Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 275856 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Rayonhoofd

Stilte voor de storm....... of is iedereen plotseling donateur geworden ?
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Jan van Ooijen

Citaat van: Rayonhoofd op vr 09 jan 2015 - 16:31
Stilte voor de storm....... of is iedereen plotseling donateur geworden ?

Haha, nee dat niet, maar winter is wel erg ver weg
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

en gelukkig hebben we nog 2 maand voor de boeg waar we winter kunnen krijgen, GEM is goed, maar daar blijft het ook bij :-) dit weer dat we nu krijgen moesten we in september/oktober krijgen, niet nu.. f*cked up world

Mrkos

Citaat van: gilleeesss op vr 09 jan 2015 - 18:59
dit weer dat we nu krijgen moesten we in september/oktober krijgen, niet nu.. f*cked up world
F*cked up world en niet alleen het weer ....

Extremissimorum

Ec is weer op de goedere (ik weet wat ik zeg) weg. Een niet al te steile glijbaan, maar geen bergbeklimming iig.

Sneeuwkansjes nemen toe, met name op 14 januari. Vooral die dag lijkt wel interessant te worden, omdat die situatie ook al door GFS geschetst wordt.

15 januari is zeker een dag om in de gaten te houden, omdat EC nu nog steeds met zeer zware windstoten komt. Het gemiddelde bij de windstotenpluim is nu ongeveer gelijk aan de verwachte windstoten voor vannacht/morgen.
Zware storm behoort tot de mogelijkheden, maar het is nog te ver weg om er een goed oordeel over te geven.

ries1407

Zo het loof niet valt voor St. Martijn (11 nov.) zo zal 't een harde winter zijn.

Rayonhoofd

"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

owios

nog even en de lente begint weer. deze winter word toch niks zolang Amerika winter weer heeft kunnen wij het wel vergeten

Mrkos

En wanneer gaat die wind weer is voor langere tijd liggen... Die Jetstream helpt niet echt mee zo... Hoe zat het die vorige winters toen de kou en sneeuw ons wel meer kon bereiken? Zat ie toen zuidelijker?

Farid_A

Ik hou nu al enkele dagen, laat maar zeggen een goede 3 weken het CFS model in de gaten, en vrijwel iedere run komt het model met een veranderende situatie voor de periode vanaf 19 januari. Een verandering in positieve zin voor de winterliefhebbers. De laatste run (12H van 09-01-2015) laat op de 17e een afgesnoerd laag zien dat snel naar het zuiden duikt, waarna er een Scandihoog wordt opgebouwd.

Zo krijgen we, volgens deze run, een Scandihoog die het volhoudt tot pak hem beet 14 februari met af en toe een laag die over ons land gaat wat dan eventueel voor sneeuw kan gaan zorgen.

Nu weet ik dat het CFS model een lange termijn model is en dat deze veel, heel veel zwabbert. Maar ik vond het het vermelden waard omdat ik al meerdere malen een variatie van bovengenoemd scenario heb zien op komen dagen in de runs. En omdat nu ook de pluimen een licht dalende trend laten zien kan het misschien toch gaan gebeuren. Dus nogmaals, neem het met een enorme korrel zout.

Het afgesnoerd laagje op 20 januari en de opbouw van hogedruk boven Scandinaviƫ


Verdere hogedruk opbouw op 24 januari


Een groot lagedruk gebied zorgt op 30 januari voor een zuidelijk, maar aflandige wind, over een afgekoeld continent. Hogedruk in Scandinavie is verzwakt


Opnieuw hogedruk opbouw in Scandinaviƫ op 5 februari, met voor ons land een zwakke oostenwind


Op 10 februari nog steeds een krachtig hogedruk gebied boven Scandinaviƫ


Uiteindelijk vanaf 14 februari een einde aan de virtuele winter


Nogmaals, neem het met een korrel zout. Als ik fouten heb gemaakt in mijn conclusies, meld het gerust. Ik ben ook maar een amateur winterliefhebber die meeleest en af en toe wat plaatst.

vossejongk

Lijkt te mooi om waar te zijn :)

Zoveel zout moet wel voldoende wezen toch?

Farid_A

Hahah, ik denk dat dat wel genoeg moet zijn dan.

Ik weet ook dat het te mooi is om waar te zijn, maar ik dacht het is zo stil hier. En als er wordt gepost is 80% geklaag. Dus waarom niet een keer dromen.

Koen-IJM

Ongekend warm in ZO van het land. Midden in de nacht 14+ graden... in januari   :o.
Zelfs in de zomer ligt de temp 's nachts lager. Zeker in het binnenland.
Nieuwe weerrecord hiermee te pakken lijkt mij

DeCle

Citaat van: Koen-IJM op za 10 jan 2015 - 01:20
Ongekend warm in ZO van het land. Midden in de nacht 14+ graden... in januari   :o.
Zelfs in de zomer ligt de temp 's nachts lager. Zeker in het binnenland.
Nieuwe weerrecord hiermee te pakken lijkt mij

Misschien wel...
Heb wel eens gelezen hier... Iets van 17 graden rond 20 januari en in februari een elf stedentocht.

Jan van Ooijen

Het Europees weermodel laat het volgende week wel kouder worden, tenminste de Oper. We zullen nog even af moeten wachten wat de pluim dadelijk gaat doen. Naast het wat kouder weertype neemt de kans op (natte) sneeuw ook weer toe. Aan het einde van de run zien we dan ook weer een hele mooie sneeuwkans, maar of dit door gaat zetten is nog maar de vraag!



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Oper staat er niet helemaal alleen voor, control doet ook mee evenals enkele andere leden. Wel lijkt het achter dat laatste front weer warmer te gaan worden. Nog even afwachten, want het is nog ruim een week!

Jan van Ooijen

Citaat van: Armand op za 10 jan 2015 - 10:22
Oper staat er niet helemaal alleen voor, control doet ook mee evenals enkele andere leden. Wel lijkt het achter dat laatste front weer warmer te gaan worden. Nog even afwachten, want het is nog ruim een week!

Meteogrammen laten 4 centimeter sneeuw zien voor De Bilt en ook 2 ijsdagen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op za 10 jan 2015 - 10:39
Meteogrammen laten 4 centimeter sneeuw zien voor De Bilt en ook 2 ijsdagen

ECMWF (EC00) ook, vanaf volgende week maandag vorming sneeuwdek(je). In ieder geval evolueren vanaf midden januari naar een belangrijk kouder weertype met een zuidelijker verlopende polaire jet!

Armand

Oke, dat ziet er dan mooi uit! Nu de volgende runs eens kijken of deze 'virtuele winter' ook in echt uit gaat komen!

Remy

Doe maar lekker een dik pak stuifsneeuw :) Veel leuker dan storm met regen.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Powered by EzPortal