Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396958 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: J op do 15 jan 2015 - 20:05
Haha tja. Ik kom net terug na 1,5 week in t noordoosten van de VS. Ondertussen de kaarten voor daar en hier gewoon blijven volgen. Wat mij opviel/opvalt is dat daar flink winterweer gewoon soms uit t niets 2/3 van te voren op de kaarten komt en raak it is. Hier lijkt het afgelopen 2 jaar wel andersom. Ongeveer een week van te voren komt er winterweer op de kaarten en vlak voor het moment supreme verdwijnt het of wordt het zo erg gematigd dat je er bijna niets aan hebt.

Inderdaad. En in de leuke winters van 2009 tot en met 2013 verscheen er winter op de kaarten. Vervolgens een paar warme uitbijters, en vlak voor het moment supreme bleek het ineens nog kouder te worden dan eerst werd voorzien! :P Dat was pas leuk.
Straks in de lente hebben we noorden en oostenwinden ten top, met fris rotweer. Mark my words. ;)

Maargoed, voordat we conclusies gaan trekken over de komende periode: pluim afwachten!!

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Citaat van: Weerfreak op do 15 jan 2015 - 20:11
Inderdaad. En in de leuke winters van 2009 tot en met 2013 verscheen er winter op de kaarten. Vervolgens een paar warme uitbijters, en vlak voor het moment supreme bleek het ineens nog kouder te worden dan eerst werd voorzien! :P Dat was pas leuk.
Straks in de lente hebben we noorden en oostenwinden ten top, met fris rotweer. Mark my words. ;)

Maargoed, voordat we conclusies gaan trekken over de komende periode: pluim afwachten!!

Juist. Wilde ik net zeggen! Geen conclusies voor verschijnen van de pluim. Eigenlijk zou je de oper moeten negeren en enkel kijken naar de pluim. Veel meer representatief naar mijn idee.

Nopie

Citaat van: joboy52 op do 15 jan 2015 - 19:55
Tsja,


We zitten dan in een soort van niemandsland, we hebben er helemaal niks aan... :-\

joboy52

Citaat van: Nopie op do 15 jan 2015 - 20:26
We zitten dan in een soort van niemandsland, we hebben er helemaal niks aan... :-\

Haha, soort van  ;D

Marsel

Citaat van: Weerfreak op do 15 jan 2015 - 20:11
*knip*Straks in de lente hebben we noorden en oostenwinden ten top, met fris rotweer. Mark my words. ;) *knip*

Hmm, als die oostelijke winden dan maar lang genoeg door blijven staan wordt het vanzelf een keertje schroeien met die steeds hoger klimmende koperen ploert.  ;D ::)

jasper1234

Harmoniemodel ( via buienradar.nl ) geeft voor as zaterdag nog steeds sneeuw aan (?) ???

Deadmau5

Mijn excuses naar Winter toe omdat ik een paar dagen geleden een nogal neerbuigende comment heb geplaatst. Ik wil me hier dan ook bij oprecht verontschuldigen. Ik ben wat arrogant zeggen de mensen, en ik probeer eraan te werken, maar soms is dat sterker dan mezelf. Sorry. Ik moet wel zeggen dat het al veel verbeterd is de laatste maanden, maar of een wolf ooit een puppy wordt. Dat weet ik ook niet.

Dus bij deze oprechte excuses.

SniperEye

Diepe buiging voor @Deadmau5! Erg moedig om fouten te erkennen!

@Jan, Johann en andere wintergoeroe's: lees/ zie ik het goed dat de neerslagsignalen vermindert zijn en steeds meer op NO stroming lijkt te gaan met kou en droog weer?

Joep

Grote weersverandering

Het wordt tijd om uit een ander vaatje te tappen en dat gaat de komende dagen gebeuren. De stormdepressie die bij ons vandaag voor het herfstweer zorgt, trekt de komende dagen naar Scandinavië. Aan de achterzijde van de depressie krijgt koudere lucht de kans om van IJsland via Schotland naar de Benelux te stromen. Vanwege de route van de depressie gaat het hele stromingspatroon in Europa op de schop. In veel landen komt er daardoor een grote verandering in het weerbeeld.

In ons land worden we verlost van de aanvoer van regengebieden en stormdepressies. De straalstroom (ook wel jet genoemd) is niet meer gericht op Noordwest-Europa maar verplaatst zich meer richting Portugal en Spanje. Zij gaan wind en regen krijgen en wij komen terecht aan de koude(re) kant van de straalstroom.

Hoe koud wordt het?


De verwachte windrichting voor de komende 2 wekenDe grote vraag is nu hoe koud het bij ons gaat worden en in welke vorm er neerslag gaat vallen. Krijgen we vorst, gladheid en sneeuwplezier of toch niet?

Een eerste blik op de windrichting de komende week doet de harten mogelijk sneller kloppen van de winterliefhebbers. Tot en met maandag blijft de windrichting zuid tot zuidwest, in de tweede helft van de week lijkt de richting oost tot noordoost te worden. Dat is de hoek waar winterlucht doorgaans vandaan komt.

Ten oosten en noorden van ons is echter nog geen vorst en sneeuw aanwezig. Ook bij een oostenwind zal er dus niet direct een periode met vorst en schaatsplezier ontstaan. Wel zien we dat zowel aan de grond als hoger in de atmosfeer de lucht kouder wordt. Indien er neerslag gaat vallen, dan neemt de kans op sneeuw toe.


De kans op vorst is groot, maar de kans dat het ook overdag onder nul blijft, is erg klein.
Heel belangrijk voor de kans op echt winterweer wordt de situatie in Scandinavië. Vanaf maandag komt daar een hogedrukgebied tot ontwikkeling. Dat hoog gaat diepvrieslucht Europa in blazen. Wie in de greep komt van die lucht, krijgt te maken met echt winterweer. Helaas is nu nog niet duidelijk of de ijskoude lucht via Finland naar Polen stroomt, en daarmee later mogelijk naar ons, of dat de poollucht via Lapland naar West-Rusland koerst en daardoor onbereikbaar wordt voor ons. Op dit moment liggen de kansen voor ons niet gunstig. Schaatsen op natuurijs is voorlopig dus niet aan de orde.

Sneeuwpret?De kans op sneeuwpret is duidelijk groter. Met de afkoelende atmosfeer en de aanvoer van enkele (zwakke) storingen neemt de kans op sneeuwval vanaf dit weekend flink toe. We lopen de dagen even door.


De komende tijd is er kans op sneeuw, maar het is geen zekerheid nog
Zaterdag:
Zaterdag trekken er een buiengebied van zuidwest naar noordoost over het land. Op dit moment gaan we uit van winterse buien, dus hagel, regen en natte sneeuw. Lokaal zou het even wit kunnen worden.

Zondag:
Zondag wordt een spannende dag. Een gebied met neerslag bereikt ons land in de nacht naar zondag en trekt zondag overdag traag oostwaarts. Eerst valt er regen en misschien natte sneeuw. In de loop van de dag begint de atmosfeer kouder te worden. Er is een reële kans dat de regen overgaat in sneeuw, maar er zijn ook modellen die aangeven dat de koude lucht net te laat komt. Als het systeem erg traag gaat, kan er ook maandag nog regen of sneeuw vallen. De potentie is er voor een leuke laag sneeuw van een paar centimeter.

Dinsdag/woensdag:
De volgende kans op sneeuwval is dinsdag later op de dag of woensdag. Er trekt dan mogelijk een neerslaggebied van Frankrijk naar Nederland, maar doordat de oostelijke wind vorm begint te krijgen, is de vraag of de neerslag ons echt gaat bereiken. We kijken al een week vooruit nu, dus de onzekerheid neemt flink toe.

Conclusie
1) Het zachte weer is na vandaag echt voorbij. Volgende week vriest het in de nacht licht en overdag komt de temperatuur iets boven het vriespunt uit.
2) Het onstuimige weer is na komende nacht voorbij.
3) De kans op schaatsplezier op natuurijs is de komende 7 dagen 0% en daarna 10%.
4) De kans op sneeuwpret neemt vanaf zondag toe.

weerplaza

winter

Citaat van: Deadmau5 op do 15 jan 2015 - 20:43
Mijn excuses naar Winter toe omdat ik een paar dagen geleden een nogal neerbuigende comment heb geplaatst. Ik wil me hier dan ook bij oprecht verontschuldigen. Ik ben wat arrogant zeggen de mensen, en ik probeer eraan te werken, maar soms is dat sterker dan mezelf. Sorry. Ik moet wel zeggen dat het al veel verbeterd is de laatste maanden, maar of een wolf ooit een puppy wordt. Dat weet ik ook niet.

Dus bij deze oprechte excuses.

Excuses aanvaard. Nu nog hopen dat de winter vol toeslaat  ;)

Pluimen GFS voor midden . Midden is toch ietsie warmer t.o.v. vorige run volgens mij. De pluimen van het zuiden, zuid-oosten-oosten en noord-oosten zijn nog wat kouder, met nagenoeg elke dag kans op een ijsdag en snachts ongeveer -3. Hopelijk valt er veel sneeuw in heel europa en draait de wind vervolgens naar het Noord-Oosten :)

Joep

Door de stratosferische opwarming van ruim een week geleden zijn er toenemende signalen in de troposfeer.
Dat is heel goed te zien in de onderstaande kaarten van EC oper, vandaag t/m zondag en aanstaande dinsdag).

Het eitje wordt vandaag gelegd, te zien in de vortex die redelijk slap is en hierdoor korte openingen toelaat.
Door zo'n smalle opening wordt hogedruksignalen vanuit het hoge Noorden op de Pool richting het gebied nabij Groenland geplaatst de komende dagen, en dit heeft grote gevolgen voor ons stromingspatroon.
De lagedruktrein die vanuit New-Foundland, via Ijsland naar Scandinavie liep de laatste 2 weken wordt abrupt afgebroken. Hoewel er op het eerste oog geen belemmering aanwezig lijkt (de westelijke (hoogte) rug oogt heel fragiel) blijft de koudepoel (en dus ook de hiermee samenhangende depressieactiviteit) voor enige tijd ten westen van Groenland stationair waardoor er het patroon al enigszins wijzigt, in de vorm van een trog van lagedruk die komende weekend boven het Europese continent langzaam zuidwaarts gaat uitslaan.
Dit proces geeft ons het licht winterse weer vanaf zaterdag met sneeuwkansen en lichte vorst in de nacht en ochtend.Begin volgende week en de dagen daarna zien we de volgende patroonverandering, als de lagedruk nabij New Foundland wél in beweging gaat komen maar een heel andere koers gaat volgen dan lagedruk de laatste tijd gewoon was.
Eigenlijk wordt nu in grotere vorm nagedaan dat wat de winter net na Kerst ook al eens probeerde, plots zuidwaarts koersende lagedruk.
In tegenstelling tot die korte periode lijkt eea nu de komende week wél gepaard te gaan met hogedrukvorming op voor winterweer juiste plaatsen, zie laatste kaart.

Stroming wordt daarom volgende week nadrukkelijker oost/noordoost, toenemende sneeuwkansen en verdere verkilling. De slagroom op de taart, in de vorm van weersbepalende hogedruk ten noordoosten én instroom zeer koude lucht laatste januariweek is nog steeds een kansrijke optie.

Mvg, Ronald de wildt


gilleeesss

& iedereen maar klagen over Deadmau5, maar EC is klote

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Energizer85

Citaat van: Jan van Ooijen op do 15 jan 2015 - 21:29
Tsja, einde winterse aspiratie?

Ach Jan, we gaan niet over 1 nacht ijs toch?  ;) wieweet draait EC morgen weer ietsiepietsie bij....

Jan van Ooijen

Citaat van: Energizer85 op do 15 jan 2015 - 21:33
Ach Jan, we gaan niet over 1 nacht ijs toch?  ;) wieweet draait EC morgen weer ietsiepietsie bij....

Zou het graag willen geloven, maar vrees het ergste
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

J



Iets minder... ja... maar het valt nog wel mee. Wel weinig neerslag te bekennen..

Weatherman

Nu al over  >:( het is nog geen eens begonnen  :'( las net al die positieve berichten.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Energizer85

Citaat van: Jan van Ooijen op do 15 jan 2015 - 21:34
Zou het graag willen geloven, maar vrees het ergste
maar we gaain iedergeval de komende dagen van 9 naar 2 graden overdag, snachts een beetje vorst, En wieweet een sneeuwverassingkje... Das in iedergeval geen tientallen millimeters regen en een stormachtige wind...  ;)

Joep

Vind pluim niet echt slecht. Johann wat vind jij van de pluim?


Joep

15 daagse pluim kom op jongens positief blijven  ;D


Powered by EzPortal