Stormkansen 8 tot 15 januari

Topic gezien door 56649 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 05 jan 2015 - 20:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jasneker

Beetje woei in Sneek vanmorgen, zijn we wel gewend hier, maar niks wat een code rood of eigenlijk een code geel rechtvaardigd hier.

Edwin

Jan, wetteronline BLAAST de boel weer op?

Never Stop Exploring

Johannes96

Inderdaad, het waait wat hard maar dat doet het hier heel vaak, code geel onwaardig. Ook hier niks aan het handje misschien morgen tijdens de koufront wel..

Edwin

Komende week wordt er nog wel een hoop water verwacht. De uiterwaarden hier gaan er sowieso onder
Never Stop Exploring

Frankieboy001

Citaat van: Johannes96 op vr 09 jan 2015 - 13:06
Inderdaad, het waait wat hard maar dat doet het hier heel vaak, code geel onwaardig. Ook hier niks aan het handje misschien morgen tijdens de koufront wel..

Dat code geel onwaardig vind ik wat flauw. De criteria zijn 'zware windstoten', dus > 75 km/h, en die hebben we in grote gedeelten van het land gehaald, dus is code geel terecht.

Extremissimorum

Citaat van: Frankieboy001 op vr 09 jan 2015 - 13:15
Dat code geel onwaardig vind ik wat flauw. De criteria zijn 'zware windstoten', dus > 75 km/h, en die hebben we in grote gedeelten van het land gehaald, dus is code geel terecht.

Precies. In het hele land in elke provincie, met uitzondering van Limburg en -gek genoeg- Zeeland in heel het land minimaal 75 km/u aan windstoten.

Morgen zou het mij niets verbazen als er voor het binnenland code oranje afgegeven gaat worden. Dat gaat het KNMI echter pas morgen in tempore beslissen.

GFS06  :o :o 15 januari blijft extreem wat betreft wind + het geeft sneeuwkansjes voor de 14e.
EDIT: gif werkt niet, dan maar zo.

Jan van Ooijen

Citaat van: Edwin op vr 09 jan 2015 - 12:21
Jan, wetteronline BLAAST de boel weer op?



Ja inderdaad, zal oud collega eens aanschrijven want dit zijn kaartjes op 1500 meter. Wat moeten we volgende week krijgen dan met deze kaarten???? Alles vernietigende monster orkaan????
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zorba

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 09 jan 2015 - 13:29
Ja inderdaad, zal oud collega eens aanschrijven want dit zijn kaartjes op 1500 meter. Wat moeten we volgende week krijgen dan met deze kaarten???? Alles vernietigende monster orkaan????

Pas op met wat je zegt Jan ;) Straks staat dat met koeieletters in de Telegraaf ;) :P
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

SniperEye

Het is niet onlogisch dat de Duitsers de 850 hpa kaarten gebruiken. Men heeft daar een flink hoogteverschil met Nederland.

Ik neem overigens aan dat men uitgaat van NAP?

Arend

Citaat van: Edwin op vr 09 jan 2015 - 12:21
Jan, wetteronline BLAAST de boel weer op?

Ze gebruiken daar zeker het ISIS-model. Harmonie vind ik trouwens voor morgen nog steeds indrukwekkend.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Nopie

Grappig stuk over de invloed van de straalstroom op de luchtvaart
Vliegtuigen vlogen in amper vijf uur van New York naar Londen dankzij straalstroom
http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/article/detail/2176278/2015/01/09/Vliegtuigen-vlogen-in-amper-vijf-uur-van-New-York-naar-Londen-dankzij-straalstroom.dhtml

Armand

Hier een maximale windstoot van 56.2 km/u. Ik denk dat er morgen tijdens de passage van het KF veel meer zware windstoten kunnen voorkomen. Sowieso komende week genoeg wind. Gisteren ook een flinke plens regen opgevangen: 26.0 mm. Lijkt wel herfst! Maar na de herfst komt (misschien?) winter ;)

jornonweer

Citaat van: Armand op vr 09 jan 2015 - 16:26
Hier een maximale windstoot van 56.2 km/u. Ik denk dat er morgen tijdens de passage van het KF veel meer zware windstoten kunnen voorkomen. Sowieso komende week genoeg wind. Gisteren ook een flinke plens regen opgevangen: 26.0 mm. Lijkt wel herfst! Maar na de herfst komt (misschien?) winter ;)
inderdaad genoeg, donderdag 115km/h in het binnenland en zelfs ook het oosten(!) en 135km/h net voor de kust op zee.. kan wel eens voor zware schade zorgen, morgen sowieso meerdere ontwortelde bomen ivb met verzadigde grond en zware windstoten.
Danger is real, fear is a choice.

Extremissimorum

Citaat van: jornonweer op vr 09 jan 2015 - 17:06
inderdaad genoeg, donderdag 115km/h in het binnenland en zelfs ook het oosten(!) en 135km/h net voor de kust op zee.. kan wel eens voor zware schade zorgen, morgen sowieso meerdere ontwortelde bomen ivb met verzadigde grond en zware windstoten.

Eh... Je kan ook overdrijven. Ik ben morgen waarschijnlijk in het gebied met de meeste wind, maar verwacht niet al te veel schade.
Al moet ik wel zeggen dat het nu flink regent en er evengoed nog flinke vlagen zijn in deze 'rustperiode'.

En wat donderdag: dat is nog te ver weg om zeker over te zijn. GFS is nu weer wat afgezwakt. Zeker wel in de gaten houden, natuurlijk.

jornonweer

Citaat van: Extremissimorum op vr 09 jan 2015 - 17:26
Eh... Je kan ook overdrijven. Ik ben morgen waarschijnlijk in het gebied met de meeste wind, maar verwacht niet al te veel schade.
Al moet ik wel zeggen dat het nu flink regent en er evengoed nog flinke vlagen zijn in deze 'rustperiode'.

En wat donderdag: dat is nog te ver weg om zeker over te zijn. GFS is nu weer wat afgezwakt. Zeker wel in de gaten houden, natuurlijk.

overdrijven? combinatie verzadigde grond en windstoten tot 100km/h in het binnenland zijn dodelijk voor bomen, code geel is dus zeer terecht, je moest maar eens zo een boom of tak op je hoofd krijgen.. en mwa afegzwakt ja maar nog steeds extreem voor het binnenland  8)
Danger is real, fear is a choice.

Lothiriel

Stelde niet zoveel voor, vanmorgen was er veel wind en een paar stevige windstootjes, maar niks bijzonders. Vanaf vanmiddag was het al weer zo goed als windstil (windkracht 2 op z'n hoogst) :P
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Extremissimorum

Citaat van: jornonweer op vr 09 jan 2015 - 17:59


overdrijven? combinatie verzadigde grond en windstoten tot 100km/h in het binnenland zijn dodelijk voor bomen, code geel is dus zeer terecht, je moest maar eens zo een boom of tak op je hoofd krijgen.. en mwa afegzwakt ja maar nog steeds extreem voor het binnenland  8)

We gaan het meemaken, en we zullen zien wie er gelijk heeft!

ron12

Morgen windstoten tot 140 kilometer per uur noorden Nederland 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Extremissimorum

Citaat van: ron12 op vr 09 jan 2015 - 19:44
Morgen windstoten tot 140 kilometer per uur noorden Nederland 8)

Code paars nu al?!

jornonweer

Citaat van: Extremissimorum op vr 09 jan 2015 - 19:39
We gaan het meemaken, en we zullen zien wie er gelijk heeft!
voor jou is 100km/h niks of amper iets maar voor mij als zuidoosterling is dit een serieuze hap, hier komt dat niet vaak voor en de bomen etc zijn er minder bestand voor + je zit hier nog eens met klei,zandgronden enzo :) ik verheug me op die wind!
Danger is real, fear is a choice.

Powered by EzPortal