Winter discussietopic 2014/2015 deel 4

Topic gezien door 250427 bezoekers
Gestart door Johann, ma 22 dec 2014 - 20:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: winter67 op do 25 dec 2014 - 22:26
Ik weet niet welke kaarten jij kijkt? Maar ik zie echter na dinsdag een sterke weststroming.

= VEEL TE VER WEG, leer dat nou eens. We weten niet eens wat voor weer het zaterdag wordt, laat staan dinsdag. Kom nou... alstublieft!

Vergeef me mijn irritatie. Ik word hier gek doordat Hoorn telkens grensgeval is... Wel sneeuw of toch gewoon saaie #$ regen. Graaaah! De spanning. Ec wordt al slechter naar mijn idee, al kan het zomaar wel de volle laag zijn....

Wat een storm op het forum trouwens. Veel bezoekers.

Reutel

Citaat van: Jan van Ooijen op do 25 dec 2014 - 22:29
Hirlam nu, gelieve geen oude data posten

Kan iemand even een mooi Hirlam gifje in elkaar knutselen? Ik weet, het is kerst... Maar het zou helemaal "the fappening" zijn!!  ::)

Eendagseend

Die sneeuw van zaterdag komt nog wel goed zegt m'n gevoel, en die zachte lucht in de loop van de pluimen trekt vast nog 10 keer bij. Niet te vroeg juichen, maar ook niet te vroeg teleurgesteld zijn. Ik heb het bijgesteld voor mezelf door iets realistischer te kijken sinds vanavond. Misschien mede door de vorst die hier weer is ingetreden ter plaatse en er al sneeuwbuitjes boven NL zijn? Ik heb er meer vertrouwen in dan wat vooral de pluimen en de laatste hirlam op de radar aangeeft.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

winter67

Citaat van: Extremissimorum op do 25 dec 2014 - 22:34
= VEEL TE VER WEG, leer dat nou eens. We weten niet eens wat voor weer het zaterdag wordt, laat staan dinsdag. Kom nou... alstublieft!

Vergeef me mijn irritatie. Ik word hier gek doordat Hoorn telkens grensgeval is... Wel sneeuw of toch gewoon saaie #$ regen. Graaaah! De spanning. Ec wordt al slechter naar mijn idee, al kan het zomaar wel de volle laag zijn....

Wat een storm op het forum trouwens. Veel bezoekers.
En de ene kant heb je wel gelijk maar ik maak me wel zorgen om geen enkele lid wil voor oosstroming of noord hopelijk gaat het nog veranderen verwacht maar voor zaterdag dat het eerst begint met regen of natte sneeuw overgaant in een mooie laag droge sneeuw. :)

Joep

Wat zijn temp prognoses van de Uitvoer waard, dat vraag ik me telkens af, is het wellicht voor modellen eenvoudiger een verwacht patroon dan verwachte temperaturen te schetsen.
Heel bekend zijn natuurlijk de lokale afwijkingen, ook bekend is het fenomeen sneeuwbug als er ten onrechte van een sneeuwdek wordt uitgegaan, etc.
Ik neem nu even de zojuist geraadpleegde GFS oper12z die voor 21.00 uur (dus 9 uur later) temperaturen voorzag tussen 4-6 C, feitelijk was het op dat moment direct aan zee lokaal ruim 7 C, lagen de waarden in grote dele van het land tussen 2-4 C, maar waren er ook regio's waar het tussen 0.5 C en 1 C.
U bent het denk met me eens dat bij typisch winterweer er een soort micro klimaat zich ontwikkelt, iets waar de Uitvoer totaal geen grip op heeft. Kan me van de laatste winters, die van vóór vorige winter......, herinneren dat er situaties waren met een sneeuwdek waar de minima ruim onder min 10 C doken en er overdag met mist lokaal strenge vorst als maximum werd geregistreerd. De Uitvoer had tot dan lichte tot matige vorst voorzien. Ook hier op Voorne had met een sneeuwdek de kou zich zo gevormd dat met een tijdelijke NW wind die ook was voorzien en maxima tot 4/5 C zou leiden er die dag alleen maar sneeuwbuien heel langzaam het land optrokken en ik had die dag een hele dikke ijsdag.

Daarom ook denk ik dat de situatie van komende zaterdag allesbeslissend gaat worden voor de verdere ontwikkelingen. En ben ik zo vrij om nu veel minder naar ontwikkelingen in de Uitvoer op een termijn van dag 5-10 te kijken.

Morgen, 2e Kerstdag, geeft rustig en stabiel weer, zie 1e kaart, met na een ochtend met vooral in het binnenland lichte vorst, minima -2/+2 C, en morgen met droog weer en zonnige perioden maxima 2-4 C. Een tot matig toenemende Z/ZO wind.

Morgenavond dan eerst nog opklaringen en temp dalend tot het vriespunt, later vanuit het noordwesten toenemende bewolking en in het begin van de nacht de eerste neerslag, direct aan zee is dit regen, dieper landinwaarts natte- en droge sneeuw ( lage dauwpunt temp, kou advectie door sterke continentale aanvoer en hoge neerslagintensiteit).Het veelbesproken laag lijkt een koers via Belgie verder zuidoostwaarts te volgen. Daarom zaterdag overdag in grote delen van het land sneeuw, met vooral in het zuiden en westen een harde oostenwind en maxima tussen 0/+2 C. Alleen het noorden van het land heeft met veel minder wind en waarschijnlijk geen neerslag te maken. In de overige delen van het land is er is veel overlast te verwachten.
Sneeuw trekt in de loop van de avond ook in het uiterste zuiden/zuidoosten weg, daarna opklaringen, wind draait naar NO en in de nacht naar zondag minima tussen -2/-7 C.
Zondag overdag, 3e kaart, dan een waarschijnlijk fantastische winterdag, veel zon en droog, NO wind en maxima tussen 1C op de Wadden tot -4 C in Limburg.

Maandag en dinsdag, 4e en 5e kaart, laten hogedruk ten westen zien met voorzichtige NO uitstekels boven het westen van Scandinavie. Complicatie voor die dagen blijft het signaal dat in de noordelijke stroming frontale systemen zuidwaarts gaan trekken, hierdoor tijdelijk verhoogde kans op neerslag en bij sterkere aanlandige aanvoer ook temp boven het vriespunt.
Maar ik schetste het u al in de inleiding, voorlopig alleen maar kijken naar zaterdag, dan wordt bepaald hoeveel sneeuw er gaat vallen en hoe en op welke wijze zich dan weer, een op dit moment totaal onvoorspelbaar, winters micro klimaat gaat vormen (minima nacht naar zondag al veel lager dan nu verwacht > lagere maxima zondag, etc, etc)

Mvg, Ronald de Wildt


winter

Niewe GFS gaat met ECMWF mee qua koers en Hirlam. Dus zekerheid neemt toch toe nu deze 3 modellen het eens zijn.

fgfredje

Citaat van: Mellink86 op do 25 dec 2014 - 22:13
Mensen help!
A.s zaterdag vlieg ik om 15.30 naar munchen vanaf amsterdam schiphol, maar eerst vanaf Groningen naar schiphol geraken...
Wat raden jullie aan? 09.00 trein richting Schiphol( NS en sneeuw= geen goed huwelijk), of met de auto via de afsluitdijk om de ergste sneeuwval te omzeilen?
Graag jullie mening :D

Lekker met de trein gaan wel iets eerder vanuit Groningen gaan. Voordeel lekker warm en internet.

Borislav

Borislav Lekic

Joep

Citaat van: winter op do 25 dec 2014 - 22:45
Niewe GFS gaat met ECMWF mee qua koers en Hirlam. Dus zekerheid neemt toch toe nu deze 3 modellen het eens zijn.

GFS geeft alleen sneeuw uiterste zuiden toch?

PatrickM

Voor de kustgebieden dus komende week anti-winters. Weinig tot geen sneeuw en vervolgens wind van zee. Helaas. >:(

Borislav

Citaat van: PatrickM op do 25 dec 2014 - 22:53
Voor de kustgebieden dus komende week anti-winters. Weinig tot geen sneeuw en vervolgens wind van zee. Helaas. >:(

Wacht eerst zaterdag maar even af .. het is belangrijk hoe die dag gaat verlopen voor het vervolg.
Borislav Lekic

joboy52


winter


Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

winter67

Toen was de discussie afgelopen piet zegt regen en natte sneeuw in zw 5graden.

Borislav

Piet paulusma heeft het altijd goed ..

Laten we op de trieste man vertrouwen :)

Welk model gebruikt hij ?

Patty Brard ?
Borislav Lekic

Diem

Citaat van: winter67 op do 25 dec 2014 - 23:00
Toen was de discussie afgelopen piet zegt regen en natte sneeuw in zw 5graden.
Piet had het ook over temperaturen iets boven nul op zondag, ook niet erg realistisch.
-----
Ziet er spannend uit. Het lijkt erop dat ik hier aardig goed zit, ben heel benieuwd of we eindelijk weer eens een sneeuwdekje krijgen 8)

jorentje1997

Citaat van: winter67 op do 25 dec 2014 - 23:00
Toen was de discussie afgelopen piet zegt regen en natte sneeuw in zw 5graden.

Alleen al dat hij dat zegt laat de kansen op sneeuw alleen maar toenemen  ;D

Ontopic: valt nu toch wel op dat westelijk gelegen deel van België de grootste hoeveelheid regen krijgt later op zaterdag overgaand in nog ietswat sneeuw. Richting Antwerpen-Limburg onmiddellijk sneeuw, daar kan het leuk gaan worden.

Stephanie

Citaat van: Reutel op do 25 dec 2014 - 22:21
Die vliegtuigen vliegen wel hoor, de NS daar in tegen... Die vliegt niet! Lekker op tijd met de auto gaan, rustig rijden en een extra bakkie koffie pakken op Schiphol. ;) Fijne vakantie!
Ik ga zaterdag naar Noorwegen, KLM heeft al een mail gestuurd dat er hoogstwaarschijnlijk vluchten gecancelled gaan worden.
Hopelijk valt het mee >:(

Rayonhoofd


Toen was de discussie afgelopen piet zegt regen en natte sneeuw in zw 5graden.

Welnee, als PP dit zegt dan wordt het juist feest !
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Powered by EzPortal