Winter discussietopic 2014/2015 deel 4

Topic gezien door 250329 bezoekers
Gestart door Johann, ma 22 dec 2014 - 20:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Weatherman

Citaat van: winter op do 25 dec 2014 - 16:57
Ik zou zeggen tussen zuid en midden hahha. Hangt van veel factoren af. Ligt redelijk dicht bij de zee dus toch ietsjes meer invloed van het warme zeewater. Daarentegen grotere kans op een hogere intensiteit vlak bij de kust. Jullie liggen niet super dicht bij de kust denk dus dat bij een behoorlijk intensiteit de kern het best over de grens van zuid België heen moet trekken.

T.o.v. de vorige run zijn de hoeveelheden wel ietsjes minder aangezien het neerslaggebied wat sneller overtrekt. Maar het zou mij niks verbazen als gebieden in met name de provincies Noord-Brabant, Zeeland/ Zuid-Holland een pak sneeuw krijgen van tegen de 20 cm aan.
Leest dit en is helemaal happy  ;D morgen is het al vrijdag  :P
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

ries1407

Zo het loof niet valt voor St. Martijn (11 nov.) zo zal 't een harde winter zijn.

Weerfreak 1337

Hirlam laat ook weer een mooi scenario zien met de kern over België.

Wel geven de kaarten na een tijdje sneeuw, ook regen. Ik moet dit nog bezien! Dit zou eventueel ook natte sneeuw kunnen zijn in plaats van regen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

UKMO volgt de hoofdrun van de GFS en laat de kern over Noord-France heentrekken (slecht voor het noorden)

Wie weet krijgt het Noorden wel wat stevige sneeuwbuien die gevormd worden naast het lagedrukgebied???


Weatherman

Citaat van: winter op do 25 dec 2014 - 17:05
UKMO volgt de hoofdrun van de GFS en laat de kern over zuid-France heentrekken (slecht voor het noorden)

Wie weet krijgt het Noorden wel wat stevige sneeuwbuien die gevormd worden naast het lagedrukgebied???
Dat is goed voor ons ? en wat is het verschil met Hirlam die het over Belgie laat zien ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

winter67

Citaat van: winter op do 25 dec 2014 - 17:05
UKMO volgt de hoofdrun van de GFS en laat de kern over zuid-France heentrekken (slecht voor het noorden)

Wie weet krijgt het Noorden wel wat stevige sneeuwbuien die gevormd worden naast het lagedrukgebied???
Nee joh ze moeten blij zijn dat ze vanavond wat sneeuw krijgen ze krijgen denk ik wel wat sneeuwbuien.

winter

Weerfreak kan je wat vertellen over de vervolg van de GFS?

Ik zie dat er een duim wordt gevormd maar helaas wordt deze niet naar Groenland/Ijsland gericht? Dramatisch of valt dat mee hahha  :P

Lucifer

Citaat van: winter op do 25 dec 2014 - 17:05
UKMO volgt de hoofdrun van de GFS en laat de kern over zuid-France heentrekken (slecht voor het noorden)

Wie weet krijgt het Noorden wel wat stevige sneeuwbuien die gevormd worden naast het lagedrukgebied???

Over het zuiden van Frankrijk dan nog wel. Dat is pas een ommezwaai  ;D

GFS berekent in z'n nieuwe run voor delen van Belgie zo maar eventjes tegen de 30cm aan. Los van het feit of dit waar is of niet .... Als het ergens in BE of NE tot zulke hoeveelheden komt, gaat er erg veel overlast zijn. Gelukkig is dit in een weekend.

Borislav

Heb gehoord dat hirlam en harmonie beter zitten voor omgeving amsterdam , heb geen foto helaas.
Borislav Lekic

jorentje1997

Volgens mij is de kans op sneeuw aan de kusten zeer klein door het nog zeer warme zeewater,... Maar dit is wat ik erover denk, iemand wat meer uitleg?

winter

Citaat van: Weatherman op do 25 dec 2014 - 17:07
Dat is goed voor ons ? en wat is het verschil met Hirlam die het over Belgie laat zien ?

Hirlam nog niet gezien. De neerslag zal in het westen/zuiden van Nederland waarschijnlijk dan eerder geneigd zijn om te vallen als regen/natte sneeuw en pas dan overgaande in droge sneeuw. Wel zal er iets meer sneeuw richting het Noorden vallen en verder richting het Noorden van het land. Maar hopelijk kan Weerfreak hier iets meer overtellen, hij zal denk ik een stuk meer ervaring hebben dan mij  :D

Citaat van: Lucifer op do 25 dec 2014 - 17:09
Over het zuiden van Frankrijk dan nog wel. Dat is pas een ommezwaai  ;D

GFS berekent in z'n nieuwe run voor delen van Belgie zo maar eventjes tegen de 30cm aan. Los van het feit of dit waar is of niet .... Als het ergens in BE of NE tot zulke hoeveelheden komt, gaat er erg veel overlast zijn. Gelukkig is dit in een weekend.

Goed opgemerkt al verandert naar Noord natuurlijk  :P

winter

Citaat van: jorentje1997 op do 25 dec 2014 - 17:11
Volgens mij is de kans op sneeuw aan de kusten zeer klein door het nog zeer warme zeewater,... Maar dit is wat ik erover denk, iemand wat meer uitleg?

Hoeft niet aan de kust is de intensiteit vaak (veel) hoger!
Weet je nog dat Jan een kaartje had gepost met hoeveelheden van tussen de 15 en 30 cm voor regio A'dam

jornonweer

willen jullie aub de kaarten van hirlam en ukmo posten zodat de rest het ook kan zien? alvast bedankt  ;)
Danger is real, fear is a choice.

Lucifer

Citaat van: winter op do 25 dec 2014 - 17:11
Goed opgemerkt al verandert naar Noord natuurlijk  :P

Men zou voor minder het noorden verliezen. Het wordt nu echt wel heel erg spannend. De kans dat het laag zuidelijker zal koersen dan eerst verwacht is toch ferm gestegen. De vraag die rest, hoe zuidelijk?

winter67

Citaat van: jorentje1997 op do 25 dec 2014 - 17:11
Volgens mij is de kans op sneeuw aan de kusten zeer klein door het nog zeer warme zeewater,... Maar dit is wat ik erover denk, iemand wat meer uitleg?
Dat is juist beter des te lager de bovenlucht des te sneller nemen de buien met kracht toe.

weerinkatwijk

In principe hoeven we geen last te hebben van het warme zeewater wind komt immers niet vanaf zee, ook nemen de weerberekeningen zoveel mogelijk details mee!...

jones

Neerslag krijg ik zowizo in mijn regio hier alhoewel ik betwijfel of het als regen, natte sneeuw of sneeuw gaat zijn. De meeste neerslag valt in de nacht van vr op za maar dan is de afkoeling nog bezig met temp rond 1gr en dauwpunt 0-1gr en sneeuwgrens op zo'n 100/200m. De neerslag later op de dag (duidelijk mindere hoeveelheid) lijkt dan weer wel als sneeuw te vallen. Is dus een kantje boord situatie voor de nachtperiode, alhoewel ik hoop op alles als sneeuw.


Ook het KMI is er nog niet uit:

Van 25/12 12u tot 27/12 11u :  WAARSCHUWING VOOR SNEEUW (en rijm)

Reeds vandaag en volgende nacht kunnen er reeds enkele sneeuwbuien vallen in de Ardennen. Ook morgen kan er nog een laatste sneeuwbui vallen op de Ardense hoogten. Daarnaast is er vannacht lokaal kans op enkele rijmplekken.

Vrijdagnacht bereikt een actieve storing het land en valt er soms intense neerslag: onder d evorm van regen/smeltende sneeuw in Laag- en Midden-België, en onder de vorm van sneeuw in Hoog-België. Daar kan zo'n 10 cm aan verse sneeuw vallen. In combinatie met een harde wind, met rukwinden tot soms 65 à 70 km/h, kunnen er lokaal sneeuwophopingen ontstaan en kan het zicht erg slecht worden.

Ook zaterdag overdag kan er sneeuw vallen, vooral in de Ardennen dan. Onzekerheid bestaat over het juiste traject van een depressie. Daarbij hoort ook een mate van onzekerheid aangaande de neerslagvorm in Laag-en Midden-België. In het slechtste geval valt ook daar de neerslag (grotendeels) als sneeuw, maar dit is dus geenszins zeker. Wanneer daar meer duidelijkheid over komt, komen eventueel nog andere provincies in een 'oranje' niveau.

Edwin

Never Stop Exploring

Eendagseend

Citaat van: Harry de Hond op do 25 dec 2014 - 14:32
Wat zijn we weer lekker aan t azijnzeiken zeg. Hoe vaak moet je te horen krijgen dat het pas op het laatste moment duidelijk wordt? Je moet echt wachten tot zaterdag zelf, alles wat je nu leest is slechts 1 van de mogelijkheden. En jij pikt voor jezelf alleen de meest beroerde voor jou uit al die berichten.
Dus, wacht gewoon af, morgen wordt het iets duidelijker, zaterdag weet je het pas zeker.

Inderdaad! En nog iets: laten we elkaar nou niets misgunnen, zeker niet met het oog op wie vroeger het meeste sneeuw heeft gehad om daarmee aan jezelf te denken :(
Het weer doet gewoon wat het doet, daar hebben we geen invloed op. Tuurlijk, iedereen zit in spanning, en ook ik ben best wel pessimistisch om zaterdag, wegens de grote onzekerheid, maar laten we elkaar aub niets misgunnen. Enige wat we kunnen doen is hopen dat de winter inzet met sneeuw vooraf.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

J

Oppassen met tunnelvisie van die GFS kaarten. Is alleen oper..

Powered by EzPortal