Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 275879 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Scully

 :-\
Zullen we maar weer eens overgaan tot de weerberichten ipv elkaar de koppen inslaan om 1 graad boven of 1 graad beneden 0? We hoeven elkaar hier niet van elkaars gelijk te overtuigen. En de een heeft niet meer gelijk dan de ander.
Want ik krijg nu het gevoel dat we onze frustratie over deze winter zitten af te reageren op de ander. Ja ik wil ook meer vorst, ook overdag en zeker ook meer sneeuw. Maar we zullen het moeten doen met wat we krijgen!!!!

Blizzard

We zijn tot nu niet verwend op winters gebied in deze winter.
Heel symbolisch, zo leek het toen nog...., startte de 1e week van december nog met koud weer met op de woensdag overdag zelfs vanuit het oosten toen een onverwachte landelijke ijsdag, daarna een week vrij normale temperaturen maar vooral het tijdvak 15-25 december was bijzonder zacht. Daarna vielen heel laat op 2e Kerstdag de eerst natte sneeuwvlokken in Zeeuws Vlaanderen, de opmaat voor een winters weekend met vooral in het zuiden en midden op zaterdag sneeuwval en op zondag met strakblauwe lucht vooral in de sneeuwgebieden weer een ijsdag. Direct in het nieuwe jaar werd de relatieve kou ook weer weggeblazen en tot nu verloopt deze maand zo'n 2.5 C te zacht.

Maar er gloort hoop. De instroom van maritiem polaire lucht meer en meer deze week, vooral vanaf vrijdag, zorgt al voor een overgang naar thermisch normaal tot iets te koud weer, met minima -2/+2 C en overdag maxima 2-5 C. Door afkoeling van de bovenluchten gaat de neerslag vrijdag en daarna steeds meer een winters karakter krijgen.

Werd door de Uitvoer tot een dag of 2 geleden de aanstaande koudere fase als zeer tijdelijk ingeschat, de laatste runs zien we echter steeds hoopvollere ontwikkelingen. De westelijke rug die zich dit weekend vormt is geen lang leven beschoren, maar dit systeem zorgt er wel voor dat er ten noordoosten drukstijgingen optreden, tegelijk de trend dat lagedruk zich afsplitst van het megasysteem (koude poel) nabij Ijsland en zich op het zuiden van Europa gaat richten.

Twee dagen geleden had ik de inschatting dat echt winterweer niet voor de laatste week van januari te verwachten is, maar ik heb vandaag diverse runs gezien, vooral GFS oper, waarin het al medio volgende week door sterke hogedruk boven Scandinavie icm zuidelijke lagedruk tot werkelijk winterweer gaat leiden.

Komende dagen gaat duidelijk worden of dit écht mogelijk zal blijken, maar het lijkt niet gewaagd (zie de pluimen van beide hoofdmodellen) om te stellen dat de komende maandhelft de koudste van deze winter tot nu zal gaan worden.

Mvg, Ronald.

Blizzard


jones

Dit is inderdaad wel een redelijk plaatje uit de nieuwe GFS. Moest het Azorenhoog zich nu goed verbinden met dat hoog boven Scandinavië... Helaas is het nog ver weg en is het GFS :P

Remy

Er zit genoeg in de vooruitzichten om een weerpraatje en een nieuw topic te starten. Ben momenteel regelmatig aan het F5& omdat we paarden en dus waterbakken en andere paard specifieke perikelen hebben.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Jan van Ooijen

Er wordt hier en daar weer volop geroeptoetert dat de winter nu aan zet is, echter dat verwijs ik naar het land der fabelen. Zoals de kaarten er nu voorstaan krijgen we inderdaad sneeuw, zondagavond al wat voor het oosten en zuidoosten en natuurlijk de Ardennen ook. Maandag op dinsdag nacht krijgt het grootst gedeelte van het land te maken met sneeuw, dit geld ook voor onze zuiderburen. Helaas is het, zoals het er nu voorstaat maar voor korte duur. Winter? Nee zeker nog niet!

In Nederland zal maximaal 4-6cm sneeuw vallen.

Belgie: Florennes 10cm, Bertrix 16cm, Elsenborn 34cm, Spa 22cm en Saint Hubert 20cm











Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Citaat van: Deadmau5 op ma 12 jan 2015 - 17:47
nee maar winter zet posten die ergens nergens op slaan. Da kan 1 keer, twee keer maar toch niet elke dag? Iemand moet het hem zeggen, en dat is mijn manier. Direct, maar niemand moet mij dan ook niet wantrouwen.

Persoonlijke aanval is het alleszins niet.
Ik moet hier echt even op reageren dit is wel degelijk een persoonlijke aanval.
Winter post berichten net als iedereen  en die slaan wel degelijk ergens op. iedereen geeft zijn mening over het weer en dat moet je respecteren.
leer eerst maar eens Nederlands, da = dat, niemand moet mij niet wantrouwen = het zelfde als niemand moet mij vertrouwen toch?
Je zegt het zelf maar hebt het niet in de gaten ????

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 12 jan 2015 - 21:26
Er wordt hier en daar weer volop geroeptoetert dat de winter nu aan zet is, echter dat verwijs ik naar het land der fabelen. Zoals de kaarten er nu voorstaan krijgen we inderdaad sneeuw, zondagavond al wat voor het oosten en zuidoosten en natuurlijk de Ardennen ook. Maandag op dinsdag nacht krijgt het grootst gedeelte van het land te maken met sneeuw, dit geld ook voor onze zuiderburen. Helaas is het, zoals het er nu voorstaat maar voor korte duur. Winter? Nee zeker nog niet!

In Nederland zal maximaal 4-6cm sneeuw vallen.

Belgie: Florennes 10cm, Bertrix 16cm, Elsenborn 34cm, Spa 22cm en Saint Hubert 20cm

... en Hoorn 0,0 cm zo het lijkt...

Och, ben niet anders gewend.
Maar het weer is zeker niet saai hier. Elke dag nu veel wind gehad. Krijg nu waarschuwing binnen van noodweercentrale.nl dat ze code oranje afgeven voor wind en regen. Hmm, ik ga het zien, en dan de wind donderdag. Kijken hoe pluim is.

Joep


joboy52


Jan van Ooijen

Pluim niet erg overtuigend vind ik
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 12 jan 2015 - 22:01
Pluim niet erg overtuigend vind ik

Jan nu wel overtuigd. Let op is wel voor Noord-oosten. Maar het begint toch steeds meer een winterskarakter te krijgen en met een beetje geluk krijgen we sneeuw en kou winterweer :)

Armand

Onzekerheid is nog steeds groot. Enige feit is dat het gemiddelde iets omlaag is gegaan. Maar ook hieruit kun je niks concluderen denk maar terug aan afgelopen december, toen het gemiddelde een aantal dagen voor ijsdagen ging, maar uiteindelijk kwamen de toen warmere oplossing helaas uit. Wel wordt er door steeds meer leden 'geknoeid' aan de Westcirculatie. Toch weer wat meer spanning dus :)

Jan van Ooijen

Citaat van: winter op ma 12 jan 2015 - 22:05
Jan nu wel overtuigd. Let op is wel voor Noord-oosten. Maar het begint toch steeds meer een winterskarakter te krijgen en met een beetje geluk krijgen we sneeuw en kou winterweer :)


Sorry, ook nog niet. Winter is bij mij dit:

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Citaat van: Joep op ma 12 jan 2015 - 21:33
Ik moet hier echt even op reageren dit is wel degelijk een persoonlijke aanval.
Winter post berichten net als iedereen  en die slaan wel degelijk ergens op. iedereen geeft zijn mening over het weer en dat moet je respecteren.
leer eerst maar eens Nederlands, da = dat, niemand moet mij niet wantrouwen = het zelfde als niemand moet mij vertrouwen toch?
Je zegt het zelf maar hebt het niet in de gaten ????


Klopt daarom had ik ook gereageerd. Hij zegt dat het geen persoonlijk aanval maar uit de tekst blijkt wel degelijk anders. Maar bedankt dat je voor mij opkomt voor Joep! Zo'n vorm is om je mening te tonen en ik denk dat de winters wel in de steigers staat en acht de kans groot dat we aan het einde van de week gewoon in winters weer terecht komen.  Volg nu al weken lang intensief de kaarten en ik ben goedgezind gestemd, hierbij mijn mening en daarmee moet u het doen hahha.

Marcellang

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 12 jan 2015 - 22:01
Pluim niet erg overtuigend vind ik
Dat is hij ook niet Jan, niet voor overtuigend winterweer ,maar wel een (heeeeel) langzaam dalende trend :)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 12 jan 2015 - 22:01
Pluim niet erg overtuigend vind ik

Wel overtuigend niet-lenteweer. Dat is al heel wat deze winter.
En nu serieus: ik vind het ook niet overtuigend, wel overtuigender. Kansen zijn er, nu nog doorontwikkelen.

Schaatsliefhebber

i.i.g. Kans op licht winterweer, maar het lijkt er niet op dat er deze maand nog veel ijsdagen gaan komen. :(

Ries

Februari weer lente haha  ;D woohoo!

Jan van Ooijen

Komt de winter dan eindelijk? Hoog bij Scandinavië en temperaturen zakken flink bij GFS-P. Verstandig is om voorlopig niet over 1 dag ijs te gaan ;)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal