Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 397058 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

PatrickM

Vind de pluim ook niet dramatisch, overdag +1 a +2. Kan nog veel veranderen, als het morgen weer slechter wordt ga ik me wel zorgen maken. :P

Joep


Armand

Ik denk dat het niet veel meer gaat worden dan kwakkelweer, wat de pluimen nu beginnen aan te geven. Lagedrukgebied blijft treuzelen boven Duitsland/Frankrijk, waardoor de wind weliswaar uit het oosten komt, maar van oorsprong toch vanuit Bulgarije/Roemenië/Oekraïne en niet uit Rusland.

Later lijkt de WC ook weer terug te komen, momenteel ziet het er niet goed uit. Kan nog veranderen, er zijn genoeg mogelijkheid. Ik zeg alleen hoe de kaarten er momenteel bijliggen!

Farid_A

Citaat van: Jan van Ooijen op do 15 jan 2015 - 21:29
Tsja, einde winterse aspiratie?

Jan, jouw pluim verschilt wel heel erg met de normale pluim. Het hoort toch hetzelfde te zijn?

Joep

Pluim NO is prima nu de rest van NL nog  :)


Extremissimorum

Pluim ec is prima voor nu. We moeten niet gelijk te veel willen.

Als we kijken naar de komende vijf dagen, is een flinke verkoeling een zekerheid. Temperaturen overdag tot max 5 graden zondag, 's nachts lichte vorst. Daarna wordt het zeer onzeker, en er kan nog van alles gebeuren.

Belangrijk wordt aankomend weekend. Dit mogen we rekenen als korte termijn en er zijn flinke sneeuwkansen aanwezig. Zaterdag is er al kans op winterse neerslag. Ik heb persoonlijk gisteren ervaren hoe de temperatuur zelfs met natte sneeuw flink kan dalen. Minimumtemperatuur: 0,7 graden. Minimum volgens de modellen: 3 graden.

Dit in het achterhoofd houdend wordt zondag dan zeker interessant. EC is nog heel weifelend: of heel veel winterse neerslag, of geen. Dat kan dus nog alle kanten op en komt aan op (s)nowcasten.

Mocht het gaan sneeuwen -en dat is dus nog helemaal niet zeker, maar ook nog helemaal niet zeker niet- dan zal het flink af kunnen koelen en kunnen de pluimen nog flink omslaan.

Kortom: eerst zondag afwachten of er sneeuw valt, dan zien we weer verder.

Joep

Citaat van: Extremissimorum op do 15 jan 2015 - 22:42
Pluim ec is prima voor nu. We moeten niet gelijk te veel willen.

Als we kijken naar de komende vijf dagen, is een flinke verkoeling een zekerheid. Temperaturen overdag tot max 5 graden zondag, 's nachts lichte vorst. Daarna wordt het zeer onzeker, en er kan nog van alles gebeuren.

Belangrijk wordt aankomend weekend. Dit mogen we rekenen als korte termijn en er zijn flinke sneeuwkansen aanwezig. Zaterdag is er al kans op winterse neerslag. Ik heb persoonlijk gisteren ervaren hoe de temperatuur zelfs met natte sneeuw flink kan dalen. Minimumtemperatuur: 0,7 graden. Minimum volgens de modellen: 3 graden.

Dit in het achterhoofd houdend wordt zondag dan zeker interessant. EC is nog heel weifelend: of heel veel winterse neerslag, of geen. Dat kan dus nog alle kanten op en komt aan op (s)nowcasten.

Mocht het gaan sneeuwen -en dat is dus nog helemaal niet zeker, maar ook nog helemaal niet zeker niet- dan zal het flink af kunnen koelen en kunnen de pluimen nog flink omslaan.

Kortom: eerst zondag afwachten of er sneeuw valt, dan zien we weer verder.

Helemaal mee eens! Ik snap de mineur hier niet echt, een week geleden droomden we van een pluim als vanavond....

Joep

Totale sneeuwval t/m zondag volgens GFS

kaart van wetter3.de

Eendagseend

Citaat van: Extremissimorum op do 15 jan 2015 - 22:42
Pluim ec is prima voor nu. We moeten niet gelijk te veel willen.

...

Mocht het gaan sneeuwen -en dat is dus nog helemaal niet zeker, maar ook nog helemaal niet zeker niet- dan zal het flink af kunnen koelen en kunnen de pluimen nog flink omslaan.

Kortom: eerst zondag afwachten of er sneeuw valt, dan zien we weer verder.

Dat van het omslaan van de pluimen werd ook zo geroepen (later ook door mij) vlak voor kerst voor na 27 december maar ik moet het nu eerst zien, vooraleer ik een gat in de lucht spring. Alle reden om in mineur te zijn, nergens zomaar meer vanuit gaan, dan kan het alleen nog maar meevallen.

Als winterliefhebber verwacht ik persoonlijk niet dat er een echte winter komt, maar als het winter is moet het voor mij (zoals eerder aangegeven) en vast door meerder personen ook echt winter zijn met hele scherpe vorst overdag en 's nachts en een dik pak sneeuw. Mogen we daarom niet van een winter hopen dat het "alles" wat een winter hoort te brengen terwijl we weten dat het wel kan, niet alles zouden mogen toejuichen met hoop, ook al gebeurd het niet?

Beste optie is afwachten wat er gebeurd. Temperaturen zijn niet altijd afhankelijk van sneeuw alleen, dat zagen we ook vanaf 27 december weer. Hoge en lagedrukgebieden zijn vaak het meest bepalend. Dat moet natuurlijk ook meezitten, de sneeuw heeft geen invloed om de temps te laten dalen met de wind uit het ZW. Ik zie wel wat het wordt, en hoop er het beste van. Maar ik ben vooralsnog sceptisch wat dat laatste betreft.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

winter

Nieuwe GFS run toch iets kouder een groot verschil met de vorige er wordt veel meer neerslag berekend (sneeuw).

Deadmau5

Citaat van: winter op do 15 jan 2015 - 20:57
Excuses aanvaard. Nu nog hopen dat de winter vol toeslaat  ;)

Pluimen GFS voor midden . Midden is toch ietsie warmer t.o.v. vorige run volgens mij. De pluimen van het zuiden, zuid-oosten-oosten en noord-oosten zijn nog wat kouder, met nagenoeg elke dag kans op een ijsdag en snachts ongeveer -3. Hopelijk valt er veel sneeuw in heel europa en draait de wind vervolgens naar het Noord-Oosten :)

dank je. Ik zag dankzij iemand anders die er me op wees en als ik mijn reactie herlas in dat ik fout in was. Ik ben soms arrogant maar ik werk er dus aan. Het leven is tekort om vijanden te maken. En sinds de recente gebeurtenissen in Parijs, en hetgeen me nog persoonlijk meer aangreep: de moord op het lieve, mooie, jonge, onschuldige, verlegen, schattige en gepeste meisje Béatrice Berlaimont.

Ik hoop dat het nog eens goed wintert. Dat al die insecten maar eens kapotvriezen. Maar ik denk dat we blij gaan moeten zijn met hetgeen wat komt. Feit is dat het nu of nooit is. Als het nu mislukt, dan kunnen we even goed al weer terug wachten tot begin februari/midden februari en als de WC weer een week of drie aanhoudt zijn we al weer bijna maart. Nouja, twee jaar geleden was het wel leuk toen.

Jan van Ooijen

Europees weermodel de sneeuwbuien weer terug voor zondag





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Maandag nu ook aardige sneeuwkansen bij het Europees weermodel





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Ik hoop dat ECMF gisteren avond een kortstondig griepje had al blijf ik erbij dat de pluim niet
heel slecht was.

JerryL

Citaat van: TaL op do 15 jan 2015 - 19:47
Ik krijg hier sebiet 30 salvo's van winterliefhebbers over mij heen denk ik maar laat maar komen, voor mij hoeft deze winter niet meer te komen. Laat het zeewatertemperatuur maar op peil blijven nu.

Uiteraard als het dan toch zou winteren gun ik het alle winterliefhebbers natuurlijk, en uiteraard als er een belangrijke sneeuwsituatie op het programma staat (binnen de 2 dagen) gaat het bij mij ook wel kriebelen.

Maar als voorkeur moet het niet meer gaat winteren voor mij ;)

Als jij liever een natte zomer hebt, denk dat je hier gelynchd om gaat worden  :P ;)

Joep

Eindelijk zwaaien we de wind uit! Komende tijd overwegend rustig weer en tevens lagere temperaturen. Volgende week vriest het in de nacht en ochtend licht. Wel is er soms kans op winterse neerslag.

Het is zo goed als gedaan met het waaiweer. Langs de kust en op het IJsselmeer waait het vandaag eerst nog krachtig tot hard: later op de dag neemt de zuidwester af en kunnen de waarschuwingen voor de meeste districten worden ingetrokken. De afname van de wind hangt samen met het in betekenis afnemen (opvullen) van de stormdepressie bij de Schotse Shetlandeilanden. Gisterochtend bedroeg de luchtdruk in het 'zenuwcentrum' nog 944 hPa; inmiddels (6 uur) is het weerglas opgelopen naar 962 hPa. De depressie verplaatst zich de komende 24 uur naar de Noorse Zee.

De windafname beperkt zich niet alleen tot vandaag. Ook het weekeinde en volgende week verlopen rustig. Er staat veelal niet meer dan een matige wind uit zuidelijke richtingen. Later in de week krimpt de wind naar het oosten.
Het rustige weer heeft te maken met veranderingen in de grootschalige luchtdrukverdeling. De krachtige westcirculatie maakt namelijk plaats voor een omvangrijke (hoogte)trog boven West-Europa. Dit systeem zakt, door advectie van kou op de westflank, uit tot over de mediterrane regio. De belangrijkste storingen binnen de (hoogte)trog trekken de komende tijd via Biskaje en Frankrijk naar Zuid-Europa. Daardoor gaat de wind medio volgende week dus om naar het oosten.

Bij oostenwind denken we uiteraard meteen aan lage(re) temperaturen maar die zijn er feitelijk ook begin volgende week, wanneer de aanvoer nog een zuidelijke component heeft, al. Vanaf maandag is het overdag niet veel warmer dan circa 2 graden en in de nacht en ochtend vriest het enkele graden (tussen -1 en -4). Het weerbeeld kenmerkt zich door perioden van droog weer, afgewisseld door winterse neerslag: doorgaans met een buiig karakter.
Of er op de lange termijn een solide verbinding gaat ontstaan tussen het Azorenhoog en een hoog bij de Witte Zee is nog steeds onzeker. Om het serieus te laten winteren zou dat wel noodzakelijk zijn.

Vandaag laat de zon zich regionaal zien maar er zijn (vooral in het zuidoosten vanwege een langstrekkende frontale golf) ook wolkenvelden. Vanavond neemt vooral in het westen de kans op (winterse) buien toe. Zaterdagochtend is er aanvankelijk kans op mist en lokale gladheid maar eveneens zonneschijn. Later neemt de kans op winterse buien weer toe en aan de kust kan de wind weer even krachtig worden.
Meer details inzake vandaag en morgen treft u aan in het Weerpraatje.

Weerman Jan Visser, Purmerend, 16 januari 2015, 08:15 uur


Joep

Vandaag | 07:54 uur

We maken dit weekend een omslag naar een kouder weertype met meer en meer kans op sneeuw en dus ook de kans op gladheid. Een koude bovenlucht en begin volgende week een meer oostelijke wind zorgen voor de winterse tint. Zo gaan de temperaturen op zondag rond 3 of 4 graden uitkomen met in de nacht op de meeste plaatsen lichte vorst. De winterse buien die in de nacht van zaterdag op zondag voorkomen krijgen op zondag en maandag meer en meer het karakter van sneeuwbuien. Het wordt op veel plaatsen wit. Maar, het echte winterweer staat eerst nog niet op het programma

pietsweer

JerryL

Eindelijk weer eens naar kantoor op de fiets! Sedert vorige week woensdag niet mogelijk geweest ivm nattigheid. Het was vandaag een klap kouder. Merk op dat een dagje het scheren overslaan flink kan schelen met kou in je gezicht. Een tip voor de aankomende week om het scheermesje en schuim even op te bergen.

Het gaat misschien niet winteren zoals de meeste van ons zouden willen, echter: die achterlijk hoge temperaturen van 10+ zijn we gelukkig even kwijt. Leek soms wel lente! Nee, ik ben van mening dat je pas echt van een zomer kunt genieten als je een stevige winter achter de rug hebt. Net als uitbuiken na een goede maaltijd. Of een heerlijk speciaal bier bij een prima filmpje met een frituurhapje, beetje mayo of mosterd. Soms maken bepaalde combinaties de beleving net even wat leuker/lekkerder.

Wie kwijlt er al?

Jan van Ooijen

ECMWF sneeuwhoogte, 8-15cm voor noordoosten

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

vlerk

Citaat van: JerryL op vr 16 jan 2015 - 08:53
Eindelijk weer eens naar kantoor op de fiets! Sedert vorige week woensdag niet mogelijk geweest ivm nattigheid. Het was vandaag een klap kouder. Merk op dat een dagje het scheren overslaan flink kan schelen met kou in je gezicht. Een tip voor de aankomende week om het scheermesje en schuim even op te bergen.

Het gaat misschien niet winteren zoals de meeste van ons zouden willen, echter: die achterlijk hoge temperaturen van 10+ zijn we gelukkig even kwijt. Leek soms wel lente! Nee, ik ben van mening dat je pas echt van een zomer kunt genieten als je een stevige winter achter de rug hebt. Net als uitbuiken na een goede maaltijd. Of een heerlijk speciaal bier bij een prima filmpje met een frituurhapje, beetje mayo of mosterd. Soms maken bepaalde combinaties de beleving net even wat leuker/lekkerder.

Wie kwijlt er al?




Je hebt me zojuist overgehaald om voor vanavond maar eens wat speciale biertjes in te slaan! ;)
Wat betreft het scheren heb je zeker gelijk, ik ben vanochtend sinds 1,5 week ook weer op de fiets naar kantoor, heerlijk!

Powered by EzPortal