Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 275927 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

winter

Een mooi winterse pluim van de ECMWF! Wel licht winters maar toch!
Zowel de GFS als parallel GFS run van 18h zijn mooi. Er is een heuse strijd tussen hoge drukgebieden en lagedrukgebieden en ik denk dat we met een blokkade op de oceaan te maken krijgen. Er blijft constant een drukstijging te zien boven Groenland :)

Deadmau5

Citaat van: winter op ma 12 jan 2015 - 00:07
Een mooi winterse pluim van de ECMWF! Wel licht winters maar toch!
Zowel de GFS als parallel GFS run van 18h zijn mooi. Er is een heuse strijd tussen hoge drukgebieden en lagedrukgebieden en ik denk dat we met een blokkade op de oceaan te maken krijgen. Er blijft constant een drukstijging te zien boven Groenland :)

Noem jij dat winters. Drukstijgingen op Groenland zijn er amper, en als die er al zijn dan komt dat door de hoogteligging van Groenland. De hogedrukgebieden in het Noorden zijn zeer zwak ontwikkeld, fragiel, en in de korste keren weer verdwenen, omdat er geen warmte-advectie is.

Als je niets over het weer kent, doe dan ook niet alsof je er veel van kent!

Enige dat eventueel in deze run kan is onderdoor duiken van het laagje, maar dat is een éénmalige sneeuwsituatie op onbetrouwbare termijn.

Pluim is niet winters. Ze is wel normaal tot licht te koud voor de tijd van het jaar, maar winters is ze niet. Er zijn wel lijntjes die voor licht winters weer gaan. Maar die zijn nog flink in de minderheid jammer genoeg.

Jan van Ooijen

Europees weermodel wederom met (natte) sneeuw volgende week, echter nu al eerder overgaand in regen zoals het er nu voorstaat



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

xzaz

Die Azoren H is wel hardnekkig bezig zeg.
De winter is nog niet eens begonnen!

ceriel

Citaat van: Deadmau5 op ma 12 jan 2015 - 04:56
Noem jij dat winters. Drukstijgingen op Groenland zijn er amper, en als die er al zijn dan komt dat door de hoogteligging van Groenland. De hogedrukgebieden in het Noorden zijn zeer zwak ontwikkeld, fragiel, en in de korste keren weer verdwenen, omdat er geen warmte-advectie is.

Als je niets over het weer kent, doe dan ook niet alsof je er veel van kent!

Enige dat eventueel in deze run kan is onderdoor duiken van het laagje, maar dat is een éénmalige sneeuwsituatie op onbetrouwbare termijn.

Pluim is niet winters. Ze is wel normaal tot licht te koud voor de tijd van het jaar, maar winters is ze niet. Er zijn wel lijntjes die voor licht winters weer gaan. Maar die zijn nog flink in de minderheid jammer genoeg.

Discussies prima...maar vind je het nodig om zo neerbuigend te doen naar iemand?
Wanneer doen we het weer?

Danny

Als we naar de nieuwste pluim kijken is er in ieder geval weer wat meer hoop qua winter dan dat er alle vorige dagen van deze maand is geweest. Op lange termijn zien we een grote spreiding en toch ook een aantal leden voor winter kiezen. 

Danny

De nieuwste kansberekeningen van EC (00z) zijn binnen:

De kans dat er in De Bilt iets van sneeuw gaat vallen op woensdag is bij deze EC run ongeveer gelijk aan de run van gisterenavond (40%). Echt serieuze sneeuwval wordt er niet berekend (6% kans op 1+cm.)

De windkansen voor donderdag zijn iets minder sterk geworden. Een aantal leden hebben de overstap gemaakt bij deze run van de groep 75 tot 100 km/u. naar de groep 50 tot 75 km/u. Gisteren haalden we ruim 70% kans op windstoten tussen de 75 en 100 km/u. in De Bilt. Nu blijft deze kans net onder de 70% hangen. De kans op windstoten van 100 tot 120 km/u. is van 4% (12z) naar 2% terug gegaan in deze 00z run.

Extremissimorum

GFS komt met plaatselijk bijna 80 mm neerslag in 6 dagen tijd.  :o

Inclusief sneeuwkansjes, te beginnen woensdag. Donderdag misschien in oosten 's lands. Nacht van zaterdag op zondag grootste deel van het land.

Ik verwacht er niet te veel van, maar ik laat me graag verrassen!

Danny

Citaat van: Extremissimorum op ma 12 jan 2015 - 11:21
GFS komt met plaatselijk bijna 80 mm neerslag in 6 dagen tijd.  :o

Inclusief sneeuwkansjes, te beginnen woensdag. Donderdag misschien in oosten 's lands. Nacht van zaterdag op zondag grootste deel van het land.

Ik verwacht er niet te veel van, maar ik laat me graag verrassen!

Gemiddeld valt er in midden Nederland 67mm in Januari. Deze Januari gaat daar ruim overheen als het zo doorgaat. Alleen deze week kan dus al ruim over het gemiddelde heen gaan. Ook EC geeft flinke kansen op hoge neerslag hoeveelheden weer.

JerryL

Citaat van: Extremissimorum op ma 12 jan 2015 - 11:21
GFS komt met plaatselijk bijna 80 mm neerslag in 6 dagen tijd.  :o

Inclusief sneeuwkansjes, te beginnen woensdag. Donderdag misschien in oosten 's lands. Nacht van zaterdag op zondag grootste deel van het land.

Ik verwacht er niet te veel van, maar ik laat me graag verrassen!

Zou leuk zijn voor een keer! De berichtgeving wordt hoe dan ook steeds positiever (zij het mondjesmaat)

Ijsbloem

 ;) Als je GFS volgt kun je volgens mij ook een natte vinger in de lucht steken ;D
Ik wil dat mijn belastingcentjes besteedt worden aan EC :P
Voor wat betreft winter 2015, ik vind 'm erg op 1990 lijken.
Die worsten die ons steeds weer voorgehouden worden peuzelen de Amerikanen
wel op. Wij krijgen de vellen ;)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

winter

Woowh nieuwe GFS en GFS para zijn een stuk positiever op winterweer rond 17 januari.
Is toch al heel mooi :)

Drukstijging boven Groenland en de Atlantische Oceaan. Kans op een (stevige) blokkade op de Atl. Oceaan neemt fors toe. Zowel de GFS als GFS para laten dit zien.
Rond 19 januari laat de GFS tevens een drukstijging boven Scandinavië zijn --> RUSSISCHE BEER :)

joboy52

Citaat van: winter op ma 12 jan 2015 - 17:23
Woowh nieuwe GFS en GFS para zijn een stuk positiever op winterweer rond 17 januari.
Is toch al heel mooi :)

Drukstijging boven Groenland en de Atlantische Oceaan. Kans op een (stevige) blokkade op de Atl. Oceaan neemt fors toe. Zowel de GFS als GFS para laten dit zien.
Rond 19 januari laat de GFS tevens een drukstijging boven Scandinavië zijn --> RUSSISCHE BEER :)

Ziet er inderdaad al beter uit, maak me alleen zorgen over dat sterk uitgediepte lagedrukgebied (links daarvan)

winter

Citaat van: joboy52 op ma 12 jan 2015 - 17:29
Ziet er inderdaad al beter uit, maak me alleen zorgen over dat sterk uitgediepte lagedrukgebied (links daarvan)

Ja klopt zag het ook al, er komt een enorm laagdrukgebied boven Groenland. Maar dat van Scandinavië blijkt intakt met zelf een drukstijging naar 1030 hPa. Met een dus blijvende NO wind. Dacht pas het straks wel aan maar omdat jij toch al gereageerd had.
Daarnaast ik zie eigenlijk niet zomaar dat hoog boven Groenland weggedrukt worden. Denk dat dit een mooi begin is voor MOOIERE kaarten.
Hopen dat er de runs elke keer beter worden! Kans op een herhaling van 2011-2012 nu zeker aan het toenemen als ik deze runs bekijk

joboy52

Citaat van: winter op ma 12 jan 2015 - 17:30
Ja klopt zag het ook al, er komt een enorm laagdrukgebied boven Groenland. Maar dat van Scandinavië blijkt intakt met zelf een drukstijging naar 1030 hPa. Met een dus blijvende NO wind.

In GFS en GFS parallel neemt het laag wel in kracht af zie ik en hogedrukgebied lijkt stand te houden.

Lucas

met een beetje geluk buigt die noordwaards af... de draaitol draait wat langzamer gelukkig..

Edit: zie ook de drukstijging steeds bij New Foundland...het komt goed tot rust daar steeds op de LT. Interessant!
Aanhoudende sneeuwval

joboy52

In GFS parallel lijkt er ook een klein lagedrukgebiedje boven nederland te blijven hangen, dit zou toch ook voor sneeuw kunnen zorgen?

Deadmau5

Citaat van: ceriel op ma 12 jan 2015 - 09:48
Discussies prima...maar vind je het nodig om zo neerbuigend te doen naar iemand?

nee maar winter zet posten die ergens nergens op slaan. Da kan 1 keer, twee keer maar toch niet elke dag? Iemand moet het hem zeggen, en dat is mijn manier. Direct, maar niemand moet mij dan ook niet wantrouwen.

Persoonlijke aanval is het alleszins niet.

winter

Citaat van: Deadmau5 op ma 12 jan 2015 - 17:47
nee maar winter zet posten die ergens nergens op slaan. Da kan 1 keer, twee keer maar toch niet elke dag? Iemand moet het hem zeggen, en dat is mijn manier. Direct, maar niemand moet mij dan ook niet wantrouwen.

Persoonlijke aanval is het alleszins niet.

Ik vertel alleen wat er op de kaarten staat en niet meer of minder. Ben je het er niet mee eens vertel me dan maar waarom. Pluim was gisteren gewoon licht winters. Winter in Nederland is echt geen dagen vorst overdag en in de nacht matige vorst als je dat denkt. Licht positief en snachts licht negatief is iets meer des Nederlands. Als je het er niet mee eens bent vertel je mening en klaar. Ik blijf doorgaan met posten of het je boeit of niet. Behalve als een van moderatoren iets tegen mij zegt. Dan stop ik. Nog een fijne avond.

henkensjoeke

ja een beetje kansen op winterweer lullen ,is toch niks mis mee, als je er aan ergert,blijf je toch van deze topic.

Powered by EzPortal