Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396166 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: TimK21 op wo 14 jan 2015 - 16:03
Ik ben toch geen volger van een kindercreche hier of wel?

Winter67, kap eens met dat infantiele geprovoceer met totaal on-onderbouwde 'verwachtingen'.
En de rest, mijn god hey, neem die vent toch niet serieus en spring er niet met z'n allen bovenop.

Amen!

Citaat van: JerryL op wo 14 jan 2015 - 15:55
Wha! Alleen voor Limburg, NoordHolland piste er ook lelijk naast. Lag eerst nog in de 3 tot 10 CM grens..... nee afknapper vanjewelste.

Je staat niet alleen! Maar vandaag toch een mooi voorproefje gehad voor wat komen kan.



Over enkele minuten een historisch moment: dan zal GFS met hun nieuwe versie komen in de 12z run!

Reutel

Citaat van: Stephanie op wo 14 jan 2015 - 15:48
Leuke plaatjes uit Friesland :)
Zo begint het toch wel weer een beetje te kriebelen ::)

Volgens mij heb jij niet te klagen :D

Waar blijven die foto's uit Lapland eigenlijk?  8)

Extremissimorum

Citaat van: Reutel op wo 14 jan 2015 - 16:12
Waar blijven die foto's uit Lapland eigenlijk?  8)

Bedoel je geografisch Lapland? Dat zou een beetje saai zijn.
Bedoel je Lapland in Nederland? Nog even geduld... 8)

*kan bijna niet wachten op GFS12*

Eric

Citaat van: winter67 op wo 14 jan 2015 - 15:25
Warmer + sterkere zw tot w stroming
Alsjeblieft zeg, hou je zeeeer ongefundeerde nergens op slaande domme opmerkingen nou 'ns voor je. Denk 't, maar deel niet svp!

Der RoX

Nou, zou het er dan eindelijk van komen? We gaan het zien na wekenlang van alles gelezen te hebben van indexen tot vortexen :D
WiNtEr!!11!1!@

stratocumulus

Wel weer leuk om te zien hoe enthousiast men hier is :):):) maar niks is zo onvoorspelbaar als het weer, vooral sneeuw.

Als dit uitkomt en de atmosfeer komt daarna tot rust, dan kan het heeel K K KOUD worden, maar zover is het nog lang niet, eerst even kijken of er consistentie in de kaarten zit vwb sneeuw :)

WeermetPutman

Ik geloof er niet in dat het nog gaat sneeuwen deze winter. Hoogstens wat natte sneeuw. Ik zie wel dat de temperaturen een stukje omlaag gaan maar voor mij persoonlijk is dit niet winters te noemen.

Ik verwacht dat de winter voorbij is, en dat het voorjaar binnenkort al zal gaan beginnen. Net zoals vorig jaar.

gilleeesss

Citaat van: WeermetPutman op wo 14 jan 2015 - 16:52
Ik geloof er niet in dat het nog gaat sneeuwen deze winter. Hoogstens wat natte sneeuw. Ik zie wel dat de temperaturen een stukje omlaag gaan maar voor mij persoonlijk is dit niet winters te noemen.

Ik verwacht dat de winter voorbij is, en dat het voorjaar binnenkort al zal gaan beginnen. Net zoals vorig jaar.

Je hoeft ook geen temps van -5 te hebben om sneeuw te hebben, en bij mijn weten is het nog altijd zo dat sneeuw ook tot 'winter' behoort :p

TimK21

Citaat van: WeermetPutman op wo 14 jan 2015 - 16:52
Ik geloof er niet in dat het nog gaat sneeuwen deze winter. Hoogstens wat natte sneeuw. Ik zie wel dat de temperaturen een stukje omlaag gaan maar voor mij persoonlijk is dit niet winters te noemen.

Ik verwacht dat de winter voorbij is, en dat het voorjaar binnenkort al zal gaan beginnen. Net zoals vorig jaar.

En dit is gebaseerd op de kleur van de geraniums in uw woonkamer?
Waarom zouden wij dit meteen geloven, en dat wat er op de kaarten (a.k.a. BRONNEN (ja, heb je hem?)) niet?
Challenge accepted!

Gerard1995

Sorry, meestal ontwijk ik al dit soort reacties boven mij, maar al die 'kinderlijke' opmerkingen van er komt geen sneeuw meer, of een dikke WC wat er aan zit te komen zijn net zo verschrikkelijk kansloos als mensen die nu al beweren dat er een dik pak sneeuw komt....!

Mijn advies, wacht nou eens rustig af tot het weekend is! De ontwikkelingen worden steeds leuker dus mensen, geniet er gewoon van hoe het nu voorstaat! Alle sneeuw die nu nog gaat vallen is meer dan het vorige winterseizoen:)

Zo ff m'n opgekropte frustratie geuit, nu weer genieten van al het moois van dit forum en weer volledig ontopic:)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

ceriel

Citaat van: Gerard1995 op wo 14 jan 2015 - 17:03
Sorry, meestal ontwijk ik al dit soort reacties boven mij, maar al die 'kinderlijke' opmerkingen van er komt geen sneeuw meer, of een dikke WC wat er aan zit te komen zijn net zo verschrikkelijk kansloos als mensen die nu al beweren dat er een dik pak sneeuw komt....!

Mijn advies, wacht nou eens rustig af tot het weekend is! De ontwikkelingen worden steeds leuker dus mensen, geniet er gewoon van hoe het nu voorstaat! Alle sneeuw die nu nog gaat vallen is meer dan het vorige winterseizoen:)

Zo ff m'n opgekropte frustratie geuit, nu weer genieten van al het moois van dit forum en weer volledig ontopic:)

Amen to That!
Wanneer doen we het weer?

WeermetPutman

Citaat van: TimK21 op wo 14 jan 2015 - 16:58
En dit is gebaseerd op de kleur van de geraniums in uw woonkamer?
Waarom zouden wij dit meteen geloven, en dat wat er op de kaarten (a.k.a. BRONNEN (ja, heb je hem?)) niet?

Nee, ik kijk in de winter vooral naar het verleden. Wat is er in de afgelopen eeuw gebeurt, zit er een bepaalde cyclus in? Wat zou dat gaan betekenen voor de komende tijd? Ik maak al 2 jaar lang winter verwachtingen omdat ik het erg leuk vind om daar mee te spelen, en net als vorig jaar, kom ik er weer op uit dat de winter zo goed als over is.

Stephanie

Citaat van: WeermetPutman op wo 14 jan 2015 - 16:52
Ik geloof er niet in dat het nog gaat sneeuwen deze winter. Hoogstens wat natte sneeuw. Ik zie wel dat de temperaturen een stukje omlaag gaan maar voor mij persoonlijk is dit niet winters te noemen.

Ik verwacht dat de winter voorbij is, en dat het voorjaar binnenkort al zal gaan beginnen. Net zoals vorig jaar.
Het sneeuwt nú in het noorden, én het blijft liggen. (Al zal dat misschien niet heel lang zijn)
Tot zo ver die verwachting.

Zou je je winterverwachting verder kunnen onderbouwen?

flyerke

volgens nieuwste gfs volgende week de hele week kans op sneeuw en een in het oog te houden sneeuwdump op donderdag? Spannend !!!
Winter is coming

Ijsbloem

@Armand.
Inderdaad, dit was de verwachting van Cohen. Helaas is er van een sterke opwarming
niet veel terecht gekomen, wel een klein beetje, Wave 7.
Verder viel het puzzelstukje niet goed want het grootste deel van die warmteadvectie
in de troposfeer stroomde n.w waarts waardoor Amerika en Canada de volle laag kreeg.
Nu de blokkade hogerop iets kantelt iets meer druk vanuit het noorden en komt de kou
niet inAmerika terecht en genereerd geen...minder depressiedruk op de oceaan en wordt
de westdrift minder sterk. Echter  een aanwijzing op een SSW en negatieve NAO voor langere
tijd zijn niet te zien.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Lucifer

Citaat van: flyerke op wo 14 jan 2015 - 17:32
volgens nieuwste gfs volgende week de hele week kans op sneeuw en een in het oog te houden sneeuwdump op donderdag? Spannend !!!

Ach Flyerke, waarom zouden wij ons nog baseren op actuele weerkaarten als 'weermetputman' nu al zeker weet dat de winter over is op basis van wat er gebeurde de laatste 100 jaar.   :D

Eric

Citaat van: Lucifer op wo 14 jan 2015 - 17:41
Ach Flyerke, waarom zouden wij ons nog baseren op actuele weerkaarten als 'weermetputman' nu al zeker weet dat de winter over is op basis van wat er gebeurde de laatste 100 jaar.   :D
;D ;D ;D !!!!!

TimK21

Citaat van: WeermetPutman op wo 14 jan 2015 - 17:11
Nee, ik kijk in de winter vooral naar het verleden. Wat is er in de afgelopen eeuw gebeurt, zit er een bepaalde cyclus in? Wat zou dat gaan betekenen voor de komende tijd? Ik maak al 2 jaar lang winter verwachtingen omdat ik het erg leuk vind om daar mee te spelen, en net als vorig jaar, kom ik er weer op uit dat de winter zo goed als over is.

Ken je de uitspraak 'in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst?'

Man, wat een gezwets. Sorry hoor, maar als jij je verwachtingen alleen baseert op het 'verleden', dan zul je alleen puur geluk hebben als je verwachtingen daadwerkelijk uitkomen. Niet is zo onvoorspelbaar als het weer, en hoewel het globaal een patroon zal volgen over tientallen jaren, kan je nooit per jaar, maand of wat dan ook zeggen wat het gaat opleveren, alleen omdat dat 'in het verleden ook vaak zo was'.

Volgens jou beredenatie kunnen we dit topic dichtgooien. Bel jij even naar GFS, ECMWF e.d. om te zeggen dat hun kaarten complete lariekoek zijn en dat ze voortaan maar beter naar jou 'verwachtingen' kunnen luisteren?
Challenge accepted!

Jan van Ooijen

Winterweer Benelux in de maak

Sinds langere tijd zijn er, alle sceptici ten spijt, aanwijzingen dat we vanaf medio januari wellicht uit een ander vaatje gaan tappen. (afzwakken polar vortex door opwarming stratosfeer met vervolgens een zgn downstream development met zuidelijker verlopende jet dan wel blokkade). Natuurlijk zijn ook deze ontwikkelingen geen garantie op kouder winterweer met vorst en sneeuw. Daarvoor moeten de west Europese puzzel-stukjes ook nog op de juiste plaats vallen. Belangrijk aspect daarbij is het verloop van de polaire jetstream en de positie die de sturende drukgebieden uiteindelijke zullen gaan innemen. Laten we eens kijken hoe het vandaag ervoor staat.

Het principe van het "downstream development", simpelweg gezegd, het steeds meer slingeren (meanderen) van de  noordelijke polaire-jet (straalstroom) met als gevolg het afzwakken van de zonale hoogtestroming (westdrift), zien we momenteel mooi in progress. Verantwoordelijk daarvoor is een depressie die zich ten zuiden van Groenland ontwikkeld en de komende dagen verder uitdiepend de Atlantische Oceaan oversteekt.

Lees verder
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Hector Pascal

Citaat van: WeermetPutman op wo 14 jan 2015 - 17:11
Nee, ik kijk in de winter vooral naar het verleden. Wat is er in de afgelopen eeuw gebeurt, zit er een bepaalde cyclus in? Wat zou dat gaan betekenen voor de komende tijd? Ik maak al 2 jaar lang winter verwachtingen omdat ik het erg leuk vind om daar mee te spelen, en net als vorig jaar, kom ik er weer op uit dat de winter zo goed als over is.
Als het echt zo eenvoudig was als jij zegt... Ergens moet je wel weten dat het nergens op slaat. Geen winter laat zich kopiëren, het weer is te gecompliceerd om zo'n eenvoudige conclusie te trekken wat jij nou doet.
Nul bestaat niet.

Powered by EzPortal