Winter discussietopic 2014/2015 deel 4

Topic gezien door 250386 bezoekers
Gestart door Johann, ma 22 dec 2014 - 20:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Eendagseend

He bah, krabbelen ze weer terug met de sneeuw? Laat ze er lekker naast zitten! Wel mooie temps nu zie ik. Mooi plaatje ook van de sneeuw in  Groningen.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

Jan van Ooijen

Wederom komt de Oper met -15 aanzetten voor zondag op maandag nacht


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Vincent

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 dec 2014 - 08:11
Deze temperaturen waren niet te zien op de kaarten



Frisser dan voorspeld eerder inderdaad. Kan dat effect hebben morgen dat er toch verder sneeuw valt?

flyerke

in west belgie geven ze regen/natte sneeuw af. Is neerslagafkoeleing mee opgenomen in de verwachting? Ik zie regen bij 2 graden maar tijdens zware regen kane r zomaar 1-2 graden afgaan??
Winter is coming

Jan van Ooijen

Kleine update

Harmonie, Hirlam en het Europees weermodel komen toch telkens met sneeuwopties. Het is ongemeen spannend, echter voor het noorden die vannacht al wat gehad heeft kunnen we er nu wel vanuit gaan dat er vrijwel niets gaat vallen. Het KNMI heeft wel code geel aangepast naar Flevoland, maar daar zal het ook bij blijven. Over de hoeveelheden durf ik geen uitspraken over te doen, dit omdat het allemaal afhangt van wanneer de smeltende sneeuw over gaat in droge sneeuw. Het Europees weermodel komt wel telkens met tot 30cm en tot 15cm, maar verwacht niet dat ze de warme bodem die er nu nog is meerekenen.

Kortom het wordt snowcasten! Vanavond zal Ramon een nieuwe update doen in een nieuw topic



Bron kaarten: Wetteronline
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

glenn

Mooie kaarten van EC!!! Ik zit net in de vuurlinie momenteel maar ben er zeker ook benieuwd naar en blijf er ook wel nuchter om voor mocht het tegen gaan slagen anders hebben we heel veel geluk .

Zag net de GFS pluim trouwens van 'de kempen' en haha jha nu vraag ik mij af wat denken jullie ervan?  mijn vermoede zegt dat het 2 kanten kan opgaan na zondag.
Ofwel wordt het diepwinters met temperaturen snacht tussen de -5°c en de -15°c of wel wordt het mild winterweer met temperaturen tussen    -5°c snachts en +5°c overdag

Wat denken jullie??

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Mdelaat97

Ziet er goed uit voor de Nederlandse en Belgische kempen. Ben benieuwd hoeveel cm we eventueel krijgen.

Thunderfreak

Citaat van: glenn op vr 26 dec 2014 - 08:53
Mooie kaarten van EC!!! Ik zit net in de vuurlinie momenteel maar ben er zeker ook benieuwd naar en blijf er ook wel nuchter om voor mocht het tegen gaan slagen anders hebben we heel veel geluk .

Zag net de GFS pluim trouwens van 'de kempen' en haha jha nu vraag ik mij af wat denken jullie ervan?  mijn vermoede zegt dat het 2 kanten kan opgaan na zondag.
Ofwel wordt het diepwinters met temperaturen snacht tussen de -5°c en de -15°c of wel wordt het mild winterweer met temperaturen tussen    -5°c snachts en +5°c overdag

Wat denken jullie??

De leden zie ver naar beneden gaan, is ook niet echt een vreemde verschijning aangezien er een behoorlijke winterinval komt in grote delen Europa. Deze leden zagen we gisteren nog niet. Het wordt interessant en nog geen gelopen race.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Jan van Ooijen

Citaat van: Vincent op vr 26 dec 2014 - 08:33
Frisser dan voorspeld eerder inderdaad. Kan dat effect hebben morgen dat er toch verder sneeuw valt?

Nee dat zou geen verschil uit moeten maken
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

glenn

even ter vergelijking misschien zien we dat de pluim uit de kempen nog twijfelt tussen warm en koud maar de pluim vanauit duitsland een 200 km over de belgische grens is er zeker van daar gaan ze gewoon keihard de diepvries in !!

Ries

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 dec 2014 - 08:47
Kleine update

Harmonie, Hirlam en het Europees weermodel komen toch telkens met sneeuwopties. Het is ongemeen spannend, echter voor het noorden die vannacht al wat gehad heeft kunnen we er nu wel vanuit gaan dat er vrijwel niets gaat vallen.
Heeft het hier gesneeuwd joh? Dacht dat dat minieme wit dat er her en der ligt nog van de hagelbui van uur of half 1 was. Maar 't zal ook wel weer niet dat het hier droog blijft; het is toch vrijwel altijd zo dat als er hier sneeuw valt dan in de rest van het land niet, en ook andersom. Leuk voor de schaatsers misschien, niet voor mij als sneeuwliefhebber.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 dec 2014 - 08:24
Wederom komt de Oper met -15 aanzetten voor zondag op maandag nacht

Vergeet niet dat EC00 oper uitgaat van een gesloten sneeuwdek van >15cm in de koudste gebieden, elders 5-10cm op het NNE na. Is maar zeer de vraag of dat reëel is.
Neemt niet weg dat het in de nacht naar maandag onder de rugas met weinig wind het goed af kan koelen, hoe ver is afhankelijk van de daadwerkelijk sneeuwbedekking.

Jan van Ooijen

Citaat van: Ries op vr 26 dec 2014 - 09:13
Heeft het hier gesneeuwd joh? Dacht dat dat minieme wit dat er her en der ligt nog van de hagelbui van uur of half 1 was. Maar 't zal ook wel weer niet dat het hier droog blijft; het is toch vrijwel altijd zo dat als er hier sneeuw valt dan in de rest van het land niet, en ook andersom. Leuk voor de schaatsers misschien, niet voor mij als sneeuwliefhebber.

Ik weet niet waar jij dan gezeten hebt, maar zie deze foto eens uit Groningen Stad! http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5431.msg92406.html#msg92406
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Vincent

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 dec 2014 - 09:02
Nee dat zou geen verschil uit moeten maken

Ah ok. Ik dacht even: Koudere lucht > 'eerder' meer kou in dat gebied maar dat slaat natuurlijk nergens op.  ???

Henk1976

Citaat van: Ries op vr 26 dec 2014 - 09:13
Heeft het hier gesneeuwd joh? Dacht dat dat minieme wit dat er her en der ligt nog van de hagelbui van uur of half 1 was. Maar 't zal ook wel weer niet dat het hier droog blijft; het is toch vrijwel altijd zo dat als er hier sneeuw valt dan in de rest van het land niet, en ook andersom. Leuk voor de schaatsers misschien, niet voor mij als sneeuwliefhebber.

En de schaatser s in het Noorden hebben ook pech. Zie die nachtelijk e temperaturen dan eens. Geen sneeuw,  geen vorst.  Ik vind het leuk voor diegenen die sneeuw krijgen, maar dit is als sneeuw en extreem weerliefhebber frustrerend. Hopen dat er nog wat sneeuwbuien achter het laag gevormd gaan worden. 

fgfredje

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 dec 2014 - 08:57
Weerplaza model geeft dus ook sneeuw aan, kaarten kan je zien op http://www.weerplaza.nl/weerkaarten/wpm/?tau=7&regio=bx&element=pcptype

Graag geen foto's mee posten in een antwoord

Jammer Overijsel valt net buiten de boot zo te zien

Ries

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 dec 2014 - 09:16
Ik weet niet waar jij dan gezeten hebt, maar zie deze foto eens uit Groningen Stad! http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5431.msg92406.html#msg92406
In bed vanaf kwart voor 1, laat zat, me dunkt  :P Maar ik denk dat het heel plaatselijk was, want heeft hier heel de nacht gevroren dus dan het nog wel gelegen hier in de straat. En 't is enkel licht wit op auto's en langs stoepranden, dus volgens mij puur nog van de hagelbui om half 1. Plaatselijk sneeuwbuitje dus.

Jan van Ooijen

Hierbij animatiegifje van het weermodel Hirlam

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MauritsKuil

Mooi om te zien dat veel mensen in rep en roer zijn, als de mogelijkheid op sneeuw en vorst zich voordoet.
Mijn mening is dat we er toch geen enkele invloed op hebben, geniet er gewoon van.
Iedereen sterkte, of toch succes.

Powered by EzPortal