Winter discussietopic 2014/2015 deel 4

Topic gezien door 250405 bezoekers
Gestart door Johann, ma 22 dec 2014 - 20:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

willempie

Citaat van: Weerextrem op wo 24 dec 2014 - 12:40
Het max. temp is in de ochtend bereikt, waarna sneeuwfront bereikt is daalt de temp. naar rond de nul. Bovendien is er nog spreiding op zaterdag, mij zal niets verbazen dat max. temperatuur niet behaald word. en het hangt van veel factoren af, maar inmiddels lijkt het steeds zekerder dat mogelijk alleen (natte)sneeuw valt (danwel eerste laag zal beetje pap zijn).

word vervolgd!.

Laten we het hopen!! Ik snak naar een mooi sneeuwlaagje als is t maar 3 cm

winter67

Iemand goede site voor weer winterberg? Want weerplaza, en weeronline klopt echt niks van.

J

Citaat van: willempie op wo 24 dec 2014 - 12:34
Heb ik ook hoor, woon ook in den Haag en ik denk dat t hier gwn tegen gaat vallen ik zie vaak temps van +3 voorbij komen voor hier en dat is gewoon net een fractie te warm voor een mooi sneeuwdek.
Naja hopelijk zijn mijn zorgen voor niks en zitten we zaterdag gewoon in de sneeuw
Heu n medestander  :)
Tja voor het westen/zuidwesten hopen dat die max-temp dan snel gehaald wordt en heel snel snel daalt bij aankomst van de storing. Maar ik vrees toch wel een beetje op veel regen/natte sneeuw en dan op het allerlaatste misschien een flinter dun laagje sneeuw wat dan redelijk snel weg is door platlopen/platrijden, beetje zon, aan de kust misschien dagen erna temps een fractie boven 0.. etc etc.

fgfredje

Citaat van: winter67 op wo 24 dec 2014 - 12:47
Iemand goede site voor weer winterberg? Want weerplaza, en weeronline klopt echt niks van.

google winterberg wetter

Joep

GFS voor westen pas in de avond sneeuw?


Lothiriel

En in Vlaanderen zelfs geen/amper :(
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Joep

In Duitsland (en NL) mogelijk sneeuwstorm

(Is wel de extreemste voorspelling van GFS)




Weerextrem

Citaat van: Joep op wo 24 dec 2014 - 13:06
GFS voor westen pas in de avond sneeuw?

dat is op de basis van GFS,

GFS en GEM zijn enige modellen die niet mee eens zijn met de rest.

voor betere resolutie pak ik altijd UKMO en ECWMF. (harmonie en hirlam zijn ook niet de minste, alleen pas vanaf 2-3 dagen van tevoren kun je zien wat er gebeurd met de neerslag)

en het is nog altijd 4 dagen ver, heb geduld mannen!!

EDIT: interessante ontwikkeling op GFS-P!!









Dit is een hangende laag!, wat voor extreem veel neerslag zal zorgen met nodige overlast, hou dus rekening mee met alle factoren op zaterdag!! dit is best zorgelijk voor de maatschappelijke leven.

jornonweer

Citaat van: Weerextrem op wo 24 dec 2014 - 13:17


Dit is een hangende laag!, wat voor extreem veel neerslag zal zorgen met nodige overlast, hou dus rekening mee met alle factoren op zaterdag!! dit is best zorgelijk voor de maatschappelijke leven.
niet interessant althans niet voor diegene die in het centrum, westen en zuiden wonen..
Danger is real, fear is a choice.

Marcellang

Citaat van: Weerextrem op wo 24 dec 2014 - 13:17
EDIT: interessante ontwikkeling op GFS-P!!
Dit is een hangende laag!, wat voor extreem veel neerslag zal zorgen met nodige overlast, hou dus rekening mee met alle factoren op zaterdag!! dit is best zorgelijk voor de maatschappelijke leven.
Ploatie plakkend laagje  ;D
Kijk, daar zit nou hier in Klein Stavern op te wachten 8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

boxer

D'r vanuitgaande dat elke mm 1 cm sneeuw oplevert  ;D Wordt dat toch een laagje ergens tussen de 10 en de 15 cm....

Jan van Ooijen

De 0.25 (13km) van GFS ziet het wel zitten voor het zuidwesten! Zo zien we maar dat we er nu geen pijl op kunnen trekken! Met dank aan Dzengiz Tafa voor het vrijgeven van de afbeelding

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Nopie

Citaat van: J op wo 24 dec 2014 - 12:49
Heu n medestander  :)
Tja voor het westen/zuidwesten hopen dat die max-temp dan snel gehaald wordt en heel snel snel daalt bij aankomst van de storing. Maar ik vrees toch wel een beetje op veel regen/natte sneeuw en dan op het allerlaatste misschien een flinter dun laagje sneeuw wat dan redelijk snel weg is door platlopen/platrijden, beetje zon, aan de kust misschien dagen erna temps een fractie boven 0.. etc etc.

Voor het westen ziet het er niet verkeerd uit toch, bijna 100% kans op sneeuw en waarbij de kans zeer groot is dat er meer dan 3cm gaat vallen.

Lucas

dat is op de basis van GFS,

GFS en GEM zijn enige modellen die niet mee eens zijn met de rest.

voor betere resolutie pak ik altijd UKMO en ECWMF. (harmonie en hirlam zijn ook niet de minste, alleen pas vanaf 2-3 dagen van tevoren kun je zien wat er gebeurd met de neerslag)

en het is nog altijd 4 dagen ver, heb geduld mannen!!

EDIT: interessante ontwikkeling op GFS-P!!

Dit is een hangende laag!, wat voor extreem veel neerslag zal zorgen met nodige overlast, hou dus rekening mee met alle factoren op zaterdag!! dit is best zorgelijk voor de maatschappelijke leven.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citeer
Slechte ontwikkeling: hoe langer het L treuzelt hoe groter aandeel regen. In dit geval dus 75% NL een hele natte dag. Hoe langer dat ding boven ons cirkelt des te verder kunnen ZW winden (dus zachte lucht) de boel bepalen.
Zie artikel op weer.nl
Aanhoudende sneeuwval

Stephanie

Zou iemand voor mij kunnen duiden wat deze drukverdeling voor het weer in zuidwest Noorwegen betekent?
Ik ga zaterdag op vakantie.. :o

Weatherman

Het is helaas nog steeds niet helemaal super he, met die regen er tussen. jammer
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weerextrem

Citaat van: Lucas op wo 24 dec 2014 - 13:54
Slechte ontwikkeling: hoe langer het L treuzelt hoe groter aandeel regen. In dit geval dus 75% NL een hele natte dag. Hoe langer dat ding boven ons cirkelt des te verder kunnen ZW winden (dus zachte lucht) de boel bepalen.
Zie artikel op weer.nl

Ik weet dat er regen ook mogelijk bijzit, maar echter als we 850hPa erbij pakken.





En in het meeste gevallen zit hier geen neerslagafkoeling bij... dat wil zeggen dat 850hPa max. 3-5 graden kouder kan zijn.
daarom zeg ik: interessante ontwikkeling. (windrichting is niet meegenomen want tijdens neerslag daalt tm2 al evenals de dauwpunt.)

Weatherman

Citaat van: Weerextrem op wo 24 dec 2014 - 14:08
ik weet dat er regen ook mogelijk bijzit, maar echter als we 850hPa erbij pakken.

En in het meeste gevallen zit hier geen neerslagafkoeling bij... dat wil zeggen dat 850hPa max. 3-5 graden kouders kan zijn.
daarom zeg ik: interessante ontwikkeling. (windrichting is niet meegenomen want tijdens neerslag daalt tm2 al evenals de dauwpunt.)
Dan is mijn zin over regen niet meer van toepassing dus ? Dat betekend dus dat de kans op regen kleiner wordt ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

snowman23

Weet iemand waar ik de NAO en AO kaartjes kan vinden? :)

Weerextrem

Citaat van: Weatherman op wo 24 dec 2014 - 14:10
Dan is mijn zin over regen niet meer van toepassing dus ? Dat betekend dus dat de kans op regen kleiner wordt ?

Ja nou, het is gewoon te ver om zekerheid te krijgen. MAAR als in het komende runs 850hPa nog iets kouder zijn, zou het best mogelijk zijn dat de regenkans steeds kleiner wordt.

Powered by EzPortal