Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396896 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: Ijsbloem op wo 14 jan 2015 - 17:33
@Armand.
Inderdaad, dit was de verwachting van Cohen. Helaas is er van een sterke opwarming
niet veel terecht gekomen, wel een klein beetje, Wave 7.
Verder viel het puzzelstukje niet goed want het grootste deel van die warmteadvectie
in de troposfeer stroomde n.w waarts waardoor Amerika en Canada de volle laag kreeg.
Nu de blokkade hogerop iets kantelt iets meer druk vanuit het noorden en komt de kou
niet inAmerika terecht en genereerd geen...minder depressiedruk op de oceaan en wordt
de westdrift minder sterk. Echter  een aanwijzing op een SSW en negatieve NAO voor langere
tijd zijn niet te zien.

Ok, dankjewel voor je heldere uitleg!  ;)

SniperEye

Citaat van: Weerfreak op wo 14 jan 2015 - 14:16
Limburg had toen idd een domper. Op het laatste moment werd de koers toch iets anders, waardoor de meeste sneeuw uitbleef daar.

Correctie: Zuid Limburg. Hier in mijn omgeving toch enkele centimeters sneeuw.

Ik vind kou geen probleem, sneeuw en ijzel en al die andere troep die uit de hemel valt wel. Maar ja, dat is mijn mening. In Frankrijk schijnen voor het geven van je mening doden te vallen.

Extremissimorum

Wetter3 heeft ook een flinke update gekregen! Een daarvan is jammer genoeg reclame...

Dit is volwinter! \/

winter

Woohw zat even op twitter #sneeuw. Toch op veel plekken in Noord Nederland een vast sneeuwdek (voor een bepaalde tijd). Zelfs op de snelwegen zegt meer dan genoeg. In Eindhoven helaas vandaag net niet genoeg neerslagafkoeling maar wel ijskoude regelsdruppels.

Extremissimorum

Mag ik dit toch even onder de aandacht brengen: GFS12 bijna geen sneeuw in NL. In België wel.
Verklaring, iemand?

Weatherman

Citaat van: Extremissimorum op wo 14 jan 2015 - 19:30
Mag ik dit toch even onder de aandacht brengen: GFS12 bijna geen sneeuw in NL. In België wel.
Verklaring, iemand?
Dat is inderdaad heel apart  ???
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Borislav

Citaat van: Extremissimorum op wo 14 jan 2015 - 19:30
Mag ik dit toch even onder de aandacht brengen: GFS12 bijna geen sneeuw in NL. In België wel.
Verklaring, iemand?

storing trekt te zuidelijk , maar kan andere run weer totaal anders zijn..

afwachten ;)
Borislav Lekic

joboy52

ECMWF komt nu binnen...

EDIT: lijkt wel of het lagedrukgebied van volgende week Donderdag weer verdwenen is.

marctsm

Citaat van: Extremissimorum op wo 14 jan 2015 - 19:30
Mag ik dit toch even onder de aandacht brengen: GFS12 bijna geen sneeuw in NL. In België wel.
Verklaring, iemand?
mag ik eens vragen dat je eens opnieuw kijkt naar wetter3.de, en de schneefallgrenze, Neuschnee uitkiest bekijkt voor heel de week, je zult dan ook zien dat er bijlange niet zoveel gaat vallen (afhankelijk van hoe hoog je boven de zeespiegel woont)

jornonweer

bij weerplaza verwachten ze wel hele koude nachten vanaf vrijdag haha : " Vanaf vrijdag neemt de kans op neerslag af en daalt de temperatuur tot 1 °C overdag en -9999 °C 's nachts"  8)
Danger is real, fear is a choice.

joboy52

Citaat van: jornonweer op wo 14 jan 2015 - 19:46
bij weerplaza verwachten ze wel hele koude nachten vanaf vrijdag haha : " Vanaf vrijdag neemt de kans op neerslag af en daalt de temperatuur tot 1 °C overdag en -9999 °C 's nachts"  8)

Haha, maar zo te zien is het al aangepast

Extremissimorum

Citaat van: marctsm op wo 14 jan 2015 - 19:44
mag ik eens vragen dat je eens opnieuw kijkt naar wetter3.de, en de schneefallgrenze, Neuschnee uitkiest bekijkt voor heel de week, je zult dan ook zien dat er bijlange niet zoveel gaat vallen (afhankelijk van hoe hoog je boven de zeespiegel woont)

Dat is nu precies mijn punt. Opeens geen sneeuw meer...

Blijft natuurlijk nog lang weg, dus zal nog wel tig keer veranderen.

joboy52

Hogedrukopbouw in nieuwe EC (12) lijkt beter te zijn dan in EC00, lagedrukgebied die voor donderdag voor sneeuw zou zorgen (op de vorige run), is compleet verdwenen.





240 uur


Weatherman

jammer dat de sneeuwdump verdwenen is, maar is nog een week ver kan nog terug komen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

joboy52

Citaat van: Weatherman op wo 14 jan 2015 - 20:03
jammer dat de sneeuwdump verdwenen is, maar is nog een week ver kan nog terug komen.

Ja, in deze run kans op sneeuw kleiner, waarschijnlijk wel meer kou

Extremissimorum

Citaat van: Weatherman op wo 14 jan 2015 - 20:03
jammer dat de sneeuwdump verdwenen is, maar is nog een week ver kan nog terug komen.

Dit is de oper, pluim kan nog steeds een dump bevatten.

Zat er dik in, oper was bij EC00 al meest extreme lid.

Johann

Citaat van: joboy52 op wo 14 jan 2015 - 19:52
Hogedrukopbouw in nieuwe EC (12) lijkt beter te zijn dan in EC00, lagedrukgebied die voor donderdag voor sneeuw zou zorgen (op de vorige run), is compleet verdwenen.

Laag ME, cyclonaal NO
Net als gisteren, nice!


Joep

Citaat van: WeermetPutman op wo 14 jan 2015 - 16:52
Ik geloof er niet in dat het nog gaat sneeuwen deze winter. Hoogstens wat natte sneeuw. Ik zie wel dat de temperaturen een stukje omlaag gaan maar voor mij persoonlijk is dit niet winters te noemen.

Ik verwacht dat de winter voorbij is, en dat het voorjaar binnenkort al zal gaan beginnen. Net zoals vorig jaar.

Hier hebben we helaas niet zo veel aan dit soort niet onderbouwde meningen.
Ik heb trouwens je site even gezien en deze staat vol met gestolen teksten en afbeeldingen van o.a. weer.nl
terwijl je doet alsof het van jou hand is.

vdweste

Citaat van: Johann op wo 14 jan 2015 - 20:10
Laag ME, cyclonaal NO
Net als gisteren, nice!

Johann, kun je verklaren waarom de temperaturen toch vrij tegenvallen in de nieuwe EC run? Temperatuur komt amper onder de -2 's nachts en het zuidwesten krijgt sowieso amper vorst. Met een volledige noordooststroming gedurende 3 dagen zou het toch heel snel af moeten koelen?

winter

Citaat van: vdweste op wo 14 jan 2015 - 20:20
Johann, kun je verklaren waarom de temperaturen toch vrij tegenvallen in de nieuwe EC run? Temperatuur komt amper onder de -2 's nachts en het zuidwesten krijgt sowieso amper vorst. Met een volledige noordooststroming gedurende 3 dagen zou het toch heel snel af moeten koelen?

Vandaag hier in Nederland en België op veel plekken winterse buien. Terwijl het in Polen +10 graden was, hmmm  :P
Daar koelt het aan het weekeinde ook af met een NO wind als er sneeuw valt --> enorme afkoeling --> wind uit het NO --> kou stroomt naar Nederland :) . Dus kan nog allemaal veranderen en hangt van veel factoren af. We kunnen langzamerhand tenminste zeggen dat we richting een winterse periode gaan :)

Powered by EzPortal