Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396925 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Toch vreemd, die stijgende temperatuur bij een volle NO-stroming op het einde. Geen kou voorradig? Europa moet nog afkoelen... het is zo lang warm geweest.

Of we hier blij mee moeten zijn vraag ik me dus af...

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Ziehier wat ik al vermoedde: sneeuwkansen zijn er zeker nog wel, toegenomen zelfs. De oper ondersteunt dit echter niet, vandaar de 'slechte' kaarten.

Edit: waarom moeten mijn afbeeldingen gedownload worden? Graag grotere uploadgrootte...

Joep


vdweste

Citaat van: Joep op wo 14 jan 2015 - 22:03
15 daagse pluim

Even warm/koud als vanmorgen, we gaan het komende dagen in de gaten houden!

Weerfreak 1337

Citaat van: Joep op wo 14 jan 2015 - 22:03
15 daagse pluim

Het gaat uiteraard weer afhangen van posities en de manier waarop de winter invalt (lagedrukgebiedkoersen). Het zou zomaar kunnen evolueren naar lagere temperaturen de komende dagen, maar het tegenovergestelde is ook mogelijk. De zekerheid vind ik opvallend groot in de pluim. Veel leden gaan gewoon voor een temperatuur rond nul of iets eronder. We zullen zien de komende dagen. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

Citaat van: vdweste op wo 14 jan 2015 - 22:04
Even warm/koud als vanmorgen, we gaan het komende dagen in de gaten houden!

Nog iets kouder op korte en middenlange termijn.  Maar valt toch weer op.
1. GFS ziet winterweer. ECMWF ziet het totaal niet.
2. GFS blijft winterweer zien na een aantal dagen en koelt zelfs af, ECMWF nog steeds niet echt.
3. GFS en ECMWF zien winterweer wanneer de winterinval niet ver meer is (1 week).
4. ECMWF ziet winterweer, GFS komt met iets minder mooie pluimen.

jones

Beide grote modellen laten nu toch winterse luchtdrukverdelingen zien. Echter, de echte winter met ijsdagen inclusief zie ik niet op de kaarten.

Trouwens even tussendoor de anomaliekaarten voor de seizoenen in 2014. Toch wel opmerkelijk dat elk seizoen warmer dan normaal is, behalve het seizoen dat net warmer dan normaal mag zijn van mij :P

Joep


winter67

Geen sneeuwdump donderdag maar wel iedere dag kans op een beetje sneeuw de 25e ziet er tot nu toe spannend uit dan een sneeuwdump?

Wertha

Aantal onweersdagen 2024: 5 | 2023: 17 | 2022: 21

Extremissimorum

Citaat van: winter67 op wo 14 jan 2015 - 22:26
Geen sneeuwdump donderdag maar wel iedere dag kans op een beetje sneeuw de 25e ziet er tot nu toe spannend uit dan een sneeuwdump?

Euh, je weet dat dat 11 dagen ver is en dat sneeuw zelfs op de dag zelf moeilijk in te schatten is? (Bleek vandaag weer)

Remy

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 14 jan 2015 - 20:52
Helaas hangt EC vast, tenminste waar wij ze vandaan halen. Echter wel een opvallend iets op te merken. Voorafgaand van de sneeuwbuien krijgen we eerst te maken met regenbuien, maar gezien de temperaturen op hoogte goed zijn (-7), dauwpunten oke zijn (-1) en 2 meter temperatuur  1 graad is sta ik er dus raar vanop te kijken dat er regenbuien vallen. Wellicht zie ik iets over het hoofd, graag even een correctie dan. Hieronder de kaarten waarom het gaat. Kaart 1 snap ik niet terwijl alles goed is voor sneeuw

*plaatjes*
Is niet zo gek,turbulentie in de onderste tweehonderd meter laat de eerste sneeuw smelten,Heb wel meegemaakt dat het bovenin de toren sneeuwde terwijl aan de grond het gewoon regende,was iets van een krappe honderdvijftig meter.
Je kan bij een hoge mast als je goed kijkt de vorstgrens omlaag zien kruipen,als ik de kans krijg zal ik er een filmpje van maken.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Tam

Citaat van: jones op wo 14 jan 2015 - 22:18
Beide grote modellen laten nu toch winterse luchtdrukverdelingen zien. Echter, de echte winter met ijsdagen inclusief zie ik niet op de kaarten.

Trouwens even tussendoor de anomaliekaarten voor de seizoenen in 2014. Toch wel opmerkelijk dat elk seizoen warmer dan normaal is, behalve het seizoen dat net warmer dan normaal mag zijn van mij :P

klopt toch ook? Augustus was niet zo warm he?
Je weet dat het nu 2015 is toch?

winter

Sneeuw in deze run van GFS weer volop aanwezig. Kern lijkt weer behoorlijk noordelijker te trekken. Dit blijft natuurlijk nog vaak veranderen maar het is mooi om te zien dat deze optie erin blijft.
Kerndrukgebied op Groenland wat hoger dan de vorige run en de blokkade op ATL.Oceaan lijkt wat sterker.  ;D

Deadmau5

Fin de l'actualisation du GFS parall`le.
GFS Parallel has ended.

Oei

Le GFS opérationnel a été mis à jour pour le 12Z.
Operationnal GFS was updated for 12Z runs.

Eendagseend

Ho es, hier wordt ik vrolijk van :)
Ik hoop dat alles zo blijft, en dat het na donderdag de 22e met die donkerpaarse kleuren met een dik pak sneeuw op de grond het zonnige weer aanbreekt en de temperaturen enorm dalen, zeker in de heldere nachten. Als de vooruitzichten zo blijven zover het oog kan reiken, is de winter beter dan de afgelopen winter. Dat was het al want de eerste sneeuw hebben we al in december gehad en ook vorst, maar Straks wellicht nog meer. Hopelijk op naar een koude 2e helft van januari en een ijzige februari, dan zou de winter voor mij toch nog goedkomen :)
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

Deadmau5

Zou dit laagje Zuid-Belgie kunnen verrassen?

By the way: licht bewolkt met zware motijsregen  :o

Eendagseend

Huidige pluim :)

Hoe kan Joep nou al de pluim van de 15e hebben nu het nog geen 00.00 uur is geweest? :o
Op deze onderstaande pluim is overigens Jan's mogelijke sneeuwdump terug te vinden op donderdag de 22e.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

winter

kiekes wat er kan gebeuren als alle drukgebieden goed vallen. Deze run echt een stevige blokkade :)
Alleen net niet. Maar oohhww wat kan het koud worden en sneeuwrijk :)


Deadmau5

Citaat van: Eendagseend op wo 14 jan 2015 - 23:53
Huidige pluim :)

Hoe kan Joep nou al de pluim van de 15e hebben nu het nog geen 00.00 uur is geweest? :o
Op deze onderstaande pluim is overigens Jan's mogelijke sneeuwdump terug te vinden op donderdag de 22e.
Die sneeuwdump wordt nog niet ondersteund door ensemble en GFS. En lijkt momenteel eerder uitbijter

Powered by EzPortal