Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 276026 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

JerryL

Zaanstad zo nu en dan motregen en bovenal uitsluitend bewolkt. Geen zonnestraaltje gezien vandaag. Waterkoud met een graad of 4. De wind maakt het venijnig koud. Meer zit er niet in, ben toch ergens - eindelijk - tevreden. Hoewel ik liever sneeuw had, is het eindelijk eens onder de 5 graden overdags!

Lucas

Nou, maar weer eens kijken of GFS weer als eerste iets van mogelijkheden voor kou bespeurt.
Tevens hele lichte neerwaardse trend te zien in de pluimen
Aanhoudende sneeuwval

Danny

Laten we eens kijken naar de zeer interessante weerkaarten voor aankomend weekend. Na 2 weekenden met sneeuwkansen gaan we nu weer eens voor een ouderwets weekendje herfst. De nieuwste GFS run (12z) is weer een stuk scheutiger met de wind dan de vorige run was.

Op vrijdag zien we al een flinke toename van de wind. Een flink lage druk systeem trekt ten zuiden van IJsland in noordoostelijke richting. De meeste wind zit aan de zuidkant van het systeem waardoor het vooral in Schotland goed kan gaan spoken. In de 06z run leek de wind rondom het systeem reuze mee te gaan vallen. Als we naar de 12z run kijken zien we rondom het hele systeem een flinke toename in de wind. Voor Nederland lijkt het geen directe gevolgen te hebben op vrijdag want door de afstand van Nederland tot de kern blijven we ruimschoot verstoten van het grootste windveld en zitten we "slechts" met een windkracht 6 tot 8 aan de kust.
Onderstaand eerste de 06z run van GFS en daarna de 12z run van GFS met daarin de flinke toename in de wind





Dan kijken we verder naar de zaterdag. Dit lijkt vooral voor noord Nederland een veel interessantere dag te gaan worden. Het windveld komt langzaam langs de kust van Noorwegen naar het zuiden zakken. De wind op de Noordzee zal in de loop van de dag flink gaan toenemen. Ook op 10 jan. is de 12z run een stuk scheutiger met de wind dan de voorganger de 06z run eerder vandaag was.
Als we dan de GFS high res. 0.5 kaarten erbij pakken zien we een nog heftiger windbeeld ontstaan voor de noordelijke helft van Nederland. De high res. run van 12z is qua wind een flink stuk heftiger voor Nederland dan de grote overzichtskaarten weergeven. Tevens lijkt op de high res. kaarten de wind ook al in de nacht naar 10 Januari en in de ochtend van 10 Januari zijn hoogtepunt te bereiken.

Onderstaand eerst de kaart van GFS 06z gevolgd door de 12z kaart. Daaronder 2 kaarten uit het high res. model van GFS waarop de wind duidelijk heftiger wordt weergegeven.









Kort samengevat het lijkt een weekend met veel wind te gaan worden volgende week maar voor details is het, zoals we allemaal weten nog veel te vroeg. De komende dagen lijkt het me een goed plan om de kaarten te volgen en te bekijken tegen het midden van de week hoe heftig het allemaal gaat worden.

Energizer85

Leui herfst (not) wind hebben we al genoeg gehad... ben er klaar mee.... hopelijk komen er nog winterkansen binnenkort. daar is immers dit topic voor....

joboy52

Tot nu toe lijkt GFS 12 er op lange termijn goed uit te zien (polar split)

EDIT vervolg lijkt minder, kan natuurlijk nog vaak veranderen

pietjelol

hmmm... heb het eigenlijk wel gehad met die wind. laat die winter nou maar eens komen.

Eendagseend

Citaat van: Tam op za 03 jan 2015 - 12:17
droge regen hier  :P

Lol :D

Hier was ook alleen maar regen. Had me ook niet op (natte) sneeuw voorbereid. Dan maak je je blij met een dooie gans :P
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

Ijsbloem

 >:( Hier ook hele dag lichte regen.
Wat anders...krijg het idee dat na roeptoeters als M Hugo en die andere waarvan
ik de naam vergeten ben , ook onze vriend een Cohen in dat rijtje genoemd mag gaan worden.
Wie volgt, ???Misschien volgend najaar maar eens wetenschappelijk voort borduren op het aantal
ganzen dat overvliegt :D 8)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Hansle

MJO (cfs) naar fase 7 rond de 18e januari. Kan ons nog wat winters weer opleveren.

Reutel

Citaat van: Hansle op za 03 jan 2015 - 22:33
MJO (cfs) naar fase 7 rond de 18e januari. Kan ons nog wat winters weer opleveren.

Maar natuurlijk.  ;D

Laat de EC pluim van vanavond maar zitten...  :-\

4seasons

Citaat van: Ijsbloem op za 03 jan 2015 - 20:28
Misschien volgend najaar maar eens wetenschappelijk voort borduren op het aantal
ganzen dat overvliegt :D 8)
Een van mijn familieleden heeft het altijd over molshopen.
Als je die ziet dan is er volgens hem (voorlopig) geen vooruitzicht op koud weer.

Hij heeft de molshopen van de week weer gesignaleerd.


Ik weet niet of dit dus inderdaad met weersomstandigheden te maken heeft.


ron12

Citaat van: 4seasons op za 03 jan 2015 - 22:40
Een van mijn familieleden heeft het altijd over molshopen.
Als je die ziet dan is er volgens hem (voorlopig) geen vooruitzicht op koud weer.

Hij heeft de molshopen van de week weer gesignaleerd.


Ik weet niet of dit dus inderdaad met weersomstandigheden te maken heeft.
Leuk weetje http://www.helgavanleur.nl/Columns/17/voorspellen-mollen-winterweer  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Danny

De nieuwste pluim laat de windpiek van komend weekend alvast mooi zien. Ook na het weekend kan het wel eens flink blijven doorwaaien. Als we het over winter hebben dan is er niet veel bijzonders aan deze pluim te zien behalve de ligt dalende trend van het gemiddelde in de 2de week van de pluim en de eerste leden die weer een nachtvorstje er weten uit te persen op lange termijn. Veel is het niet maar je moet iets hebben om je aan vast te houden met de huidige stand van zaken.....

Unknown-user1778

Vies nat koud winderig herfst in de winter weer dus de komende tijd.. denk dat ik weer es in winterslaap ga.

Arend

Kans op windstoten des doods teruggekeerd in de EC 00z run.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

marco-groningen

Citaat van: Arend op zo 04 jan 2015 - 11:22
Kans op windstoten des doods teruggekeerd in de EC 00z run.

Als dat al in de Bilt is dan vrees ik voor de kust  :o

ron12

Citaat van: marco-groningen op zo 04 jan 2015 - 11:47
Als dat al in de Bilt is dan vrees ik voor de kust  :o
Boven in de lucht is het niet zo erg hoor, dat overleven ze wel, kaartje 300hpa  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

We worden nog al op de voet gevolgd door Ronald Meijer:

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

xzaz

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 04 jan 2015 - 13:13
We worden nog al op de voet gevolgd door Ronald Meijer:
Ah Running Ronald, dat ik hem hier nog tegenkom.
De winter is nog niet eens begonnen!

mauriceb

Hij heeft dan ook al 63 tweets :) weet niet wie het is maar hij houdt zich schijnbaar bezig met wat er hier op het forum afspeelt :)

Powered by EzPortal