Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 397045 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Henk1976

Citaat van: Energizer85 op za 17 jan 2015 - 09:17
Laat dit maar uitkomen  ;D

Gele sneeuw... Je weet wat eskimo's daarover zeggen :o

Marcellang

Citaat van: Henk1976 op za 17 jan 2015 - 09:30
Gele sneeuw... Je weet wat eskimo's daarover zeggen :o
Volgens mij maken ze die gewoon en zeggen ze er zo min mogelijk over  ;D :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Jan van Ooijen

Morgen sneeuwbuien, lokaal matige sneeuwbuien en zoals het er uitziet het noorden renen(buien)







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Omdat het geen gifje is de volgende vraag, trekken deze buien van ZO naar NW of zie ik dat fout?

Jan van Ooijen

Update sneeuw Benelux -Nederland

Een slepende storing "occlusie" kan op zondag voor wat langdurigere neerslag gaan zorgen. Indien de neerslag intensief genoeg is en lang genoeg aanhoudt kan er enige tijd (natte) sneeuw vallen. De vraag is, mede gezien ook de temperaturen die (aan de grond) net iets boven nul uitkomen, of er genoeg accumulatie is voor een sneeuwdek. Uitgaande van bijvoorbeeld het ECMWF zou dit moeten lukken en is lokaal 5 cm mogelijk (zie kaart). Morgen dus niet gek opkijken wanneer het groene landschap (landinwaarts) omgetoverd gaat worden in een witte wereld!


ECMWF met het berekende sneeuwdek (cm) zondagmiddag (EC00)

Overigens blijft het ook de rest van de week  "koud kwakkelen" dan wel "winteren" met vooral vanaf donderdag weer stijgende sneeuwkansen en kouder. Tegen en in het volgende weekend dan met een beetje geluk gewoon 10 tot 20cm (of meer) sneeuw!


ECMWF berekende sneeuwdek (cumulatief) volgend weekend!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

Jan van Ooijen

Citaat van: SniperEye op za 17 jan 2015 - 09:51
Omdat het geen gifje is de volgende vraag, trekken deze buien van ZO naar NW of zie ik dat fout?

Nee trekt noordwaarts
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JPP78

Citaat van: karst op vr 16 jan 2015 - 17:34
Ward Bruggeman ?@Ward_Weerman 
Wat een verschil met 2 jaar geleden
© NASA
https://www.facebook.com/MeteoZuidWestBE

op de kaart wel, maar hier niet, nu groen, toen groen. En als de prognose klopt, blijft het hier ook groen, door het warme Noordzee en IJsselmeerwater. Laten we hopen dat het niet klopt....
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Jan van Ooijen

Hierbij de gehele animatie wat betreft sneeuw, wel moet er een kanttekening bijgezet worden. De operationele run is kouder dan het gemiddelde dus zou die sneeuwhoop voor volgende week ook net zo goed als regen kunnen vallen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Tevens zijn de pluimen van het midden van het land weer een stuk kouder, vooral de ECMWF komt met een héle mooie pluim!
De kansen op een lange winterperiode met sneeuw zijn aanzienlijk. Bij lang heb ik het over meer dan een week aan winterse omstandigheden, vooral sneeuw, overdag rond het vriespunt en snachts matige vorst. Daar is bij de ECMWF de 1ste week zeker sprake van!
Vandaag is het al winters, smorgens was het ijskoud hier in Helmond. Ramen waren helemaal bevroren, doordat het geregend had en vervolgens aan de grond matig vroor was er een dikke ijslaag op de auto's.


Extremissimorum

Citaat van: Energizer85 op za 17 jan 2015 - 09:17
Laat dit maar uitkomen  ;D

Liever dit eerste kaartje voor Noord-Holland! :P

Harmonie heb ik goede ervaringen mee in de zin dat ze vaak goed zitten met neerslaggebieden en soort neerslag aangeven.

Tweede kaartje ben ik minder blij mee... Sneeuw overgaande in regen? Kan dit nog sneeuw worden door neerslagafkoeling, niet berekend in model? Iemand? Plz?

Armand

Ben benieuwd wat er overblijft van deze sneeuwrun! Voor Limburg lijkt er morgen niet veel sneeuw te vallen. Wel maandag wat kansen op lichte sneeuwval

Extremissimorum

Citaat van: Armand op za 17 jan 2015 - 10:56
Ben benieuwd wat er overblijft van deze sneeuwrun! Voor Limburg lijkt er morgen niet veel sneeuw te vallen. Wel maandag wat kansen op lichte sneeuwval

Wat ik liet zien in vorige post van van 's ochtends. 's Avonds zijn er grotere kansen, ook voor Limburg.
Van mij mag het gebied minimal 10 km noordelijker trekken, ik heb zo net niets......  >:( (Zaandam wel, JerrryL)

Extremissimorum

Citaat van: winter op za 17 jan 2015 - 10:52
Tevens zijn de pluimen van het midden van het land weer een stuk kouder, vooral de ECMWF komt met een héle mooie pluim!
De kansen op een lange winterperiode met sneeuw zijn aanzienlijk. Bij lang heb ik het over meer dan een week aan winterse omstandigheden, vooral sneeuw, overdag rond het vriespunt en snachts matige vorst. Daar is bij de ECMWF de 1ste week zeker sprake van!
Vandaag is het al winters, smorgens was het ijskoud hier in Helmond. Ramen waren helemaal bevroren, doordat het geregend had en vervolgens aan de grond matig vroor was er een dikke ijslaag op de auto's.

Hier in Hoorn net geen vorst gehad, lol.... Minimumtemperatuur voor Berkhout is -hou je vast- 0,0 graden...  :-\
De invloed van de zee wordt duidelijk als je naar de kust kijkt. Wijk aan Zee, Vlieland minimum van +4,5 graden, in Volken -3,3

Armand

Citaat van: Extremissimorum op za 17 jan 2015 - 10:59
Wat ik liet zien in vorige post van van 's ochtends. 's Avonds zijn er grotere kansen, ook voor Limburg.
Van mij mag het gebied minimal 10 km noordelijker trekken, ik heb zo net niets......  >:( (Zaandam wel, JerrryL)

Inderdaad, in de avond grotere kansen. Alleen weet ik niet of er dan nog genoeg intensiteit overblijft, maar we zullen zien!

GFS06 is ook positief:


Jan van Ooijen

Amerikanen verwachten in ieders geval een pak sneeuw voor midden en oost Nederland

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: Armand op za 17 jan 2015 - 11:04
Inderdaad, in de avond grotere kansen. Alleen weet ik niet of er dan nog genoeg intensiteit overblijft, maar we zullen zien!

GFS06 is ook positief:

Ter aanvulling: cumululatieve sneeuwhoeveelheid tot maandagmiddag volgens GFS06.
Heel Nederland, m.u.v. Waddeneilanden en Zeeland, in de sneeuw.

Kortom, veel onzekerheid, (s)nowcasten. ::) Dat is een tijd geleden!

Het ziet er nu wel zo uit dat Hoorn voor de verandering (cynisch) weer eens een grensgeval is...

Energizer85

Citaat van: Armand op za 17 jan 2015 - 11:04
Inderdaad, in de avond grotere kansen. Alleen weet ik niet of er dan nog genoeg intensiteit overblijft, maar we zullen zien!

GFS06 is ook positief:

EC heeft t geheel een stukje westelijker dan GFS....

Energizer85

als dit uitkokmt heeft dat wieweet nog effect oo de temps later

jeffrey83

Allemaal leuk die kaartjes maar niet voor zeeland.... 

Even afwachten of Johann er zijn mening over geeft!

Powered by EzPortal