Winter discussietopic 2014/2015 deel 4

Topic gezien door 250435 bezoekers
Gestart door Johann, ma 22 dec 2014 - 20:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Vincent

KNMI is ook om:

CiteerVooruitzichten
Dalende temperaturen, vooral op zaterdag vrij grote kans op veel wind en substantiële (natte)sneeuwval. In de nieuwe week grote kans op een aanhoudend winters beeld met overdag temperaturen iets boven nul en 's nachts lichte tot matige vorst.

CiteerVooruitzichten lange termijn
woensdag 31 december tot en met woensdag 07 januari
Aanvankelijk grote kans (80%) op een winters weertype met vooral 's nachts vorst en overdag temperaturen rond nul. In loop van deze verwachtingstermijn wordt de onzekerheid te groot om uitspraken te kunnen doen.

Armand

Ik heb net even aan de hand van verschillende modellen/verwachtingen een kaartje gemaakt over de vormen van de neerslag in 3 periodes:
- Begin van het front. (mogelijk zaterdag morgen)
- Als het front is doorgetrokken (mogelijk zaterdagmiddag/avond)
- Einde van het front / enkele buien (mogelijk zondagnacht/ochtend)

Neem het niet al te serieus, dit is mijn inzien van de situatie en het kan natuurlijk nog vaker veranderen ;)


DSDLimburg

pluim midden, en sneeuw kansen voor zuidoost. 8)
seizoen 2018/2019

ries1407

Zo het loof niet valt voor St. Martijn (11 nov.) zo zal 't een harde winter zijn.

schapekop

volgens mij ( gevoel ) krijgen we een winter zoals in 78/79. Alleen komt alles wat eerder en over het gehele land  :)


Joep

WeerZakelijke dienstenOver MeteoGroup
Winter nadert, zaterdag sneeuw?


De drukkaart van aanstaande zaterdag. Het lagedrukgebied komt er vanuit het noordwesten aan, het front ligt boven ons land. Van hoever het front oostwaarts schuift, hangt af waar een sneeuwdek ontstaat.

Je kunt het je nu nog nauwelijks voorstellen, maar de winter komt eraan. Vanaf vanmiddag al komt koudere lucht in stappen ons land binnen en vooral zaterdag spitst de situatie zich toe. Een actief lagedrukgebied trekt dan ten westen van ons land langs naar het zuiden en brengt veel wind en neerslag met zich mee. In een groot deel van het land kan die neerslag deels als sneeuw vallen. De grote vraag is hoe ver de zachte lucht, die het lagedrukgebied ook met zich meebrengt, het land op komt. Daarvan zal afhangen of en waar precies zich een sneeuwdek vormt.

De decembermaand heeft tot nu toe twee gezichten gehad. We begonnen koud en na de eerste twee weken stond de gemiddelde temperatuur nog onder normaal. Daarna begon de bijzonder zachte periode waar we nu nog middenin zitten en inmiddels is de gemiddelde maandtemperatuur ongeveer anderhalf graad boven de norm uitgekomen, met een verder stijgende tendens. Maar, op de valreep van 2015, gaat het weerbeeld alsnog veranderen. De winter komt eraan.

Golf in de straalstroom
Oorzaak van de verandering is dat er boven de oceaan een grote golf ontstaat in de straalstroom, de band met hoge windsnelheden op rond 10 kilometer hoogte in de atmosfeer, die de plaats van de hoge- en de lagedrukgebieden in onze omgeving bepaalt. Tot vandaag was die straalstroom een echte racebaan, van oost naar west en precies op onze omgeving gericht. Het ene na het andere lagedrukgebied snelde van de omgeving van IJsland en Groenland richting het noorden van Scandinavië en bracht steeds weer nieuwe golven met 'warme' lucht met zich mee. En natuurlijk storingen, die ons land steeds weer met regen en wind passeerden. Het was en is erg nat.

De golf, die boven de oceaan ontstaat en met zijn punt eerst richting Groenland gericht is, zorgt ervoor dat de stroming in onze omgeving kantelt. Daar waar zuidwestelijke winden tot nu toe heer en meester waren, komt in de hogere delen van de atmosfeer de komende dagen meer een noordwestelijke en later zelfs noordelijke wind op gang die veel koudere lucht Europa in gaat blazen. Ook op grondniveau zien we dat vanaf laat vanmiddag steeds meer gebeuren.

Kerst al kouder
Tijdens de Kerst wordt het al kouder. Morgen komt het kwik tussen 6 en 8 graden uit. Wolken en de zon wisselen elkaar af en vanuit het noorden passeert een lijn met een paar buien, mogelijk met hagel. De noordwestelijke wind is aan zee krachtig tot hard, in de ochtend in het Waddengebied nog even stormachtig. In het binnenland is het rustiger. Later op de dag neemt de wind af, om in de nacht naar tweede kerstdag vrijwel helemaal weg te vallen. In de kustgebieden kan dan nog een winterse bui vallen, in het binnenland ontstaat tijdens opklaringen regionaal mist. Verder gaat het op veel plaatsen een enkele graad vriezen en kan het op natte wegen gemakkelijk glad worden.

Tweede kerstdag is het overdag de vraag in hoeverre mist, nevel en laaghangende bewolking op tijd verdwijnen. Daar waar dit al snel het geval is, komt de zon erdoor en kan het 4 of 5 graden worden. Op plekken waar mist en bewolking lang blijven hangen, blijft het duidelijk kouder.

Lagedrukgebied
Intussen wurmt een klein lagedrukgebied op de oceaan zich door een zwakke plek in de golf in de straalstroom heen en trekt al activerend richting de Britse eilanden. In de nacht naar zaterdag bereikt de kern ervan het zeegebied ten noorden van Ierland, zaterdag overdag komt hij in de buurt van Schotland aan. Daarna trekt het systeem niet verder naar het oosten, zoals we tot nu toe steeds gewend waren, richting Scandinavië, maar maakt een bocht naar het zuiden en gaat via de Noordzee op weg naar Frankrijk. De bijbehorende zachte lucht kan Nederland zo niet bereiken.

Veel wind en sneeuw
Aan de voorzijde van het lagedrukgebied steekt in de nacht naar zaterdag bij ons een sterke zuidelijke wind op. Tegelijkertijd neemt de bewolking toe en komt de eerste neerslag het land op. In het westen gaat het om regen of natte sneeuw, in het binnenland om sneeuw. Het lijkt een behoorlijk actieve neerslagzone te worden, dus kan het behoorlijk door sneeuwen. Uiteindelijk krijgen ook het oosten en noordoosten met de sneeuwval te maken.

Of er en waar dan precies ook een sneeuwdek ontstaat, hangt af van details die samenhangen met de precieze koers en de treksnelheid van het lagedrukgebied. Als de kern, die vanuit het noordwesten komt, wat treuzelt, kan het front aan de zuidkant ervan relatief ver het land op komen. Aan de achterzijde van dit front draait de wind tijdelijk naar zuidwest en kan iets zachtere lucht van zee het land veroveren. Die lucht is zacht genoeg om de sneeuw in regen te laten overgaan.

Kerndruk en sneeuw
Trekt het lagedrukgebied wat sneller, dan komt het front minder ver en blijft het in een groter deel van het land sneeuwen. Vooral dan kan op de nog warme ondergrond van nu toch een sneeuwdek ontstaan. De treksnelheid van het laag hangt af van hoever de druk in de kern daalt en hoe groot en log het systeem wordt. Een minder lage kerndruk levert een hogere treksnelheid en meer sneeuw op, een lagere kerndruk laat het systeem trager bewegen. Dan krijgen we op meer plekken regen.

Zoals de kaarten er nu bij liggen, valt de neerslag in de zuidwestelijke helft van het land vooral als natte sneeuw en regen:( :o de noordoostelijke helft van het land krijgt voornamelijk sneeuw en vooral in die delen van het land kan zich een sneeuwdek vormen, van mogelijk tussen 5 en 10 centimeter. Maar, en dat za op basis van dit verhaal ook wel duidelijk zijn, kleine veranderingen in koers en trekrichting van het lagedrukgebied kunnen grote gevolgen hebben voor de exacte afloop, aanstaande zaterdag. Pas op het laatste moment wordt het waarschijnlijk duidelijk.  :)

Afloop zaterdag belangrijk
Ook voor het vervolg is de afloop van zaterdag van belang. De drukverdeling, zoals die zich na het komende weekeinde ontwikkelt, ziet er behoorlijk winters uit. Het zou voor de mogelijke vorst natuurlijk enorm schelen als meteen aan het begin van de koude periode ook een sneeuwdek aanwezig was. Dat zou de temperaturen in de laatste week van dit jaar en ook tijdens de jaarwisseling aanmerkelijk lager kunnen laten uitpakken, dan in een situatie zonder sneeuw.  Voor liefhebbers van winterweer is het dus om meerdere redenen zaterdag extra spannend.

Niet alleen in onze omgeving, maar in grote delen van Europa lijkt het de laatste week van het jaar flink kouder te worden. De winter maakt ineens grote sprongen. Tegelijkertijd ziet het er voor de Alpen nu eindelijk ook naar uit dat er sneeuw van betekenis komt, meteen vanaf het komende weekend al en ook dankzij het lagedrukgebied dat zaterdag ons land passeert. Zo lukt op de valreep van het nieuwe jaar dan toch nog wat dit jaar zo lang onmogelijk leek: er komt winterweer.

Bron: MeteoGroup.


SniperEye

Al de dagen gaan lengen gaat de vorst strengen komt nu wel heel letterlijk nu we net de kortste dag van het jaar hebben beleefd.

Snowfreak

kmi is niet zo positief over sneeuw in laag en midden belgie  :o

J

Citaat van: Joep op wo 24 dec 2014 - 12:08
WeerZakelijke dienstenOver MeteoGroup
Winter nadert, zaterdag sneeuw?


Zoals de kaarten er nu bij liggen, valt de neerslag in de zuidwestelijke helft van het land vooral als natte sneeuw en regen

Bron: MeteoGroup.

Tja. Daar was en ben ik al een beetje bang voor. Zoals de kaarten nu zijn vind ik de 2m temps gewoon een fractie te hoog voor zaterdag, in ieder geval een deel van zaterdag. Hier aan zee ben je dan al snel als eerste de sjaak. In de pluim van EC vind ik zaterdag nou ook niet bijster goed (en dat gaat dan over De Bilt, laat staan uiterste westen).

Maargoed ik zal wel een azijnzeikerd zijn, want afgelopen dagen zijn de pluimen natuurlijk 200% verbeterd en de kans op winter ook. Maar het zal gewoon zuur zijn als t net niet wordt hier in het westen zaterdag, en dat valt niet uit te vlakken. Denk dat daar ook pas vrijdag echt duidelijkheid over is.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jornonweer

zoals het er nu naar uit ziet maakt alleen het noorden en oosten kans op een mooi sneeuwtapijt, de rest van het land grotendeels regen of natte/smeltende sneeuw, nog ver weg maar ziet er niet meer zo goed uit voor vele sneeuwliefhebbers..
Danger is real, fear is a choice.

xzaz

Citaat van: J op wo 24 dec 2014 - 12:28
Maargoed ik zal wel een azijnzeikerd zijn, want afgelopen dagen zijn de pluimen natuurlijk 200% verbeterd en de kans op winter ook. Maar het zal gewoon zuur zijn als t net niet wordt hier in het westen zaterdag, en dat valt niet uit te vlakken. Denk dat daar ook pas vrijdag echt duidelijkheid over is.
Ga daar ook maar vanuit hoor, het Westen krijgt regen / natte sneeuw. Ben benieuwd wat HIRLAM er van bakt.
De winter is nog niet eens begonnen!

willempie

Citaat van: J op wo 24 dec 2014 - 12:28
Tja. Daar was en ben ik al een beetje bang voor. Zoals de kaarten nu zijn vind ik de 2m temps gewoon een fractie te hoog voor zaterdag, in ieder geval een deel van zaterdag. Hier aan zee ben je dan al snel als eerste de sjaak. In de pluim van EC vind ik zaterdag nou ook niet bijster goed (en dat gaat dan over De Bilt, laat staan uiterste westen).

Maargoed ik zal wel een azijnzeikerd zijn, want afgelopen dagen zijn de pluimen natuurlijk 200% verbeterd en de kans op winter ook. Maar het zal gewoon zuur zijn als t net niet wordt hier in het westen zaterdag, en dat valt niet uit te vlakken. Denk dat daar ook pas vrijdag echt duidelijkheid over is.

Heb ik ook hoor, woon ook in den Haag en ik denk dat t hier gwn tegen gaat vallen ik zie vaak temps van +3 voorbij komen voor hier en dat is gewoon net een fractie te warm voor een mooi sneeuwdek.
Naja hopelijk zijn mijn zorgen voor niks en zitten we zaterdag gewoon in de sneeuw

DSDLimburg

Dit is hoe WRF het ziet vrijdag avond/nacht 21z en 00z.
seizoen 2018/2019

Armand

Het eerste deel van de nieuwe GFS 06 zuidoost pluim is geweldig. Meer leden voor sneeuw en volgende week komt er soms zelfs geen enkel lid meer boven 0 uit! Gemiddelde zit ook ver onder 0.


JerryL

Niet zo treuren, blijven duimen. Wie mijn eerdere posts terugleest zal concluderen dat ik toch een stuk positiever ben geworden. Morgen is het Kerst, die verloopt allerminst wit maar wel frisser dan de afgelopen jaren. Opzich al prettig. Geniet van de kou die we krijgen, sneeuw is altijd meegenomen.

Iedereen hier alvast gezegende Kerstdagen!!  :) ;D :D

Weerextrem

Citaat van: willempie op wo 24 dec 2014 - 12:34
Heb ik ook hoor, woon ook in den Haag en ik denk dat t hier gwn tegen gaat vallen ik zie vaak temps van +3 voorbij komen voor hier en dat is gewoon net een fractie te warm voor een mooi sneeuwdek.
Naja hopelijk zijn mijn zorgen voor niks en zitten we zaterdag gewoon in de sneeuw

Het max. temp is in de ochtend bereikt, waarna sneeuwfront bereikt is daalt de temp. naar rond de nul. Bovendien is er nog spreiding op zaterdag, mij zal niets verbazen dat max. temperatuur niet behaald word. en het hangt van veel factoren af, maar inmiddels lijkt het steeds zekerder dat mogelijk alleen (natte)sneeuw valt (danwel eerste laag zal beetje pap zijn).

word vervolgd!.

Jan van Ooijen

Sneeuw, modelrun 00 UTC

De sneeuwkans heeft betrekking op de periode 00 tot 24 utc. Aangenomen is dat 1 mm vloeibare neerslag overeenkomt met 1 cm sneeuw.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Franky46

 Heftiger Wintereinbruch am Wochenende

Das Jahr 2014 könnte sich mit einem meteorologischen Paukenschlag verabschieden: Ein Tief bringt weiten Landesteilen am Wochenende viel Schnee und anschließend erstmals in diesem Winter sogar knackigen Frost. Vers van de Pers zeg maar! Wetteronline !

Powered by EzPortal