Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 276261 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Hector Pascal

Citaat van: Ijsbloem op zo 04 jan 2015 - 18:53
:D Dat over die ganzen was cynisch bedoeld.
Verder ontopic a.u.b.
Dat was wel duidelijk  :)
Die Ronald Meijer lijkt me niet een heel helder licht...
Nul bestaat niet.

Arend

Citaat van: MaartenDeBilt op zo 04 jan 2015 - 20:57
De windverwachting is inderdaad iets afgenomen maar de windstoten zijn nog best intens te noemen, met name voor de noordelijke helft van ons land. Afwachten wat dit ons gaat brengen.

GFS doet maar. Ik vind EC nog steeds spannend. Onderstaande pluim is voor oost en met de oper onderin. Dit soort pluimen geeft me de kriebels. In ieder geval een stuk spannender dan het geleuter over de (non)winter.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Danny

Citaat van: Arend link=topic=5437.msg93930#msg93930=1420406119
GFS doet maar. Ik vind EC nog steeds spannend. Onderstaande pluim is voor oost en met de oper onderin. Dit soort pluimen geeft me de kriebels. In ieder geval een stuk spannender dan het geleuter over de (non)winter.

EC voorziet het windveld een stuk zuidelijker dan GFS. De kern van het lage druk gebied verschilt niet veel op de kaart. Kan leuk worden dit weekend.

De oper run mag onderin zitten. Toch gaat ook deze run voor windstoten van stormkracht 9 in het oosten (80+ km/u.). Mag wel duidelijk zijn dat EC de storm goed op de kaart heeft staan vanavond.
De hoogste piek is 34m/s wat gelijk staat aan windkracht 12 (122 km/u.)  :o

Het windgemiddelde in de pluim komt voor midden Nederland uit op ongeveer windkracht 7. Vooral de windstoten pakken heftig uit bij EC vanavond al zeg ik het zelf.

MaartenDeBilt

Citaat van: Arend op zo 04 jan 2015 - 22:15
GFS doet maar. Ik vind EC nog steeds spannend. Onderstaande pluim is voor oost en met de oper onderin. Dit soort pluimen geeft me de kriebels. In ieder geval een stuk spannender dan het geleuter over de (non)winter.

Zeker spannend, en helemaal eens met de opmerking aangaande het geleuter over het wel dan niet uitblijven van een harde winter. Eerlijk gezegd houdt die discussie mij vaker weg van het forum. Spreekt mij meer aan als men een discussie start over het ontstaan van een kans op heviger winterweer gebaseerd op weerkaarten en analyses van bijvoorbeeld Johann, niet al die huilie-huilie berichten van mensen die "de winter" missen. Dit is mijn mening dus wees niet beledigd vorst/sneeuw lovers  ;D

glenn

Opnieuw sneller sneeuw in de berekeningen dan gedacht? GFS oper en verschillende leden van het ensemble laten in de nacht van 10 op 11 januari een inresante setting zien een neerslagfront van over zee trekt het land in samen met koude bovenluchten dit zal mogelijk kunnen gaan zorgen voor sneeuwval opnieuw sneller dan verwacht

Danny

Laten we straks eens kijken hoe de kansen op de wind zich vandaag op de kaarten weten voor te doen.

Als we naar de EC kans berekening van gisterenavond (12z run) kijken zien we 90% kans op windstoten tot 100 km/u. voor De Bilt. Voor de kuststreken kunnen we vanuit deze gegevens voorlopig rekenen op minimaal 100-120 km/u. stoten.

Jan van Ooijen

Pluim oogt helemaal niet winters, niet eens een lid onder 0!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Zynex

12 graden! heerlijk. gister was ook al een prachtige dag. Beter dat dan 2~4 graden bewolkt!

Danny

Nieuwste pluim van EC in zijn volledigheid (00z run):

Donderdag lijkt een kletsnatte dag te gaan worden en zaterdag een flinke piek in de wind met kans op zware tot zeer zware windstoten. Daarna..... ach de winter is nog lang! Richting het einde van de pluim dalen er een aantal leden in de nacht weer eens onder 0 en zien we ook een dalende trend in het gemiddelde. Voorlopig moeten we qua winter ons daar maar even aan vast houden.....

Nopie

[quote ]
Pluim oogt helemaal niet winters, niet eens een lid onder 0!
[/quote]

Het wordt warm zaterdag :P helaas ziet het er somber uit qua winterweer. Een troost er zijn al meer vorstdagen en sneeuwdagen geweest als afgelopen winter.

Extremissimorum

Dit mag je toch wel licht winters noemen, dunkt me?
Mogelijk sneeuwjacht?
Toegegeven, het is huilen met de pet op...
Komend weekend kan wel zeker -vooral voor het noord(westen)- eens interessant worden wat betreft de wind i.c.m. mogelijke sneeuwbuien.

Danny

De zwaarste 2 categorieën windstoten zijn verdwenen uit de kans berekeningen voor de windstoten van zaterdag in De Bilt. De kans op windstoten van 75 - 100 km/u. is momenteel 90% voor De Bilt.

Daarnaast is er ongeveer 25% kans op windstoten van boven de 100 km/u. in De Bilt wat voor die omgeving toch best zeer zwaar genoemd mag worden. Aan de kust kunnen de windstoten dan natuurlijk nog zwaarder uitvallen en zou het best tot 120+ km/u. stoten kunnen komen als we deze berekening van EC mogen geloven. Maar zoals gezegd deze kans is nog ruim in de minderheid en wordt maar door 25% van de leden ondersteund.

ron12

Het is warm op het noordelijk halfrond  :P, heb wel eens lagere temperaturen gezien in deze tijd van het jaar :( kaartje van 12 januari
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Hector Pascal

Er is op dit moment weer enige op hoop op 384 uur bij GFS. En we gaan maar weer eens afwachten...
Nul bestaat niet.

JerryL

Nou het wordt gewoon lente. Zoals al eerder gezegd: deze winter is uit hetzelfde hout gesneden als de vorige. Alleen het zuiden en oosten hebben nog iets van winter mogen meemaken, wij kunnen wachten tot november 2015.

ron12

Citaat van: Hector Pascal op ma 05 jan 2015 - 12:18
Er is op dit moment weer enige op hoop op 384 uur bij GFS. En we gaan maar weer eens afwachten...
Wel ja dan zijn we weer 16 dagen verder, ik wacht met je mee ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dick_laurent

Vind het wel mooi hoe sommigen hier nu al bijna de handdoek in de ring gooien wbt winterweer omdat het de komende week zacht weer gaat zijn....

Zelfs in maart kan het nog snachts bijna -20 worden he  ;) kijk maar eens naar 4 maart 2005.
Toegegeven, is vrij uitzonderlijk, maar het kan.

ron12

Volgens de Duiters neemt de kans op zware storm in noordelijke gebieden van Duitsland toe, Waarschijnlijk wordt een rand storing van de depressie van aan staande zaterdag actiever en trekt zuiderlekker dan eerst werd verwacht.http://www.dwd.de/
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

JerryL

Citaat van: dick_laurent op ma 05 jan 2015 - 12:43
Vind het wel mooi hoe sommigen hier nu al bijna de handdoek in de ring gooien wbt winterweer omdat het de komende week zacht weer gaat zijn....

Zelfs in maart kan het nog snachts bijna -20 worden he  ;) kijk maar eens naar 4 maart 2005.
Toegegeven, is vrij uitzonderlijk, maar het kan.

Het verloop is voor enkele regios gewoon identiek aan vorig jaar. En ook toen was de tendens: ja over twee weken wordt het beter. En dat schoof zo telkens op. Uiteindelijk was het 1 maart en werd het wintertopic gesloten.

Sneeuw is leuk, maar het liefst hebben we dat toch met de Kerstdagen. Morgen is het driekoningen, kerstboom weer in de doos. Derde kerst zonder noemenswaardige kou. Laat staan sneeuw.

Maar goed, voor je het weer is het weer winter. De tijd vliegt. Net als vorig jaar zal de zomer vroeg vallen en uiteindelijk weg spoelen door het warme Noordzee water (lees: veel regen door meer verdamping). Vorig jaar hebben we dat ook gezien.

Der RoX

We hadden hier toch een zeekimaat ipv. zeurklimaat?
WiNtEr!!11!1!@

Powered by EzPortal