Winter discussietopic 2014/2015 deel 4

Topic gezien door 250285 bezoekers
Gestart door Johann, ma 22 dec 2014 - 20:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Edwin

Gifjes die Jan plaatst van het ECMWF zijn de enige die gunstig zijn voor mij in het Oosten :). Lijkt steeds zuidelijker te gaan worden...
Never Stop Exploring

Joep


Snowfreak

kmi nog steeds niet echt positief over sneeuw in laag en midden belgie.. wel erg jammer van dat regen. hopen dat het laag nog ietsjes lager zal gaan!

Joep

do 25 dec 2014, 10:36
Zaterdag kan er een pak sneeuw vallen
Na kerst dik winter 

Kerst verloopt alleszins redelijk maar winterweer haalt vanaf zaterdag vernietigend uit.

Het is vandaag een afwisseling tussen wolken, zon en een bui met onweer en later hagel. Het wordt 7 graden bij niet al teveel wind uit zuidwest.

Morgen droog en zonnige perioden. Het wordt dan kouder bij 3/4 graden. De wind draait naar zuid tot zuidoost.

Morgennacht volgt neerslag, eerst regen daarna natte sneeuw.

Sneeuw
Zaterdag overdag valt er geruime tijd intensieve sneeuw. De temperatuur ligt net boven nul en het waait stormachtig. Er kan een behoorlijk pak sneeuw gaan vallen met overlast voor het verkeer. Lokaal kunnen er sneeuwduinen optreden.

Het uiterste noorden houdt het mogelijk droog. We komen in steenkoude lucht terecht van arctische oorsprong. Er steekt een gure noorden tot noordoostelijke wind op. In de nacht naar zondag kan het boven de sneeuw vriezen tussen min 5 en min 10 graden.

Volgende week zijn er sneeuwbuien en zonnige momenten. Eerst is het superkoud, zeker tot oud en nieuw met pittige vorst en lokaal kans op schaatsijs op ondergelopen weilanden. Na de jaarwisseling wordt de verwachting onzekerder.

telegraaf

Der Rudi

Citaat van: Armand op do 25 dec 2014 - 09:21
Tja, Zuid-Limburg, je zal er maar wonen!.....  :( Haha, voor Zuid-Limburg vind ik GFS stukken beter.
8) 8) 8) Zaterdag het jaarlijks vriendengroepuitje naar Valkenburg. Ben benieuwd of we 's avonds met de bus de Emmaberg nog opkomen.... :P
Save the planet, it's the only one with Chouffe!

Nopie

Bah wat een slechte pluim   :o nu gaan er plots veel leden naar zachter weer volgende week. Zou leuk zijn om langere tijd van een eventueel sneeuwdek te kunnen genieten.

PatrickM

Nieuwe GFS Oper is weer iets minder. :( Mag hopen dat het vanavond bijdraait, en dan vooral de positie van het hoog. :)

winter

Citaat van: Nopie op do 25 dec 2014 - 11:04
Bah wat een slechte pluim   :o nu gaan er plots veel leden naar zachter weer volgende week. Zou leuk zijn om langere tijd van een eventueel sneeuwdek te kunnen genieten.

Wat noem je slecht? Een 2 weken geleden droomde we over deze pluim. Er zijn nog steeds een significant aantal leden die onder NUL blijven de gehele pluim na a.s. zaterdag. Het verandert zo snel stel we krijgen zaterdag sneeuw die kans is behoorlijk groot nu, dan zal de pluim in de avond denk echt een stuk beter zijn als het lagedrukgebied naar de alpen daalt. Dan houden wij namelijk een Noord Oosten wind!
Daarnaast is een kans op een blokkade op de Atlantische Oceaan nog steeds aanwezig!. Ik hoop a.s. weekend een DIK PAK SNEEUW vervolgens even een paar dagen oosten wind en vervolgens de wind uit het noorden :P

Weatherman

Citaat van: winter op do 25 dec 2014 - 11:09
Wat noem je slecht? Een 2 weken geleden droomde we over deze pluim. Er zijn nog steeds een significant aantal leden die onder NUL blijven de gehele pluim na a.s. zaterdag. Het verandert zo snel stel we krijgen zaterdag sneeuw die kans is behoorlijk groot nu, dan zal de pluim in de avond denk echt een stuk beter zijn als het lagedrukgebied naar de alpen daalt. Dan houden wij namelijk een Noord Oosten wind!
Daarnaast is een kans op een blokkade op de Atlantische Oceaan nog steeds aanwezig!. Ik hoop a.s. weekend een DIK PAK SNEEUW vervolgens even een paar dagen oosten wind en vervolgens de wind uit het noorden :P
Ik denk zeker een dik pak, intensieve sneeuwval is niet zachtjes.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Borislav

ECMWF - Harmonie - GFSP   Goed voor omgeving Amsterdam.

GFS en Hirlam slecht.
Borislav Lekic

Johann

Voor de sneeuwliefhebbers, de berekende sneeuwhoogte cumulatief van het ECMWF (tot zondagavond)

jens

Citaat van: Johann op do 25 dec 2014 - 11:15
Voor de sneeuwliefhebbers, de berekende sneeuwhoogte cumulatief van het ECMWF (tot zondagavond)
yes, ik zit net in het gele stuk ;) ;) ;)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Harry de Hond

Citaat van: Borislav op do 25 dec 2014 - 11:14
ECMWF - Harmonie - GFSP   Goed voor omgeving Amsterdam.

GFS en Hirlam slecht.
Boris, heb je er ook plaatjes bij? Ik ben nogal visueel ingesteld  ;D
Wat je zei is voor ons Zaankanters wel gunstig.
Juist.

winter

weer.nl verwacht voor mijn woonplaats ruim 40 mm sneeuw. Ik denk met de warmte van de grond, en het eerste begin waarschijnlijk regen dat het dan een kleine 30 cm zou opleveren  ::) ::) ::) ::) ::) ::)

Maar we zullen s'avonds zien waar Harmonie en Hirlam meekomt. Want, modellen bereken de aankomsttijd van het neerslaggebied nog steeds verschillend! Het zou vrijdag laat in de avond kunnen beginnen of pas zaterdag laat in de ochtend.
Deze Ochtend:

UKMO: laagje trekt ten westen van België vooral België en Zuid-Nederland een dik pak sneeuw. Verder naar het noorden afnemend tot niets.
GEM: laagje trekt over zuid-België en Noord-Frankrijk. Ideaal voor een groot gedeelte van Nederland en Noord België. Noord Nederland krijgt ook nu sneeuw maar niet meer dan 5 cm. Naar het zuiden toe steeds meer tot ongeveer de lijn Gent-Brussel-Bastogne ( vervolg erg slecht zuidwesten wind)
JMA: Kern over zuid/midden Nederland. Bijna overal eerst regen in het Noorden van NED snel overgaand in winterse neerslag,  naar het zuiden toe blijft het erg lang regen.

Edwin

Nu nog afwachten welk model gelijk gaat krijgen. Ec is wel erg gul. Wat is de meest logische koers op dit moment?
Never Stop Exploring

Erik V


DSDLimburg

GFS en WRF geven alleen het zuiden nu sneeuw, zuid Nederland Belgie en Luxemburg de volle laag op dit moment. En zo zal het nog wel een paar keer veranderen denk ik  :D
seizoen 2018/2019

MamaAs

Citaat van: Joep op do 25 dec 2014 - 10:56
Harmonie sneeuw

Pfffft dit scenario zou erg zuur zijn ????????
Hopen dat het wat noordelijker gaat trekken.

Weatherman

Die regen die elke keer voorspeld wordt , daar wordt ik niet vrolijk van.

PS: hoeveel leden zeggen het nog over regen ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

4seasons

Off topic


Melding aardbeving van 3,1  in Nederland.

Iemand uit de omgeving daar wat gemerkt?


Op deze site staat melding in de buurt van Chaam en Alphen in Noord Brabant:
http://www.emsc-csem.org/Earthquake/earthquake.php?id=414834

http://www.emsc-csem.org/Earthquake/earthquake.php?id=414834#map



Powered by EzPortal