Winter discussietopic 2014/2015 deel 4

Topic gezien door 250459 bezoekers
Gestart door Johann, ma 22 dec 2014 - 20:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

MamaAs

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 dec 2014 - 13:14
Hier nog even een sneeuwloopje van GFS, met dank aan Dzengiz Tafa



Wat gaat dat neerslag gebied boven Noord Nederland aan het einde van de run doen?

Jan van Ooijen

Citaat van: jornonweer op vr 26 dec 2014 - 13:27
kans is klein maar hirlam valt niet af te schrijven, is hirlam niet een van de nauwkeurigere?

Hirlam is zeer nauwkeurig, GFS is juist het model dat alle kanten opspringt. Bij mij staat EC op 1, Hirlam op 2 en Harmonie op 3
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Thunderfreak

Citaat van: Borislav op vr 26 dec 2014 - 13:29
Je kan je beter focussen op modellen als hirlam. 
Zijn nauwkeurig op dit soort gebieden.

EC niet wil je zeggen?



Hirlam berekend een sneeuwdek voor de kust terwijl daar alleen regen gaat vallen volgens Hirlam(Zie Neerslag gifje). Snap je hem nog? ;-)

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Borislav

Citaat van: Thunderfreak op vr 26 dec 2014 - 13:31
EC niet wil je zeggen?



Hirlam berekend een sneeuwdek voor de kust terwijl daar alleen regen gaat vallen volgens Hirlam(Zie Neerslag gifje). Snap je hem nog? ;-)

EC , Hirlam en harmonie staan bij mij in de top 3.
Borislav Lekic

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 dec 2014 - 13:31
Hirlam is zeer nauwkeurig, GFS is juist het model dat alle kanten opspringt. Bij mij staat EC op 1, Hirlam op 2 en Harmonie op 3

Om de hoeveel uur komt hirlam met een nieuwe update ? om de 6 uur ook zoals de modellen of? (ja het is tijdje geleden dat ik hirlam heb gebruikt om te kijken omdat het gewoon niet nodig was :( )

Weerextrem

Citaat van: Borislav op vr 26 dec 2014 - 13:29
Je kan je beter focussen op modellen als hirlam. 
Zijn nauwkeurig op dit soort gebieden.

Harmonie mag je in ieder geval ook niet overslaan. Maar de ECWMF is consistent.. en koers lijkt ook nauwkeurig te verlopen volgens ECWMF.
Dus Hirlam is wel deels uitbijtertje (in 06z run kwam er wel meer kou erin, dit zal straks in 12z run waarschijnlijk ook zo zijn.)

Harmoniekaart:





Dauwpunten geleidelijk overal onder nul, Dat wil zeggen dat overal mogelijk droge sneeuw val (uitgezonderd noordelijk gebied)

xzaz

Citaat van: jornonweer op vr 26 dec 2014 - 13:27
kans is klein maar hirlam valt niet af te schrijven, is hirlam niet een van de nauwkeurigere?
Ja, veel betere resolutie en altijd op korte termijn, en de geschiedenis van HIRLAM vertelt ons dat hij altijd redelijk accuraat is zeker bij lastig te voorspellen situaties.
De winter is nog niet eens begonnen!

jones

KMi gaat nu ook voor regen/smeltende sneeuw overgaand in sneeuw in Vlaanderen maar betwijfelt de vorming van een sneeuwdek door de warme bodem

Henk1976

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 dec 2014 - 13:14
Hier nog even een sneeuwloopje van GFS, met dank aan Dzengiz Tafa



Op zondag nog sneeuw vanuit het Noorden?

Mdelaat97

Belgische KMI verwacht ook sneeuw voor vlaanderen maar ze denken niet dat deze (lang) blijft liggen ivm de warme grond temperatuur.  Wat denken jullie? Ik woon tegen België aan vandaar dat ik altijd op de Belg het weer kijk.

Borislav

Citaat van: Weerextrem op vr 26 dec 2014 - 13:37
Harmonie mag je in ieder geval ook niet overslaan. Maar de ECWMF is consistent.. en koers lijkt ook nauwkeurig te verlopen volgens ECWMF.
Dus Hirlam is wel deels uitbijtertje (in 06z run kwam er wel meer kou erin, dit zal straks in 12z run waarschijnlijk ook zo zijn.)

Harmoniekaart:

tot waar komt de neerslag bij harmonie ?
Borislav Lekic

Jan van Ooijen

Citaat van: jones op vr 26 dec 2014 - 13:40
KMi gaat nu ook voor regen/smeltende sneeuw overgaand in sneeuw in Vlaanderen maar betwijfelt de vorming van een sneeuwdek door de warme bodem

Wie verhaal van warme bodem de wereld in heeft geholpen weet ik niet, maar Groningen had ook warme bodum en daar is sneeuw ook blijven liggen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jens

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 dec 2014 - 13:43
Wie verhaal van warme bodem de wereld in heeft geholpen weet ik niet, maar Groningen had ook warme bodum en daar is sneeuw ook blijven liggen
ja dat dacht ik nu dus ook jan ;) hopelijk krijgen we een mooi laagje
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

jornonweer

Citaat van: Mdelaat97 op vr 26 dec 2014 - 13:42
Belgische KMI verwacht ook sneeuw voor vlaanderen maar ze denken niet dat deze (lang) blijft liggen ivm de warme grond temperatuur.  Wat denken jullie? Ik woon tegen België aan vandaar dat ik altijd op de Belg het weer kijk.
oh leuk dan woon je niet zo ver van mij af!
Danger is real, fear is a choice.

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 dec 2014 - 13:43
Wie verhaal van warme bodem de wereld in heeft geholpen weet ik niet, maar Groningen had ook warme bodum en daar is sneeuw ook blijven liggen

Precies, als de intensiteit van de sneeuwval maar groot genoeg is maakt de "warme" bodem niet veel uit. Immers het sneeuwdek zal zich veel sneller van "boven" vormen dan dat het van "onder "smelt! 

lander20

sneeuw isoleert toch ook dacht ik? kan sneeuw zichzelf niet beschermen tegen een te warme bodem dan?
ik denk dat we best vanaf nu de koers van het L gebied volgen dat nu in de buurt van Ierland zit :)

remco66028

Denken jullie dat er in zuid Groningen nog een kans is dat er misschien 1 cm valt of helemaal niks :(


Weerextrem

Citaat van: Borislav op vr 26 dec 2014 - 13:43
tot waar komt de neerslag bij harmonie ?

Hierbij een kaart met noordelijkste neerslaggrens:


jorentje1997

Citaat van: jones op vr 26 dec 2014 - 13:40
KMi gaat nu ook voor regen/smeltende sneeuw overgaand in sneeuw in Vlaanderen maar betwijfelt de vorming van een sneeuwdek door de warme bodem

Kmi loopt altijd achter de feiten aan. Zodra ze waarnemen dat de sneeuw wel degelijk blijft liggen passen ze snel alles aan zodat ze zeker niet de mist in gaan.

Oxize

Citaat van: lander20 op vr 26 dec 2014 - 13:54
sneeuw isoleert toch ook dacht ik? kan sneeuw zichzelf niet beschermen tegen een te warme bodem dan?
Straatstenen paar uur in de vriezer gooien! :)

Straatstenen koelen sneller af dan zand-ondergrond, maar ik heb wel vaker gezien als intensiteit van sneeuw redelijk hoog is koelt de ondergrond redelijk snel af en blijft het ook wel liggen. We hebben afgelopen nacht zelfs al vorst gehad en vannacht denk ik ook wel weer, waardoor hopelijk morgen vroeg er nog steeds vorst in de grond zit = sneeuw blijft liggen.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Powered by EzPortal