijd natte sneeuw.

Weerfreak 1337

Als het aan de nieuwe harmonie ligt, sneeuwt het morgen de hele dag in een strook over het zuidwesten, westen, midden en noorden van het land. Pas op maandag dan sneeuw in de oostelijke helft! Even kijken of hirlam en de avondruns van GFS en EC straks ook hierin meegaan.  :)

Een plotselinge verandering dus!

Edit: Nieuwe hirlam (12z) toegevoegd. Deze gaat deels mee in harmonie!

Edit 2: Nog een kaartje van hirlam toegevoegd. Die laat het zelfs helemaal niet sneeuwen in het oosten en zuidoosten. Het hele neerslaggebied lost volgens hirlam boven de bovengenoemde streken op!

Bronnen van de kaarten: Buienradar 24u vooruit (Harmoniemodel), Weeronline (Hirlam)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Stephanie

Ook in NL daalt de temperatuur al vrij snel:


Powered by EzPortal