Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 276260 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Armand

Nou, het is toch al leuk als het even wit is. Bovendien is dit weer een van de weinige kansen, want daarna gaan we weer verder met de WC

Danny

De sneeuwkans berekening van het EC model geeft voor morgen 58% kans op sneeuwval in De Bilt aan. Een redelijke kans maar dat geeft ook aan dat maar liefst 42% van de berekeningen geen sneeuwval voorziet in De Bilt.

40% van de leden ziet kans op wat serieuzere sneeuwval van 1+cm. en slechts van 15% van de leden ziet voorziet kans op 3+cm. sneeuwval in De Bilt.
Als je dit allemaal nuchter bekijkt is de kans op serieuze sneeuwval volgens EC in De Bilt op deze korte termijn zeer onzeker. Er is een grote kans dat er veel neerslag als regen naar beneden gaat komen omdat maar 40% van de leden echt wat serieuzere sneeuwval voorziet voorlopig.

Het wordt morgen nog meer snowcasten dan het vorige week al was in Nederland en de verschillen kunnen per regio nog vele malen groter gaan worden dan afgelopen week het geval was.

Danny

Laten we eens kijken wat de nieuwste (00z) run van EC voor kou voorziet begin van de nieuwe, en daarmee eerste volle week van 2015.

Voorlopig stelt het allemaal niet heel veel voor als we naar de grafieken voor De Bilt kijken. 2 of 3 nachten met wat lichte vorst in de nacht en daar blijft het voorlopig bij. Maandag 80% en dinsdag 70% zijn behoorlijke kansen op enkele graden vorst. De kans op matige vorst is voorlopig nog verwaarloosbaar klein. Woensdag is de kans nog maar 50-50 dat het ook echt onder 0 komt in de nacht. Ook de kans op een ijsdag is voorlopig bijna 0 (maandag 2%). 

kortom het lijkt 2 dagen wat frisser te worden maar eigenlijk is het meer normaal voor de tijd van het jaar dan dat de huidige temperaturen dat zijn. Van winter is absoluut geen sprake volgens EC op de korte, midden lange en lange termijn.

Armand

EC is morgen uitermate onzeker voor het zuidoosten van het land. De 0 gradengrens én de 12 gradengrens zitten dichtbij deze regio. Grofweg 50 tot 100 kilometer zou het verschil kunnen maken tussen temperaturen net boven 0 en temperaturen tegen 12 graden. Grofweg 10 tot 20 kilometer kan al het verschil maken tussen (natte) sneeuw met temperaturen rond het vriespunt en veel regen en wind bij temperaturen rond 5 graden of hoger.

Ik ga deze keer maar uit van doodgewone regen, aangezien de kans hierop een stuk groter is dan vorige week. GFS en Harmonie komen ook grotendeels met regen. Vanavond nog een keer kijken wat EC doet en dan zien we morgen wel wat er echt gaat gebeuren!

Johann

Update mbt laagje en sneeuwkansen Benelux zaterdag 3 januari

Jan van Ooijen

Hirlam laat in tegenstelling tot vanmorgen niets meer zien
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Danny

WRF is ook duidelijk. Geen sneeuw verwacht in Nederland de komende +48uur.

jens

toch denk ik dat we morgen natte sneeuw gaan krijgen, blijven liggen is een andere zaak, maar natte vlokken lijken me toch mogelijk, er is nauwelijks wind dus het zal vooral afhangen van de exacte koers en hoe hard het afgekoeld vanavond
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Danny

Waarschuwing die momenteel in Duitsland uit staat voor zaterdag laat zien dat de Duitsers het niet zien zitten qua sneeuwval boven Nederland die daarna Duitsland intrekt. Tegen de Nederlandse grens aan (met uitzondering van het zuidelijkste puntje van Limburg) overal gewoon code groen (geen waarschuwing). Pas verder in Duitsland komt het tot code geel en code oranje i.v.m. verwachte sneeuwval.

Zynex

Winter is hier net zo slecht als vorig jaar. Ben bang dat het ook zo gaat blijven ook!

Oxize

Citaat van: Zynex op vr 02 jan 2015 - 15:33
Winter is hier net zo slecht als vorig jaar. Ben bang dat het ook zo gaat blijven ook!
Op naar het onweers-seizoen!!!
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Danny

Voorlopig heb ik de hoop gevestigd op het midden van de maand. Als ik de recente GFS run bekijk zijn er toch zeker wel positieve veranderingen. De luchtdruk boven Groenland lijkt lekker te gaan oplopen en ook het Azoren hoog blijft aan de wandel op de oceaan.

In de GFS run van 06z zie je toch een aantal flirt pogingen van deze 2 hoge druk systemen. Mocht ergens in de komende 1 of 2 weken het tot een blok komen op de oceaan volgens de weermodellen (iets wat nu nog niet definitief op de kaarten staat) dan kan het vervolg na midden Januari er ineens heel anders uit zien dan de weermodellen op lange termijn nu doen vermoeden. Laten we deze situatie rond het midden van de maand gewoon maar eens blijven volgende de komende tijd.

Ook CFS voorziet 1 of mogelijk meerdere pogingen van een versmelting van het hoog boven Groenland (in CFS model nog niet zo krachtig als in het GFS model) en het Azoren hoog op de oceaan.
In deze 2 modellen lukt een blokkade nog niet en blijven de storingen doordenderen over de oceaan. Maar wat als we over een paar dagen het blok wel zien slagen...... Niks is verloren en 1 ding is zeker de kaarten zullen nog wel een aantal keer gaan veranderen!

Vincent

Wel mooi hoeveel opties er nog zijn qua kouder weer. Blijft het toch boeiend om te volgen.  8)

Hansle

Citaat van: Danny op vr 02 jan 2015 - 16:05
Voorlopig heb ik de hoop gevestigd op het midden van de maand.
AO ziet het ook wel zitten vanaf half januari.

ron12

Morgen rond 12.00 uur. alleen zuiden Zuid Limburg sneeuw zo te zien.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Mooie updates Danny!  :D Hopelijk laat deze winter ff wat meer z'n ballen zien de komende twee maanden.  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Citaat van: Hansle op vr 02 jan 2015 - 17:17
AO ziet het ook wel zitten vanaf half januari.

Ja, grotere kans op geen winterweer... Positieve ao = kleinere kans op winterweer. Niet te ver kijken, heeft geen zin.

Ec komt nog steeds met sneeuwkansjes voor morgen voor het noordwesten. Er is nog steeds heel veel onzekerheid, er valt heulemaal niets over te zeggen.

9/10 januari wil ik nogmaals aanstippen. Graag hoor ik jullie reactie: ec en gfs komen beiden met glinke stormsignalen, ec zelfs met windstoten oplopend tot boven de 120 km/u.

De kansen op storm ziende toenemen en waarnemende dat zowel ec als gfs met stormachtig weer komen, ben ik zeer benieuwd hoe dit zal ontwikkelen. Het is MT, een week ver, maar 28 oktober 2013 zagen we ook al een werkweek van tevoren al opdoemen.

Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is, aangezien ik al voor morgen zelfs weinig vertrouwen heb en echt winterweer ver te zoeken lijkt voorlopig.

ron12

Die storm(9-1) is voor Ierland wij komen in warme lucht te recht, Is nog ver weg. Wel iets om de gaten te houden :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Danny

Citaat van: Extremissimorum op vr 02 jan 2015 - 19:10
9/10 januari wil ik nogmaals aanstippen. Graag hoor ik jullie reactie: ec en gfs komen beiden met glinke stormsignalen, ec zelfs met windstoten oplopend tot boven de 120 km/u.

De kansen op storm ziende toenemen en waarnemende dat zowel ec als gfs met stormachtig weer komen, ben ik zeer benieuwd hoe dit zal ontwikkelen. Het is MT, een week ver, maar 28 oktober 2013 zagen we ook al een werkweek van tevoren al opdoemen.

Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is, aangezien ik al voor morgen zelfs weinig vertrouwen heb en echt winterweer ver te zoeken lijkt voorlopig.

Als ik de nieuwste run van GFS bekijk met de windkaart daarbij van 09-01 wordt er inderdaad een stevige wind verwacht. De 12z run van GFS voorziet ongeveer op de top een gemiddelde windsnelheid van 70-75 km/u. Dat wordt dus dan net wel of net geen storm aan de kust. Zeker dus een punt om in de gaten te houden.
Onderstaand een stukje uit de GFS high res 0.5. Deze 12z run loopt nog maar ik ben benieuwd waar die run mee op de proppen komt. De 06z run van dit high res 0.5 model was in ieder geval qua wind erg spectaculair te noemen.

Hansle

Citaat van: Extremissimorum op vr 02 jan 2015 - 19:10
Ja, grotere kans op geen winterweer... Positieve ao = kleinere kans op winterweer. Niet te ver kijken, heeft geen zin.
Waar zie jij positieve AO vanaf half januari? Denk dat dit een duidelijk signaal is naar een negatieve AO.

Powered by EzPortal