Winter discussietopic 2014/2015 deel 4

Topic gezien door 250370 bezoekers
Gestart door Johann, ma 22 dec 2014 - 20:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 dec 2014 - 13:43
Wie verhaal van warme bodem de wereld in heeft geholpen weet ik niet, maar Groningen had ook warme bodum en daar is sneeuw ook blijven liggen

Kom op Jan. Erg kort door de bocht.
Vannacht is tijdens opklaringen en onder rustige omstandigheden de temperatuur van de toplaag snel onder nul gezakt (negatieve stralingsbalans) terwijl op enige diepte tempeaturen van >+5C gehandhaafd bleven. Als er dan een buitje overheen komt met wat hagel en een paar vlokken natte sneeuw kan het zo wit zijn natuurlijk.

Dat gaat vannacht dus anders!
Temperaturen blijven onder het dikker wordende warmtefrontscherm iets boven nul, immers nauwelijks significante uitstraling. Bovendien neemt op nadering van het laag de wind toe waardoor het ook aan de grond nooit meer zo koud kan worden als afgelopen nacht.
Op de meeste plekken zijn de temperaturen van het wegdek inmiddels >+2C, tel daarbij bovenstaande factoren op en je zult inzien dat die toplaag in tegenstelling tot afgelopen nacht niet meteen afkoelt vannacht.

Morgen moet dus door doorvallende neerslag en het onttrekken van warmte door smeltprocessen eerst die grondtemp omlaag. Dat zal morgen uiteindelijk wel lukken in het midden en zuiden maar dit betekent wel dat niet alle neerslag dus maar gewoon in cm's omgezet kan worden. Alle kaatjes over accumulatie ten spijt. De vraag is daarbij hoeveel neerslag hebben we precies nodig om eea voor elkaar te krijgen. Oftewel hoeveel smelt er weg en hoeveel blijft er liggen?

Borislav

Citaat van: Weerextrem op vr 26 dec 2014 - 14:00
Hierbij een kaart met noordelijkste neerslaggrens:

oei , mag noordelijker.
Borislav Lekic

Ijsbloem

 >:( WRF laatste run...Alleen sneeuw tot nabij Grote rivieren
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Johann

Citaat van: lander20 op vr 26 dec 2014 - 13:54
sneeuw isoleert toch ook dacht ik? kan sneeuw zichzelf niet beschermen tegen een te warme bodem dan?
ik denk dat we best vanaf nu de koers van het L gebied volgen dat nu in de buurt van Ierland zit :)

Sneeuw is "poreus materiaal" bestaande uit ijs en lucht. Sneeuw of een sneeuwlaag isoleert inderdaad maar dan naar beneden toe en niet zichzelf :-)  Dat betekent dus dat van onderaf de sneeuw altijd iets zal smelten omdat aan de grond de temperatuur onder het sneeuwdek  meest zo rond nul graad zit. Door de grote verschillen in de dichtheid van de sneeuw (de massa) is de bandbreedte van de mechanische en fysische eigenschappen van sneeuw enorm groot!

Remy

De mist is hier wel hardnekkig.We zijn ook de enige hoek waar het nog vriest,zal nu ook niet zo lang meer duren denk ik.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Tam

Citaat van: Thunderfreak op vr 26 dec 2014 - 13:18


Zo kan je het namelijk ook zien!

Dat is wat ik zeg, beide kunnen gelijk hebben.
Als je zegt 1 tot 3 cm is ook gevallen als er 12 ligt kloppen die percentages die je aangeeft.
Als je zegt 1 tot 3 cm is niet de etmaalsom geworden want er ligt 12 cm dan kloppen de andere.


Dus nogmaals, voor mij, wat een ander denkt of hoe hij het wil lezen mag hij/zij zelf weten, geen probleem.

Als er 12 cm is gevallen is de etmaalsom (de titel van de grafiek) niet in het kader 1 tot 3 cm, niet van 3 tot 10 cm, maar in het kader van 10 tot 30 cm. De titel etmaalsom is voor mij dus belangrijk.

Dus met de waardes van de gegeven grafiek kan je links- of rechtsdragend zijn.

100% kans dat er 0.3 tot   1 cm of meer        >   2% kans dat er tussen de 0.3 en 1 cm sneeuw valt   
  98% kans dat er 0.3 tot   3 cm of meer valt  > 23% kans dat er tussen de    1 en  3 cm sneeuw valt 
  75% kans dat er 0.3 tot 10 cm of meer valt  > 43% kans dat er tussen de    3 en 10 cm sneeuw valt 
  32% kans dat er 0.3 tot 30 cm valt.             > 32% kans dat er tussen de  10 en 30 cm sneeuw valt




Weatherman

De temperatuur moet nu toch wel naar beneden gaan  :D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Borislav

Borislav Lekic

lander20

actueel 13.00u utc is het lagedrukgebied ietsje zuidelijker dan door hirlam is voorspelt! misschien is het te verwaarlozen maar enkele 10tal km kan toch wel een verschil maken van smeltende of droge sneeuw

bedankt Johan voor de uitleg! :)

Weatherman

Citaat van: lander20 op vr 26 dec 2014 - 14:15
actueel 13.00u utc is het lagedrukgebied ietsje zuidelijker dan door hirlam is voorspelt! misschien is het te verwaarlozen maar enkele 10tal km kan toch wel een verschil maken van smeltende of droge sneeuw
Als ik het goed onthouden heb is dat juist beter ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

pietjelol

Citaat van: lander20 op vr 26 dec 2014 - 14:15
actueel 13.00u utc is het lagedrukgebied ietsje zuidelijker dan door hirlam is voorspelt! misschien is het te verwaarlozen maar enkele 10tal km kan toch wel een verschil maken van smeltende of droge sneeuw
weer.nl geeft juist aan dat hij meer noordelijk gelegen ligt

jornonweer

Citaat van: Weatherman op vr 26 dec 2014 - 14:17
Als ik het goed onthouden heb is dat juist beter ?
voor ons in het zuiden wel
Danger is real, fear is a choice.

Henk1976

Citaat van: Weatherman op vr 26 dec 2014 - 14:17
Als ik het goed onthouden heb is dat juist beter ?

Nee is niet goed  :P

boxer

Voor elke mm 1 cm....ik teken ervoor LOL

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Harry de Hond

Citaat van: Weatherman op vr 26 dec 2014 - 14:17
Als ik het goed onthouden heb is dat juist beter ?

Nee, nu komt t niet meer bij de omgeving Tilburg terecht. Jammer joh.
Juist.

4seasons

Ik heb een vraag m.b.t. de neerslag.

De hieronder geplaatste link heb ik hier al een keer op het forum gezet.


Mijn vraag:
klopt deze neerslagradar een beetje?
Je ziet namelijk waar de bui(en) zijn en de intensiviteit ervan.


Je eigen locatie opzoeken:
- rechts bovenin klikken op het icoontje
- dan klikken op: Openstreetmap

(Links bovenin zitten de knoppen om in te zoomen en het beeld stil te zetten)


Link:
http://regenradar.lizard.net/



4seasons

Citaat van: 4seasons op vr 26 dec 2014 - 14:25
Ik heb een vraag m.b.t. de neerslag.

Link:
http://regenradar.lizard.net/




NB
Door op een plaatsnaam te klikken wordt ook de neerslag vermeld.



gaz753


jorentje1997

Oh komaan, zitten ze daar bij het KMI aan de drank? Heel Belgiƫ plots code oranje na 3 aanpassingen vandaag.

Powered by EzPortal