Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 275965 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: Jan van Ooijen op di 13 jan 2015 - 08:04
Komt de winter dan eindelijk? Hoog bij Scandinavië en temperaturen zakken flink bij GFS-P. Verstandig is om voorlopig niet over 1 dag ijs te gaan ;)



Niet alleen bij GFS-P hoog bij Scandinavië, maar nu ook bij EC! Ben benieuwd hoe de pluim uitziet

Marcellang

Citaat van: Jan van Ooijen op di 13 jan 2015 - 08:04
Komt de winter dan eindelijk? Hoog bij Scandinavië en temperaturen zakken flink bij GFS-P. Verstandig is om voorlopig niet over 1 dag ijs te gaan ;)
Dat zullen we dan ook maar niet doen Jan,maar wel een mooi kaartje :)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

stratocumulus

Die vinger op de kaart draait ook een gunstige kant op, zoals het sec op de kaart staat, ik heb het toch goed, als ik dat zeg? ::)

Jan van Ooijen

Citaat van: Armand op di 13 jan 2015 - 08:10
Niet alleen bij GFS-P hoog bij Scandinavië, maar nu ook bij EC! Ben benieuwd hoe de pluim uitziet

Hierbij de EC kaart (240) met de temperatuur op 1500 meter







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JerryL

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 12 jan 2015 - 22:01
Pluim niet erg overtuigend vind ik

Mwah, elke temperatuur onder de 10 graden is voor mij nu prima. Dit is ook geen weer namelijk. 11 tot 12 graden met regen en wind. Walgelijk. Doet mij meteen denken aan de afgelopen augustus-maand. Een maand die we dit jaar gewoon op herhaling gaan krijgen als de Noorzee zo warm blijft!

Ijsbloem

 ;) Valt wel mee hoor JerryL
Zelfde niveau als b.v januari 2011, dus wie weet vette sneeuwbuien
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Ijsbloem

 :D Ziet er spannend uit Jan maar ik wacht nog ff met juichen.
We zijn in zachte winters vaker voor de gek gehouden met winterse kaarten.
Zou mooi zijn als het echt gaat uitkomen, daar ruil ik graag mijn Toppositie
in de Hellmancompetitie voor in ! ;D
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

winter

Jan als je de pluim van ECMWF nu niet winters vind weet ik het ook niet meer :)
De kansen op sneeuw zijn a.s. weekend ook aanwezig!

stratocumulus

Sneeuw is een van de meest onvoorspelbare elementen in het weer. Spannend om te volgen :)


Jan van Ooijen

Citaat van: winter op di 13 jan 2015 - 09:59
Jan als je de pluim van ECMWF nu niet winters vind weet ik het ook niet meer :)
De kansen op sneeuw zijn a.s. weekend ook aanwezig!

Ik noem deze pluim niet winter hoor, winter is bij mij temperaturen overdag onder nul en in de nacht minstens matige vorst

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

stratocumulus

Hmmm... nu nog een sneeuwlaag en de temp komt 2-3 graden lager uit overdag...en in de nacht nog meer :) maar ja, dat is de ideale situatie.

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op di 13 jan 2015 - 10:07
Ik noem deze pluim niet winter hoor, winter is bij mij temperaturen overdag onder nul en in de nacht minstens matige vorst

En of je dit een "winterse" pluim mag noemen. Net zoals ook de setting waarmee het ECMWF op de proppen komt. Ronduit winters zelfs.
(moet het natuurlijk nog wel even zo evolueren...)

DSDLimburg

Het begint langzaam de goede richting op te draaien, nu hopen dat het niet weer van de kaarten gaat verdwijnen! De pluim geeft in ieder geval een mooie dalende trend aan!
seizoen 2018/2019

zorba

Citaat van: Jan van Ooijen op di 13 jan 2015 - 10:07
Ik noem deze pluim niet winter hoor, winter is bij mij temperaturen overdag onder nul en in de nacht minstens matige vorst

Achja, de normen voor "winter" vervagen nou eenmaal :P
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Hector Pascal

Citaat van: Jan van Ooijen op di 13 jan 2015 - 10:07
Ik noem deze pluim niet winter hoor, winter is bij mij temperaturen overdag onder nul en in de nacht minstens matige vorst

plaatjes svp niet meequoten
Kom op, Jan. Dit is echt wel winters hoor. Winter misschien niet, maar wel winters. Bovendien zien de modellen er goed uit.
Nul bestaat niet.

Jan van Ooijen

Citaat van: Hector Pascal op di 13 jan 2015 - 10:35
Kom op, Jan. Dit is echt wel winters hoor. Winter misschien niet, maar wel winters. Bovendien zien de modellen er goed uit.

Dit is winter: http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5437.msg94344.html#msg94344 Aan die prikjes hebben we helemaal niets
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Lothiriel

Elke langere winterperiode moet alleszins beginnen met een 'prikje'. Vooralsnog word ik niet enthousiast, maar dat we eindelijk van dit regen-en-wind weer af zijn lijkt wel zeker. En dat is me ook al veel waard. Geen kou is ok, maar die warmte mag wel wegblijven :P
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Hector Pascal

Citaat van: Jan van Ooijen op di 13 jan 2015 - 10:40
Dit is winter: http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5437.msg94344.html#msg94344 Aan die prikjes hebben we helemaal niets
Tja, dan had je ook een kaartje van januari 1963 kunnen plaatsen, zo lust ik er nog wel 10. Punt is dat de kaarten nu goed ogen en we moeten afwachten hoe het uit gaat pakken. Bovendien, hoe weet je dat het een prikje is??
Nul bestaat niet.

Marcellang

Vooralsnog zie ik de pluim ook als een winterprikje  ;)
Maar de kaart van Johann smaakt naar meer, dus wellicht een aanzet tot winters weer, lekkah 8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Deadmau5

Ziet er goed uit, maar ben bang voor ontgoocheling en het welbefaamde groene gat van West-Vlaanderen. Denk ook dat strenge vorst er niet zal inzitten, en dus streng winterweer. Licht winterweer of kwakkelweer lijkt mogelijk te zijn. Wellicht met veel winterse neerslag (ik zeg bewust geen sneeuw...). In de Ardennen verwacht ik wel bakken sneeuw.

Warmte-advectie lijkt in twee stoten te komen. Eerste stoot is genoeg voor duikende laag, en een koud thermisch hoog. Tweede stoot is onzeker, maar kan in het beste geval er voor zorgen voor een tijdelijk scandihoog. In het slechte geval hooguit een eurohoog, mislukte rug, en een azoor. En met de depressieactiviteit die er blijft inzitten - doch afnemen, maar niet genoeg - is een vorstperiode zo voorbij.

Sterk ontwikkeld hogedrukgebied zit er hoe dan ook niet in, depressieactiviteit neemt dus af, misschien net genoeg voor een weekje kwakkelweer. Echt zeker zijn we niet. Nuja, pluim ziet er wel goed uit.

We zien wel.

Powered by EzPortal