Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 275754 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joboy52

Citaat van: Blizzard op vr 26 dec 2014 - 23:21
Koers extrapolerend over de afgelopen 6 uur obv buienradar (europees) is recht over NL heen.
Lijkt niet af te buigen naar ZZO tot dusver.

Zal wel moeten gebeuren anders zal waarschijnlijk de kans op regen ook groter worden  :(

ron12

Groot temperatuur verschil in GB, Lijkt het zelfde wat wij ook eind December 1978 hadden 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Stephanie

KLM (niet de enige overigens) heeft al ontzettend veel gecancelled voor morgen.
Mijn vlucht gaat vooralsnog gewoon door.
Ik hou hier alles met spanning in de gaten >:(

Joep

sneeuwgrens iets noordelijker

weerplaza


Blizzard

Wordt een verrassend laag, nowcasten dus.
Ben benieuwd morgenvroeg

Unknown-user1778

heeft ECmwf 2 uitdraaien ipv 4 zoals GFS? alleen de 00z en 12z?

Blizzard

Als je zo de laatste Uitvoer bekijkt dan valt al op dat de waarschijnlijke koers noordelijker wordt ingeschat dan eerdere runs, werd eerst de Belgisch-Franse grens al koers beschouwt daarna werd ie noordelijker ingeschat, zo over het midden van Belgie.
Volgens de laatste update van buienradar, die zich denk baseren op de meest actuele Uitvoer, lijkt het nu de Belgisch-Nederlandse grens te worden.
Dit zou tot gevolg hebben dat morgen bijna het hele land met sneeuwval te maken gaat krijgen.
Dat wordt dus puur nowcasten vanaf nu, de actuele temp liggen tussen iets boven nul in het NO tot een graad of direct aan kust, de wind is nu nog Z/ZO, gaat de komende uren in kracht toenemen en draait daarbij naar meer ZO/O, belangrijk omdat inmiddels in Duitsland de waarden overal al onder het vriespunt zijn en het komende nacht en morgen vooral van de kou in de onderste luchtlagen, aangevoerd met een krachtige tot harde Ooster, moet komen vwb sneeuwval.

De actuele waarnemingen uit het midden van Engeland, een gebied dat ongeveer dezelfde omstandigheden heeft als wij komend etmaal (qua temp, bodem en op hoogte, dus een positie net ten noorden van de kern) zijn uitermate hoopvol, flinke sneeuwval, met al hoeveelheden tot 5 cm lokaal.

Komende uren gaan dus bijster interessant worden, en de dagen daaropvolgend ook. Duidelijk is dat de algemene trend in de Uitvoer, zeker voor het Nieuwe jaar, niet goed ogen.
Maar da's allemaal nog ver weg, en vol onzekerheden, hoe gaat bv het laag koersen dat ons zondagnacht/maandagochtend zal passeren, etc.

Ik blijf voorlopig bij wat ik gisteren aangaf, de komende dag gaat heel bepalend worden, mocht Nederland morgen bijna landelijk een pak sneeuw krijgen dan worden de ontwikkelingen gelijk al anders dan in Uitvoer scenario's waar alleen het -uiterste- zuiden met een sneeuwdek te maken heeft.
En zoals aangegeven de laatste stand van zaken van het aankomende laag lijkt toch al op iets onverwachts.....
Da's nou typisch iets voor winters "die er opeens zijn".

Ik hou u komende uren geregeld op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Mvg, Ronald.

joboy52

Citaat van: dennis089 op vr 26 dec 2014 - 23:32
heeft ECmwf 2 uitdraaien ipv 4 zoals GFS? alleen de 00z en 12z?

Ja, klopt

joboy52

Blizzard, zou dit betekenen dat de meeste sneeuwval zich meer richting het midden van het land verplaatst?

tokko

Hier in ieper west vlaanderen begint de regen al over te gaan in smeltende sneeuw. Was dit niet pas voor morgenvroeg voorspeld ? Of gaat het alsnog over in regen en pas morgen kans op droge sneeuw ?

Eendagseend

Benieuwd als dat we morgen wakker worden en dat ik m'n rolluik omhoog doe en er een witte wereld te zien is.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

Joep

Engeland flinke sneeuwval nu al 5 cm!!

foto e. firth


pietjelol

@Blizzard ben ik het wel mee eens. Hou hem een tijdje in de gaten en hij trekt wel degelijk noordelijker
vergleken met gfs dan ecmwf zit er wel redelijk op

Unknown-user1778

ECM
0z: 1:30am
12z: 1:30pm

Kloppen deze tijdindicaties ook? Ik meen me niet te herinneren dat Jan die 0z midden in de nacht erop plaatst  ;D

Blizzard

Ja, sneeuw grens meer naar het noorden.
zie ook plaatje op https://www.facebook.com/weerenwind

pietjelol

Citaat van: joboy52 op vr 26 dec 2014 - 23:36
Blizzard, zou dit betekenen dat de meeste sneeuwval zich meer richting het midden van het land verplaatst?
In theorie klopt dat. Kern noordelijker dus daarmee de hoogste sneeuw activiteit meer naar het midden toe. Theorie dan

joboy52

Citaat van: pietjelol op vr 26 dec 2014 - 23:40
In theorie klopt dat. Kern noordelijker dus daarmee de hoogste sneeuw activiteit meer naar het midden toe. Theorie dan

Ja, dit dacht ik ook al

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

pietjelol


Weerfreak 1337

Dat de neerslag wat noordelijker trekt betekend niet gelijk dat de kern ook noordelijker trekt! Kern volgt de koers die EC en hirlam schetsen. Opnieuw puik werk van die modellen tot zover! :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal