Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 275789 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

jeffrey83

Komt dat noord zee gebied überhaupt nog aan land?

Op de radar lijkt het op te lossen...

Amijeee

Zie ik nou (als ik buienradar bekijk, 3 uur vooruit) toch nog een stukje van 't gebied over 't noorden (Leeuwarden) gaan?  :) of ben ik nu té enthousiast?

Marsel

Paar cm natte drap hier in het Rotterdamse. Het druppelt wat en het doet een beetje triestig aan momenteel.
Ach, je moet er van houden denk ik ;D.




peterk

Buienradar 3 uur vooruit is niet betrouwbaar. Omdat ie de huidige richting aanhoudt zonder te kijken naar andere omstandigheden.

Beter is de 24 u vooruit te bekijken.

Jeroen22

NIeuwegein meld op dit moment regen  :'(

Diem

Citaat van: Marsel op za 27 dec 2014 - 09:39
Paar cm natte drap hier in het Rotterdamse. Het druppelt wat en het doet een beetje triestig aan momenteel.
Ach, je moet er van houden denk ik ;D.
Klopt, ondanks dat er sneeuw ligt hoor je het toch best hard druppelen en wordt het al aardig drapperig.
Het had eigenlijk net iets kouder moeten zijn.

lander20

In deze update wil ik kort stilstaan op de laatste ontwikkelingen. De koers van de depressie ging dus uiteindelijk dwars door België en de bijhorende occlusie is nu gestagneerd over het grensgebied tussen België en Nederland. Over een groot gebied van deze occlusie valt sneeuw (zeker in de meest intense neerslag) maar nabij het front vinden we ook regen en smeltende sneeuw. Nabij de lagedrukkern (over het grootste deel van België dus) is het (flink) positief en ten noorden van de neerslagzone valt er geen of nauwelijks neerslag over Nederland met daar dus geen problemen.


De komende 12 uur trekt de depressie verder naar Luxemburg terwijl de occlusie deels verder afzwakt. Het deel ten westen van de depressie moet ook nog doortrekken en daar wordt de wind noordoostelijk. Het is dus duidelijk dat in de meeste plaatsen deze namiddag het kwik wat gaat dalen en onder de neerslag zal het kwik dalen naar waarden rond of net boven het vriespunt. Na een wat drogere periode deze voormiddag moeten we deze namiddag dus rekening met nieuwe neerslag vanaf het westen. Diverse modellen geven, gezien de trage voortgang, nog enkele mm neerslag. De neerslag zal meer en meer als natte sneeuw en regionaal ook als sneeuw vallen. In het uiterste westen zal dit eerder regen/smeltende sneeuw zijn. Zeker vanaf Oost-Vlaanderen en verder oostwaarts lijkt er zich deze namiddag/avond een sneeuwlaagje te gaan vormen van enkele cm dik. Ook in het Nederlandse grensgebied valt er nog wat sneeuw en kan de sneeuwlaag daar verder aandikken, daar zal van dooi weinig sprake zijn. Ook in de Ardennen valt later vandaag nog wat verse sneeuw.

Vannacht spoelt er dan koude vrieslucht uit Nederland over België en vriest het overal, lokaal matig. Dus zelfs waar nauwelijks tot geen sneeuw valt vandaag, is het volgende nacht uitkijken voor erg gladde wegen door aanvriezende natte weggedeelten. Door de sterke wind zal de gevoelstemperatuur vannacht landinwaarts zakken tot -10 à -12°.

Morgen stralend zonnig weer maar koud met misschien zeer tijdelijk zeer lichte door maar over het algemeen vrieskou behalve aan zee. Door de matige wind zal het erg koud aanvoelen.

Er is een waarschuwing geldig voor grote delen van België en het zuiden van Nederland van niveau 2, voor de 1-5 cm verse sneeuw over delen van België deze namiddag en de sneeuw die nu nog valt in de Nederlandse grensstreek.

bron: http://weerspinsels.blogspot.be/2014/12/voor-de-uitgebreide-beschrijving-van-de.html

(mogelijk valt er plaatselijk ietsje meer dan 5cm maar meer dan 10cm dat lijkt er dan toch niet meer in te zitten)

peterk

Als ik al die verhalen lees, valt het tegen met de sneeuw. Hier sneeuwt het goed door.

petje

veel verkeers ellende rondom eindhoven schijnt

op de tafel ligt toch wel rond de 7 cm nu denk ik
en sneeuwt nog steeds

Franky46

Volgens mij kun je beter niks hebben dan die natte drap wat hier ligt dat kletst onder je voeten weg !!

ron12

6 cm sneeuw in Nijmegen gevallen tot nu toe, en het sneeuwt maar door bij 0 graden bij veel wind :)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

schapekop

flinke laag in Dordrecht en ziet er heel mooi uit.   :-*  ;D

wvd


pascal

Hier in Brunssum blijft de temperatuur stijgen van 2.2 naar 2.7, regen en nog eens regen.

winter67

Pluim iets kouder op midden termijn vanaf 2 januari groeien sneeuwkansjes. ::)
Ik verwacht dat de avondpluim kouder word.

Lothiriel

Citaat van: wvd op za 27 dec 2014 - 09:58


Geen sneeuw, en daarna terug warm. Ik heb het idee blij gemaakt te zijn met een dode mus :P
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Nopie

Citaat van: winter67 op za 27 dec 2014 - 09:59
Pluim iets kouder op midden termijn vanaf 2 januari groeien sneeuwkansjes. ::)
Ik verwacht dat de avondpluim kouder word.

Slechte pluim, was gister kouder.

glenn

even of toppic

De sneeuw heeft ook zijn nadelen in Turnhout is de tent van de kerstmarkt deze morgen volledig ingestort.
De kerstmarkt zal hoogstwaarschijnlijk dit jaar niet meer kunnen doorgaan alles binnenin de tent is vernield

jens

ik verwacht dat de regen in belgie overgaat in sneeuw rond het middaguur, een dikke 5cm lijkt me dan nog mogelijk ;)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Ploeps

Hier in Vorden de hele morgen al gespetter maar sinds een half uur grote vlokken natte sneeuw bij 1 graad boven nul. Het zal mij benieuwen of we het omslagpunt hier nog gaan meemaken of dat het alleen bij natte flatsen blijft.
Liefhebber van weer-uitersten.

Powered by EzPortal