Stormkansen 8 tot 15 januari

Topic gezien door 56028 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 05 jan 2015 - 20:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: Danny op wo 14 jan 2015 - 19:03
GFS 12z:

De wind gaat in de nacht naar vrijdag toenemen. Tegen de vrijdagochtend staat er al een flinke wind in Nederland met uithalen tot ongeveer 100 km/u. aan de kust. In de 2de helft van de ochtend en begin van de middag nemen de windstoten tijdelijk iets af tot ongeveer 80 a 90 km/u. aan de kust. In de 2de helft van de middag nemen de windstoten opnieuw toe. De verwachting voor het einde van de middag komt uit op ongeveer windstoten tot 110 km/u. die langzaam in de avond nog iets toenemen. Het hoogtepunt voorziet GFS pas rondom middernacht in de nacht naar vrijdag toe met windstoten die mogelijk tijdelijk aan de 120 km/u. kunnen tippen aan de kust.

Opvallend aan de GFS run is in mijn ogen de wind die berekend wordt voor het binnenland. Ook daar berekend GFS momenteel windstoten tot 100 of 110 km/u. gedurende de 2de helft van de donderdagmiddag en de donderdagavond. Dit is voor het binnenland zeer zwaar te noemen.

Mooie uiteenzetting, maareh: volgens mij bedoel donderdagochtend ipv vrijdagochtend.

Danny

Citaat van: Extremissimorum op wo 14 jan 2015 - 19:07
Mooie uiteenzetting, maareh: vokgens mij bedoel donderdagochtend ipv vrijdagochtend.

Heb het even aangepast. Thx! Moest inderdaad donderdagochtend zijn in de tekst. Het weekend is nog verder weg dan ik in mijn hoofd had  ;)

Frankieboy001

Wat wel apart is dat GFS echt met veel zwaardere windstoten komt dan bijvoorbeeld harmonie voor binnenland. Terwijl de termijn toch vrij kort is.

Jenkie

KNMI geeft ook nog geen waarschuwing af voor het binnenland. Zal dat nog komen gezien de zware windstoten? Of is het hier nog niet zeker?

Extremissimorum

Citaat van: Jenkie op wo 14 jan 2015 - 21:19
KNMI geeft ook nog geen waarschuwing af voor het binnenland. Zal dat nog komen gezien de zware windstoten? Of is het hier nog niet zeker?

KNMI volgt Harmonie, en die berekent minder zware windstoten voor binnenland.

Maar ik verwacht voor morgen wel code geel.

Windstoten voor vrijdag zijn hoger geworden, mogelijk hoger dan donderdag (morgen). Wordt nog interessant dit.

jornonweer

Citaat van: Extremissimorum op wo 14 jan 2015 - 21:57
KNMI volgt Harmonie, en die berekent minder zware windstoten voor binnenland.

Maar ik verwacht voor morgen wel code geel.

Windstoten voor vrijdag zijn hoger geworden, mogelijk hoger dan donderdag (morgen). Wordt nog interessant dit.
duidelijk dat ze hier in belgie een ander weermodel volgen, hier zeggen ze: windstoten tot 100km/h lokaal meer zowel in binnenland zls aan de kust, ook het gemiddelde ligt hoog voor het binnenland, iets wat we niet vaak zien, 7bft tot in het oosten des lands toe. aldus frank deboosere
Danger is real, fear is a choice.

MamaAs

Harde wind en regen, niets nieuws.
Of nou ja, het komt een beetje uit een andere hoek dus er rammelt en klappert weer iets anders  ::)

Danny

Even een korte update over de windstoten. Naar mijn mening nog weinig bijzonders behalve dat het hard waait. De kuststreken zitten op maximale windstoten van 90 tot 100 km/u. Het binnenland tot ongeveer 75 km/u m.u.v. Zuid-Limburg waar 80 km/u. is geregistreerd.

Momenteel trekt het koufront het land op en kan de wind nog iets toenemen. Daarna zal het een aantal uur wat rustiger worden en gaan de zwaarste windstoten er tijdelijk uit is de verwachting.

Marsel

Citaat van: Danny op do 15 jan 2015 - 10:54
Even een korte update over de windstoten. Naar mijn mening nog weinig bijzonders behalve dat het hard waait. De kuststreken zitten op maximale windstoten van 90 tot 100 km/u. Het binnenland tot ongeveer 75 km/u m.u.v. Zuid-Limburg waar 80 km/u. is geregistreerd.

Momenteel trekt het koufront het land op en kan de wind nog iets toenemen. Daarna zal het een aantal uur wat rustiger worden en gaan de zwaarste windstoten er tijdelijk uit is de verwachting.

Klopt, viel mij ook op.
Gezien de huidige opbouw van de grenslaag, niet bijzonder stabiel maar eerder neutraal eigenlijk, zou je met die bulderende wind op bijvoorbeeld 850hPa weldegelijk hogere windstoten verwachten (uitwisseling van impuls). Modellen zitten in dat opzicht ook iets te hoog momenteel.

Danny

De heftigste windstoten zijn momenteel, zoals verwacht gaan liggen. Tijdelijk rustiger.

In de 2de helft van de middag en in de avond opnieuw zware windstoten. De verwachting is dat de windstoten iets zwaarder uitpakken als vanmorgen met een max. rond de 110 km/u. aan de kust. Mogelijk een enkele windstoot die iets boven deze grens uitkomt in het noordwesten maar net als vanmorgen kunnen de modellen ook voor de avond best eens aan de hoge kant zitten. Dat wachten we rustig af......

Danny

GFS blijft onverminderd stevig met de verwachtingen voor vanavond. De windstoten kunnen in de loop van de avond oplopen tot 120km/u. volgens de verwachting langs een groot deel van de Nederlandse kust.

Deadmau5

Storm motion zijn geen windstoten hoor???

Danny

Citaat van: Deadmau5 op do 15 jan 2015 - 13:21
Storm motion zijn geen windstoten hoor???

Ik verwacht niet dat GFS hiermee de gemiddelde windsnelheid laat zien. Dan kunnen we maar beter snel in de kelder gaan zitten namelijk want dat krijgen we windkracht 11 tot 12 voor onze kiezen vanavond. Dat is natuurlijk totaal onrealistisch.
Daarbij komt de windstoten verwachting precies overeen met de kaarten op bijv. wetterzentrale.

Extremissimorum

Citaat van: Deadmau5 op do 15 jan 2015 - 13:21
Storm motion zijn geen windstoten hoor???

Citaat van: Danny op do 15 jan 2015 - 13:26
Ik verwacht niet dat GFS hiermee de gemiddelde windsnelheid laat zien. Dan kunnen we maar beter snel in de kelder gaan zitten namelijk want dat krijgen we windkracht 11 tot 12 voor onze kiezen vanavond. Dat is natuurlijk totaal onrealistisch.
Daarbij komt de windstoten verwachting precies overeen met de kaarten op bijv. wetterzentrale.

Storm motion is de snelheid waarmee de storm zich verplaatst. Zijn dus geen windstoten noch is het gemiddelde windsnelheid.

Barbules is overigens Frans voor veren, en die geven de windrichting (of beter trekrichting) aan.
Dit kaartje zegt dus niet zoveel wat dat betreft...

Armand

Hier erg stevige wind momenteel. Net een windstoot gemeten van 91 km/u bij het kanaal. Had ik toch niet echt zien aankomen...

Deadmau5

Citaat van: Extremissimorum op do 15 jan 2015 - 13:52
Storm motion is de snelheid waarmee de storm zich verplaatst. Zijn dus geen windstoten noch is het gemiddelde windsnelheid.

Barbules is overigens Frans voor veren, en die geven de windrichting (of beter trekrichting) aan.
Dit kaartje zegt dus niet zoveel wat dat betreft...
klopt, was effe vergeten wat het was, maar wist dat het geen gemiddelde wind en geen windstoten waren.

Handig kaartje trouwens voor tijdens stormchasen. Daarmee kan je treksnelheid van eventueel onweer berekenen.

Powered by EzPortal