Stormkansen 8 tot 15 januari

Topic gezien door 56366 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 05 jan 2015 - 20:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankieboy001

GFS komt met mooie stormkaarten voor volgende week  :-X. Dinsdag windkracht 12 net boven de Wadden en donderdag windkracht 10 langs de kust. Vraag is of dit realistisch is.

Joep

Vandaag en maandag code geel voor windstoten kustprovincies

4seasons

Bij Castricum hebben ze "problemen" ??  op het strand door de storm.


Shovel aan het werk om het strand op te hogen bij "De Deining"  >camerabeeld: strand links of overzicht strand
Er zijn nog meer camera-posities te kiezen.

NB
Je ziet goed hoe het schuim van de golven het strand opwaait.


http://hdtv.webcam.nl/sportsatsea/




Extremissimorum

Citaat van: Frankieboy001 op za 10 jan 2015 - 23:56
GFS komt met mooie stormkaarten voor volgende week  :-X. Dinsdag windkracht 12 net boven de Wadden en donderdag windkracht 10 langs de kust. Vraag is of dit realistisch is.

Aangezien het erin staat (stond) is (was) het realistisch. Waarschijnlijk is echter een andere vraag...

Het is er nu weer uit, was waarschijnlijk een extreem geval. Ik zou eerder 15 januari in de gaten houden, maar 14 januari niet uitvlakken. Alles hangt af van de positie van het laagje.

(Zware) stormkansen voor donderdag nemen toe. (ec00)

Zie trouwens dat naam van topic gewijzigd is!

riddler

Langs de hele NoordHollandse kust liep het water hoog op. Ook op Texel is behoorlijk wat kustlijn afgekalfd en  in de haven van Oudeschild liepen de kades goed onder. Hier in Oostzaan heeft het zeker hard gewaaid maar meer ook niet. Ben benieuwd naar het verloop deze week.

Jan van Ooijen

Windstoten GFS vs EC voor aanstaande donderdag. GFS 118 km/h en EC 103 km/h max





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Het waait hier nu ook flink door met windstoten van rond de 80 km/u, de hele dag al. Bomen buigen mooi mee, maar hebben het de afgelopen dagen al zwaar te verduren gehad door constante wind en ze zullen het de komende dagen nog zwaar te verduren krijgen door de regen en daarna de nog hardere wind.

Borislav

iemand nog nieuwe kaartjes over de aankomende storm van donderdag?
Borislav Lekic

Edwin

weerplaza schrijft:

Donderdag ook opletten
Voor iedereen die donderdagochtend ook op pad moet en ergens beslist op tijd moet zijn, is het raadzaam de verwachting goed in de gaten te houden.

In de nacht naar donderdag en donderdagochtend berekenen de weermodellen voor de kustregio een zuiderstorm, 9 Bft. Dieper landinwaarts staat 7 en misschien zelfs 8 Bft. Dat is meer wind dan we in het afgelopen weekend hadden. Overal is er kans op zware en misschien zeer zware windstoten. De storm gaat uiteraard samen met regenval dus de vooruitzichten voor de ochtendspits van donderdag zijn erg slecht te noemen. Meer info over het weer op donderdag verschijnt dinsdag op de website.

Never Stop Exploring

Extremissimorum

Citaat van: Edwin op ma 12 jan 2015 - 16:15
weerplaza schrijft:

Donderdag ook opletten
Voor iedereen die donderdagochtend ook op pad moet en ergens beslist op tijd moet zijn, is het raadzaam de verwachting goed in de gaten te houden.

In de nacht naar donderdag en donderdagochtend berekenen de weermodellen voor de kustregio een zuiderstorm, 9 Bft. Dieper landinwaarts staat 7 en misschien zelfs 8 Bft. Dat is meer wind dan we in het afgelopen weekend hadden. Overal is er kans op zware en misschien zeer zware windstoten. De storm gaat uiteraard samen met regenval dus de vooruitzichten voor de ochtendspits van donderdag zijn erg slecht te noemen. Meer info over het weer op donderdag verschijnt dinsdag op de website.

Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat het stormt en dat het dan niet regent. Meest extreme voorbeeld: 28 oktober 2013, toen het helemaal droog was.
Weerplaza zou beter moeten weten.

Bovendien zijn ze nu aan het doen alsof er mogelijk een zware storm komt door in het plaatje ook de Noordzee te laten zien met zware storm aldaar.
Tja...

Citaat van: Borislav op ma 12 jan 2015 - 16:11
iemand nog nieuwe kaartjes over de aankomende storm van donderdag?

Nog niet. GFS 12 druppelt binnen. Over ongeveer een halfuur is donderdag ook berekend (oper). (Kan je HIER en HIER volgen)

Extremissimorum

Ec12 blijft onzeker over woensdag.
Mogelijk gaat het dan meer tekeer dan donderdag.

stratocumulus

Dit vond ik persoonlijk een heel interessant stuk, vooral door het komen en gaan van fronten deze weken :)

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/2c491df84761b7fd340f678cceabfbe3/article/koufront.html

;)

Extremissimorum

Komende storm een van een lange adem? Mogelijk donderdag én vrijdag zware tot zeer zware windstoten volgens ec12

matroesjka-world

Citaat van: Extremissimorum op di 13 jan 2015 - 21:54
Komende storm een van een lange adem? Mogelijk donderdag én vrijdag zware tot zeer zware windstoten volgens ec12

Ik hoop van niet, ik moet vrijdag vliegen van Schiphol naar Helsinki  :-\
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Extremissimorum

Citaat van: matroesjka-world op di 13 jan 2015 - 22:03
Ik hoop van niet, ik moet vrijdag vliegen van Schiphol naar Helsinki  :-\

Ik verwacht niet veel problemen. Maar ik zou wel de berichten goed in de gaten houden.

matroesjka-world

Citaat van: Extremissimorum op di 13 jan 2015 - 22:12
Ik verwacht niet veel problemen. Maar ik zou wel de berichten goed in de gaten houden.

Ik kan de berichten wel goed in de gaten houden, maar als het vliegtuig vertrekt, dan vertrek ik ook he?

We zullen in ieder geval wat eerder vertrekken vanaf huis naar Schiphol i.v.m. file door storm..
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

MrMullie

Citaat van: matroesjka-world op di 13 jan 2015 - 22:14
Ik kan de berichten wel goed in de gaten houden, maar als het vliegtuig vertrekt, dan vertrek ik ook he?

We zullen in ieder geval wat eerder vertrekken vanaf huis naar Schiphol i.v.m. file door storm..

Ik moest vliegen met de storm van 12 december en landde die dag weer in Nederland. Op wat schommelingen tijdens de daling na is het mijn meest rustigste landing ooit geweest. Het lijkt erop dat de piloten daar meer op geoefend hebben dan landen bij rustig weer  ;)

Frankieboy001

Het GFS-model blijft komen met windstoten tot 110 km/h en windkracht 9. Het duurt ook langer, tot vrijdagnacht (bijna 24 uur dus).
Het Harmonie-model komt nauwelijks met windstoten tot 90 km/h aan de kust.

Weet iemand wat ECMWF zegt? ik kan die plaatjes van de windstoten nergens vinden.

jornonweer

Citaat van: Frankieboy001 op wo 14 jan 2015 - 10:58
Het GFS-model blijft komen met windstoten tot 110 km/h en windkracht 9. Het duurt ook langer, tot vrijdagnacht (bijna 24 uur dus).
Het Harmonie-model komt nauwelijks met windstoten tot 90 km/h aan de kust.

Weet iemand wat ECMWF zegt? ik kan die plaatjes van de windstoten nergens vinden.

gfs 12z nog steeds mooi, iemand een gifje van de windstoten of ergens waar ik de km/h kan zien?
Danger is real, fear is a choice.

Danny

GFS 12z:

De wind gaat in de nacht naar donderdag toenemen. Tegen de donderdagochtend staat er al een flinke wind in Nederland met uithalen tot ongeveer 100 km/u. aan de kust. In de 2de helft van de ochtend en begin van de middag nemen de windstoten tijdelijk iets af tot ongeveer 80 a 90 km/u. aan de kust. In de 2de helft van de middag nemen de windstoten opnieuw toe. De verwachting voor het einde van de middag komt uit op ongeveer windstoten tot 110 km/u. die langzaam in de avond nog iets toenemen. Het hoogtepunt voorziet GFS pas rondom middernacht in de nacht naar vrijdag toe met windstoten die mogelijk tijdelijk aan de 120 km/u. kunnen tippen aan de kust.

Opvallend aan de GFS run is in mijn ogen de wind die berekend wordt voor het binnenland. Ook daar berekend GFS momenteel windstoten tot 100 of 110 km/u. gedurende de 2de helft van de donderdagmiddag en de donderdagavond. Dit is voor het binnenland zeer zwaar te noemen.

Powered by EzPortal