Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 275798 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Extremissimorum op ma 05 jan 2015 - 11:14
Dit mag je toch wel licht winters noemen, dunkt me?
Mogelijk sneeuwjacht?


Waar GFS mee komt moet men met een korrel zout nemen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

xzaz

Citaat van: der rox op ma 05 jan 2015 - 13:35
We hadden hier toch een zeekimaat ipv. zeurklimaat?
Discussieklimaat.

De winter moet wel aanzetten we zitten qua zekerheid toch al weer halverwege januari. We worden gewoon flink op de proef gesteld.
De winter is nog niet eens begonnen!

Der RoX

Citaat van: xzaz op ma 05 jan 2015 - 14:50
Discussieklimaat.

De winter moet wel aanzetten we zitten qua zekerheid toch al weer halverwege januari. We worden gewoon flink op de proef gesteld.

Dat is 1 ding wat zeker is, maar zolang er nog een R in de maand zit,  waag ik mij iig niet aan uitspraken over het volgende seizoen enzo ;)
WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 05 jan 2015 - 13:52
Waar GFS mee komt moet men met een korrel zout nemen

Waarom zo negatief over GFS, Jan?
Bovendien: EC komt ook met kleine sneeuwkansjes bij harde wind.

Danny

Citaat van: Extremissimorum op ma 05 jan 2015 - 15:34
Waarom zo negatief over GFS, Jan?
Bovendien: EC komt ook met kleine sneeuwkansjes bij harde wind.

Ik denk dat Jan doelt op eerdere situaties waarin GFS vaak als model de extreemste kanten laat zien en gedurende de situatie dichterbij komt het veelal weer afzwakt in de richting van wat EC de gehele tijd al bedacht op de kaarten. Wat betreft de sneeuwkansen bij EC komen we nog niet veel verder als 10% kans op een heel klein beetje sneeuw zondag in De Bilt. Wat de actuele kansen voor het noorden zijn, en of deze hoger zijn heb ik nu niet bij de hand.

Der RoX

Toch frappant dat er dan op 6 van de 7 dagen volgende week een mini sneeuwkans wordt berekend. Langjarig gemiddelde of dalende pluim?
WiNtEr!!11!1!@

Jan van Ooijen

Citaat van: Extremissimorum op ma 05 jan 2015 - 15:34
Waarom zo negatief over GFS, Jan?
Bovendien: EC komt ook met kleine sneeuwkansjes bij harde wind.

Ik zie niets bij EC wat op sneeuw kan duiden. Hierbij de kaarten van EC, precies dezelfde tijden als GFS. Daarbij moet ik helaas bij vermelden dat de Oper een koudere variant is. Gemiddelde ligt iets hoger. We worden blij gemaakt met een dooie mus zoals het er nu voorstaat bij EC

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: Danny op ma 05 jan 2015 - 15:56
Wat de actuele kansen voor het noorden zijn, en of deze hoger zijn heb ik nu niet bij de hand.

Wij hebben (Johann en ik) tegenwoordig toegang tot enorm veel kaarten van EC, die je bijna nergens anders ziet. Ook meteogrammen en daarop is te zien dat Leeuwarden 0.0 aan sneeuw krijgt. Temperatuur in de middag 11 graden en in de nacht 10 graden. Helaas mogen wij deze kaarten niet publiceren anders raken wij het account kwijt. Wel zit ik persoonlijk te denken om de kaarten openbaar te maken voor de donateurs in het donateursgedeelte
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jornonweer

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 05 jan 2015 - 16:45
Wel zit ik persoonlijk te denken om de kaarten openbaar te maken voor de donateurs in het donateursgedeelte

denk dat ik binnenkort dan ook eens ga doneren! zou heel leuk zijn jan  8)
Danger is real, fear is a choice.

Der RoX

Zou die kaartjes ook wel willen zien
WiNtEr!!11!1!@

Mrkos

Oftewel dan publiceer je ze alsnog ;) dat mag toch niet zei je net?

Jan van Ooijen

Citaat van: Mrkos op ma 05 jan 2015 - 17:33
Of terwijl dan publiceer je ze alsnog ;) dat mag toch niet zei je net?

Dan publiceren we ze in een afgeschermd gedeelte van de site die alleen maar voor donateurs toegankelijk zijn, maar dat moeten we nog even over hebben
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jdolky

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 05 jan 2015 - 13:52
Waar GFS mee komt moet men met een korrel zout nemen

Had een leuke woordgrap kunnen zijn haha, een korrel zout kan namelijk duiden op kou ;-)

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 05 jan 2015 - 16:40
Ik zie niets bij EC wat op sneeuw kan duiden. Hierbij de kaarten van EC, precies dezelfde tijden als GFS. Daarbij moet ik helaas bij vermelden dat de Oper een koudere variant is. Gemiddelde ligt iets hoger. We worden blij gemaakt met een dooie mus zoals het er nu voorstaat bij EC

Ik zag wat kleine kansjes, heel klein, maar ze zijn er. Zal waarschijnlijk niet gebeuren..

Maar wat zei je nu op twitter? Oper ec12 komt met windstoten tot 110 km/u in De Bilt? Hoe zit het met Hoorn?

Jan van Ooijen

Citaat van: Extremissimorum op ma 05 jan 2015 - 20:17
Ik zag wat kleine kansjes, heel klein, maar ze zijn er. Zal waarschijnlijk niet gebeuren..

Maar wat zei je nu op twitter? Oper ec12 komt met windstoten tot 110 km/u in De Bilt? Hoe zit het met Hoorn?

Hier het stormtopic: http://bit.ly/1xxXSBf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JerryL

Citaat van: der rox op ma 05 jan 2015 - 13:35
We hadden hier toch een zeekimaat ipv. zeurklimaat?

Zeurklimaat, zeeklimaat. In mijn optiek dezelfde. Het zeeklimaat zet aan tot zeuren. Immers is geen seizoen zo als ze zou moeten wezen. Zeker niet nu de Noordzee uitzonderlijk warm is gebleven, want ja, welke winter had hem dan moeten afkoelen. Precies; die twee die we niet gezien hebben.

Nu kunnen we tenminste vooruit blikken naar de lente. Als we niet meer op de winter rekenen komt hij misschien nog even om de hoek kijken, maar het is realistischer te constateren dat het wederom niets gaat worden. Niets wijst op een winter en een winter in maart is weliswaar mogelijk maar komt niet vaak voor.

Der RoX

Alhoewel je zeker een goed punt hebt wat betreft de temperatuur van de visbak naast ons, zijn er altijd nog kansen. We kunnen ons ook wel blijven scheel staren op kaarten van 72 tot 288+ uur, gespleten vortexen, Siberische sneeuwhoogtes en ervaringen uit het verleden, maar daar hebben we vrij weinig aan, want 9 van de 10 keer komt het toch niet 100% uit wat er berekend, voorspeld en verwacht wordt.

Het is precies wat je zegt dat we nergens op moeten rekenen, maar helemaal de winter afschrijven vind ik in elk geval voorbarig

WiNtEr!!11!1!@

dick_laurent

Nou, als ik zo naar die voorspelling kijk....die wordt niet kouder, dat is een ding wat zeker is :P
Denk dat januari kwa winterkansen voor een groot deel kan worden afgeschreven.

Maar ja, laatste week van januari en heel februari kunnen eventueel nog volop winters worden. Ik als lente liefhebber hoop natuurlijk van niet  8) maar goed... voor jullie kou-lovers is er dus nog hoop.

Extremissimorum

Citaat van: dick_laurent op di 06 jan 2015 - 10:04
Nou, als ik zo naar die voorspelling kijk....die wordt niet kouder, dat is een ding wat zeker is :P
Denk dat januari kwa winterkansen voor een groot deel kan worden afgeschreven.

Maar ja, laatste week van januari en heel februari kunnen eventueel nog volop winters worden. Ik als lente liefhebber hoop natuurlijk van niet  8) maar goed... voor jullie kou-lovers is er dus nog hoop.

Dus....
Ten eerste: verwachting, niet voorspelling
Ten tweede: (wanneer je naar de pluim kijkt) is een (relatieve) verkoeling wel zichtbaar.
Ten derde (samenhangend met het tweede punt): nooit verder kijken dan vijf dagen, want dat is te onzeker en terug te zien in de spreiding.
Ten vierde: je spreekt jezelf tegen; januari wordt volgens jou "kwa <SIC!> winterkansen" afgeschreven, maar vervolgens vertel je dat de laatste week van januari (en heel februari) nog volop winters kunnen worden. Dat laatste ben ik het mee eens, maar is niet overeenstemmend met je eerdere mededeling. Wanneer de laatste week winters verloopt, is januari mijns inziens helemaal niet afgeschreven, maar een echte wintermaand geworden.

karst


wat zegt dit voor zaterdag?

Edit Jan: Link verwijderd schreeuwerig gedoe van hem altijd met zijn 1500 meter kaartjes

Powered by EzPortal