Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 275953 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

winter67

Citaat van: albalinda op za 27 dec 2014 - 17:42
30 cm zal niet meer gehaald worden denk, maar volgens mij komt daar door het kantelen nog wel aardig wat ;)
Ik zie het niet kantelen alleen maar verpieteren :-[

Weatherman

Citaat van: winter67 op za 27 dec 2014 - 18:20
Ik zie het niet kantelen alleen maar verpieteren :-[
hier niet, het sneeuwt aardig hard. Misschien zondag op maandag kans ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Armand

Allemaal heel erg fijn voor jullie dat vele zo veel sneeuwplezier hebben gehad vandaag, maar voor mij (en andere sneeuwliefhebbers in zuid-limburg natuurlijk) was het een groot drama. Minder dan 5% van de leden van de modellen kwam met dit scenario: geen droge sneeuw. De rest kwam allemaal met droge sneeuw aan. Nou is mij opgevallen dat bij dit soort situaties vaker een verdeling van ongeveer 5% en 95% is, maar dat 8 van de 10 keer deze 5% 'warmere oplossingen' gelijk gaat krijgen.

Dus voortaan tel ik de warmere oplossingen bij deze situaties voor Z-Limburg veel zwaarder mee en ga ik pas op sneeuw verheugen bij 0% warmere oplossingen, anders gaat het fout. Een verrassing krijgen is vele malen leuker dan geen verrassing krijgen, terwijl je er wel een had verwacht.  :D Gelukkig wel sneeuwvlokken gezien vandaag, maar dat was het dan ook weer.

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marcel1976

Citaat van: Armand op za 27 dec 2014 - 18:26
Allemaal heel erg fijn voor jullie dat vele zo veel sneeuwplezier hebben gehad vandaag, maar voor mij (en andere sneeuwliefhebbers in zuid-limburg natuurlijk) was het een groot drama. Minder dan 5% van de leden van de modellen kwam met dit scenario: geen droge sneeuw. De rest kwam allemaal met droge sneeuw aan. Nou is mij opgevallen dat bij dit soort situaties vaker een verdeling van ongeveer 5% en 95% is, maar dat 8 van de 10 keer deze 5% 'warmere oplossingen' gelijk gaat krijgen.

Dus voortaan tel ik de warmere oplossingen bij deze situaties voor Z-Limburg veel zwaarder mee en ga ik pas op sneeuw verheugen bij 0% warmere oplossingen, anders gaat het fout. Een verrassing krijgen is vele malen leuker dan geen verrassing krijgen, terwijl je er wel een had verwacht.  :D Gelukkig wel sneeuwvlokken gezien vandaag, maar dat was het dan ook weer.

Hier zijn er toch wel een paar cm gevallen. Veel minder dan het zich eerst liet aanzien, maar er komt toch nog wat afzakken naar 't zuiden. Nu maar zien in hoeverre 't verzwakt.

Mdelaat97

Aldus verschillende buienradars, zou hier al 15 minuten wat zwaardere sneeuwval moeten vallen maar het blijft bij verdwaalde vlokjes (hier is trouwens Reusel)

Ijsbloem

@Eendagseend,
Het gras bij de buren is bij jou niet altijd groener maar witter. ;D
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

pietjelol

Citaat van: Mdelaat97 op za 27 dec 2014 - 18:42
Aldus verschillende buienradars, zou hier al 15 minuten wat zwaardere sneeuwval moeten vallen maar het blijft bij verdwaalde vlokjes (hier is trouwens Reusel)
heeft met verdamping in de bovenlucht te maken.

Armand

Citaat van: Marcel1976 op za 27 dec 2014 - 18:40
Hier zijn er toch wel een paar cm gevallen. Veel minder dan het zich eerst liet aanzien, maar er komt toch nog wat afzakken naar 't zuiden. Nu maar zien in hoeverre 't verzwakt.

In Z-Limburg leek er ook even wat te gaan vallen, maar opeens verdween het neerslagbandje en dus ook de sneeuw van de radar. Het 'verdwijnfenomeen' van neerslag komt ook vaak voor hier.

Weatherman

Als ik sneeuwradar mag geloven sneeuwt het nog wel een tijdje door. En nee geen 24u vooruit.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Danny

Zondag op maandag nacht / maandag in de hele vroeg ochtend uren geven diverse modellen een sneeuwkans / sneeuwsignaal af voor het zuidoosten van Nederland en het oosten van Belgiƫ. Als we de kaarten erbij pakken zien we een lage druk gebied over Denemarken richting oost Duitsland trekken. Aan de oostkant van de kern zit een lang gerekt neerslaggebied dat Nederland in de 2de helft van de zondagavond vanuit het noorden/noordwesten nadert.

Op het moment van aan land komen lijkt het voorlopig te warm te zijn in de noordelijke helft van Nederland om winterse neerslag te genereren. Dit is ook waarom de modellen als GFS en WRF nu alleen een sneeuwsignaal geven voor later in de nacht in het zuidoosten van Nederland. Toch moeten we deze situatie in de gaten houden omdat er potentieel gevaar in schuilt.

Komende nacht gaat het op veel plaatsen vriezen. In het zuiden van Nederland is matige vorst mogelijk boven het verse sneeuwdek tijdens opklaringen. Ook morgen overdag blijft het op veel plaatsen in het midden en zuiden van Nederland lang onder 0 is de verwachting. Wegdek en bodemtemperaturen zullen dus ook flink teruglopen en op vele plekken in midden en zuid Nederland onder 0 gaan komen. Voor vannacht en morgen overdag geeft dit gevaar in de vorm van opvriezende weggedeeltes omdat er vrij veel water op en om de wegen ligt.
Bij een temperatuur die morgen overdag lang onder het vriespunt blijft kan de vallen de regen vanuit het noorden in de nacht of eerder overgaan in winterse vorm dan nu wordt verwacht, dan wel zorgen voor verraderlijk gladde wegen in de nacht naar maandag toe wanneer de regen op een koude ondergrond terecht komt. Als we naar de kaarten van GFS kijken zien we een -3 graden staan in midden Nederland als de neerslagzone het noorden van Nederland intrekt. Enkele uren later bereikt de neerslag het midden van Nederland en geeft GFS +2 graden aan. De luchttemperatuur kan dan mogelijk wel boven het vriespunt uit zijn gekomen. In z'n kort tijdsbestek loopt de grondtemperatuur, mits deze voldoende gedaald is aankomende 24uur niet zo gemakkelijk op tot boven het vriespunt.

Volgens mij is dus de nacht van zondag op maandag zeker een aandachtspuntje als het om gladheid en voor het zuidoosten om sneeuwval gaat maar wie weet zit er wel een verrassing in de lucht.

Ploeps

Ik begrijp de teleurgestelde reacties hier maar al te goed. Ook hier in Vorden hebben we ons lekker gemaakt met al die positieve berichten over sneeuwhoogtes van 10 tot 30 cm. Maar toen ik vanmorgen om 9 uur wakker werd en een auto met een boel geplens door de plassen hoorde rijden, heb ik mijn verwachting alvast een beetje bijgesteld. Ik bedoel hiermee te zeggen dat het niet eerlijk is om de positief ingestelde voorspellingen de schuld te geven, ga eerst eens bij jezelf te rade, misschien waren je verwachtingen vooraf wel veel te hoog, dan valt het dubbel zo hard tegen als ze niet uitkomen. Hopelijk krijgen we in de nacht van zondag op maandag nog een laagje sneeuw, ik blijf het maar positief benaderen  :)
Liefhebber van weer-uitersten.

Weatherman

Altijd leuk een nieuwe sneeuwkans  ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weerfreak 1337

Achja, voorlopig sneeuwt het nog steeds, en vormt zich boven op de draplaag een mooie poederlaag. Dat maakt het landschap weer een stuk witter! ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

PatrickM

Morgen is het toch prachtig weer? Hopelijk zien we dan weer een sat foto van Nederland voorbij komen. ::)

benjamin112


Caps

Limburg moet helemaal niet zeuren, want hun hebben van de zomer onwijs veel goeie onweersdagen gehad, nu is het midden en westen aan de beurt :D

jornonweer

Citaat van: Caps op za 27 dec 2014 - 19:11
Limburg moet helemaal niet zeuren, want hun hebben van de zomer onwijs veel goeie onweersdagen gehad, nu is het midden en westen aan de beurt :D
dit jaar wel ja, maar de jaren ervoor daar zullen we maar over zwijgen, 25/26mei 2009, limburg viel buiten de boot. maar nu genoeg over dat noord west oost zuid gedoe, maandag krijgt limburg zijn deel wel, trouwens het is nog ver maar volgende week vrijdag lijkt er ook sneeuw te gaan vallen.
Danger is real, fear is a choice.

Lothiriel

Dikke teleurstelling, maar ik kan ermee leven haha. Sneeuwt al hele namiddag maar het blijft amper of niet liggen. Het is droge sneeuw en de temperatuur ligt rond 0 graden, dus het ligt wel aan de ondergrond :P Iemand zei nochtans dat die snel zou afkoelen maar helaas!

Samen met het slechte nieuws voor de winter komende week en later is dit toch wel een teleurstelling. Maar op naar de volgende winterprik! :3
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

pietjelol

we zien wel wat het word morgenavond. Als het sneeuwt is het mooi meegenomen

Powered by EzPortal