Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 275967 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ijsbloem

 ;) Nou liever dit weer met wat wat leven in de brouwerij als het toch geen
winter wil worden.
Overigens las ik nog op WB van Ronald dat tegen alle verwachtingen in
het aantal zonnevlekken groot is. Wat ik gelezen heb zou de activiteit
van die zon invloed hebben op wat er hoger in de atmosfeer gebeurd.
Lees...bij veel zonnevlekken minder kans op koude winter
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Henk1976

Citaat van: Remy op za 10 jan 2015 - 11:20
Doe maar lekker een dik pak stuifsneeuw :) Veel leuker dan storm met regen.

Ik stem voor. Maar ik heb hier in Assen al minstens een meter sneeuw inmiddels.... virtueel dan  :P 8)

Remy

In Denemarken waait het nu hard! Boven windkracht negen want hun windmolens beginnen af te schakelen. De gewone energie centrales staan er al vol gas te draaien voordat die molens er mee kappen. Lekker duurzaam en efficiënt.Dit geldt bdw voor overal waar veel windmolens staan,preventief centrales vol gas omdat windmolens bij te veel wind spontaan massaal afschakelen.
Het lijkt momenteel nog mee te vallen,alleen op zee schakelen hun windmolens af,boven land is er duidelijk minder wind.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Jasneker

Beter nu en dan windturbines afschakelen wat misschien 10 dagen per jaar gebeurt als 360 dagen per jaar gas uit de Groningse bronnen te halen en Groningen af te laten zinken ;)

De windmolens op het land leveren nu extra stroom door de hardere wind ook.
Mooi dat het Europees net daar op inspeelt, leveren waar tekort is en overcapaciteit zo mooi verkopen toch?

Voorlopig zie ik geen enkele vorm van winter komen, de west circulatie trein is op volle gang, de USA zit volop in de kou ook.
Dezze maand zie ik niks, lijkt allemaal veel op vorig jaar uitstel, valse hoop, uitstel en voor we het weten is het weer lente... jammer.

Extremissimorum

Citaat van: Remy op za 10 jan 2015 - 12:06
In Denemarken waait het nu hard! Boven windkracht negen want hun windmolens beginnen af te schakelen. De gewone energie centrales staan er al vol gas te draaien voordat die molens er mee kappen. Lekker duurzaam en efficiënt.Dit geldt bdw voor overal waar veel windmolens staan,preventief centrales vol gas omdat windmolens bij te veel wind spontaan massaal afschakelen.
Het lijkt momenteel nog mee te vallen,alleen op zee schakelen hun windmolens af,boven land is er duidelijk minder wind.

Berichten over de storm kan je het beste HIER plaatsen. Deze plek is bedoeld voor de winterkansen.  ;)

Citaat van: Jasneker op za 10 jan 2015 - 13:16
Voorlopig zie ik geen enkele vorm van winter komen, de west circulatie trein is op volle gang, de USA zit volop in de kou ook.
Dezze maand zie ik niks, lijkt allemaal veel op vorig jaar uitstel, valse hoop, uitstel en voor we het weten is het weer lente... jammer.

Pessimist.


Als je dit nu serieus meent, ben ik alle geloof in jou verloren, want winter in januari is dat nog niet.

Jasneker

Nee, ik ben een realist met hoop op winter, tegengewerkt door de realiteit.
Voorlopig hebben we bijna de helft van de winter achter de rug met voor een klein deel van het land iets winterse verschijnselen en dan ook nog maar een beetje, hier nog niks gezien daarvan.
En ja, februari en maart kunnen nog wat opleveren, maar met winter bedoel ik een langere periode van ten minste een volle week met dag en nacht temperature onder nul, liefst wat sneeuw, en kunnen schaatsen op ondergelopen weilanden, liefst op natuurijs op sloten vaarten etc.

Het patroon wat we zien deze winter is bijna hetzelfde als vorig jaar, extreme kou in de USA, een west circulatie die er zijn mag en vast als een blok zit, soms wat prikjes die hoop geven en valse hoop blijken te zijn hoe verder we naar dat vermeende prikje komen.
Voor de rest van deze maand gaan de temperaturen op langere termijn terug naar normale waarden 5 C of er omheen overdag en miisschien wat lager 's nachts, sorry, dat is geen winter bij mij in mijn boek.

Ik wens ook een "normale" winter met wat ijs en liefst sneeuw, de realiteit is wat anders... helaas.


ron12

Zomer in zuiden van zuiden Duitsland en omstreken, tussen 18 en 21 graden op dit moment ??? 
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: Jasneker op za 10 jan 2015 - 14:01
Nee, ik ben een realist met hoop op winter, tegengewerkt door de realiteit.
Voorlopig hebben we bijna de helft van de winter achter de rug met voor een klein deel van het land iets winterse verschijnselen en dan ook nog maar een beetje, hier nog niks gezien daarvan.
En ja, februari en maart kunnen nog wat opleveren, maar met winter bedoel ik een langere periode van ten minste een volle week met dag en nacht temperature onder nul, liefst wat sneeuw, en kunnen schaatsen op ondergelopen weilanden, liefst op natuurijs op sloten vaarten etc.

Het patroon wat we zien deze winter is bijna hetzelfde als vorig jaar, extreme kou in de USA, een west circulatie die er zijn mag en vast als een blok zit, soms wat prikjes die hoop geven en valse hoop blijken te zijn hoe verder we naar dat vermeende prikje komen.
Voor de rest van deze maand gaan de temperaturen op langere termijn terug naar normale waarden 5 C of er omheen overdag en miisschien wat lager 's nachts, sorry, dat is geen winter bij mij in mijn boek.

Ik wens ook een "normale" winter met wat ijs en liefst sneeuw, de realiteit is wat anders... helaas.

Dat zeg je goed, veel mensen denken dat een winter zonder vorst en sneeuw de normale Nederlandse winter is. Integendeel zelfs..

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

4seasons

Citaat van: Jasneker op za 10 jan 2015 - 14:01


Het patroon wat we zien deze winter is bijna hetzelfde als vorig jaar, extreme kou in de USA, een west circulatie die er zijn mag en vast als een blok zit, soms wat prikjes die hoop geven en valse hoop blijken te zijn hoe verder we naar dat vermeende prikje komen.
Voor de rest van deze maand gaan de temperaturen op langere termijn terug naar normale waarden 5 C of er omheen overdag en miisschien wat lager 's nachts, sorry, dat is geen winter bij mij in mijn boek.

Ik wens ook een "normale" winter met wat ijs en liefst sneeuw, de realiteit is wat anders... helaas.

Deze video van 8 januari j.l. is door NOAA op YouTube geplaatst.

2014 National Temperature Recap
Gepubliceerd op 8 jan. 2015

This animation shows U.S. temperatures compared to the 20th century average, first for 2014 as a whole and then for each month of the year. More info @ http://www.climate.gov/news-features/....
Video produced by the Climate.gov team in cooperation with climate scientists from NOAA's National Climatic Data Center









winter

Zo ver zit de kou toch niet? Kijk daar eens in Turkije die afgelopen week meer sneeuw hebben gekregen dan héél Nederland in 2 jaar tijd.
Hoeveelheden van tussen de 20 en 100 cm. Dit tot met de zuidelijke kuststreken!
Helaas worden gebieden als Syrië en Palestina ook hard getroffen door deze kou.  :'(
http://national.bgnnews.com/turkey-stranded-in-major-snow-blizzards-haberi/2714
http://www.accuweather.com/en/weather-news/more-snow-in-store-for-turkey-1/40324273
Zie nu dat het zelfs in Noord Afrika gewoon winter is. >:(

Jasneker

De westkust en midden van de USA zitten weer in de diepvries voor de 2e keer deze winter.
Normaal heft dat tot gevolg dat hier de west circulatie op volle gang komt met de koude lucht aanvoer vanaf de USA en de straalstroom weer vol gas de ontstane depressies hier naar toe schuift en dus geen winter hier, maar b.v. Turkije, Israel etc voor ongekende winters weer zorgt...
Wij zitten dus in de dip waar de warmte naar boven komt uit het westen/zuiden, en naast ons USA and verder Oost hebben ze onze winter ingepikt.

Vorig jaar was de kou ook dichtbij maar kwam hier ook niet aan, net als deze keer tot nu toe.
Behalve wat natte flatsen en smeltende hagelkorrels en wat uren de meter ff onder 0 heb ik nog geen winter gezien, wel allemal temperatuur records de verkeerde kant op, omhoog.

Ik hoop niet weer zo'n Trieste winter als vorig jaar te zien, maar de realiteit gebied in ons gematigd klimaat en de wijzigingen in weerpatronen die we zien, dat wel in de mogelijkheden mee te nemen.

Maar hopen dat de komende 2 maanden nog wat brengen... hoop doet leven nietwaar? ;)


Lothiriel

De pluim is wel interessant, een dalende trend tot en met de 19de en dan lijken de leden het totaal niet meer eens te zijn, gaat alle kanten uit, tot -10, maar ook tot 10 graden en alles daar zo'n beetje tussen.

Laten we hopen dat het een koudere oplossing wordt :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

JerryL

Citaat van: Jasneker op za 10 jan 2015 - 18:01
De westkust en midden van de USA zitten weer in de diepvries voor de 2e keer deze winter.
Normaal heft dat tot gevolg dat hier de west circulatie op volle gang komt met de koude lucht aanvoer vanaf de USA en de straalstroom weer vol gas de ontstane depressies hier naar toe schuift en dus geen winter hier, maar b.v. Turkije, Israel etc voor ongekende winters weer zorgt...
Wij zitten dus in de dip waar de warmte naar boven komt uit het westen/zuiden, en naast ons USA and verder Oost hebben ze onze winter ingepikt.

Vorig jaar was de kou ook dichtbij maar kwam hier ook niet aan, net als deze keer tot nu toe.
Behalve wat natte flatsen en smeltende hagelkorrels en wat uren de meter ff onder 0 heb ik nog geen winter gezien, wel allemal temperatuur records de verkeerde kant op, omhoog.

Ik hoop niet weer zo'n Trieste winter als vorig jaar te zien, maar de realiteit gebied in ons gematigd klimaat en de wijzigingen in weerpatronen die we zien, dat wel in de mogelijkheden mee te nemen.

Maar hopen dat de komende 2 maanden nog wat brengen... hoop doet leven nietwaar? ;)

Cor, hoop doet inderdaad leven. We hebben zeker twee maanden kans. Ik vraag mij echter af welke kans groter is, die op een winter of het winnen van de staatsloterij. Ik heb alvast een lot gekocht.

Joep

Want Uitvoer vandaag is vrij eensgezind dat de westelijke rug die zich eind komende week vormt ook geen blijvende patroonveranderingen teweeg zal brengen.
Alleen het Canadese GEM komt nog af toe met hogedruk ten noorden/noordwesten voor die termijn, de overige modellen hebben hier vandaag geen steun aan betuigd.

Maar na de extreem zachte afgelopen nacht, met regionaal 14/15 C, in het zuiden van Engeland ruim 17 C en vandaag in Zwitserland tot 23 C, lijkt de bijzondere zachtheid er wel uit te gaan.
Morgen zelfs wat winterse neerslag in buien mogelijk met 5/6 C, en hoewel de temp volgende week tijdelijk wel weer iets oplopen lijkt de trend te zijn dat na een bijzonder zachte 1e maandhelft de rest van de maand thermisch veel normaler gaat verlopen met ook dagen dat het gemiddelde onder de norm zal liggen. Maar werkelijk winterweer lijkt tot de laatste week van januari obv de ens van beide hoofdmodellen bijna uitgesloten.

Omstelling naar het waterkoude patroon uit het W/NW is midden komende week, zie geplaatste kaarten vanaf +120 uur.
Op de kaarten is ook fraai te zien waarom het deze winter maar niet tot langdurige westelijke ruggen, laat staan Groenlandhogedruk, kan komen: de koude poel blijft maar op het voor ons verkeerde deel van het Noordelijk Halfrond rondtollen. Enige verlichting lijkt er boven het deel boven Siberie te komen, daarom ook de trend in de laatste runs dat ná volgend week er flinke drukstijgingen ten noordoosten zullen komen. Tot winterweer lijkt dat de komende 10 dagen zeker nog niet te leiden, kan wel tot versterking van het waterkoude weer leiden als ons gebied uiteindelijk een soort overgangsgebied tussen NO hogedruk en NW lagedruk gaat worden.

Mvg, Ronald de wildt

Edit: Ec oper 240 komt opnieuw met verassend zuidelijk koersende lagedruk, dit ondanks de in deze run op zich tegenvallende drukstijgingen boven Scandinavie. Maar 12z run bevestigt wel een vrij koud weertype van 15-20 januari, met toenemende sneeuwkansen, en wellicht toch mogelijkheden tot meer 3e decade.   

Jan van Ooijen

Het Europees weermodel komt aanstaande woensdag wederom met sneeuwbuien, echter de kans dat het zal gaan slagen is zeer klein. Mijn oog ligt meer bij volgende week, dit zou wel eens kunnen betekenen dat er wat kou komt, maar de duur daarvan is nog erg onzeker. Deze run is weer beduidend minder dan zijn voorgaande.

De meteogrammen zullen gaan uitwijzen hoeveel er gaat vallen, vanmorgen was Rotterdam nog 5 cm. Meteogrammen zijn op aanvraag voor donateurs in het donateursgedeelte





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

Heeeeeee en waar is dat roze in het westen van belgie ? :( Maar goed het is nog ver xd

joboy52

Lange termijn van GFS18 ziet er al wat beter uit dan de voorgaande runs  :)

Jan van Ooijen

EC laat nu wat winterse buien zien voor aankomende zaterdag, voor maandag is het geheel verdwenen.





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Jaja! Het Amerikaans weermodel komt met 16 centimeter sneeuw voor Eelde. Voorlopig houden wij het lekker bij vertrouwde EC

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

De wisselvalligheid blijft, maar de droge perioden worden vanaf vrijdag langer. Doordat het kouder wordt kan de neerslag vooral tijdens de avond en nacht mogelijk soms een winters karakter krijgen. De sneeuwkansen lopen volgend weekend en begin volgende week op naar 10-20%. Op langere termijn bestaat de kans dat de stevige westelijke stroming met herfstachtig weer opnieuw inzet, maar er zijn ook computerberekening die gaan voor een langere periode met normale temperaturen.

Winter momenteel ver teruggetrokken
Voor echte winterkou binnen Europa moet je deze week afreizen naar het noorden van Scandinavië. Het vriest daar vandaag overdag -15 tot -30 graden. In de loop van de week gaan de scherpe kantjes er wat vanaf en wordt het minder koud. Daarnaast is het natuurlijk in de Europese bergen koud en kan er prima gewintersport worden, maar van barre kou is daar geen sprake.

Middelgebergten zoals Sauerland hebben overdag regelmatig positieve temperaturen en in het laagland is het soms zeer zacht. Gisteren werd het in Oostenrijk in Graz en Salzburg ruim 20 graden, terwijl het daar normaal 2 graden is in januari. In Nederland bleven we gisteren slechts 0,2 graden onder het dagrecord van 10 januari. Aan de Spaanse Costa's lijkt het al lente met veel zon en maxima rond of boven 20 graden. Eind van de week wordt het in vrijwel heel Europa kouder.

Door: Jaco van Wezel weeronline


Powered by EzPortal