Winter discussietopic 2014/2015 deel 4

Topic gezien door 250378 bezoekers
Gestart door Johann, ma 22 dec 2014 - 20:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Arend

Citaat van: peterk op vr 26 dec 2014 - 12:37
Nee hoor Jan heeft het goed. Je moet bij elkaar optellen. Leuk om na tijdje mee te lezen als gast om nu als lid ook te kunnen posten. Ben benieuwd naar morgen.

Nee hoor, je snapt duidelijk het diagram niet. Die discussie is hier trouwens al vaker gevoerd. Mag hopen dat het nu eens duidelijk is.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Hector Pascal

Citaat van: Arend op vr 26 dec 2014 - 12:33
Je bedoelt ca. 20% 1-3 cm, ca. 45% 3-10 cm en ca. 32 % 10-30 cm sneeuw.
Arend, Jan heeft wel goed. Als er 5 cm. valt dan is er 65% kans, want 1-3 cm. is dan sowieso gehaald.
Nul bestaat niet.

Tyshane

Citaat van: jandeventer op vr 26 dec 2014 - 12:39
met veel moeite mn dochtertje verteld dat er waarschijnlijk hier in de koekstad we naast de winterpot piesen.alle kaartjes laten de grens tot overijssel stokken...jammer maar helaas...
Beetje voorbarig hoor... Wacht gewoon morgen af. :)

J

Citaat van: Hector Pascal op vr 26 dec 2014 - 12:41
Arend, Jan heeft wel goed. Als er 5 cm. valt dan is er 65% kans, want 1-3 cm. is dan sowieso gehaald.
Knip.   Overbodig

Tyshane

Citaat van: Hector Pascal op vr 26 dec 2014 - 12:41
Arend, Jan heeft wel goed. Als er 5 cm. valt dan is er 65% kans, want 1-3 cm. is dan sowieso gehaald.

Precies, helemaal goed! ;)

Koen-IJM

Citaat van: Tyshane op vr 26 dec 2014 - 12:41
Beetje voorbarig hoor... Wacht gewoon morgen af. :)

Idd. Ken genoeg situaties dat het toch wat anders gaat dan verwacht... zoals de sneeuwbom in het westen een paar jaar geleden  ::)

peterk

Citaat van: Arend op vr 26 dec 2014 - 12:40
Nee hoor, je snapt duidelijk het diagram niet. Die discussie is hier trouwens al vaker gevoerd. Mag hopen dat het nu eens duidelijk is.

Ik denk eerder jij niet, wat is er nu zo moeilijk aan ? Het is toch logisch dat als er bijv totaal 10 cm wordt verwacht dat de kans op 1-3 cm toch meer is dan bijv 5-10 cm ????

Thunderfreak

Grafiek 1-3 cm is zowat vol 100% van onder naar boven.

5 cm van onder naar boven loopt tot 65% kans

etc etc etc etc

Zelfs een kind snapt deze grafieken

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Arend

Citaat van: Tyshane op vr 26 dec 2014 - 12:42
Precies, helemaal goed! ;)

Jij zou helemaal beter moeten weten. ;) Na ja, iedereen veel sneeuw toegewenst en bestudeer het diagram (en andere) nog maar eens grondig zou ik zeggen.  :D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

GeneralDuke

Het is maar hoe je het bekijkt. Pak je 5 cm sneeuw binnen het interval 1-3 cm? Dat is misschien een beetje raar. 20% kans op 1-3cm en 50% kans op 3-5cm is taalkundig/wiskundig in orde, maar misschien een beetje gek om te zeggen. Het beste is om dan te zeggen 70% kans op >1cm, 50% kans op >3cm, 5% kans op >10cm. enzovoorts.

Maargoed, het is iig duidelijk wat er met het kaartje bedoeld wordt :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

pietjelol

Lol dan zul je zien gaat alles ineens een stuk noordelijker  ;D .

Vincent

Citaat van: Arend op vr 26 dec 2014 - 12:48
Jij zou helemaal beter moeten weten. ;) Na ja, iedereen veel sneeuw toegewenst en bestudeer het diagram (en andere) nog maar eens grondig zou ik zeggen.  :D

Groot deel zit hier natuurlijk juist ook om die kaarten te leren lezen. ;)

Eendagseend

2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

winter67

Iemand kaartje sneeuwhoogte eifel??  Ongeveer.

peterk

Citaat van: Arend op vr 26 dec 2014 - 12:48
Jij zou helemaal beter moeten weten. ;) Na ja, iedereen veel sneeuw toegewenst en bestudeer het diagram (en andere) nog maar eens grondig zou ik zeggen.  :D

En als je ongelijk hebt wel graag ff je excuses aanbieden hé :-)

peterk

Citaat van: Vincent op vr 26 dec 2014 - 12:50
Groot deel zit hier natuurlijk juist ook om die kaarten te leren lezen. ;)

Klopt maar ik denk niet dat de Jan hoeft uit te leggen hoe je deze diagram moet lezen.

ron12

Depressie nu bij Ierland, nu maar eens kijken welke kant die op gaat trekken ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Vincent

Citaat van: peterk op vr 26 dec 2014 - 12:55
Klopt maar ik denk niet dat de Jan hoeft uit te leggen hoe je deze diagram moet lezen.

Ik las even verkeerd...  :(

Borislav

Borislav Lekic

Tam

volgens mij is de grap dat beide gelijk hebben.
Het is maar hoe je het interperteerd.

bv. als er 12 cm valt

en je leest het diagram als totalen van het etmaal.
is het 1-3 cm niet behaald want er is meer dan dat gevallen dan is 1 tot 3 20%
zeg je ja dat is ook gebeurd het hoort erbij, dan is de kans dat er 1 tot 3 of meer valt 98%

cijfers zijn grappig btw..
Als je bedenkt dat er 12 cm is gevallen is er 400% tot 1200% 1cm tot 3cm sneeuw gevallen.


Zelf lees ik het als Arend. 20% kans dat er 1 tot 3 ligt uiteindelijk maar 45% dat er 3 tot 10 ligt uiteindelijk.
Er is 98% kans op sneeuw, waarvan 20% kans op 1 tot 3 cm en 45% kans op 3 tot 10 cm.

Als je de grafieken vaker hebt bekeken weet je ook dat er soms maar 5% kans is op veel sneeuw en 60% op maar 1 tot 3.

Powered by EzPortal