Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396886 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joshoon


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MamaAs

Hahaha volgens de kaartjes pissen we weer naast de pot.
Ik ga dus van niks uit, en wat valt is mooi meegenomen.

Hector Pascal

Citaat van: MamaAs op za 17 jan 2015 - 11:27
Hahaha volgens de kaartjes pissen we weer naast de pot.
Ik ga dus van niks uit, en wat valt is mooi meegenomen.
Precies. Bij ons wordt er vaak (veel) sneeuw verwacht en uiteindelijk valt er niks. Zie 27 december. Tot 3 dagen voor die tijd was het 8-15 cm, 1 dag ervoor 2-4 cm. en uiteindelijk lag er helemaal niets. Dus die kaartjes zijn allemaal prachtig wat sneeuw betreft, maar ze komen vrijwel nooit uit.
Nul bestaat niet.

Joshoon

Citaat van: Hector Pascal op za 17 jan 2015 - 11:31
Precies. Bij ons wordt er vaak (veel) sneeuw verwacht en uiteindelijk valt er niks. Zie 27 december. Tot 3 dagen voor die tijd was het 8-15 cm, 1 dag ervoor 2-4 cm. en uiteindelijk lag er helemaal niets. Dus die kaartjes zijn allemaal prachtig wat sneeuw betreft, maar ze komen vrijwel nooit uit.

Spannend gaat het zeker worden morgen, want het is wel allemaal op korte termijn, dus de zekerheid is wel vrij groot.
En als ik zo naar de temperaturen kijk voor ook komende week, ziet het er positief uit. Volgens mij gaan wij een mooi winterweekje te gemoed.

Joep

Jan, Johann is het morgen mogelijk dat de buien extra getriggerd worden in het westen door het warme zeewater?

Extremissimorum

Citaat van: Joshoon op za 17 jan 2015 - 11:43
Spannend gaat het zeker worden morgen, want het is wel allemaal op korte termijn, dus de zekerheid is wel vrij groot.
En als ik zo naar de temperaturen kijk voor ook komende week, ziet het er positief uit. Volgens mij gaan wij een mooi winterweekje tegemoet.

Zelfs op deze korte termijn is er nog zeer veel onzekerheid, en het kan allemaal nog heel anders uitpakken. Het is zeer moeilijk om sneeuw goed te verwachten, er spelen zo veel factoren mee. We moeten morgen op het moment zelf de situatie bekijken. Zo zomaar kunnen dat Noord-Holland en Zeeland wél in de prijzen vallen. :D

Zie mijn eerdere post. Toen werd er veel minder verwacht, en toen viel er veel meer. Dat kan morgen gebeuren, maar hoeft niet.

Resumé: onzekerheid is de enige zekerheid.

Extremissimorum

Weerplaza:

Weerplaza verwacht dat het zondag in delen van het land wit gaat worden door sneeuwval. Er kan een sneeuwdek ontstaan van enkele centimeters. (update 11.30 uur)

*** update van 11.30 uur ***

Na een vrij zonnige zaterdag met maxima van 5 of 6 graden, stroomt vanavond koudere lucht het land in. Tegelijkertijd trekken enkele buien van west naar oost die landinwaarts soms al sneeuw bevatten. Daardoor kan het later vanavond en vannacht lokaal glad zijn. De meeste buien vallen overigens in het noordwesten en daar valt voornamelijk regen, soms ook hagel of natte sneeuw.

Zondag: geruime tijd neerslag
Zondag trekt een groot en langgerekt neerslaggebied vanuit het zuidwesten het land in. Aan de westzijde van dit neerslaggebied valt voornamelijk regen en natte sneeuw. Aan de oostzijde valt natte sneeuw en sneeuw.

Doordat de atmosfeer zich op het randje van regen en sneeuw bevindt, wisselt de mix van natte sneeuw en sneeuw vrijwel continu. Daarom is het heel moeilijk om in te schatten hoeveel sneeuw er daadwerkelijk blijft liggen.

De weermodellen geven aan dat het in de ochtend plaatselijk al wit wordt, maar dat in het eerste deel van de middag de hoeveelheid natte sneeuw tijdelijk toeneemt. Naarmate de avond nadert neemt de fractie sneeuw weer toe.


Verwachte sneeuwval in Nederland

Daardoor ontstaat er in een langgerekte zone over Nederland een gebied waar de sneeuw blijft liggen. Gelderland, Overijssel en Drenthe maken de grootste kans op een sneeuwdek, maar ook de omringende provincies kunnen (plaatselijk) wit worden. Tijdens de neerslag is het zicht slecht wat lastig voor het verkeer kan zijn.

In het zuidoosten blijft het lange tijd droog en stijgt de temperatuur naar 4 of 5 graden. Elders is het 0 tot 3 graden.

Het neerslaggebied trekt in de avond en nacht naar maandag traag naar Duitsland weg. De nieuwste berekeningen laten het sneeuwdek in de avond en nacht behoorlijk aangroeien in de oostelijke provincies. Het moet dus wel heel gek lopen, indien het maandagochtend niet wit is in een groot deel van oostelijk Nederland. (zie het kaartje hierboven)

De sneeuwval geeft de start aan van een licht winterse week. Maandag tot en met donderdag vriest het 's nachts licht en komt de temperatuur overdag iets boven het vriespunt uit. Maandagmiddag en dinsdag blijft het zo goed als droog. Later in de week wordt de kans op neerslag weer iets groter.

Jenkie

Spannend, spannend! We lijken hier nu echt goed te zitten, maar je weet maar nooit! Hoewel ik dat zonnetje nu buiten met die strakblauwe lucht ook heerlijk vind na al die grijze dagen  :) Oeoeoeoe, maar een mooi laagje sneeuw!

Weerextrem

Nieuwe Harmonie bij buienradar is binnen.



het lijkt erop dat steeds meer zuidwaarts meer sneeuw valt(!)

dus limburg krijgt gewoon zijn portie sneeuw.

Hector Pascal

Citaat van: Jenkie op za 17 jan 2015 - 12:07
Spannend, spannend! We lijken hier nu echt goed te zitten, maar je weet maar nooit! Hoewel ik dat zonnetje nu buiten met die strakblauwe lucht ook heerlijk vind na al die grijze dagen  :) Oeoeoeoe, maar een mooi laagje sneeuw!
We lijken inderdaad goed te zitten, maar je zult dan altijd weer zien dat het toch weer iets anders uitpakt. Let maar op.
Nul bestaat niet.

DSDLimburg

Zo ziet WRF het tot dinsdag 00z! En voor Limburg zal het toch weer spannend worden met die Ardennen voor onze neus.
seizoen 2018/2019

Nopie

Jammer dat de complete kust strook weer naast de pot pist zoals de verwachtingen nu zijn, ik zit weer op een grensgeval volgens de kaart van weerplaza.

Jelte

En het leuke is: de komende twee weken zit ik in het oosten van het land! Jeuh!
Nou moet ik wel zeggen: het is hier in Hellendoorn sowieso compleet ander weer dan op Terschelling. De afwezigheid van wind maakt het voor ons gevoel al voorjaar. Al is het hier graden kouder, je kunt toch met een complete laag thermokleding minder toe.

Weatherman

Ik kan geen hoogte krijgen van wat er hier allemaal gaat gebeuren, zie zo veel verschillende dingen.

Misschien dat iemand duidelijkheid kan verschaffen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Armand

GFS pluim ziet er ook redelijk goed uit.

Klein foutje aan het begin, nu kan het niet meer misgaan (zie sneeuwkans op dat moment)  ;D


Joep

Citaat van: Nopie op za 17 jan 2015 - 12:38
Jammer dat de complete kust strook weer naast de pot pist zoals de verwachtingen nu zijn, ik zit weer op een grensgeval volgens de kaart van weerplaza.

Dat begrijp ik ook niet zo goed, kan iemand toelichten waarom het westen minder kans heeft op sneeuwval?

winter

Citaat van: Nopie op za 17 jan 2015 - 12:38
Jammer dat de complete kust strook weer naast de pot pist zoals de verwachtingen nu zijn, ik zit weer op een grensgeval volgens de kaart van weerplaza.

Kan jij in de toekomst kijken?  :P
Dan wil ik graag een keer een afspraak met je maken, om te kijken wat er nog meer in de toekomst gaat gebeuren.

Zonder te dollen nog niks is uit te sluiten. Wie weet krijgt het kustgebied wel het meeste sneeuw, door een hogere neerslagactiviteit. Nog niks is gebeurt!

Joep

Citaat van: winter op za 17 jan 2015 - 13:21
Kan jij in de toekomst kijken?  :P
Dan wil ik graag een keer een afspraak met je maken, om te kijken wat er nog meer in de toekomst gaat gebeuren.

Zonder te dollen nog niks is uit te sluiten. Wie weet krijgt het kustgebied wel het meeste sneeuw, door een hogere neerslagactiviteit. Nog niks is gebeurt!
En toch geven alle modellen EC, GFS, Harmonie WRF dit aan helaas.

Nopie

Citaat van: winter op za 17 jan 2015 - 13:21
Kan jij in de toekomst kijken?  :P
Dan wil ik graag een keer een afspraak met je maken, om te kijken wat er nog meer in de toekomst gaat gebeuren.

Zonder te dollen nog niks is uit te sluiten. Wie weet krijgt het kustgebied wel het meeste sneeuw, door een hogere neerslagactiviteit. Nog niks is gebeurt!

Klopt helemaal daarom zei ik ook zoals de ''verwachting'' is  ;) Maar mogelijk aanlandige wind dus dan is het voor de kustrook sowieso al bekeken.

Powered by EzPortal