Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 275850 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Vincent

Citaat van: Weerfreak op wo 07 jan 2015 - 12:30
Pluim op de extreem lange termijn inderdaad beduidend kouder dan zijn voorgangers. Over winter kun je nog niet spreken, maar laten we het maar weer beschouwen als een beginnetje. :)

Tot halverwege volgende week ook nog behoorlijk geclusterd qua scenario's.  :)

winter

Citaat van: Hector Pascal op wo 07 jan 2015 - 22:39
Kan iemand uitleggen waar het verschil in zit??

Oké ik zal het even uitleggen waarom het absoluut géén onzin is. GFS heeft op dit moment 2 hoofdruns lopen eigenlijk. De nieuwste wordt op dit moment op meteociel.fr de parallel run genoemd. Deze heeft een hogere resolutie dan de 'oude' GFS hoofdrun.
Op dit moment laat de nieuwste dus zien dat er zeker kansen zijn op (veel!) sneeuw vanaf de 19de. Helaas wordt dit niet echt ondersteund door de andere modellen. Zo geven de oude 'gfs' run en de ECMWF niet echt geweldige winterkaarten. Hoewel de GFS voor een lange periode achterelkaar met mooi winterse kaarten aankwam zitten, valt het de laatste dagen iets tegen.
De parallelrun laat zien dat het Azorenhoog zich probeert te verbinden met het Groenlandhoog. Dit lijkt te mislukken, maar door hoge druk opbouw boven Scandinavië/West Rusland hebben de lagedrukgebieden die Europa proberen te bereiken de neiging om te duiken. Het is nog lastig te voorspellen of deze zouden duiken en wat er gaat gebeuren. Eerst kijken naar de komende stormen, want de modellen zullen waarschijnlijk erg veel moeite hebben om met goede langetermijnoplossingen te komen. (Hopelijk de parallel GFS dus niet :P)

De nieuwe GFS run loopt ben benieuwd waar die mee komt al wordt dit vaak volgens mij de prullenbak-run genoemd. Zal zo nog wel even een update toevoegen. Nog een fijne avond!

Hector Pascal

Citaat van: winter op wo 07 jan 2015 - 23:03
Oké ik zal het even uitleggen waarom het absoluut géén onzin is. GFS heeft op dit moment 2 hoofdruns lopen eigenlijk. De nieuwste wordt op dit moment op meteociel.fr de parallel run genoemd. Deze heeft een hogere resolutie dan de 'oude' GFS hoofdrun.
Op dit moment laat de nieuwste dus zien dat er zeker kansen zijn op (veel!) sneeuw vanaf de 19de. Helaas wordt dit niet echt ondersteund door de andere modellen. Zo geven de oude 'gfs' run en de ECMWF niet echt geweldige winterkaarten. Hoewel de GFS voor een lange periode achterelkaar met mooi winterse kaarten aankwam zitten, valt het de laatste dagen iets tegen.

De nieuwe GFS run loopt ben benieuwd waar die mee komt al wordt dit vaak volgens mij de prullenbak-run genoemd. Zal zo nog wel even een update toevoegen. Nog een fijne avond!

Bedankt. Ik kijk dus op wetterzentrale en zie dus baggerkaarten, vandaar mijn reactie op winter. Vreemd dan dat wetterzentrale die run niet gebruikt. Kun je je gaan afvragen welke nou de beste is...
Nul bestaat niet.

winter

Ardennen heeft op dit moment droge sneeuw/natte sneeuw. Hogere gelegen gebieden in Limburg hebben denk ik ook kans op sneeuw, want nog lage grondtemp en actieve neerslaggebied. Al zal er snel warmere lucht instromen vanuit het westen.

vdweste

Citaat van: Hector Pascal op wo 07 jan 2015 - 23:07
Bedankt. Ik kijk dus op wetterzentrale en zie dus baggerkaarten, vandaar mijn reactie op winter. Vreemd dan dat wetterzentrale die run niet gebruikt. Kun je je gaan afvragen welke nou de beste is...

Ook  op Wetterzentrale kun je deze run bekijken: naast GFS staat 'PARA' en daar kun je de kaarten bekijken waar 'winter' het de hele over heeft.

Danny

Citaat van: Hector Pascal op wo 07 jan 2015 - 23:07
Bedankt. Ik kijk dus op wetterzentrale en zie dus baggerkaarten, vandaar mijn reactie op winter. Vreemd dan dat wetterzentrale die run niet gebruikt. Kun je je gaan afvragen welke nou de beste is...

Een mooie eerste test lijkt geboren. Eens kijken of we vandaag deze verschillen ook in de verschillende runs zien en waar het gaat uitkomen. Of het nieuwe GFS model is beter in voorspellen (wat gehoopt wordt natuurlijk door de ontwikkelaars) of het model gaat hier al voor een eerste keer scheef.  ;)

jens

Citaat van: Hector Pascal op wo 07 jan 2015 - 22:39
Kan iemand uitleggen waar het verschil in zit??


die kaart is niet eens zo slecht, gfs berekent hierbij erg veel sneeuw en daarna gaan we de diepvries in :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Jan van Ooijen

Toch wel zeer interessante kaarten op GFS, echter is en blijft het nog steeds lange termijn. Vele weten dat ik de kansen op winters weer inschatte rond de 20ste 23ste van deze maand, maar daar heb ik me op social media niet over uitgelaten. Ook de temperaturen lijken naar winterse waardes te gaan. Voorlopig een grote slag om de arm houden, want we weten hoe dit 9 van de 10 keer afloopt



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Hector Pascal

Citaat van: jens op do 08 jan 2015 - 07:44
die kaart is niet eens zo slecht, gfs berekent hierbij erg veel sneeuw en daarna gaan we de diepvries in :)
Ik had het kaartje niet geupload, dus dit kaartje is niet meer relevant. Maar dit is inderdaad niet zo slecht...
Nul bestaat niet.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op do 08 jan 2015 - 08:00
*knip*
Voorlopig een grote slag om de arm houden, want we weten hoe dit 9 van de 10 keer afloopt.
*knip*

Geheh, de spijker op z'n kop.
Ik zie alweer een half forum over de jank gaan als het niet loopt zoals het moest lopen. Nog wel erg ver weg hoor die periode vanaf 20-23 januari, maar goed dat is simpelweg weer afwachten geblazen.

Voorlopig eerst maar eens 48h met uitzonderlijk hoge temperaturen en veel wind door zien te komen. ;D

JerryL

Citaat van: Marsel op do 08 jan 2015 - 10:26
Geheh, de spijker op z'n kop.
Ik zie alweer een half forum over de jank gaan als het niet loopt zoals het moest lopen. Nog wel erg ver weg hoor die periode vanaf 20-23 januari, maar goed dat is simpelweg weer afwachten geblazen.

Voorlopig eerst maar eens 48h met uitzonderlijk hoge temperaturen en veel wind door zien te komen. ;D

Ik beloof niet te janken noch te typen. Als je mijn posts een beetje volgt merk je dat ik de winter al heb afgeschreven. Alleen het feit dat jij alweer uit je winterslaap bent....... tsjonge......... volgende keer beter.

JerryL

btw: heeft de regio Zaanstad überhaupt Hellmannetjes gescoord? Iemand?

Marsel

Citaat van: JerryL op do 08 jan 2015 - 12:02
Ik beloof niet te janken noch te typen. Als je mijn posts een beetje volgt merk je dat ik de winter al heb afgeschreven. Alleen het feit dat jij alweer uit je winterslaap bent....... tsjonge......... volgende keer beter.

Haha, mijn bericht was niet zo zeer aan jou gericht, maar 'wie de schoen past trekt hem aan'? ;) & ;D

Ik ben even ontwaakt ja, immers: veel wind en uitzonderlijk zacht. Ach, iedere gek heeft z'n gebrek zeggen ze wel eens.....

JerryL

Citaat van: Marsel op do 08 jan 2015 - 12:10
Haha, mijn bericht was niet zo zeer op jouw gericht, maar 'wie de schoen past trekt hem aan'? ;) & ;D

Ik ben even ontwaakt ja, immers: veel wind en uitzonderlijk zacht. Ach, iedere gek heeft z'n gebrek zeggen ze wel eens.....

Weet je wat het was Marsel, ik had zo op die sneeuw zitten rekenen dat ik geen rekening hield met een eventuele domper. Immers was zelfs het slechtste scenario 1 tot 3 cm voor deze regio. Dat er dan alleen maar water valt is opzich al rot. Als er dan ook nog mensen gaan mopperen dat hun tuin vies wordt en de plaatselijke buurtsuper dreigt in te storten, ja dan is het duiveltje uit de doos. Als daar dan weer mensen op inhaken, dan gaan de nekhaartjes overeind staan en verdwijnt de matiging in de toonzetting. Eigenlijk moet ik dan gewoon even afkoelen, maar ja het was zo warm!

Dat is dan mijn gebrek. Merk dat het me nog steeds een beetje dwars zit hoor. Twee slechte winters op rij. Ik had er deze winter meer van verwacht (zie mijn Hellmangetallen).

NewWeatherfan

jaaa deze gek heeft ook zijn gebrek ik hou van hersft dus kom maar op met je wind en je temp boven 0 zo nu weer snel van dit winter discussie topic af want temp onder 0 en sneeuw brrrrrrrr


Marsel

Citaat van: JerryL op do 08 jan 2015 - 12:16
Weet je wat het was Marsel, ik had zo op die sneeuw zitten rekenen dat ik geen rekening hield met een eventuele domper. Immers was zelfs het slechtste scenario 1 tot 3 cm voor deze regio. Dat er dan alleen maar water valt is opzich al rot. Als er dan ook nog mensen gaan mopperen dat hun tuin vies wordt en de plaatselijke buurtsuper dreigt in te storten, ja dan is het duiveltje uit de doos. Als daar dan weer mensen op inhaken, dan gaan de nekhaartjes overeind staan en verdwijnt de matiging in de toonzetting. Eigenlijk moet ik dan gewoon even afkoelen, maar ja het was zo warm!

Dat is dan mijn gebrek. Merk dat het me nog steeds een beetje dwars zit hoor. Twee slechte winters op rij. Ik had er deze winter meer van verwacht (zie mijn Hellmangetallen).

Ach, toch snap ik het wel hoor Jerry.
Ergens heb je achter in je hoofd al het meest beroerde scenario uitgedacht. Als dan vervolgens de werkelijkheid nog erbarmelijker lijkt te worden is dat soms lastig te verbijten. Zeker na de vorige slechte winter. In dat opzicht ben ik blij dat ik een zomerliefhebber ben ;).

Laat ik je dan nog maar even proberen op te beuren: de winter is nog lang niet voorbij! Februari kan een ongekende wintermaand zijn, evenals dat maart met vlagen winterse trekken kent. We zullen het, gezien de output van de afgelopen dagen, moeten hebben van de laatste dagen van januari of februari. De rest lijkt immers al verkeken. Maar om deze winter al af te schrijven lijkt me wat voorbarig.
Zou hetzelfde zijn als in juli de zomer afschrijven....

JerryL

Marsel, dan duim ik voor de komende twee maanden. Mocht het dan nog wat worden dan is dat mooi meegenomen.

Reutel

Tot zover het M-S opvang- en nazorgteam.  ;D

dick_laurent

Citaat van: Marsel op do 08 jan 2015 - 12:24
Maar om deze winter al af te schrijven lijkt me wat voorbarig.
Zou hetzelfde zijn als in juli de zomer afschrijven....

Dit ja. Hoe onzinnig om nu al te zeggen dat de winter afgeschreven is. Kijk eens naar februari 2012: http://weerstatistieken.nl/de-bilt/2012/februari ...vorstperiode van jewelste!

Ik hou alleen niet van kou, want dat doet pijn aan mijn tere huidje ;D dus van mij hoeft dit niet uit te komen verder... maar het kán dus he!
Één slechte winter en mensen doen gelijk alsof het al dertig jaar achter elkaar nooit koud is geweest  ::)

Marcellang

Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Powered by EzPortal