Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 275964 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: karst op di 06 jan 2015 - 11:53


wat zegt dit voor zaterdag?

Dit slaat vooral op Groot-Brittannië en houdt in dat er op 850 Hpa een hoge windsnelheid is bij die gebieden. Bij Nederland op dit kaartje niet, omdat de kern precies over NL zou gaan. Wel extreem lage druk (959), maar weet niet hoe serieus je dit moet nemen, ziet er een beetje paniekerig uit, lol.

P.S. Meediscussiëren over de stormkansen kan je HIER

Der RoX

Als ik die KNMI pluim nu zo zie, dan keldert de temperatuur na de verwachte storm weer snel naar rond de 5 graden, daarna ineens een flinke spreiding alle kanten op.
WiNtEr!!11!1!@

dick_laurent

Citaat van: Extremissimorum op di 06 jan 2015 - 11:41
Dus....
Ten eerste: verwachting, niet voorspelling
Ten tweede: (wanneer je naar de pluim kijkt) is een (relatieve) verkoeling wel zichtbaar.
Ten derde (samenhangend met het tweede punt): nooit verder kijken dan vijf dagen, want dat is te onzeker en terug te zien in de spreiding.
Ten vierde: je spreekt jezelf tegen; januari wordt volgens jou "kwa <SIC!> winterkansen" afgeschreven, maar vervolgens vertel je dat de laatste week van januari (en heel februari) nog volop winters kunnen worden. Dat laatste ben ik het mee eens, maar is niet overeenstemmend met je eerdere mededeling. Wanneer de laatste week winters verloopt, is januari mijns inziens helemaal niet afgeschreven, maar een echte wintermaand geworden.

Dus....

Ten eerste: verwachting, niet voorspelling

Tuurlijk, als jij wil mierenneuken over taal, prima joh

Ten tweede: (wanneer je naar de pluim kijkt) is een (relatieve) verkoeling wel zichtbaar.

Oeh een "relatieve" verkoeling is zichtbaar?? Mijn god! Doe je thermolegging maar aan en zet de erwtensoep maar op het vuur!!! Ohja, en het giet oan!!! JAA!

Ten derde (samenhangend met het tweede punt): nooit verder kijken dan vijf dagen, want dat is te onzeker en terug te zien in de spreiding.

Ehm, doe jij dat niet zelf ook door hierboven te spreken over de "pluim" en een relatieve verkoeling? Iets met de ketel en zwart zien :D

Ten vierde: je spreekt jezelf tegen; januari wordt volgens jou "kwa <SIC!> winterkansen" afgeschreven, maar vervolgens vertel je dat de laatste week van januari (en heel februari) nog volop winters kunnen worden. Dat laatste ben ik het mee eens, maar is niet overeenstemmend met je eerdere mededeling. Wanneer de laatste week winters verloopt, is januari mijns inziens helemaal niet afgeschreven, maar een echte wintermaand geworden.

Ik zei dat januari kwa winterkansen voor een groot deel kan worden afgeschreven. Daarmee houd ik dus de optie open dat het eind januari inderdaad nog wel eens winter zou kunnen worden. Goed lezen is blijkbaar niet je sterkste punt.

Dussss....  :-*

karst

Citaat van: Extremissimorum op di 06 jan 2015 - 12:06
Dit slaat vooral op Groot-Brittannië en houdt in dat er op 850 Hpa een hoge windsnelheid is bij die gebieden. Bij Nederland op dit kaartje niet, omdat de kern precies over NL zou gaan. Wel extreem lage druk (959), maar weet niet hoe serieus je dit moet nemen, ziet er een beetje paniekerig uit, lol.

P.S. Meediscussiëren over de stormkansen kan je HIER
dank je wel

JerryL

Kom maar met de weerspreuken op de proppen, die zijn nog wel positief over deze winter:

1. Als in januari de vorst niet komen wil,
dan zij zeker in april.

2. Knapt januari niet van de kou,
dan zit men zomers in de rouw

Nu maar hopen dat ze er niet naast zitten  ;)

Koen-IJM

Rollen zijn omgedraaid. ZW koudste, (N)O warmste. En dat met een Z-ZW wind  ::)

Rayonhoofd

Dat is inderdaad opmerkelijk  :)

Is er niemand die kaartjes en/of grafieken heeft van de temperatuur (-sverhoging) op grote hoogte ?
Ergens eerste decade van januari zou een significante verhoging geven en misschien wel een (S)SW, maar ik hoor/zie er echter steeds minder van terug.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Jan van Ooijen

Citaat van: Rayonhoofd op di 06 jan 2015 - 14:07
Dat is inderdaad opmerkelijk  :)

Is er niemand die kaartjes en/of grafieken heeft van de temperatuur (-sverhoging) op grote hoogte ?
Ergens eerste decade van januari zou een significante verhoging geven en misschien wel een (S)SW, maar ik hoor/zie er echter steeds minder van terug.

Dat is me ook opgevallen de afgelopen weken, mensen schrijven er allemaal over maar weten er niets van en dat brengt verwarring nu. Johann schrijft er wel over, maar dan alleen als er werkelijk potentie is
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Citaat van: JerryL op di 06 jan 2015 - 13:48
Kom maar met de weerspreuken op de proppen, die zijn nog wel positief over deze winter:

1. Als in januari de vorst niet komen wil,
dan zij zeker in april.

2. Knapt januari niet van de kou,
dan zit men zomers in de rouw

Nu maar hopen dat ze er niet naast zitten  ;)

Ja, kou in april of slecht weer in de zomer is echt iets waar ik op zit te wachten....
Never Stop Exploring

Der RoX

Ik lees zat tweets over een evt. minor SSW en een split vortex die wel weer snel hersteld etc. Ik begrijp wel iets van de termen en begrippen, maar buiten dat blijft het een als/dan situatie. Tja, eigenlijk dus zoals een verwachting  ::)
WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

HARMONIE komt met sneeuwkansjes voor het midden en oosten van Overijssel voor vanavond tussen 8 en 9 uur.
Hoe serieus moeten we dit nemen?

Armand

Kennen jullie die ene theorie nog die te maken heeft met de hoeveelheid sneeuw in Siberië in oktober?

Nou die gaat zo: Hoe meer sneeuw er in oktober in Siberië ligt, hoe groter de kans op (stevig) winterweer. Afgelopen oktober is er op veel plaatsen record veel sneeuw gevallen.

Maar........ nu zitten we midden in de wintermaanden en de vooruitzichten zijn echt bar slecht. Zelfs de kans op nachtvorst is in de gehele pluim bijzonder klein. Laat staan echt (stevig) winterweer! :P

benjamin112

Citaat van: Extremissimorum op di 06 jan 2015 - 15:22
HARMONIE komt met sneeuwkansjes voor het midden en oosten van Overijssel voor vanavond tussen 8 en 9 uur.
Hoe serieus moeten we dit nemen?
Kleine hele kleine kans lijkt me.

JerryL

Citaat van: Edwin op di 06 jan 2015 - 14:54
Ja, kou in april of slecht weer in de zomer is echt iets waar ik op zit te wachten....

Interesseert mij vrij weinig wanneer de winter haar inhaalslag maakt. De zomer komt altijd wel, de winter heeft hier altijd veel moeite. Dus kou in april, kom maar op. Sneeuw met Pasen. Slecht weer in de zomer? Ja daarover zijn de meningen altijd verdeeld. Ik hoef geen warme zomer als ik geen koude winter heb gehad. Dan liever zes maanden lente.

winter

Modellen hebben al zwaar moeite om het weer te voorspellen op lange termijn, laat staan na een mogelijk zéér zware storm waarvan de trekrichting etc.. nog niet bekend zijn.

Der RoX

Citaat van: Armand op di 06 jan 2015 - 15:42
Kennen jullie die ene theorie nog die te maken heeft met de hoeveelheid sneeuw in Siberië

Nou die gaat zo: Hoe meer sneeuw er in oktober in Siberië ligt, hoe groter de kans op (stevig) winterweer. Afgelopen oktober is er op veel plaatsen record veel sneeuw gevallen.

Maar........ nu zitten we midden in de wintermaanden en de vooruitzichten zijn echt bar slecht. Zelfs de kans op nachtvorst is in de gehele pluim bijzonder klein. Laat staan echt (stevig) winterweer! :P

De kou moet wel op transport kunnen naar Nederland...en de kans mag dan wel groter zijn op stevige kou, zolang het niet weg kan daar, hebben we er vrij weinig aan dat daar een sneeuwdek van een meter, permafrost en temperaturen van -30 overdag is :'(
WiNtEr!!11!1!@

Franky46

De volgende generatie onder ons zal waarschijnlijk helemaal geen winter hier meer meemaken en de wintersport landen zullen zich in de toekomst ook meer en meer moeten gaan richten op de zomer dus dan maar mountainbike in de zomer in de bergen in plaats van skieën in de winter!!! Want daar gaat het zeker naartoe !!

Eric

Citaat van: Franky46 op di 06 jan 2015 - 17:04
De volgende generatie onder ons zal waarschijnlijk helemaal geen winter hier meer meemaken en de wintersport landen zullen zich in de toekomst ook meer en meer moeten gaan richten op de zomer dus dan maar mountainbike in de zomer in de bergen in plaats van skieën in de winter!!! Want daar gaat het zeker naartoe !!
Zelden iemand gelezen die zo zeker is van zichzelf, hou nou toch op man........

juno

pfff wat een onzin....   :o

Citaat van: Franky46 op di 06 jan 2015 - 17:04
De volgende generatie onder ons zal waarschijnlijk helemaal geen winter hier meer meemaken en de wintersport landen zullen zich in de toekomst ook meer en meer moeten gaan richten op de zomer dus dan maar mountainbike in de zomer in de bergen in plaats van skieën in de winter!!! Want daar gaat het zeker naartoe !!

jornonweer

Citaat van: juno op di 06 jan 2015 - 17:24
pfff wat een onzin....   :o

geen onzin maar werkelijkheid, duidelijk dat de kansen op straffe winters verkleinen als het zo doorgaat.. moet de mens aan dit tempo doordoen, dan duurt het zelfs niet zo heel lang meer! kans op winter verkleint, zomers zijn heet en er valt aanzienlijk minder neerslag maar als het tot onweersbuien komt zullen deze heviger zijn dan nu het geval is, smelten van poolijs kan voor serieuze veranderingen in het klimaat veroorzaken.
Danger is real, fear is a choice.

Powered by EzPortal